Når effektmåling rammer organisationen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor står vi nu? udkast til en fremtidsvision. Det ved vi allerede Enorm praktisk viden om indsatser En del ’slutmålinger’ og slutmålingsredskaber Mange.
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Medarbejderudviklingssamtalen
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Evaluering og effektmåling i aktiveringsindsatsen
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Workshop 5.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
New Insight - Noter til præsentation
Arbejdspladsudvikling
Medborgerskab – på sporet
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Darum skole 4. november 2013.
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Ikke et ord om…!! Skanderborg Kommune Ikke et ord om…!!
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
Titeldias (uden baggrundsfarve) Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg.
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
At udforske sin egen praksis
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
- Dagtilbuddets Fællesskaber
Producere og formidle viden Vingstedcenteret, 22/10-14.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Vejlederens kommunikation
Reflekteret praksis og kvalitetsudvikling i Blå Kors - hvad er det lige, vi skal med en Forskningsafdeling?
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Industrien som karrierevej -Et tre-årigt tværfagligt projekt i Herning Kommune -Industrifremmende loge 12. december 2014.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Introduktion til Analyseenheden under FPC Oplæg for FSE den 7. februar 2008 Anette Dørge Jessen Lotte Faurbæk.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Læreren som læringsleder
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Korte (max. ½ time) ugentlige dialog møder i teamet/afdelingen. Stående omkring tavlen. Ledes af nærmeste daglige leder. Dialog omkring: Handlingsplanen.
Læringsorienteret feedback og Den dynamiske årsplan
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Vi lever vores liv. Gør dét vi vil. Vi tænker ikke engang over, at vi klarer os selv. Også for mennesker, der er født med et handicap, og ikke har prøvet.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Effektmåling af innovation Socialforvaltningen, Københavns Kommune Marie Traasdahl Staal.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Dagens program Pointer på tværs af gruppernes møde 1. Introduktion til Værdistrømsanalyse – en metode til at se på arbejdsgange og opgaver De næste skridt.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Hvad er benchmarking Benchmarking betegner et forbillede, som udgør udgangspunktet for bedømmelsen af en præstation i en eller anden henseende. Benchmarking.
Dokumentation, evaluering og evidens
Dynamisk Strategi Evaluering af demonstrationsprojektet 2011
Ansættelse af to mentorer
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Refleksion over projektuge
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

Når effektmåling rammer organisationen Tea Dyekjær Analysekonsulent i Hans Knudsen Instituttet 1) Ansat til at dokumentere effekt - metodefrihed 2) CV 1½ år hos HKI

Om Hans Knudsen Instituttet En socialøkonomisk virksomhed Afklarings-enheden Særligt tilrettelagt uddannelse (STU) Erhvervsfaglig uddannelse Beskyttet beskæftigelse Rammer: Socialøkonomisk virksomhed - drives som en Erhvervsdrivende fond I København HKI gennemfører årligt arbejdsprøvninger, aktiverings- og uddannelsesaktiviteter for mere end 2000 borgere 80 medarbejdere – soc, virksomhedskonsulenter, fys, neuropsyk, speciallærere, specialpæd, faguddanelse på værkstederne 4 forretningsområder Specialiseret i match 2 HKI beskæftiger 165 borgere i beskyttet beskæftigelse HKI samarbejder med 35 kommuner

Dagsorden Eksempler på HKIs dokumentation Dokumentationens funktion i organisationen Forankring af dokumentation i organisationen

Dokumentation af effekt Formål: Salg og markedsføring Legitimering Redskab til forbedring af kvalitet Kvalificereden faglige dialog En del af HKIs strategi Marked med konkurrence - Konkurrence parameter Stærkt salgsargument Kvalificere den faglige dialog Overgang: eksempler på branding

Branding Markedsføring – bl.a. via hjemmeside. I 83% af de forløb, der henvises til et virksomhedsrettet indsats, får vi etableret en praktikplads. Politisk fokus. Viden om hvad virker. Virksomhedsrettet indsats: Branding – styrke virksomhedsfokus (ved fra kendskabsmåling)

Effekten af HKIs STU Elevernes næste skridt ved afslutning på HKIs STU Det handler om beskæftigelse Viser fokus - beskæftigelsesrettet Benchmark - Epinion Begrænsning – må ikke blive 100% Fokusområde – BLÅ - Plan fremover Begrænset faglig input - Hvad skal jeg som lærer gøre anderledes. Uddannelsesforløb afsluttet i oktober 2008 - december 2012, hvor mindst 1 studieår er gennemført, n= 72.

