# Skolebestyrelsens årsberetning 2007/08. # Skolebestyrelsen består af:  Ann-Pia Puggaard, formand  Lars Mogensen, næstformand  Sanne Carlsen  Jesper.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

Aktivitet – hvor/hvornår: Videns- og erfaringsseminar i Middelfart, lørdag den 19. marts. MKR var der sammen med Pia fra Herredsåsen og Claus fra Rynkevangen.
Velkommen på Skibet Skole
Dialogmøde på skoleområdet – Planche 1 Tidsfrister  Første kvalitetsrapport omfatter skoleåret  Inden den 15. oktober 2007 skal Byrådet drøfte.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Elevplaner: Lov f.o.m. 2007/08 Grundlaget nævnes også i ”En guide til arbejdet med elevplaner”, Aalborg Kommune. Brev til forældrene er undervejs, men.
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
Årsmøde for alle forældre 8. marts 2007 ”Skolen sprænger alle rammer” Årsmøde for alle forældre Mårslet Skole Torsdag den 8. marts 2007 Klokken
Frøslev-Padborg skole
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Opgaven jeg fik stillet
Skolebestyrelsens årsberetning 2009/10
Kære forældre Hermed orientering om status i forbindelse med Pilehaveskolens udbygning og flytning til Verninge i skoleåret 2013/2014. I foråret 2013 har.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Skolereform august 2014………………
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Informationsmøde, onsdag d. 14. maj kl – 18.00
Velkommen til valgmøde
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
24. februar 2009Flemming F. Christensen1 Årsberetning 2009 Gjessø Skole Mål for 2008/2009 –Multihal/fysiske rammer Hvordan får vi sikret det? –Synlighed/presse.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
FOLKESKOLEREFORMEN VELKOMMEN TIL INFORMATIONAFTEN
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Forældreinformation om skolebestyrelsesvalget Ny skolebestyrelse fra august 2014 Valg hver 4. år Din mulighed for at få indflydelse, nærdemokrati 7 medlemmer.
Januar Indledning Vi har i skolebestyrelsen udarbejdet et årshjul som viser de faste aktiviteter og emner, vi skal arbejde med i løbet af skoleåret.
Folkeskolereform Version 1.0
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
30. maj 2013Ordrup skolebestyrelse - Årsberetning1 Årsberetning Ordrup Skole V/ Pierre Vernet, Bestyrelsesformand.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Folkeskolereformen på vores skole
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Skolebestyrelsens beretning Skåde skole.
Sunds skole Evaluering
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
NYT FRA SKOLEBESTYRELSEN Karaktergennemsnit og skolekvalitet på Niels Ebbesen Skolen Vi har i dette nyhedsbrev valgt at sætte fokus på Skanderborg Kommunes.
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Dialogmøde 17. januar 2011.
SKOLEBESTYRELSEN på Gilleleje Skole
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Årsberetning 2012 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen Årsberetning 2011 Skolebestyrelsen Bavnehøjskolen, Trine Persson.
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Skolebestyrelsens skriftlige beretning skoleåret 2014/2015 Lindebjergskolen Lindebjergskolen beretning 2014/2015.
T INDERHØJ SKOLE SKOLEBESTYRELSENS ÅRSBERETNING 2014/
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Princip for kontaktforældre
Årsberetning for Gjessøs Børn
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

# Skolebestyrelsens årsberetning 2007/08

# Skolebestyrelsen består af:  Ann-Pia Puggaard, formand  Lars Mogensen, næstformand  Sanne Carlsen  Jesper Michaelsen  Jannie Goltermann  Ole Jespersen  Rie Gebauer

# Årets gang i hovedoverskrifter  Regnskab Budget 2008  Hærværk - videoovervågning  Maling af Aula B  Første år med vores nye klassedannelsesprincip  Første år med elevplaner  Første år med kvalitetsrapport  Dialog- og ledelsesmøder med skoleudvalget  Arbejde med principper  KL- partnerskab

