Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Det tværsektorielle samarbejde
Advertisements

Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Nye sundhedsfremmende strategier for et aktivt ældreliv – erfaringer og ideer Landsmøde for Ældre Råd 7. maj 2009.
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Fælles beslutningstagning inspiration til konkrete måder at praktisere brugerinddragelse Inspirationsdag arrangeret af Enhed for Brugerundersøgelser 4.
Udvikling og implementering af en kommunal model for
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Tværregional konference 30. april 2014 Opgaveflytning i almen praksis – projekt fra Region Sjælland.
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Facilitatorordningen i almen praksis Eva Branner
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Involvering i det sundhedsfremmede og forebyggende arbejde
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Tværsektorielt samarbejde omkring dele af KOL-Forløbsprogrammet
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Implementering af forløbsprogrammerne - succeser og udfordringer
Forløbsprogrammer – et værktøj i kronikerbehandlingen
Indsæt – Billede – Fra fil… her En fælles national satsning - den generiske model og forløbsprogrammerne Adm. direktør Else Smith 28. september 2011.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Mette Faber, Strategi- og Planchef, overlæge, marts 2010
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Status for sundhedsaftalerne og et kig fremad på 2. generations sundhedsaftaler – Et regionalt perspektiv Christian Blaase Johansen, enheden for kommunesamarbejde.
APRIL 2010 AARHUS UNIVERSITET PÆDAGOGER OG FAGRESSOURCER.
Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden
Social- og sundhedsuddannelsen - et kvalitetsløft til velfærdsområdet Kjeld Martinussen Vicesundhedsdirektør, Region Midtjylland.
1 Resultater og perspektiver – Samordningsudvalg Syd
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
) Facilitatorordningen Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen & Tom Simonsen.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Patientuddannelse - sundhedspædagogik i højsædet Udviklingschef Dorte Jeppesen og Underviser i sundhedspædagogik Helle Schnor.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
Ledelse og patientforløb Vicedirektør Bente Ourø Rørth Konference 6
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE ER NUTIDENS KRÆFTSYGEPLEJE RETTET MOD FREMTIDEN?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
UNIK 16. maj 2011 Shared care-platform for kronisk syge Chefkonsulent Tove Lehrmann, Region Syddanmark.
Sundhedspædagogik - sundhedsbegreber og kompetencer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Københavns Kommune Evaluering og Next practice 23. maj 2013.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Konklusioner fra MTVén set ud fra en kommunal synsvinkel.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Arbejdsgruppen vedr. patientrettet forebyggelse
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Vidensbaseret praksis i botilbud
E-læring på patientens præmisser
De pårørende i beslutningsrummet
E-læring på patientens præmisser
Sundhedspædagogik og værdier
Metoden brugerstyret behandling
Præsentationens transcript:

Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv Dorte Jeppesen, chefkonsulent, uddannelsesenheden, Region Hovedstaden Mette Davidsen, udviklingskonsulent, uddannelsesenheden, Region Hovedstaden www.regionh.dk/patientuddannelse Navn (Sidehoved/fod)

Sygdomsspecifik patientuddannelse i Region Hovedstaden En del af forløbsprogrammer for: KOL Diabetes Hjertekarsygdomme Lænde-ryg Sygdomsspecifik patientuddannelse har tidligere været båret af professionelle med stor faglig viden og engagement – indhold og pædagogik har været meget forskelligt www.regionh.dk/patientuddannelse

Modellen beskriver en fælles standard for Sundhedsfagligt indhold Tilrettelæggelse Teoretisk grundlag for sundhedspædagogisk praksis, som følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger fra MTV rapport 2009

Sundhedspædagogisk kompetenceudvikling Sygeplejersker, terapeuter, læger og diætister fra hospitaler, kommuner og almen praksis har deltaget i tre dages sundhedspædagogisk kompetenceudvikling Over 600 har indtil videre deltaget Forløbet følges op med tilbud om efterfølgende faglige arrangementer, workshops m.m. www.regionh.dk/patientuddannelse

