Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
LIV I LUNGERNE.dk image by placeit.net.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Læsning..
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Lærerprofessionen.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Kladde til informationsdias
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Skolereformen Overordnede mål:
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Religion og Oldtidskundskab
Dyssegårdsskolens kommende organisering
Skolebestyrelsens bud på "Fremtidens skole " på Lemtorpskolen 10
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Introduktionsmøde Linje 10
Informationsmøde onsdag 6. marts 2013 kl – Linjemodellen for skoleåret
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Elevforudsætninger og Kompetencer i dansk
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
4. maj 2011Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole Ved Pierre Vernet, Bestryelsesformand.
Kompetenceudvikling i mødet med det fiktive
Almen sTudieforberedelse - AT
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Kanondag på Skovvangskolen i Hammel
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
Vedbæk Skole Møde med kontaktforældrene og Skolebestyrelsens årsberetning for maj 2010.
Souschef Britta Thomsen Matematikvejleder Stine Dunkan
Lærerprofessionen.
Nye udviklingsarbejder Ulfborg skole
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Årsplan – en kort en lang
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Velkommen til Fyraftensmøde 26.marts 2014 på Rosendalskolen
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Skolestruktur på dagsordenen Direktør for SFI, formand for Rejseholdet og Skolerådet Jørgen Søndergaard.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
1.lektion: Samfund og individ
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Præsentation af opgaven Tysk fortsætter A stx Konference om ny digital skriftlig prøve med adgang til internettet Fredericia den Mette Hermann.
Øvelse. Den gode artikel Øvelsen går ud på at skrive en fiktiv nyhed til jeres lokale hjemmeside. Nyheden handler om årets juletræsfest i afdelingen Lejerhaven.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Undervisning på weekendindkald lørdag den Torben Sebro.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Hvad er fremtidens efter- og videreuddannelsesbehov for eud- og AMU-lærere? Indfrier diplom i erhvervspædagogik fremtidens lærerkvalifikationer på eud/AMU?
Infomøde om synteseopgaven
Overordnet fokus forløbet
Præsentationens transcript:

Specialisering mod 4-9.klasse

1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” * Tombolaer * Find teenagespor – gruppevis (ca. 45 min.) * Spor bliver til ord – gruppevis Frokost 3. Grupperne præsenterer deres ”ord” 4. Praktiske spørgsmål m.m.

Udviklingsprojekt - temaer •Individets dannelse og kompetenceudvikling i samfundet •Sprog, elevforudsætninger og adfærd i klassen •Kommunikation og samarbejde

Udviklingsprojekt: tværfaglighed mellem de pædagogiske fag og dansk - med fælles temaer: Individets dannelse og kompetenceudvikling i samfundet Sprog, elevforudsætninger og adfærd i klassen Kommunikation og samarbejde Udvikling af og eksperimenter med en innovativ didaktik på læreruddannelsen og i skolen Løbende arbejde med indsamling af probelmstillinger fra vores venskabsklasse, 7.a på Viby Skole Viden fra os (de studerende) leveres tilbage til skolen

Studieordningen i dansk - grundmoduler •Sprog •Læsning •Faktiske tekster •Fiktive tekster

Moduler i dansk på 2.årgang •1. Grundmodul Læsning: Dansk som dannelsesfag med et særligt blik for det senmoderne samfunds udfordringer til individet i form af tekstkompleksitet. Tekster skal læses, dvs. afkodes og forstås. Hvad betyder dette i forhold til jeres arbejde som dansklærere på mellemtrinet og i udskolingen? •2. Grundmodul Sprog: Elevforudsætninger ud fra udskolingselevers tekster og retskrivningsprøver. Dansklærerens udfordring med at give sproglig vejledning til elever med forskellige sproglige forudsætninger, herunder analyse og karakteristik af elevproduktioner. Der arbejdes i denne forbindelse med skrivepædagogikken, historisk og ud fra et nutidigt kompetenceperspektiv.