# Regnskab Budget 2008  Vi har jo fået en ny kommunestruktur, da vi blev en del af Egedal Kommune pr. 1 jan  Igen har vi har haft et år præget af at alt skal udvikles og præges på ny.  Vi har stadig ikke godkendt regnskabet for 2007, men formentlig kommer vi ud med et underskud, som dog ikke er vores skyld.  Vi har stadig ikke godkendt budgettet for  Der er stor usikkerhed og frustration over at budgettet for 2008 ikke lægger fast, og det er et område skolens ledelse bruger meget energi på.  Vi har været til et dialogmøde med skoleudvalget i nov. 2007, hvor vi bl.a. fik fortalt, at der ikke vil ske reduktioner på skoleområdet.  I forbindelse med sidste forårs protester og demonstrationer fik vi en ekstratildeling på 1,5 lærerstillinger. Som det ser ud lige nu, vil vi blive reduceret med disse 1,5 lærerstillinger.  Derudover kan vi jo læse i avisen, at kommunen skal spare 90 mio. kr. i budgettet, så mon ikke at skoleområdet bliver ramt?  Alt i alt er det rigtig utilfredsstillende, idet næste skoleår jo skal være planlagt senest når vi går på sommerferie

# Hærværk - videoovervågning  Nytårsaften omkring kl gik alarmen på skolen, da der var smadret en rude og ubudne gæster havde sat ild til et klasselokale.  Heldigvis var alarmselskabet og brandvæsenet hurtigt fremme, så skaden ”kun” begrænsede sig til et lokale. Lokalet blev efterfølgende totalrenoveret.  Hver dag i juleferien gik alarmen pga. indbrud og hærværk.  Vi har desværre måske konstatere at omfanget af hærværk, tyveri af bl.a. PC'ere har været stigende igennem en årrække på Boesagerskolen.  Er det unge mennesker fra Smørum, der har gjort dette, eller er det nogen udefra?  Vi besluttede i skolebestyrelsen, at der skulle handling til.  Derfor har vi nu brugt nogle af skolens midler på at få opsat videoovervågning på skolen.  Foreløbigt ser det ud til at det virker, og vi har fået vendt en kedelig udvikling.

# Maling af Aula B  I weekenden fra fredag den 11. januar til søndag den 14. januar 2008 blev Aula B malet af en forældregruppe på skolen.  Ole fra skolebestyrelsen fra Primusmotor i projektet. En stor tak herfra.  Der var ca. 30 forældre som deltog i projektet. Også en stor tak til dem.  Aulaen er blevet lys og venlig og tilbagemeldingen fra såvel lærere som elever har været stor glæde over, at der er forældre, som har lyst og energi til at gøre en indsats.  Situationen er desværre, at der ikke er penge nok til den indvendige istandsættelse af skolens lokaler, når der skal prioriteres i forhold til undervisningsmidler m.m.  Citat fra en af deltagerne: "Jeg tænkte da jeg kom hjem at det jo faktisk også var en lejlighed til at man som forældre fik mødt de andre forældre og lavet noget sammen i stedet for bare at være til et kaffemøde. Så måske skulle man også bruge denne vinkel ved næste lejlighed"

# Første år med vores nye klassedannelsesprincip  SFO´en er fysisk blevet sammenlagt forrige år  Dette har åbnet mulighed for en ændret klassedannelse for børnehaveklasserne  Sidste år udviklede vi derfor et nyt koncept - resulterede i et princip vedr. klassedannelsen ved skolestart  Ved SFO-start i foråret 2007 startede de nye børnehaveklassebørn i grupper og arbejdede i hold frem til sommerferien  Børnene blev tilknyttet en startgruppe ved skolestart  Ca. 1. nov var den endelig klassedannelse på plads og der var meget få ændringer ift. startgrupperne ved skolestart  Formål: At skabe en så gunstig klassedannelse på årgangen som muligt  Vi har fået indtryk af at modellen er god og med få justeringer fortsætte vi med samme model i år.

# Første år med elevplaner  Bekendtgørelse om elevplaner i folkeskolen trådte i kraft den 26. juni 2006 gældende for skoleåret 2006/07.  SB har derfor udarbejdet et princip for arbejdet med elevplaner.  Alle elever på alle klassetrin har nu en skriftlig elevplan.  Elevplanen indeholder oplysninger om resultater af den løbende evaluering af undervisningen i alle fag.  Tanken er jo at elevplanerne skal understøtte lærerens, elevens og forældrenes indsats for at forbedre elevens udbytte af undervisning og skolegang.  Vi har nu haft det første år med elevplaner, hvor vi har opnået nogle erfaringer med brugen af elevplaner.  Generelt er elevplanerne blevet godt modtaget.  Vi har nu revideret princippet for elevplaner og besluttet at elevplanerne i næste skoleår skal være elektroniske.  Skolens praksis evalueres i efteråret 2008.

