Jørgen Stage Johansen Aktiv i fagforening

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Advertisements

Organisering af arbejdsmiljøapparatet
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Udfordringer ved implementeringen af SAP hos Region Midtjylland
Implementering Kvalitetsmodel på socialområdet v. socialchef Charlotte Josefsen.
Afsluttende bemærkninger ”need to have”
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
februar februar 26. marts januar – festsalen set fra fysiklokalet 22. januar – festsalen set mod scenen 6.
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Ændring af arbejdsmiljøloven
Foreningen for Ataksi / HSP Generalforsamling 2014
HOLD SIKKERHEDEN VED LIGE Sted, dato Kampagnen Et sikkert og sundt arbejdsmiljø
Jørgen Stage Johansen Aktiv i fagforening
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Processtøtte - Fritidspas Opstartskonference Fritidspas 12. Maj 2011 Mette Kierkgaard og Holger Kristoffersen.
Odder-modellen. En ændring af praksis
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Vis hjælpelinjer som er en hjælp ved placering af billeder og objekter 1.Højreklik på den aktuelle side og vælg ’gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved.
Pårørendetilbud i Københavns Kommune
”Vi når målet – men hvordan?”
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Navn på enhed (Indsæt --> Diasnummer) Studentervæksthuset, Katapult Projektchef Mikkel Trym Andersen Projektleder.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
TUR’s truckkonference 2012 Indlæg fra Arbejdstilsynet
Tilsynspligt en større indsigt i skolens gang og virke Bliver en del af skolen indefra. tidlig information om - og mulighed for at kommentere på skolens.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
# 1 28 Apr 2010 ALBERTSLUNDRUTEN – cykelpendlerruter i hovedstadsområdet ALBERTSLUNDRUTEN WORKSHOP 28. APRIL 2010.
Lederforum Torsdag den 10. maj 2007 Dagsorden: Generel orientering Koncernmål/ servicestrategi for 2008 Opfølgning på seminar om ledelsesværdier Medarbejdertrivsel.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Arbejdsmiljøløsninger i callcentre drevet af benchmarking og videndeling i netværk Velkommen til afslutningskonference i AMICA-projektet Bedre arbejdsmiljø.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Den danske model Den bibliometriske forskningsindikator Vetenskapsrådets workshop den 19. december 2007 Lotte Faurbæk Forsknings- og Innovationsstyrelsen.
Randers Kommune IT-udviklingsprogram Temadag for IT-afdelingen den 21. Maj 2007.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Livsstilsændringer i Flok. 2 Aabenraa kommune 6000 medarbejdere Ca. 450 arbejdssteder MED. System med HMU som beslutningsorgan.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Januar 2009 MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag Uge 2. Anette Ø. Kl Tina H. Lone M. 6 Kl Britt H. 7 Kl Vinnie G. Gerda.
Team Copenhagen Eliteidrætsakademi Informationsmøde 29. November 2008.
Sygefravær RMU temadrøftelse den 17. juni 2010.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Implementering af Fælles Medicinkort i kommunerne
AGWAPLAN Ledermøde den 16. april 2007 Side 1 · · AG RICULTURE AND WA TER PLAN S ”AGWAPLAN” Integration af miljø- og landbrugsmål Irene Asta Wiborg, Landscentret.
Hvad er en lækker arbejdsplads?! Oplæg til session på Plantekongressen januar 2008 v. Stine Petersen (studerende på Det Biovidenskabelige Fakultet, KU)
Arbejdsmiljøorganisationen StoreMEDdag, den 29. april 2014.
Landsorganisationen i Danmark Det nye arbejdsmiljøsamarbejde.
Nye arbejdsmiljøregler - fra sikkerhed til arbejdsmiljø august 2010.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Vejledning om arbejde i stinkskabe Industriens Branchearbejdsmiljøråd
Karakteristika i et projekt Kompleks, ny, unik konceptformulering
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Arbejdstilsynets Organisation
Arbejdstilsynets Organisation
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Præsentationens transcript:

