Informationskompetence

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sociale medier og læring
Advertisements

Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Danmark 3.0.
på seminariet Tankegange og indhold
Undervisning i ”Relation”
Informationskompetence i praksis
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Lederudvikling.
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Læringscentret og nye vejledningsformer
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Vidensmedier.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Internet for børn & unge - nye formidlingsformer
Elevernes digitale dannelse
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Digitalisering og medialisering
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Kommunikation / it.
Brug blog i undervisningen og styrk skriftligheden Ved Balder Asmussen.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Viden over vandet Et Interregprojekt mellem Sverige, Norge og Danmark blue water paint, Kristian M, Flickr.
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
IT i undervisningen.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lærermiddelkultur(er)?
Informationskompetence
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Informationskompetence identificere informationsbehov og formulere spørgsmål på grundlag af behovet indse at relevant og dækkende information er basis.
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Planlægning, proces og evaluering
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Informationskompetence og læringsstrategier
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Studenterfaciliteter AUL Single sign-on -Databaser -Print og kopi -E-bøger -Personligt indhold.
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Bachelorprojektvejledning?
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Virksomhedssamarbejde
It i folkeskolens matematikundervisning
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Projekt: Koncept til formidling
– hvordan får vi de ansatte med?
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Informationskompetence

Program Velkomst og præsentation Faglig intro – med udgangspunkt i jeres spørgsmål Læringsmål, UCC Portalen m.m. ”Informationskompetence”, - indkredsning af et begreb med mange diskurser Organisering af viden, personligt, organisatorisk, socialt og på internettet

Sprogudvikling Parsing

Udfordringer for udvikling af informationskompetence Den kontekst som den enkelte uddannelses-, medie- eller skolekultur udgør lige nu De nye medier – det vil sige de medier, som man definerer som nye eller kommende vidensmedier på det pågældende tidspunkt. De regler og gode vaner og normer der anses for gyldige i forbindelse med omgang med og produktionen af viden på det pågældende tidspunkt.

Hvilken kompetence? For at være informationskompetent skal man – på forskellige niveauer – kunne søge, samle, strukturere og sammenligne information med henblik på at omsætte information til viden.

”...as beauty is in the eye of the beholder, so information is in the mind of the user...”

Faglige udfordringer og undren Hvordan integrerer vi elevernes (fritidens) mediekultur i undervisningen og lader deres medievirkelighed møde lærerens faglighed i forhold til informationskompetence? (mediekultur, elevkompetencer og faglighed) Hvordan håndterer vi en uendelig informationsmængde tilgængeliggjort for elever? Kan vi videregive navigationsstrategier, kritisk sans og evnen til at skille form og indhold, eller er disse værktøjer uanvendelige for moderne elever. (strategier og kritisk sans) Hvor er digitalisering medvirkende til at give undervisningen en ny dimension og øge elevernes udbytte? Og hvad er det indenfor informationskompetence som eleverne skal mestre?(teknologi og et progressivt begreb) Se her! Kan man se informationskompetencer som et isoleret begreb? (literacy?) Søgning på google - Hvordan angribes det felt, hvor eleverne/alle altid begynder deres søgning på google - hvordan opkvalificeres søgningerne? - eller skal den det! (Informationssøgning) forholdet mellem elevernes reelle informationskompentence og nogle læreres forventninger om, at eleverne er 'professionelle' i kraft af deres mere uformelle brug af nettet i fritiden... (Legitimitet?) - Hvilke typer af spørgsmål er det, at man som lærer skal stille for at få eleverne til at behandle og reflektere over information, således at det bliver til viden. (fra faktaspørgsmål til vidensmål af 2. orden) - Og hvordan kan man arbejde med lærerne, således at også de ændrer vaner og arbejder med andre typer af opgaver/spørgsmål? (vejledningsdimensionen)

Et godt spørgsmål Do we really need… David Buckingham

Digital dannelse/informationskompetence? Ophavsret, ”akademisk” troværdighed (argumentation og dokumentation) Forskellen mellem det at finde og downloade information, og det at tilegne sig kundskab, både personligt og sammen med andre Bevidsthed om kønnenes forskellige mediepræferencer Socialiseringsprocesser, etik, værdiskabelse og identitetsudvikling

