En læsepolitik Skolen på la Cours Vej
Program baggrund for at lave en læsepolitik syn på læsning den enkelte faglærers udfordringer læsepolitikken: Progression i læseundervisningen Forslag til undervisning Eksempler på læseundervisning dagligt redskab – hjemmeside om læsning skolens krav til forældrene - læsefoldere
Hvorfor en læsepolitik? Læsevejlederuddannelse Kommunalt læsekursus At være to om det Ministerielle krav Progression i den enkelte elevs læseudvikling Gøre læseundervisning overskuelig for den enkelte lærer i det enkelte fag Sikre kontinuitet i læseundervisning Vores syn på læsning
Vores syn på læsning
Før læsningsaktiviteter: - en udfordring for alle lærere! Begrebsafklaring: Begrebskort, omvendt mindmap Arbejde med ordforråd: ordkendskabskort, to-kolonneteknik Se teksten an: læseanvisning – læseretning Aktivering af forforståelse: Brainstorm, mindmap, orienteringslæsning i teksten Afklaring af teksttyper Læseformål: Orienteringslæsning VØL Overvejelser over læsestrategi Læsehuskeliste 60% af al læseundervisning bør foregå før selve læsningen ”Du må aldrig gå i gang med at læse en tekst, før du har gjort din hjerne klar til det!”
Lærernes udfordringer Dansklæreren: Læseundervisning Litteraturundervisning Faglæreren: Særlige sproglige kendetegn Særlige teksttyper Notatteknikker Litteraturundervisning
Læsepolitikkens indhold… Fælles forståelse af læsning og skolens syn på læsning Fælles mål og lokale mål Fagenes sproglige kendetegn og forskelligheder Teksttyper og notatteknikker Forslag til arbejde med forskellige læsestrategier Retningslinjer for implementering af læsning i årsplaner Tilhørende hjemmeside hvor læreren kan søge viden og inspiration – www.undervis.dk
Foldere til faglærerne
Progression i læseudviklingen Mål - Historie og kristendomskundskab (lokale mål) Ideer til at nå målene 4.Årgang 1. eleverne skal kunne forstå og genkende den berettende teksttype Introduktion af berettende teksttype – tekstens opbygning og læseformål : www.undervis.dk Lær eleverne at benytte notatteknikken tidslinje – med lærerhjælp 5.Årgang Fortsat fokus på berettende teksttype Eleverne bør nu kunne anvende tidslinje selvstændigt Introducer notatteknikken to-kolonnenotater med lærerhjælp 6.Årgang I arbejdet med den berettende teksttype bør det nu kunne kræves af eleverne, at de ved lektielæsning tager hensigtsmæssige notater enten i form af tidslinje eller to- kolonnenotat
Forslag til undervisning Læsepolitikken dansk 7. årgang Læsepolitikken matematik 5. årgang
Eksempel på undervisning Introduktion af teksttyper 7. årgang Cyklen
Teksttyper i fagene Teksttype/fag Fysik/kemi Historie/ samfundsfag geografi biologi Berette X Beskrive Forklare Instruere Diskutere Grafiske afbildning
Eksempel på undervisning Introduktion af teksttyper 7. årgang Cyklen
Forventninger til hjemmene Foldere til alle hjem hvert år!