Toldmyndighedernes indsats mod ulovlige kopivarer Trine Dancygier Task Force Varemærkeforfalskning Dansk Erhverv – 21. januar 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Eksportkontrol Teknisk bistand
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
En styrket indsats mod piratkopiering Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen Industriens Hus den 14. marts 2008.
16-64 årige på arbejdsmarkedet
DFM Konferencen – ”OPP i virkeligheden”
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Nye sporbarhedsregler for fiskevarer og akvakulturprodukter
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto SIDE 1 Kemikalierne.
Love og regler fra A..Z Geoforum workshop om adresser 25. marts 2010.
Vandløbsfagmøde Skarrildhus, Kibæk, 5. september 2013
Fødevarekontrol i Danmark 2011 Forbrugeroplysning vedrørende Fisk iht Forordning 1224/2009 og gennemførselsbestemmelser 404/2011.
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Den glade CEO og iværksætter!
Europa - kort og godt : få vejledning om at bo, arbejde og rejse i EU 27. september 2012 Ulla Willert Bortignon.
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Kvikskranken Torsdag den 10. september 2009 Internal Market Centre.
Forøg din værdi som konsulent
Sponsorater/Reklamer
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
Genbrug af offentlig information i Danmark ePSIplus - Danmark 27. november 2008 Specialkonsulent Frederik Siegumfeldt It-strategisk kontor IT- og Telestyrelsen.
Seminar for trivsels- og SSP-personer
NYBORG KOMMUNE POTENTIALEVEVURDERING - DIGITALISERING, KANALSTRATEGI MV.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
1 Ny dual-use forordning ERFA-møde 10. september 2008 Kt. chef Stig Uffe Pedersen.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Handicap og beskæftigelse
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Teknisk Workshop om NemHandel Heinrich Clausen Tåstrup den 1. marts 2011.
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Udlån fra virksomhedsskatteordningen
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
Status på implementering af EU lovgivning for søer i Østeuropa v. Chefkonsulent Per Knudsen LRØ 8. Januar 2010.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Kontrol af kosttilskud – indhold og anprisninger
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Digital Post – kommunikationen til borgerne
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Det Offentlige IT- kompetencebevis DO-IT. Baggrund for projektet Leve op til borgernes krav og forventning om digitale serviceydelser Imødegå en marginalisering.
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Partner Jens Jakob Bugge 21. januar 2010 Bevissikring, når dine produkter bliver kopierede.
Grunde til at jeg elsker dig
Sådan ligger landet En del af ”Alle har ret til rig natur” samarbejdet mellem Udgivet sammen med –Dyrenes Beskyttelse –Danmarks Sportsfiskerforbund –Det.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
Plantekongres 2007 Ny miljøgodkendelse af husdyrbrug
Hvad er offentligt og hemmeligt i Danmark
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Status for etablering.
©FDLF VELKOMMEN WORKSHOP 8. december, ©FDLF Introduktion Workshop 8. december 2004 Plenum 1.
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
DATATILSYNENES ROLLE OG OPGAVER
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Reykjavik den 27. september 2016
Energierhvervsanalyse
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Videnskabeligt projekt
Introsidernes betydning
Foreningsliv & Persondataforordning
De dataansvarlige kommuner møder databehandleren
Databehandleraftaler
FIR morgenmøde 22. november 2018
Stikprøvekontrol af de tekniske emner
Præsentationens transcript:

Toldmyndighedernes indsats mod ulovlige kopivarer Trine Dancygier Task Force Varemærkeforfalskning Dansk Erhverv – 21. januar 2010

Toldere der arbejder med grænsekontrol Personer der helt eller delvist arbejder med varemærkeforfalskning = 26 Task Force varemærkeforfalskning inkl. Nordsjælland og København: 13 Sydsjælland: ½ Fyn og Sydjylland: 2½ Det centrale Jylland: 9 Nordjylland: 1 Toldere der arbejder med grænsekontrol 3

Task Forcens arbejdsopgaver Behandle generelle anmodninger om indgriben. Samarbejde med erhvervslivet. Samarbejde med andre offentlige myndigheder. Ny lovgivning. Pressekontakt. Behandle de alm. kontrolsager i SKAT København. Supportere SKATs kontrolmedarbejdere i hele landet.