# Første år med kvalitetsrapport  Egedal Kommune har i henhold til gældende lovgivning udarbejdet en kvalitetsrapport for alle kommunens skoler, herunder Boesagerskolen.  Kvalitetsrapporten indeholder en masse oplysninger om f.eks. elever pr. klasse, elevfravær, lærere med linjefag, udgifter pr. elev, antal elever som modtager specialundervisning.  Hensigten med rapporten er at give en sammenhængende helhedsvurdering af det faglige niveau.  Kvalitetsrapporten vedr. skoleåret 2006/2007 viser, at Boesagerskolen dette skoleår var inde i en god udvikling og klarede sig godt. F.eks. har vi flere sikre læsere efter 2. klasse end landsgennemsnittet.  Skolebestyrelsen har haft rapporten til høring i august måned og vi har bl.a. udtalt bekymring for, at dette skoleår har helt andre og ringere vilkår.  Vi mener, at det ikke er muligt at fortsætte det serviceniveau, som Kvalitetsrapport 2006/2007 giver indtryk ind.  Og det vil kvalitetsrapporten for 2007/2008 formentlig også vise.  Kvalitetsrapporten findes på skolens hjemmeside.

# Dialog- og ledelsesmøder med skoleudvalget  Skoleudvalget i Egedal Kommune har besluttet, at de gerne vil have en tættere dialog med skoleledelserne og skolebestyrelserne.  Der har der været afholdt en række dialog- og ledelsesmøder med skoleudvalget.  Ultimo nov blev der afholdt et høringsmøde om budget 2008, hvor vi fik en orientering om budgetvedtagelsen og dennes betydning for skoleområdet.  Der har været afholdt et møde, hvor vi fik forelagt resultaterne fra KL- partnerskabsanalysen samt kvalitetsrapporterne  Og der har været afholdt 2 møder, hvor der er blevet drøftet mål og handleplaner for ledelse, evalueringskultur, faglighed og inklusion samt indsatsområderne indenfor læsning, matematik/ naturfag, tidlig engelsk- undervisning og elevernes sociale kompetencer.  Vi synes, at det er nogle rigtig vigtige møder, og det er godt, at de er kommet i stand. De har bare en tendens til at blive vælgermøder, hvor politikerne gerne vil profilere sig!

# Arbejde med principper  Vi har brugt året på at arbejde med vores principper også som følge af besparelserne på skoleområdet sidste år.  I Princip vedr. timefordeling, har ændringer været nødvendige pga. reducering i antallet af holddannelsestimer.  Princip vedr. hytteture og lejrskoler er udgået, da vi måtte beslutte sidste år, at hytteture og lejrskoler ikke kan gennemføres i samme omfang som tidligere. Aktiviteter, som har været med til at styrke elevernes faglige og sociale kompetencer.  Princip vedr. elevernes skolestart er ændret, da der er reduceret i antallet af skolepædagogtimer. Vi er meget bekymrede for kvaliteten af pædagogarbejdet, da der er udmeldt en 40/60 model (uuddannede/uddannede pædagoger). En model som vil reducere antallet af uddannede pædagoger i SFO Firkløveren.  Princip for sponsering er blevet revideret. Der er blevet formuleret en mere positiv holdning til sponsering.

# KL- partnerskab  Egedal Kommune har deltaget i projekt "Partnerskab om Folkeskolen" som er et samarbejde mellem KL og 34 kommuner  Der er tale om et treårigt projekt og partnerskabet indeholder 3 indsatsområder: –Ledelse –Evalueringskultur, herunder kvalitetsrapporten –Faglighed og inklusion/specialpædagogisk bistand  Første del har været en spørgeskemaundersøgelse som skoleledelsen, lærere og tilfældigt udvalgte elever og forældre har deltaget i.  Forældrene blev bl.a. spurgt om: "jeg får tilstrækkelig information om fra lærerne om mit barns adfærd i skolen" og "jeg har et klart billede af, hvordan jeg kan støtte mit barns læring".  For vores skole var der desværre kun 40 forældre, der svarede ud af 150 udvalgte.  I skolebestyrelsen vil vi bruge resultaterne til at arbejde videre med emnet ”Specialpædagogisk bistand”.