Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristoffer Johnsen Redigeret for ca. et år siden
1
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
2
Lidt om baggrunden for udarbejdelsen af kurset Web 2.0 og uddannelsesbiblioteker, herunder bibliotekets vision Hvordan er kursets materialer opbygget? – De to wikier, som er omdrejningspunktet for kurset. Hands on – delicious.
3
Projekt: Uddannelseskompetencer til det nye årtusinde (VF8) – som består af flere projekter. Arbejdet foregik sammen med eVidenCenter, Det Nationale Videncenter for e-læring. (og UC Metropol) De andre projekter kan I se på denne side: Om certificering af e-læring. Om certificering af e-læring. Kan være en del af en diplomuddannelse/e-certificering. Et fælles kursus for undervisere og bibliotekarer (30 - 60 arbejdstimer).
4
Øvrige aftaler med eVidenscenter: Kursets centrale udgangspunkt er netværksdannelse ved hjælp af web 2.0 teknologier – omsat i en ”Next practice” - At kurset ikke retter sig specifikt mod undervisere eller bibliotekarer, men at begge faggrupper kan deltage i kurset.
5
”At kunne skabe, vedligeholde og indgå i et fagligt socialt netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier” Dette undervisningsforløb handler om, hvordan du som underviser/bibliotekar kan opbygge faglige netværk gennem web 2.0 teknologier samt anvende disse netværk både i undervisningssammenhænge og i din egen personlige faglige udvikling i fremtiden. Om baggrunden for forløbet EU rapport: Learning 2.0: A Study on the Impact of Web 2.0 Innovations on Education and Training in Europe Learning 2.0: A Study on the Impact of Web 2.0 Innovations on Education and Training in Europe
6
Fra Bibliotekets visonFra Bibliotekets vison : ”På de forskellige platforme skal biblioteket målrette og synliggøre sine tilbud og aktiviteter. På alle platforme skal indtænkes web 2.0 teknologier og tænkning.” (side 8) Bibliotekets målsætning: ”For at løfte UC Syddanmark Biblioteket og dets brugere ind i næste generation af uddannelsesbiblioteker er det nødvendigt at gentænke bibliotekets funktion fra at have haft fokus på at stille materialer til rådighed til en mere aktiv formidling af relevant studielitteratur – et skift fra fokus på samlingsopbygning til at være aktive vidensagenter med målet rettet mod de enkelte professionsuddannelser. ”
7
Målet med kurset er, at I tilegner jer viden om web 2.0, således at I kan arbejde med sociale faglige netværk i uddannelses - bibliotekssammenhænge. - Men også om, hvordan I kan arbejde med at gøre studerende til deltagende aktive vidensindsamlere i forbindelse med web 2.0. Det handler ikke længere (kun)om ”pushing” af information…… ;-)
8
Anna Sfards to metaforer Hvad sker der, hvis vi ikke arbejder med det (deltagelsesmetaforen)?
9
Indhold af forløbet: Læse tekster som idegrundlag for anvendelse af web 2.0 i biblioteks/uddannelsessammenhænge Arbejde konkret med ”opgaver” Overvejelser om Bibliotekets/bibliotekarens rolle i forhold til web 2.0
10
Materialer til kurset: Lek2r (hvordan er wikien opbygget?)Lek2r Discussion Board: Lek2rwiki (hvordan er wikien opbygget?)Lek2rwiki Video 1: An Open Letter to EducatorsAn Open Letter to Educators Video 2: A Vision of Students TodayA Vision of Students Today
11
HandsOn: Download Firefox Opret en delicious konto Installer delicious Firefox Add on (Tools nederst på siden) Find lek2r.wikispaces og læg et link i din delicious til denlek2r.wikispaces • Skriv en note om indholdet på siden (vise ”kopier” muligheden) • Giv den et tag (snak om et godt tag) Blanketten Succeskriterier
12
Henry Jenkins rapport: De kulturelle kompetencer rapporten udpeger, er: Henry Jenkins rapport Spil - evnen til at eksperimentere med sine omgivelser som en form for problemløsning Performance - evnen til at påtage sig alternative identiteter med henblik på improvisation og opdagelse Simulering - evnen til at fortolke og konstruere dynamiske modeller af den virkelige verdens processer Tilegnelse - evnen til meningsfuldt at sample og remixe medieindhold Multitasking - evnen til at scanne omgivelserne og flytte fokus til vigtige detaljer. Distribueret Kognition - evnen til at interagere meningsfuldt med værktøjer, som udvider mentale evner Kollektiv intelligens - evnen til at indsamle viden og sammenligne noter med andre mod et fælles mål Vurdering - evnen til at evaluere pålideligheden og troværdigheden af forskellige informationskilder TransMedia Navigation - evnen til at følge strømmen af historier og information på tværs af flere medier Networking - evnen til at søge efter, syntetisere og formidle information Forhandling - evnen til at deltage i forskellige fællesskaber, forholde sig kritisk til og respektere flere perspektiver, samt forståelse for og evne til at følge alternative normer
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.