Karsten Gynthers model Informations- teoretisk paradigme Det traditionelle paradigme Det kognitivistiske paradigme De kontekstuelle paradigme paradigme Informationsbegrebet En objektiv ekstern og målbar størrelse Information er det som brugeren finder informerende Informationsøgning, informationsbehov og informationsfænomen må vurderes ud fra den sociale og kulturelle kontekst I skolen Det som læreren spørger eleven om! (og som læreren selv ved i forvejen!) Den information som – for en elev – kan løse et af skolen stillet problem ”Skolelogikken” er styrende for valg af informationskilder og information. Bibliotek/skole Biblioteket er støttefunktion for læringen, der foregår i en anden arena og med en anden kontekst. Reflekterede bibliotekarer som integrerer informationsbegreb og læringsbegrebet i samarbejdet med lærer eller elev. Tværinstitutionelt samarbejde (Samarbejdsmodulet i Netpilotmaterialet) Forholdet mellem bibliotek, bruger eller lærer Biblioteket forvalter den objektive mængde som kan formidles til lærer eller studerende Brugersamtaler mellem bibliotekar og bruger med fokus på brugerens informationsbehov Brugersamtaler med fokus på informationsbehov og informationskontekst Brugerrelevans Ikke centralt Det centrale Bruger / netværksperspektiv Læringsrelevans Ikke i fokus Fokus på den dynamiske proces hvor man kan lære af information Informationsøgning og læring er en integreret proces kompetence 1. ordens viden og færdigheder: Søgefærdigheder / teknologibeherskelse. 2. ordens viden: Kompetence til at vurdere om information er brugbar. 3. ordens viden: Adgang til og vurdering af relevante informationskilder og netværk. Evaluerings- parameter i skolen Eleven kan finde ”det rigtige svar”. Eleven kan vurdere f.eks. en hjemmesides informationer. Eleverne kan konstruere information (f.eks. en hjemmeside) med udgangspunkt i informations- kompetencer af 1. og 2. orden Læringsteoretisk paradigme Behaviorisme Konstruktivisme Sociokulturelle læringsteorier Karsten Gynthers model

Sammensatte kompetencer Media literacy Affordances Network Literacy Deltagelseskultur Multimodal literacy Computer Literacy Digital dannelse Informationskompetence? Traditionel alfabetisk Faglig læsning literacy Kulturel literacy Medialisering Biblioteks kundskab Kendskab til standarter Katalogisering og registrering?

Trine Schreiber Informationskompetence

Definitioner I To be information literate, a person must be able to recognize, when information is needed and have the ability to locate, evaluate, and use effectively the needed information. (ALA 1989) Definitionen er altså udsprunget af et ønske om via lige og øget informationsadgang at danne en slags myndige medborgere, der kan begå sig i et demokratisk samfund.

Definitioner II at kunne anvende it til informationssøgning og kommunikation at kunne finde information i relevante informationskilder at kunne gennemføre en proces, herunder at kunne anvende information til problemløsning og beslutningstagning at kunne genfinde, kontrollere og strukturere information samt at skabe forbindelser og helheder af information at kunne opbygge en personlig vidensbase inden for et nyt interesseområde at kunne anvende viden på en sådan måde, at nye vinkler, tilgange, forståelse og løsninger skabes, dvs. det innovative og kreative aspekt betones at kunne anvende information til gavn for andre, dvs. viden forbindes med visdom, værdier og etik. (Bruce 1999) Bruce identificerede syv forskellige måder at opleve informationskompetence på relateret til forskellige typer af arbejde. De syv måder skal ses som fremtrædelsesformer af det samlede fænomen ’informationskompetence’. Bruces forståelse konsekvenser i relation til undervisning hen imod mindre fokus på at søge og finde information, og mere fokus på validering, analyse, tolkning og etisk anvendelse af information. Søgning er naturligvis en delmængde af informationskompetencebegrebet, men søgekurser uden sammenhæng med konkrete faglige problemstillinger er ikke anbefalelsesværdige

Definitioner III være opmærksom på hvornår man er i en situation, hvor man har behov for ny viden vide hvor man går hen for at søge information og kunne vælge blandt forskellige søgestrategier have redskaber til kritisk at vurdere den indsamlede information, både i f.t. kildekritik og i f.t. om det er den i situationen relevante information, man har indsamlet strukturere de indhøstede informationer med henblik på at kunne bruge dem i ens fortløbende erkendelses‐ og videngenereringsproces anvende den indsamlede og organiserede information til at skabe sig ny viden i den konkrete arbejds‐/læreproces Udvikling af informationskompetence i problemorienterede Læreprocesser Af Lars Birch Andreasen, Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU); Lars Jørgensen, Roskilde Universitetsbibliotek (RUb); og Jørgen Lerche Nielsen, Roskilde Universitetscenter (RUC). Derfor kommer vores informationssøgeadfærd i centrum, men skifter karakter fra at være noget, man objektivt kan lære ved at få kendskab til de ’rette’ databaser og klassifikationssystemer, til at afhænge af hvilke emner og problemfelter, man ønsker at kunne indhente viden om og hvilke omgivelser og socialt miljø, man er en del af. På den måde er der sammenhæng mellem en socio‐kulturel læringsforståelse og et processuelt informationsvidenskabeligt begreb.