Jørgen Stage Johansen Aktiv i fagforening 1978-90 Arbejdsmiljøleder FARMA 1990- Brevkasseredaktør Dansk Laborant-Forening Projektleder ”Sikker kemi på KU” Medforfatter til nogle publikationer

Arbejdsmiljøorganisation på KU efter fusion miljøråd Arbejdsmiljø- Samarbejde Fakultetsarbejdsmiljøudvalg Institutarbejds- miljøudvalg Arbejdsmiljø- grupper

”Sikker kemi på KU” - baggrund Påbud fra Arbejdstilsynet i 2005 til daværende Københavns Universitet Mange påbud omhandlede det kemiske område og procesventilation Standarden på kemilaboratorierne på Københavns Universitet alt for dårlig

Projektet med 5 faser Registrering af kemikalier og kvalitetssikring af affaldshåndtering Procesventilation og kemikalieopbevaring Klassificering og mærkning Arbejdsmiljø i uddannelse – adfærd Kemiske påvirkninger Varighed ændret fra 2 til 3 år. Fase 2 opsplittet i "Kemikalieopbevaring” (2A) og ”Procesventilation” (2B). ”Arbejdsmiljø i uddannelse” overført til selvstændigt projekt

”Stadier på livets vej” - for kemikalier Gennemgang af alle faser fra kemikaliet kommer ind på arbejdspladsen til det bortskaffes

Projektgruppe med diverse udskiftninger AMOS Jørgen Thomsen (udskiftet med) Karen Boesen (udskiftet med) Peter Rønberg SUND Janne Funder Jensen Studenterhjælpere LIFE Heidi Kjær (udskiftet med) Charlotte Jørgensen (udskiftet med) Rikke Fatum Maj-Britt Stærfelt NAT Ingen repræsentant ved projektstart Henrik Kehler FARMA Jørgen Stage Johansen, projektleder

Sikker kemi på KU Roller og forankring Arbejdsmiljørådet Projektejer og besluttet mål for de enkelte faser Projektgruppen Udviklet og gennemført projektet Følgegruppen Inddraget og hørt ca. 2 gange årligt. Udover projektgruppen bestået af repræsentanter for fakulteter Fakultetsarbejdsmiljøudvalgene Inddraget på formøder ved 2 første faser Temadage og brugerkurser Har gjort sikker kemi til en ”folkesag”. Temadage har været fordelt på fakulteter med ledelsesrepræsentant som indleder

Sikker kemi på KU logo og hjemmeside LIFE KU FARMA NAT SUND Indholdet på projekthjemmesiden http://sikkerkemi.ku.dk/ vil blive lagt under central KU-hjemmeside

Kemikalieregistrering og affaldshåndtering 28. februar 2008

Opbevaring af kemikalier 23. oktober 2008

Klassificering og mærkning samt nye retningslinjer for kemikalieaffald på KU 19. november 2009

Procesventilation i laboratorier 28. april 2010

Kemiske påvirkninger 11. november 2010

Vilkår for projektdeltagere Arbejdsmiljøledere og konsulenter fra de 4 ”våde fakulteter” fødte deltagere Forskellig baggrund og kompetencer Projektet født i periode med organisatoriske ændringer Daglige driftsopgaver samt en lang række projekter er løbende tilføjet uden hensyntagen til ”Sikker kemi på KU” Relativt få ressourcer – tilkøb af ydelser i fase med affald (Altox og Sikkerhedsrådgiver). I fase med procesventilation (samarbejde med ventilationsrådgiver)

TEMADAGE MED OPLÆGSHOLDERE OG EN DEL EKSTERNE DELTAGERE HAR STYRKET NETVÆRK. 150 DELTAGERE PROJEKTET HAR NÅET FLOTTE RESULTATER I RETNING MOD SIKKER KEMI PÅ KU. KRAVSPECIFIKATIONER FOR PROCESVENTILATION IKKE AFSLUTTET NYE BYGGERIER VIL DE KOMMENDE ÅR FORBEDRE DE FYSISKE RAMMER