En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg om læsning - hvad kan man som forældre gøre for sit barns læseudvikling… Asgård skole jan
Advertisements

Faglig læsning – en opgave for alle fag…
En læseindsats der virker!.
Progression i de større skriftlige opgaver:
Læsning i danskfaget i Island
Faglig læsning i naturfagene
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Bevidst undervisning i billeder
Faglig læsning Dagsorden
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Læsning i alle fag Indhold: Forstår du, hvad du læser? Artikel fra: "DANSK”, Foleskolesektionen, medlemsblad 3, sep Skema over forståelsesstrategier,
Elsker DU også at læse lektier?
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Læsning..
Et væksthus for børn og voksne
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Skolereformen Overordnede mål:
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
BUS Skanderborg – kursus i PR 2. juni 2010 PR Generelt Palle Andersen, FDF Galten.
Læsevejledning i praksis
Faglig læsning 2.
Aabenraa Friskole Tilsyn i ord og billeder April 2008 Birgitte Boelt
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Teamet som omdrejningspunkt for arbejdet med faglig læsning
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Hvad er læseskub? Hovedfokuspunkt: De svage læsere
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Brædstrup skole Skolens handleplan for læsning
Gymnasielektionen screening i dansk
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Læsestrategier.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Den forebyggende indsats
implementering af sprogbaseret undervisning
Når børn skriver sig til læsning
Årsplan – en kort en lang
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Undervisning i studiemetodik
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Læsning.
Faglig læsning – KIS/UV-forløb 4. årgang H.C Andersen Skolen 2008
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Læring af applikationer til håndholdte enheder 3.september.
læse- skrivevanskeligheder
Læse- vanskeligheder Uge 13 Ved Yvonne Roug-Andersen.
 Siden sidst – gennemgang af planer og ideer  Oplæg: modellering / observation  Opgave: afprøvning af spørgsmålstyper ud fra et oplevet dilemma, problem,
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.
Læsning på Højen skole.. Læsemål på Højen skole. Gennemgang af LUS. Videre og faglig læsning Modeller til læsning.
Holbæk Kommune Matematikløft Den 18/ Matematikløft Kommunalt niveau Forenklede fælles mål (implementering) Matematikvejledere – uddannelse – arbejdsopgaver.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Dagens program Du skal have kendskab til Introkurser.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Lav en fugle-folde-bog
Informerende beskrivelser
Introsidernes betydning
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Strategier og værktøjer i sprogundervisningen
IT undersøgelse på Breum Skole
Udrulningsperioden er slut Kommunikation om Aula begynder
Faglige begreber – faglige redskaber, fra hverdagssprog til fagsprog
Præsentationens transcript:

En læsepolitik Skolen på la Cours Vej

Program baggrund for at lave en læsepolitik syn på læsning den enkelte faglærers udfordringer læsepolitikken: Progression i læseundervisningen Forslag til undervisning Eksempler på læseundervisning dagligt redskab – hjemmeside om læsning skolens krav til forældrene - læsefoldere

Hvorfor en læsepolitik? Læsevejlederuddannelse Kommunalt læsekursus At være to om det Ministerielle krav Progression i den enkelte elevs læseudvikling Gøre læseundervisning overskuelig for den enkelte lærer i det enkelte fag Sikre kontinuitet i læseundervisning Vores syn på læsning

Vores syn på læsning

Før læsningsaktiviteter: - en udfordring for alle lærere! Begrebsafklaring: Begrebskort, omvendt mindmap Arbejde med ordforråd: ordkendskabskort, to-kolonneteknik Se teksten an: læseanvisning – læseretning Aktivering af forforståelse: Brainstorm, mindmap, orienteringslæsning i teksten Afklaring af teksttyper Læseformål: Orienteringslæsning  VØL Overvejelser over læsestrategi Læsehuskeliste 60% af al læseundervisning bør foregå før selve læsningen ”Du må aldrig gå i gang med at læse en tekst, før du har gjort din hjerne klar til det!”

Lærernes udfordringer Dansklæreren: Læseundervisning Litteraturundervisning Faglæreren: Særlige sproglige kendetegn Særlige teksttyper Notatteknikker Litteraturundervisning

Læsepolitikkens indhold… Fælles forståelse af læsning og skolens syn på læsning Fælles mål og lokale mål Fagenes sproglige kendetegn og forskelligheder Teksttyper og notatteknikker Forslag til arbejde med forskellige læsestrategier Retningslinjer for implementering af læsning i årsplaner Tilhørende hjemmeside hvor læreren kan søge viden og inspiration – www.undervis.dk

Foldere til faglærerne

Progression i læseudviklingen Mål - Historie og kristendomskundskab (lokale mål) Ideer til at nå målene 4.Årgang 1. eleverne skal kunne forstå og genkende den berettende teksttype Introduktion af berettende teksttype – tekstens opbygning og læseformål : www.undervis.dk Lær eleverne at benytte notatteknikken tidslinje – med lærerhjælp 5.Årgang Fortsat fokus på berettende teksttype Eleverne bør nu kunne anvende tidslinje selvstændigt Introducer notatteknikken to-kolonnenotater med lærerhjælp 6.Årgang I arbejdet med den berettende teksttype bør det nu kunne kræves af eleverne, at de ved lektielæsning tager hensigtsmæssige notater enten i form af tidslinje eller to- kolonnenotat

Forslag til undervisning Læsepolitikken dansk 7. årgang Læsepolitikken matematik 5. årgang

Eksempel på undervisning Introduktion af teksttyper 7. årgang Cyklen

Teksttyper i fagene Teksttype/fag Fysik/kemi Historie/ samfundsfag geografi biologi Berette X Beskrive Forklare Instruere Diskutere Grafiske afbildning

Eksempel på undervisning Introduktion af teksttyper 7. årgang Cyklen

Forventninger til hjemmene Foldere til alle hjem hvert år!