Task Forcens arbejdsopgaver Indsamle informationer og vidensdele. Udvikle risikoanalyse og kontrolmetoder. Deltage i internationale fora – EU, WCO, m.fl. Deltage i Twinning-projekter – Bulgarien, Polen, Rumænien, Tyrkiet, Kroatien, Moldova.

Statistik - Danmark År Antal sager Værdi* 2003 500 sager ca. 20 mio. dkr. 2004 510 sager ca. 62 mio. dkr. 2005 470 sager ca. 172 mio. dkr. 2006 330 sager ca. 77 mio. dkr. 2007 346 sager ca. 84 mio. dkr. 2008 719 sager ca. 125 mio. dkr. 2009 415 sager ca. 34 mio. dkr.* *Opgjort for perioden 1. januar 2009-30.september 2009.

Statistik Europa – antal sager Periode Stigning 2006 – 2007 17 % 2007 – 2008 13 % 1999 – 2008 1052 % Det svarer til, at der i de sidste 4 år – hvert år – er tilbageholdt ca. 116 mio. varer på de europæiske grænser!

Statistik Europa – 2007-2008 Antal sager: Kosmetik og personlig pleje 42% Legetøj 136% Elektronisk udstyr 58% Lægemidler 57%

Statistik Europa – 2007-2008 Antal varer: CD / DVD 2300% Cigaretter 54% Lægemidler 118%

Problemets omfang OECD → 2-3 % af verdenshandlen EU → 10 % af verdenshandlen Konklusion: Uanset om det er det ene eller andet tal, så er der tale om meget store mængder af varer og til en meget stor værdi.

Lovgrundlag Rådets forordning (EF) nr. 1383/2003 af 22. juli 2003 Kommissionens forordning (EF) nr. 1891/2004 af 21. oktober 2004 (ændret ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1171/2007 af 5. oktober 2007) Lovbekendtgørelse nr. 1047 af 20. oktober 2005 Bekendtgørelse nr. 12 af 9. januar 2006

Beføjelser iht. forordningen Toldmyndighederne kan: gribe ind i de situationer, hvor en rettighedshaver specifikt har bedt om, at der holdes øje med hans produkter via en generel anmodning om indgriben. gribe ind af egen drift i de situationer, hvor der i forbindelse med kontrol opstår en begrundet mistanke om, at der er tale om varer, der krænker en intellektuel ejendomsret.

Afgrænsning Toldmyndighederne kan: Toldmyndighederne kan ikke: Gribe ind over for varer der kommer fra tredjeland. Toldmyndighederne kan ikke: Gribe ind over for varer der kommer fra et andet EU-land Gribe ind over for varer i butikker, på markeder ell.lign. Gribe ind over for parallelimporterede varer

Afgrænsning ift. immaterialretten Toldmyndighederne kan bla. gribe ind over for: Varemærkeforfalskede varer Piratkopierede varer Varer, der krænker et patent Varer, der krænker en plantebeskyttelse Varer, der krænker oprindelses- og geografiske betegnelser

Hvornår kan der gribes ind Toldmyndighederne kan gribe ind overfor: Varer, der angives til fri omsætning Varer, der angives til udførsel Varer, der angives til genudførsel Varer, der henføres under en suspensionsprocedure Varer i transit Varer, der anbringes i en frizone (frihavn)

Hvorfor er det så vigtigt at samarbejde SKAT og rettighedshaverne imellem? 1. Problemets omfang – den hurtigst voksende type kriminalitet på verdensplan 2. Antallet af varekategorier der forfalskes 3. Kvaliteten af varerne er blevet forbedret 4. Potentialet for toldkontrol

Danmarks importstatistik – 2003-2005 År Antal vareposter Statistisk værdi 2003 1.826.018 141.743.419.141 mia. kr. 2004 1.900.768 144.173.689.319 mia. kr. 2005 1.595.180 142.550.189.794 mia. kr.

Nøgletal for vareførslen - 2007 Antal importangivelser på EU-plan i 2007: 174 mio. (svarende til 5 angivelser pr sekund) Antal importangivelser i Danmark i 2007: 1,2 mio. (1,9 mio. vareposter) Antal eksportangivelser i Danmark i 2007: 1,5 mio.(5,7 mio. vareposter) Opkrævet told i Danmark i 2007: 3,3 mia. kr. Antal registrerede importører i Danmark: 46.000 virksomheder Antal registrerede eksportører i Danmark: 38.000 virksomheder Personaledimensionering til toldopgaven i Danmark (2008): ca. 500 årsværk

Nålen i høstakken!