Indkreds informationskompetencebegrebet… Gå sammen i grupper på 4 personer Find et gratis mindmap program på nettet Tegn et kreativt mindmap der rummer begrebets kompleksitet Vær informationskompetente i processen! Koncentrer jer om alt andet end søgestrategier! Projektideen i skitseform skrives midt på feltet. Man starter med at skrive ét eller flere ord. Måske ord fra områder, som ikke umiddelbart kan forbindes. Indram ideen i en cirkel. Alle skriver nu hver især stikord ned til områder, som de associativt forestiller sig kunne være en del af det stof, der skal arbejdes med i projektet.   Stikordene står ustrukturerede uden for idécirklen. Der associeres frit og uden bindinger. Det gælder om at få fyldt skærmen. Tag også marginale aspekter med. Det er et mål at få så rigeligt med stof, at noget af det senere kan droppes. Saml derefter beslægtede stikord ved at indramme dem med samme farve. Stikord med ens farveindramning hører sammen/udgør en gruppe. Til sidst laves en struktureret mindmap, hvor grupperne samles, og der trækkes forbindelseslinjer inden for og mellem grupperne. Præsentér for holdet Mindomo

Studieordning Læringsmål Indhold har viden om sammenhængen mellem informationsbehov og – proces samt konstruktion af ny viden i en læringsoptik, herunder problemløsning og beslutningstagning har indsigt i hvordan viden er organiseret samt hvilke metoder der kan anvendes når man søger efter information i systemer af organiseret viden eller på internettet kan søge og anvende viden på en sådan måde, at nye vinkler, tilgange, forståelse og løsninger skabes, bl.a. med innovative, kreative, effektive og etiske aspekter kan relatere viden til den kontekst, den udspringer af, samt evne at overføre viden fra en kontekst til en anden kan indgå i refleksive, dynamiske processer, der også omfatter at kunne formulere sit behov for viden samt at forholde sig kritisk til de opnåede informationer. Indhold Organisering af viden, personligt, organisatorisk, socialt og på internettet. Nyere læringsbegreber og – metoder i forhold til forståelse af læringsplatforme samt forholdet mellem information og viden. Kritisk vurdering af informationer fra websites og andre informationskilder. Praktisk informationssøgning med henblik på vejledningsstrategier eller udviklingsopgaver Forskellig brug af informationer og platforme Indsigt i og gennemførelse af undervisning og vejledning, der kvalificerer læreres og elevers informationssøgning, videndannelse, kritisk tænkning og problemløsning. Hvor mange har dette som deres første modul? Hvem er med dette modul nået til deres 3. modul og skal have bevis for skolebibuddannelsen? Hvem er ikke i gang med en skolebibliotekaruddannelse?

Undervisningsplan Køleskabsmodellen Dato Indhold Underviser 23.10.12 Intro – med udgangspunkt i deltagernes faglige spørgsmål. ”Informationskompetence”, - ét begreb, mange diskurser! Organisering af viden, personligt, organisatorisk, socialt og på internettet. BVE 25.10.12 Praktisk informationssøgning med henblik på vejledningsstrategier eller udviklingsopgaver Metode irt opgaveskrivning 30.10.12 Arbejde i studiegrupper- udvikling af læringsressource til Inf.komp - 01.11.12 Indsigt i og gennemførelse af undervisning og vejledning, der kvalificerer læreres og elevers informationssøgning, videndannelse, kritisk tænkning og problemløsning Teorier om didaktisk design for læringsprocessen BVE +HM 06.11.12 Kritisk vurdering af informationer fra websites og andre informationskilder. LC 08.11.12 Studiegrupper: udvikling af undersøgelsesdesign 13.11.12 Nyere læringsbegreber og – metoder i forhold til forståelse af læringsplatforme samt forholdet mellem information og viden. STS 15.11.12 Forskellig brug af informationer og platforme 20.11.12 Fra informationskompetence i teorien til informationspraksis i skolen 04.12.12 Fra teori til praksisrefleksion

UCC Portalen Ikke tid til både wiki og portal…. Sig til hvad I kommer til at mangle her!

Organisering af viden Jack Andersen: - hvad man skal vide for at søge information, er forudsat af en indsigt i, hvordan dokumenter og viden er socialt organiseret i samfundet. Derfor gælder det, at informationskompetence er en sociopolitisk færdighed, på linje med læse- og skrivekompetencer, knyttet til menneskelig virksomhed

Videnssamfundets samfundskritik? Det medialiserede forhold mellem viden og medier Hvordan vidensmedier fungerer i samfundet for de mennesker der bruger dem, Hvordan vidensmedier igennem denne brug (re)medierer og (gen)skaber samfundets selvforståelse og institutioner

Træning og videndeling Ubtesten Gennemfør testen og reflektér over hvilket informationskompetencebegreb den abonnerer på