03-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
HUNDE SPEED km h 34,4 HUNDE SPEED km h 34,1 HUNDE SPEED km h 32,8 HUNDE SPEED km h 31,9 HUNDE SPEED km h 31,8 HUNDE SPEED km h 30,9.
Advertisements

Afsætning HHX - Lene Baake.
Dynamicweb Software A/S Tobias Høst – Commercial Lead, eCommerce.
Forretningsudvikling og Urmennesker
10 Konkurrencesituation
Præferencer på markedet.
4 Strategisk planlægning
11 Produkt Oversigt Klassifikation af produkter Emballage
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
Mette, Sofia, Peter & Nichlas
Marketingplanlægning
Afsætning 2012.
HHX - Lene Baake Afsætning
HHX - Lene Baake Afsætning
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
5 Strategi Oversigt Strategisk platform Idé og mål
Erhvervsøkonomi Peter Lynggaard Driftsøkonomi Kapitel 10
Konkurrenceforhold Kapitel 11
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Markedsvurdering.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Nytænk din forretning med Blue Ocean Strategy
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Udvikling og styring af en virksomhed
Afsætning grundforløb
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Fremtidens ledelse af en kulturvirksomhed
Virksomheder - definition
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Grundlæggende regnskabsforståelse
[Produktnavn] Marketingplan
Kap 25 Branding Kapitel 25.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Martin Klitskov, Niclas Kønig, Frederik Thomsen og Rikke Nors
Microsoft Dynamics – synergi mellem forretningsområder Susanne Christoph Dynamics Sales Lead
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
HHX - Lene Baake Afsætning
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
HHX - Lene Baake Afsætning
Anvendt markedsføring Kapitel 24
VIRKSOMHEDENS KONKURRENCEFORHOLD
AFSÆTNING A – Schønberg
Side Driftsøkonomi Kapitel 21 Innovation.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Erhvervsøkonomi Kapitel 10 Markedsformer
Grunde til at jeg elsker dig
Fundamentale datastrukturer
Operationelle mål.
Af: Jonatan W & Line Stryander
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til afsætning

Erhverscase: Århus Charter
markedsføringsplaner
Konkurrenceforhold afsætning.
konkurrencesituation
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
Præsentation af forretningsplan
10 Konkurrencesituation
Præsentation af forretningsplan
Analyseniveau og afgrænsning
Strategi Juni 2013 Montanas Strategi
Mission, vision og forretningsidé
Præsentation af forretningsplan
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Præsentationens transcript:

03-04-2017 HHX - Lene Baake Afsætning 2012-2013

Plan for uge 36 Opsamling Apple, Samsung, Jysk (1) 03-04-2017 HHX - Lene Baake Plan for uge 36 Opsamling Apple, Samsung, Jysk (1) Perchs Thehandel, Nordisk Comfort (1) Triump – værdikæde, SWOT (2) Kapitel 5 – Strategi (3) Ide og mål Generiske strategier Vækststrategier http://epn.dk/brancher/markedsforing/article4826389.ece

Opgaver Opgave 1 - Apple Opgave 2 - Samsung Opgave 3 - Jysk 03-04-2017 HHX - Lene Baake Opgaver Opgave 1 - Apple Opgave 2 - Samsung Opgave 3 - Jysk

03-04-2017 HHX - Lene Baake JYSK

Videocases Lav Perchs Thehandel og Nordic Comfort 03-04-2017 HHX - Lene Baake Videocases Lav Perchs Thehandel og Nordic Comfort Findes i e-bogen under kap. 4

Case Triumph Udarbejd en SWOT-analyse for Triumph. 03-04-2017 HHX - Lene Baake Case Triumph Udarbejd en SWOT-analyse for Triumph. Hvordan har Triumph styrket virksomhedens værdikæde i de seneste år? Hvordan definerer direktør Tue Mantoni supply chain management? Hvad er Triumphs konkurrencemæssige fordel?   Kilde: http://jyskebank.tv/012804067961876/motorcykler-og-millioner---nu-ogs-fladskrme http://jyskebank.tv/012804858751652/ceo-tue-mantoni-om-supply-chain-management Børsen: Triumph giver krisen baghjul, 4. juni 2010 Børsen: Triumph frigiver opskriften på vækst, 19. marts 2010

Strategi Ledelsesniveau Målet med strategisk planlægning -> beslutningsgrundlag Forud for fastlæggelse af strategien skal de interne og eksterne forhold analyseres. Udgangspunktet for strategisk planlægning er virksomhedens vision, idé og mål http://toolbox.systime.dk/index.php?id=467

”Vinderne har en plan, taberne har en forklaring” 03-04-2017 HHX - Lene Baake ”Vinderne har en plan, taberne har en forklaring” Ditlev Engel, Børsen, 27.05.2005

Strategisk platform

Idé Idégrundlaget kan vurderes ud fra SWOT -> idé Virksomhedens idé er en kortfattet beskrivelse af, hvad der skal være virksomhedens eksistensberettigelse Mission synonym for idé Eks. http://www.arlafoods.dk/om-arla/virksomheden/mission-og-vision/ Eks. http://www.jesperhus.dk/vilde-med-boernefamilier/ Bred ramme for de produkter, virksomheden vil have med i sin produktportefølje.

