Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill. 6.1 De tre planlægningsniveauer Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
2
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill. 6.2 Rammen for strategisk planlægning Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
3
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill Strategisk udfaldsrum illustreret ved den strategiske tankemodel Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
4
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill SWOT-analysens opbygning Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
5
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.11 Mulighedsmatrix: Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
6
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.12 Trusselsmatrix: Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
7
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.15 SW-analyse: Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
8
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.16 Performance/importance matrix: Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
9
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill Værdikæden Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
10
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.18 Den oprindelige værdikæde: Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
11
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.21 Salgskonceptet – win-loose: Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
12
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.22 Relationskonceptet – win-win: Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
13
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.28 Konkurrencetrekanten: Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
14
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.29 Porters generiske strategier: Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
15
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.33 Det strategiske smil: Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
16
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.34 Ansoffs væktsmatrice: Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
17
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.39: Bostonmodellen Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
18
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill 6.40: Bostonmodel for Hillwalkers produktprogram på det skandinaviske marked ved udgangen af 2004. 10% 5 4 markedets vækstrate % 2 1 3 0% 10x x ,1x relativ markedsandel Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
19
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill. 6.41: GE-modellen. Konkurrencemæssig styrke stærk middel svag 1 Vigtigste investe- ringsområde forsvar og styrk position 2 Investerings-område sats på styrket position/vækst 3 sats på øget markedsposition vha øget markedsførings-indsats 4 selektiv satsning på attraktive segmenter 5 sats på at fastholde mest rentable segmenter 6 høst eller begræns vækst til lavrisiko områder 7 sikre nuv. position og indtjening – beskyt positionen i de mest attraktive segmenter 8 beskyt positionen i de mest attraktive segmenter – produktforædlin, line extension 9 Overvej afvikling evt licens/outsourcing lav middel høj Markedets attraktivitet Kilde: Frit efter Svend Hollensen, Marketing Management, A Relationship Approach, FT Prentice Hall. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
20
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill. 6.42: Vurdering af Dan-Telts SBU, villatelte, ud fra GE-modellens succeskriterier. AFSÆTNING A – Schønberg Succeskriterium Faktorer Faktor vægt (FV) Karakter (K) Værdi (FV●K) Markedets attraktivitet Totalmarkedets størrelse 0,2 4 0,80 Årlig real markedsvækst 5 1,00 Historisk dækningsbidrag 0,15 0,60 Konkurrencens styrke 2 0,30 Teknologiske ressourcekrav Inflationens betydning 0,05 3 Energimæssige ressourcekrav 0,10 Miljøpåvirkning I alt 3,70 Konkurrencemæssig styrke Markedsandel 0,40 Årlig vækst i markedsandel Produktkvalitet Mærkets image 0,50 Distributionssystem Effekt af promotionaktiviteter Produktionskapacitet Effektivitet i produktionen Enhedsomkostninger 0,45 Forsyning af råvarer og halvfabrikata 0,25 Produktudvikling/innovation Ledelsesmæssig kompetence 0,20 3,40 Ill. 6.42: Vurdering af Dan-Telts SBU, villatelte, ud fra GE-modellens succeskriterier. Kilde: Svend Hollensen, Marketing Management, A Relationship Approach, FT Prentice Hall samt eget eksempel. Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen Kilde: Svend Hollensen, Marketing Management, A Relationship Approach, FT Prentice Hall samt eget eksempel.
21
AFSÆTNING A – Schønberg
Ill. 6.32: GE-model, der viser Dan-Telts portefølje ved udgangen af 2004. Konkurrencemæssig styrke stærk middel svag 5,00 3,70 3,67 2,33 1,00 5 4 1 lav middel høj Markedets attraktivitet 2 3 5, ,67 3, , ,00 Michael Bregendahl, Peter Kristensen og Jan Madsen
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.