Målet er, at de sundhedsprofessionelle: tilegner sig sundhedspædagogiske teorier og metoder, der kan medvirke til at fremme patienten/borgerens sundhed får redskaber til at skabe sammenhæng mellem sundhedsfagligt indhold og pædagogisk tilrettelæggelse udveksler erfaringer med andre aktører med henblik på at styrke det tværsektorielle samarbejde www.regionh.dk/patientuddannelse Navn (Sidehoved/fod)

Hvad viser evalueringen ”Det har fuldstændig ændret min holdning til det at lave patientundervisning. Det er ikke mig der ved alt og skal sige alt. Det er dem, der har diabetes og har den kropslige erfaring” ”Udbyttet er mest teoretisk og ikke så meget praktisk, hvilket er en skam, når det skal bruges i praksis”

Vores udfordring redskaber til at skabe sammenhæng mellem sundhedsfagligt indhold og pædagogisk tilrettelæggelse Hvordan overfører man en teori til praksis? www.regionh.dk/patientuddannelse Navn (Sidehoved/fod)

Hvordan definerer du brugerinddragelse? Tal med din sideman i tre minutter. Vi samler kort op i plenum. www.regionh.dk/patientuddannelse Navn (Sidehoved/fod)

Begrebsafklaring: Sundhed Biomedicinsk – fokus på sygdom, behandling, forebyggelse, evidens og objektive værdier Bredt og positivt sundhedsbegreb – fokus på sundhed, ressourcer, sundhedsfremme, kvalitative metoder og subjektive mål og værdier Patientuddannelse henter inspiration fra begge områder www.regionh.dk/patientuddannelse

Hvad mener læger og sygeplejersker på danske hospitaler Undersøgelse viser, at over 40 % af læger på hospitaler mener, at: patienterne har viden som ”i mindre grad eller slet ikke kan kvalificere behandling og forløb” For sygeplejersker er det knap 30% (Kilde: Vibis, Lægeforeningen, Dansk Sygeplejeråd 2014) www.regionh.dk/patientuddannelse

Begrebsafklaring: viden Teoretisk viden Træning og praksisviden – at gå fra viden til kunnen Erfaringsbaseret visdom – baseret på egne og andres erfaringer og evne til at overveje hvilken handling, der fører til forandring www.regionh.dk/patientuddannelse

Begrebsafklaring: didaktik ”Pædagogiske refleksion, hvor planlægningsdimensionen står centralt” (Schnack,2001)” www.regionh.dk/patientuddannelse Navn (Sidehoved/fod)

Undervisningsplanlægning:designstjernen Formål Hvorfor? 5. Roller Hvem har hvilke roller? 2. Deltagere Hvem? 4. Form Hvordan? 3. Miljø Hvor og hvilken stemning? www.regionh.dk/patientuddannelse

Fra design stjerne til drejebog Tid Programpunkt Hvordan og hvem har ansvaret Materialer og…? Husk Før Under Efter www.regionh.dk/patientuddannelse

Brugerinddragelse- fra teori til praksis Didaktikkort: Teknikker til facilitering og involvering Fra afsender til modtagerstyring www.regionh.dk/patientuddannelse Navn (Sidehoved/fod)

Den sundhedspædagogiske værktøjskasse Billedkort Handleplaner Designstjernen Film: Grib om livet Drejebog Didaktikkort Sundhedsbegreber Vidensformer Fælles dagsorden Mål med manillamærker Holdningsbarometeret Karl Tomm: Spørgsmålstyper www.regionh.dk/patientudannelse Navn (Sidehoved/fod)

Patientfortællinger som kilde til læring På sundhedspædagogisk kompetenceudvikling inviteres en patient til at fortælle om egne erfaringer med: 1. At leve med en kronisk sygdom 2. At deltage i sygdomsspecifik patientuddannelse Gennem brugernes subjektive oplevelser og konkrete eksempler kan deltagerne udforske, hvordan brugernes perspektiv i højere grad kan integreres som del af patientuddannelsen. → Udfordring at rekruttere de rette patienter/borgere

Tak for ordet Læs mere om vores kurser, workshops og temadage om sundhedspædagogik på www.regionh.dk/patientuddannelse www.regionh.dk/patientuddannelse Navn (Sidehoved/fod)