Undervisningsforløb i Marte meo metoden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Pårørende og efterladte
Advertisements

Finsenscentret den 25. marts 2014
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Længst muligt i eget liv på plejecentre
Strategisk uddannelse Patientoplevet kvalitet:
- gennem Marte Meo metoden
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Håndtering af seksuelle overgreb mod mennesker med handicap
AlmenBolig+ God plads til en rimelig leje
Udvikling af beboerdemokratiet
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Om ”kommunikation” •Kommunikator er en af de syv roller i speciallægeuddannelsen •Samtale med patienter, pårø- rende, kolleger og andre perso- nalegrupper.
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Historier fra et demonstrationsprojekt
Steen Gravgaard Eriksen
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Kursus i høreomsorg. Henvender sig primært til Personale på plejehjem Hjemmeplejen Andre som i forbindelse med deres jobfunktion har med hørehæmmede at.
Hjertestop hos akut sygt barn i ambulatorium Forsinket behandling.
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
P SYKISK ARBEJDSMILJØ På Det Alternative Plejehjem, Esbjerg.
Lean Netværk AAU.
IT i undervisningen.
Vi ved, at - Ekstern survey afholdes i uge 13.. Vi ved, at - Planen for besøgene på matriklerne er: Mandag 28. marts 2011 Herning Tirsdag 29. marts 2011.
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Forskningsperspektiver på læremidler
For de kreative, nytænkende, sære, unormale og geniale tankegange.
Ildebefindende i diagnostisk afdeling
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Rekruttering og fastholdelse Projekt fra 2006 – 2010 Flere delprojekter omhandlende : Samarbejde Image Elevers læring Lederuddannelse Kompetenceudvikling.
Opgaver Forventninger og vejledningsstrategier 1.
Workshop Personalepolitisk messe Praksis-holdning-erfaringer Samarbejde er den bedste forudsætning for voldsforebyggelse.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Digitaliseringsstyrelsen
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Fem lærere på mentorkursus
Madkamp - DM i madkundskab
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
BrittL Lind Myrup, UKK, nefrologisk afdeling Sygeplejesymposiet 2010 Nefrologisk efteruddannelse – et regionalt samarbejde Hvordan ser vi et udbytte i.
Landsforeningen for ansatte Sunhedsfremmende Forebyggende hjemmebesøg. Sufo`s anbefalinger: SUFO.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Jonstrupvang-Bebyggelsen Marina Lindehøj Hansen, ergoterapeut.
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister.
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Almen studieforberedelse
Hvem får en bid?. Hvordan har vi organiseret opgaven.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
AKT på Dybbøl Skolen.
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
STATUSMØDERNE! Et møde hvor de unge er i fokus: 1. år: Afklaringsmødet efter 10. – 12. uge; Her udarbejdes den overordnede uddannelsesplan for indeværende.
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Den professionelle praktikvejleder Gry Søegaard Uddannelseskonsulent, SEVU.
GL-MØDE OM AFSKEDIGELSER Oplæg ved TR. ER DER AFSKEDIGELSER PÅ VEJ?  De foreløbige meldinger fra ledelsen  Hvordan vil vi som lærerkollegium gerne have.
Velkommen til BFO Baltorpskolen Afdelingerne: Fritter 1, Fristedet og 8’eren Tivænget og Kornvænget.
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
Velfærdsteknologi – erfaringer fra en arbejdsplads. Nyborg d. 18. august 2010.
Fem lærere på mentorkursus
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Foreløbig Implementeringsplan
Hvordan bruger vi metoden
Seminar om international mobilitet i EUD Udstationering af elever i udlandet – hvad skal det gøre godt for? Grundfos A/S, Jesper Kvistgaard Hvorfor Hvordan.
Ældrekommissionens rapport 2012
PUK Et team af pædagogiske udviklingskoordinatorer i VVK C
Uddannelserne i Aula begynder snart
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Undervisningsforløb i Marte meo metoden

Et grundkursus Der kan være 8-10 på et hold Et grundkursus kan være på 3-5 dage Dagene afholdes en gang om måneden Deltagerne kommer med film af sig selv og en beboer i en dagligdagssituation Filmen analyseres med fokus på den demente beboers reaktioner Hjælperen bevidstgøres om beboerens behov for støttende kommunikation

Hvordan kommer man i gang Undervisningen foregår på det enkelte plejehjem Der startes ud med en fælles introduktionsdag Det anbefales at lederen deltager i alle undervisningsdagene, så hun ved hvad personalet lærer og kan understøtte hele processen

Hvad får deltagerne ud af kurset Hjælperen bevidstgøres om, beboerens behov for støttende kommunikation Hjælperen bliver bevidst om egen kommunikation Hjælperen bevidstgøres om, hvad hun kan gøre i forskellige situationer Hjælperens viden øges ved selv at komme med film og se de andres film

Hvordan holdes Marte meo viden ved lige Noget af personalet opfordres til at blive kollega vejledere De bedst egnede udvælges De forpligtes til at analysere film i den enkelte afdeling

Eksempel fra Lindegården På Lindegården har hvert personale eget videobånd og skal filmes flere gange om året Kollegavejlederen giver tilbagemelding på filmene Lederne er Marte meo terapeuter og bruger Marte meo tankegangen i deres ledelse