Generelle anmodninger om indgriben Antal anmodninger behandlet i Danmark: År Anmodninger 2006 266 2007 336 2008 461 2009 550

Hvad skal jeg vælge? En national anmodning om indgriben eller en EU-anmodning? → Dialog med toldmyndighederne.

Info om de generelle anmodninger www.SKAT.dk → Virksomhed → Blanketter → 19 Told; Øvrige blanketter 19.048 – National anmodning om indgriben 19.049 – EU anmodning om indgriben

Fordele ved en generel anmodning Indgivelse af en generel anmodning om indgriben er et vigtigt skridt i samarbejdet med toldmyndighederne fordi: Det giver mulighed for at indlede et godt samarbejde. Anmodningen er et godt redskab for toldmyndighederne når en målrettet indsats skal iværksættes. Det er tidsbesparende hvis vi er i besiddelse af alle relevante oplysninger på tidspunktet for en forsendelses tilbageholdelse. Det er gratis for rettighedshaverne at benytte sig af!

Immaterielle rettigheder omfattet af en anmodning Registrerede varemærker: Reg. hos Patent- og Varemærkestyrelsen (KUN nationale anmodninger) Reg. hos OHIM – EF-varemærker Designs: Ikke reg. designs Reg. hos OHIM – EF-designs EF-sortsbeskyttelse

Immaterielle rettigheder omfattet af en anmodning EF-beskyttelse af en oprindelsesbetegnelse EF-beskyttelse af geografiske betegnelser Patenter (KUN national anmodning) Ophavsret (KUN national anmodning)

Indgivelse af en anmodning Vigtige ting at huske: Formulartvang fsva. anmodningsskema og artikel 6 erklæringen En række dokumenter er obligatoriske ved indsendelse af en anmodning – i modsat fald afvises anmodningen! En anmodning kan imødekommes for 1 år ad gangen Opdateringer påhviler rettighedshaver og bør gøres løbende – herunder indsendelse af dokumentation for udløbne/fornyede anmodninger Vejledning til udfyldelse findes på SKATs hjemmeside Der er fra EU udgivet en manual om indgivelse af anmodninger – følg linket på SKATs hjemmeside

Indgivelse af en anmodning Øvrigt materiale som er vigtigt at indsende – i ”hard copy” men helst elektronisk: Oplysninger om produktionslande Oplysninger om normale transportruter Oplysninger om sædvanlige distributionsnet Oplysninger om legale importører, agenter, forhandlere m.fl. Detaljerede oplysninger om de ægte produkter Detaljerede oplysninger om indpakning, labels mv. Identifikation af allerede kendte krænkere i import- og/eller eksportleddet Identifikation af allerede kendte svigagtige transportkredsløb

Procedure ved indgriben SKAT griber ind på mistanke om forfalskede varer. Henvendelse til rettighedshaver: → Fastslår om ægte eller falsk vare. → Tilkendegiver om sagen skal forfølges eller ej. Frigivelse af navn, adresse mv. på varemodtager overfor rettighedshaver. 10 arbejdsdage til at indgå forlig / anlægge retssag – evt. forlængelse med yderligere 10 arbejdsdage. Afgørelse – Forlig eller dom. Destruktion.

Opsummering Vigtigt i forbindelse med samarbejdet mellem SKAT og rettighedshaverne: Etablering af ligeværdigt samarbejde. Rettighedshaverne skal være proaktive. Opbakning til myndighedernes arbejde. Videregivelse af letlæselig elektronisk information om de enkelte produkter.

Myndighedernes netværk om piratkopiering – hjemmeside: WWW.STOPPIRATERNE.DK

Udfordringer for fremtiden Varen i sig selv – typen, kvaliteten osv. Samarbejdet med andre myndigheder. Samarbejdet mellem myndigheder og rettighedshaverne. Samarbejdet på tværs af grænserne. Færre ressourcer!

Kontakt Spørgsmål, gode idéer mv. => Kontakt Task Force Varemærkeforfalskning: Trine Kofoed Dancygier, Afdelingsleder SKAT København Mail: IPR@SKAT.dk Tlf. 72 38 13 33 Fax 72 37 11 50