Virksomhedens idé Hvem man vil betjene Hvilke behov man vil dække Idéen udtrykker: Hvem man vil betjene Hvilke behov man vil dække Hvor man vil markedsføre sine produkter Hvordan man i hovedtræk vil betjene markedet http://www.ibm.com/ibm/dk/da/

Idé-formulering Kortfattet (2-4 linjer) 03-04-2017 HHX - Lene Baake Idé-formulering Kortfattet (2-4 linjer) Rummer et særpræg (differentiering) Bæredygtig (give overskud) Holde 10-15 år Ledestjerne for strategi Vikans mission Vikan's mission er at udvikle og udbyde effektive rengøringsredskaber og -løsninger til kunder, for hvem hygiejne er vigtig.

Anvendelse af idé Styreværktøj Rettesnor internt og eksternt Rummelig og fremtidssikret Ikke produkt – men behovsrelateret Udtrykker virksomhedens formål Hvor vil vi hen? Hvad vil vi opnå?

Mål Et mål er et præcist og målbart udtryk for, hvad virksomheden vil opnå. Krav operationelt Præcist (kvalitativ/kvantitativ) Realistisk Tidsbestemt Målbart Forenelig med andre mål Et mål er udtryk for en ønsket fremtidig tilstand Målet skal holde os på en bestemt kurs

03-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempel Michael Stampe har en tøjforretning i Odense. I slutningen af 2011 opstillede han flg. mål for 2012: Omsætning: 8,5 mio kr. Bruttofortjeneste: 52% Markedsandel: 10% Image: Målgruppen skal have en positiv opfattelse af butikken,

Mål Mål opdeles i Hovedmål – overordnede mål (økonomiske mål) -> Delmål – fx for et afgrænset geografisk marked Kvantititive mål vedrører de forhold, der kan sættes tal på Kvalitative mål er mål for ”bløde” forhold, der ikke kan sættes tal på – har karakter af hensigtserklæringer (nogle gange kaldes disse visioner) Målemner (omsætning, overskud, salg, ma, kendskab, image…)

03-04-2017 HHX - Lene Baake Vision ”LEGO koncernens formål og vision er at inspirere børn til at udforske og udfordre deres egne kreative muligheder.” http://www.novonordisk.dk/documents/article_page/document/aboutus_voresvision.asp

03-04-2017 HHX - Lene Baake Sammenhængen Handlingsplanen er en oversigt over de aktiviteter, der skal til for at nå målet: = Ide

Lokale virksomheder Find 2 lokale virksomheder (i 50 km. radius) 03-04-2017 HHX - Lene Baake Lokale virksomheder Find 2 lokale virksomheder (i 50 km. radius) (Mors, Salling, Viborg, Holstebro mv.) Gå på deres hjemmesider Find ud af sortiment, marked Find missionen Find visionen Find værdier Google docs dokument - alfabetisk – præs.

Strategier Spørg din mor/far/dig selv om 03-04-2017 HHX - Lene Baake Strategier Spørg din mor/far/dig selv om 1. Hvad konkurrerer det firma på, som de arbejder i? (lave priser, specielle produkter eller…?) 2. Hvordan forsøger firmaet at øge salget (få flere kunder, større omsætning på den enkelte kunde…). Hvordan vil firmaet vækste i fremtiden?

03-04-2017 HHX - Lene Baake Generiske strategier En virksomheds generiske strategi er den overordnede strategi Kaldes også konkurrencestrategi Hvordan opnår vi en konkurrencefordel? Michael Porter Side 78 - Cura

Generiske strategier Formulering af strategien tager udgangspunkt i: 03-04-2017 HHX - Lene Baake Generiske strategier Formulering af strategien tager udgangspunkt i: Enten en omkostningsfordel – virksomheden konkurrerer på lave omkostninger (indkøb, produktion, markedsføring) Eller en differentieringsfordel – virksomheden har et unikt tilbud til markedet. (produkt-design, et velkendt brand, høj funktionalitet) Ligeledes tages der hensyn til, hvor mange målgrupper, som virksomheden ønsker at satse på.

Differentieringsfordele 03-04-2017 HHX - Lene Baake Differentieringsfordele Ingen grænser for hvordan (også service, emballage mv.) Differentiering -> nytte (produkt, image) Dyrere produkt Præference i målgruppen Vanskelige at kopiere

03-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempler Find 3 eksempler på virksomheder, som konkurrerer på lave omkostninger Find 3 eksempler på virksomheder, som konkurrerer på unikke produkter

Porters generiske strategier 03-04-2017 HHX - Lene Baake Porters generiske strategier Ifølge Porter bør virksomheden formulere en konkurrencestrategi For at klare sig bedst mulig i snæver konkurrence For at være mindre sårbar overfor nye konkurrenter