Hjerneskadeprojektet Kvalitativ evaluering - Model for læring ”Det har hjulpet mig til at finde strategier, og stå ved at jeg har nogle skånebehov, og at det er OK. Så jeg ikke bliver udtrættet hele tiden. Jeg har fået en forståelse af, at hvis jeg vil herfra og dertil, så kræver det nogle ting undervejs, og det tager længere tid. Men hvis jeg skåner mig selv og holder pauser, så kan jeg komme langt.” (Kvinde, 50 år) Forløbets input Borgerens udbytte Information Viden Oplevelse/opgaver Erfaringsdannelse Følelsesmæssig bearbejdning Selvindsigt Handling Nye vaner Om projektet Nye vaner Analytisk model. Hjælper il metodeudvikling - tilrettelæggelse Kvalificerer faglig dialog

Hjerneskadeprojektet Kvalitativ evaluering - Progression Markedsføring – visualisering Når alle borgere alle mål - tillæg til kvalitativ metode. n=15, borgere som har gennemført HKIs forløb for personer med erhvervet hjerneskade

Dokumentationsprojekter Ekstern kilde Brugere / kunder RCT Beskæftigelseseffekt Kvalitativ undersøgelse Progressionsmåling Kundetilfredshed/audit Brugerundersøgelse Kvantitativt Kvalitativt Indikator for kvalitet Gennemførelse Egenkontrol BRUTTOLISTE - Prioritering Årsplan – faste målinger – ad hoc projekter. 0) RCT: magt til tilfældig udvælgelse. DREAM. Henvisning målrettet borgerens behov. For mange ukendte faktorer. Afhængigt af målgruppen. Ikke velegnet til intern kvalitetsudvikling- meget forsinkede tal. Svært at sætte faglig diskussion i gang. Beskæftigelseseffekt. 3 måder. A) Spørg dem/TLF. Dyrt. B) Brug dream hvis stor målestok. Forsinkelse. Mange faktorer spiller ind. C) Næste skridt- kan vi selv lave – mindsker andre faktorer/er direkte effekt. 2) Progressionsmåling. Måle de små skridt.Får fra KK. Bruge eksisterende systemer giver validitet og benchmarkmulighed. Overvejer at lave egne. Startet på fys. Udbrede. Hvilke af vores mange typer forløb. Dialogredskab. IT redskab. 3) Brugerundersøgelse. Ikke kun på tilfredshed men også på mål for forløbet. 4) Indikatorer - Gennemførelse – benchmark. Fx erhvervsfaglige uddannelser 73% vs. 53% på landsplan. Kun få benchmarks Karakterer Programteori Praktiketablering Interne Kilder Medarbejdere/ Administrationssystem

Hvad er dokumentation i en organisatorisk sammenhæng? Kvalitetssikring Styringsværktøj Diskursiv forstyrrelse Bedømmelse Branding Teoretisk Kvalitetssikring - EVALUATOR Evaluering som afdækker styrker og forbedringsmuligheder Kvalitetssikring - alarmsystem Kontrol Programteoretisk måling Styringsværktøj - LEDER Redskab på vej mod resultatbaseret styring Redskab i belønningssystem Legitimering af beskæftigelsesindsatsen (moralsk og økonomisk forpligtelse) Diskursiv, systemisk organisationsudvikling - PROCESKONSULENT Forstyrrelse til at igangsætte diskussioner - refleksionsredskab Fokusfremmer - Det man fokuserer på vokser Bedømmelse - MEDARBEJDER En karakter Feed back (frivillig/ufrivillig) indflydelse – hvad vil de bedømmes på Branding (eksternet og eksternt) - MARKETINGCHEF Salgsargument Ikoner

Tænk baglæns Styringsværktøj -Resultatbaseret Hvilke strategiske mål har vi? Hvilke succes-mål skal vi nå? Hvilke indikatorer for målene kan vi lave? Diskursiv forstyrrelse Hvilke kvalitets-diskussioner har vi brug for? Hvilken proces ønsker vi at igangsætte? Hvilken form for forstyrrelse kan bidrage til det? Branding Hvilket image vil vi have (internt/eksternt)? Hvad er vi særligt gode til? Hvilken form for resultat kan fungere som ikon? Når tilrettelægge organisationens dokumentation som helhed – hvad vil vi opnå Strategisk - Brugerevaluering Forstyrrelse – gruppe vs. individuelt Branding – praktiketablering - IKON En slags dokumentation kan opfylde flere funktioner.

Forankring af dokumentation Prioritering Ledermøde Projektgruppe Gennemføre undersøgelsen Præsentere resultater Fokusområder og opfølgning Refleksion Produktion MØDE ORGANISATIONEN HVOR DEN ER Tid til refleksion - større end tid til eval. Konsulenten som proceskonsulent Evalueringskultur= faste procedurer Erfaring med refleksionsproces Kommunikation

Hvad får medarbejderen ud af dokumentation af effekt? Positivt Mulighed for anerkendelse Får feed back på sit arbejde Synlighed om resultaterne Mulighed for at forbedre sit arbejde Negativt Holdes ansvarlig for effekten Bedømmes med en ”karakter” Får fokus på målepunkt frem for helhed Bruger tid på registrering Evalueringskultur Hvordan tager medarbejderne imod det?

Et dårligt resultat Den refleksive proces Respekter folks stolthed. Undgå skyldsdiskussioner Er undersøgelsen metodisk i orden? Er indikatoren god nok til at repræsentere realiteten? Fortolkning – hvad mener respondenterne, når de svarer sådan/hvad viser målingen? Benchmark – er det egentlig et dårligt resultat? Under hvilke rammer/forudsætninger handlede vi? Hvad kan organisationen/lederen gøre for at forbedre rammerne? Hvad kan jeg som medarbejder selv gøre anderledes? Hvordan bidrage til at tænke anderledes Evaluator som proceskonsulent

Oplæg til diskussion Hvad har kommunerne brug for? Hvad vil kunderne betale for?