Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afFinn Johnsen Redigeret for ca. et år siden
1
Det Offentlige IT- kompetencebevis DO-IT
2
Baggrund for projektet Leve op til borgernes krav og forventning om digitale serviceydelser Imødegå en marginalisering af faggrupper og personer, som ikke får erhvervet de basale IT-kompetencer. Inden udgangen af 2006 er det fx den Digitale Task Forces målsætning at: mindst 60 % af befolkningen og 95 % af virksomhederne benytter offentlige digitale serviceydelser mindst 60 % af alle offentlige myndigheder har indført elektronisk sagsstyring og kan kommunikere sikkert digitalt med andre myndigheder, borgere og virksomheder.
3
Et samarbejde mellem Udviklingsgruppe SCKK, Dansk IT, Niels Brock og AMU-Fyn Ekspertgruppe Videnskabsministeriet, Finansministeriet og Den Digitale Task Force Brugergruppe Repræsentanter fra Politi, Forsvar, Told og Skat og Kriminalforsorgen
4
Formål At skabe en ramme for de statslige arbejdspladser til at sikre, at medarbejderne har eller tilegner sig de grundlæggende IT- kompetencer, som vurderes at være relevante for den enkelte. Denne ramme skal blandt andet indeholde: Værktøjer til individuel vurdering af relevante grundlæggende IT-kompetencer Værktøjer til måling af disse IT-kompetencer. Sikre relevant efteruddannelsestilbud. Procedurer for udstedelse af certifikater. At udbrede ovenstående koncept i en række udvalgte brancher for at sikre et koncentreret kompetenceløft af de basale IT-kompetencer.
6
Projektets indhold Computeren og dens styresystem (modul 2). – tilpasset Tekstbehandling (modul 3). - tilpasset Internet og e-mail (modul 7). - tilpasset Digital forvaltning. – nyudviklet Formidling via Nettet – nyudviklet Tilpasset betyder, at spørgsmålene i syllabussen (testen) er tilpasset en offentlig målgruppen. Ligeledes er der udviklet undervisningsmateriale til eksisterende AMU- kurser, målrettet offentlige jobfunktioner. Nyudvikling betyder at der er udviklet helt nye syllabusser (test). Ligeledes er der udviklet nye AMU-kurser med tilhørende undervisningsmateriale.
9
Uddannelsesmuligheder – hvor og hvordan AMU kurserHandels- og tekniske skoler, AMU- centre Tilstedeværelsesundervisning Øvrige kurserPrivate kursusudbydere samt Handels- og tekniske skoler, AMU- centre Tilstedeværelsesundervisning samt E-learning, blended learning
10
Status på projektet Testbrugerne (politi, forsvar, kriminalforsorg og Told og skat) har deltaget i underviskningsforløb på de 4 obligatoriske moduler og efterfølgende gået til test. En del af disse har ligeledes taget en prætest. De obligatoriske moduler forventes i drift i september/oktober 2005. Udvikling af modulet ”Formidling via nettet” forventes igangsat i september 2005.
11
Vil du vide mere - nyttige adresser www.SCKK.dk Undervisningsmateriale og øvrige informationer findes på hjemmesiden Niels Brock Kontakt: Reidar Bargholz (reidar@bargholz.com ), tlf. 33 41 91 00reidar@bargholz.com AMU-Fyn Kontakt: Iver Midtiby (im@amu-fyn.dk ), tlf. 66 13 66 70im@amu-fyn.dk Dansk IT Kontakt: Joan Øxby (jo@dansk-it.dk), tlf. 33 11 15 60dansk-it.dk SCKK Kontakt Kirsten Lotze, (kl@sckk.dk), tlf. 3318 69 69kl@sckk.dk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.