Konkurrencestrategi Omkostningsstrategien: en stor markedsandel 03-04-2017 HHX - Lene Baake Konkurrencestrategi Omkostningsstrategien: en stor markedsandel stordriftsfordele lave enhedsomkostninger rationaliseringer, teknologi, storindkøb, effektiv distribution kritisk masse standardvarer til lave priser Stor markedsandel -> stordrift -> lave enhedsomkostninger Rationaliseringer, effektiv teknologi og store indkøb og effektiv distribution Standardiserede produkter i store mængder Kritisk masse, break even ved meget stor produktionsmængde

Konkurrencestrategi Differentieringsstrategien: 03-04-2017 HHX - Lene Baake Konkurrencestrategi Differentieringsstrategien: differentiering via marketingmix præferencer for virksomhedens produkt hos bred målgruppe unikt design, kvalitet, service, funktion ofte lidt højere pris

03-04-2017 HHX - Lene Baake Palisadestrategi Palisadestrategi – virksomheden dækker hele markedet gennem sit sortiment – og konkurrenterne holdes ude af markedet. Tilgodeser forskellige behov hos kunder og mellemhandlere Problem kanibalisme Ex Tuborg, Carlsberg

Konkurrencestrategi Fokuseringsstrategi kaldes også nichestrategi. 03-04-2017 HHX - Lene Baake Konkurrencestrategi Fokuseringsstrategi kaldes også nichestrategi. Specialisering – afgrænset del af markedet Opdeles i to strategier afhængig af den konkurrencemæssige fordel: Omkostningsfokus (Team Benns, Brians VVS) Differentierings fokus – høj kvalitet, høj pris (Ung Rejser)

03-04-2017 HHX - Lene Baake Vurdering Stuck-in-middle er virksomheder, der har en uklar strategi – og ikke har formuleret en bæredygtig konkurrencestrategi. Kritik (begge dele)

Vækststrategier Overordnet målsætning 03-04-2017 HHX - Lene Baake Vækststrategier Overordnet målsætning Vækst i totalt aktivitetsniveau (omsætning) Ansoff-vækstmatrix viser vækststrategier gennem intensivering (nuværende produkt/marked, kernekompetence) Vækst gennem intensivering opdeles i: Markedspenetrering Produktudvikling Markedsudvikling

03-04-2017 HHX - Lene Baake Herning Folkeblad 01.09.2011

03-04-2017 HHX - Lene Baake Ansoffs vækstmatrix

03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Markedspenetrering dvs. øge salget af nuværende produkter på nuværende markeder Forøge forbrugsfrekvensen Nye anvendelsesmuligheder (Hummel casual) Hyppigere og større brug, fx gennem reklamekampagne Hyppigere udskiftning, fx gennem god byttepris (bil) http://www.youtube.com/watch?v=NtmdBf5owxo Eksempler

Markedspenetrering Forøge det effektive marked Forøge markedsandelen 03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedspenetrering Forøge det effektive marked Få ikke-brugere til at begynde at bruge produktet Prøver, kampagner Bedst egnet ved stor markedsandel http://www.youtube.com/watch?v=AjMb_ti60pw Forøge markedsandelen Stjæle markedsandele fra konkurrenter, fx gennem reklame eller prisnedsættelse Kræver store ressourcer http://www.youtube.com/watch?v=ZyIgnN188uc

Produktudvikling Nye produkter til nuværende marked: 03-04-2017 HHX - Lene Baake Produktudvikling Nye produkter til nuværende marked: Erstatning af eksisterende produkt Nuværende produkt kan være forældet (fax) Fornyelse af eksisterende produkt Udvikling af nye modeller (bil) Produktforbedringer med nye features (mobil) Sortimentsudvidelse – line-extension Produktlinjeudvidelse med flere produktvarianter (dry) Ønske om større målgruppe – palisadestrategi (Dyrberg)

Eksempler på line-extension 03-04-2017 HHX - Lene Baake Eksempler på line-extension Kom med eksempler på produktudvikling i form af line-extension

Markedsudvikling Eksisterende produkt til nye markeder 03-04-2017 HHX - Lene Baake Markedsudvikling Eksisterende produkt til nye markeder Nye, anderledes segmenter Fx udvidelse fra konsumentmarkedet til producentmarkedet eller omvendt (Bjørn Borg, Pilgrim) Geografisk markedsudvikling Opstart af eksport til nye markeder (stordrift, PLC) Øget internationalisering Nye distributionsformer Fx nethandel (El-Giganten) http://www.elgiganten.dk/

Andre vækststrategier 03-04-2017 HHX - Lene Baake Andre vækststrategier Integration (horisontal/vertikal) – flytte sig i supply chain (opkøb, fusion, nyt firma) http://infomedia.skoda.emu.dk/ms3/ShowArticle.aspx?outputFormat=Full&Duid=e2aeb1ff Diversifikation – nyt produkt til nyt marked Frasalg eller lukning (downsizing) Vikan

Opgaver Viable Tjekopgaver 5, 6, 7, 8 Forståelsesopgaver 4, 5, 6 03-04-2017 HHX - Lene Baake Opgaver Viable Tjekopgaver 5, 6, 7, 8 Forståelsesopgaver 4, 5, 6 Opgave 2 og 3