Virksomhedens kommunikation, image og website

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gitte Rosholm Advice A/S
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
LinkedIn Intro.
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
7. undervisningsgang den
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
TV- og filmreklamer.
SEO (Search Engine Optimization) - Hvordan bliver du mere synlig på nettet?
[ visuel ] identitet.
Internet til alvor og sjov
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Temasession: ”IT i hjemmet” Summit ’05 ”Mediekonvergens og interaktivt tv” Forskningsassistent Maria Hunosøe-Johannesen Knowledgelab, Syddansk Universitet.
Hvad er en brugergrænseflade
Sprog/billeder på Internettet
15 Promotion Oversigt Promotionformer (herunder reklame)
Computerens anatomi.
Beretning for år 2001 Fremtiden.
Web 2.0 En introduktion til vores wiki.
Viral Markedsføring Nicholas og Simon.
i DR. 11. september 2008 Region Hovedstaden og mediekonvergens Af nyhedsredaktør f. hjemmesiden Christian Hult og kommunikationsdirektør.
Undersøgelsen i hovetræk
Kapitel 5 Den kreative strategi
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation / it.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Virksomheder - definition
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
1 Kursus i BL: Beboerinformation – medievalg og kanaler oktober 2010 Paul R. Metelmann Havdrupvej 114b, 2720 Vanløse
Hvad er forandring?.
Informationsteknologi B-A, HHX, 2005,
Ikke-kommercielleKommercielle Strategi Koncept udvikling Masse medier (TV, annoncer) Web, social Kataloger Analyse Idégenerering Konceptudvikling for fælles.
SPONSOR ARBEJDET Wischmann Innovation © 13 trin på vejen Mod en god sponsoraftale. Wischmann Innovation ©
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
Vejlederens kommunikation
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
It-medie linje Skolecenteret Jetsmark årgang.
Læring, kommunikation og samarbejde
Kap 19 E – handel Kapitel 19.
Reklame & Markedsføring
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Vi har valgt at bruge vores egen postsystem til at fortælle lidt om vores kendskab IT verdens kommunikation. G-mail, er ret let at gå til, og der er hjælp.
Overskrift Manchet Manchet Manchet Manchet Manchet Mellemrubrik
Strategi 2011 – x4 edsbjerg er et konsulenthus, der rådgiver og.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
Interaktive knapper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
E-biz 2014 Idé – Koncept – Navn Varer – Målgruppe
Designoplæg Skabe opmærksomhed omkring bibliotekets arbejde med digitale ressourcer Info-søjlen.
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
1 Målgruppeanalyse ITU forår 2011 Paul R. Metelmann.
Design - brugervenlighed
Full-service kommunikation Prolog Reklamebureau A/S Knudtzon´s Bogtrykkeri A/S v/ Henrik Juul Kühn, Key Account Manager.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
Relationsbaseret markedsføring og Facebook Annoncering Anders Sevelsted | Aditup.dk | Havneparken 2 | | #AndersSevelsted.
Skriv den gode tekst ”Det er ikke sin mor, man skriver til. Hvis læserens opmærksomhed ikke bliver fanget i de første fem linjer, når han aldrig den sjette.”
Kapitel 15 IT jura og e-handel Kapitel 15 handler om: Markedsføring på internettet Aftaler og køb på internettet Ophavsret på internettet.
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
FRA IDÉ TIL VIRKELIGHED
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
E-handel og online service
Markedsføring og reklame
Branding afsætning.
Jan Christiansen Inspiration systime.dk
Simpel Markedsføring Af mindre virksomheder og projekter
Præsentationens transcript:

Virksomhedens kommunikation, image og website Teoretisk baggrund for udvikling af virksomhedens hjemmeside … hvorfor, hvad og hvordan ?

Kommunikation Virksomhederne bruger i dag hjemmesiden til bl.a. at skabe sig et image Forbrugerne ønsker at vide noget om virksomheden: historie ideer etiske holdninger til f.eks. miljø, menneskerettigheder og arbejdsmiljø Virksomheden kommunikerer via hjemmesiden Søren Noah, sept. 2009

Kommunikationsmodellen Afsender har et budskab, som formuleres og sendes til modtageren Medie/kanal Modtageren opfatter budskabet ud fra sine egne forudsætninger og danner en reaktion Søren Noah, sept. 2009

Kommunikationsformer Verbal kommunikation: Mundtlig (face-to-face, telefon, TV/radio m.v.) Skriftlig (trykt papir, sms, mail, website m.v.) Den skriftlige kommunikation er vokset enormt – ikke mindst p.g.a. Internettet og de mange nye tjenester og muligheder der ! Søren Noah, sept. 2009

Kommunikationsformer Non-verbal kommunikation Tonefald Krops-sprog I det skriftlige medie forsøger man at kompensere lidt for disse ting v.h.a. de såkaldte ”smileys” – men det bli’r jo aldrig helt det samme … Søren Noah, sept. 2009

Kommunikationsformer Envejs-kommunikation f.eks. radio, TV og de fleste hjemmesider Tovejs-kommunikation f.eks. en samtale mellem to personer Masse-kommunikation f.eks. TV, hjemmesiden, aviser, reklamer m.v. Multi-kommunikation Mange afsendere og mange modtagere på én gang Søren Noah, sept. 2009

Støj i kommunikationen I forbindelse med hjemmesider kan det være: Forkerte signaler i forhold til design og farver Forkert sprogbrug (målgruppe ??) For let eller for svært i detaljerne For dårlig navigation på hjemmesiden Links virker ikke, billeder vises ikke o.lign. Søren Noah, sept. 2009

Intern kommunikation Foregår indenfor virksomheden/organisationen Det er en ”lukket fest” (ofte lidt hemmelig) Kan være skriftlig (på papir eller elektronisk via mail og intranet) eller mundtlig i samtaler, telefon, på møder o.lign. Søren Noah, sept. 2009

Ekstern kommunikation Foregår mellem virksomheden og alle dens samarbejdspartnere: Ejere, medarbejdere og kunder Bank, revisor, rådgivere, skattevæsenet, kommunen m.v. Leverandører, reklamebureau, transportfirma Konkurrenter Søren Noah, sept. 2009

Fordele ved papiret som medie Informationerne ændrer sig ikke Kan transporteres uden strøm og brug af computer Rammes ikke af ”systemfejl” eller andre nedbrud Kan læses mens man går, sidder og ligger Nemme at læse – og alle er vant til det Ulemperne er naturligvis, at det er dyrt at trykke og distribuere – og det kan ikke ændres bagefter ! Søren Noah, sept. 2009

Fordele ved digitale medier Kan redigeres i det uendelige Billigt at transportere over store afstande Altid opdateret og aktuel (kræver dog ressourcer) Kan lave ”interaktive” præsentationer og brugerflader Kan anvende lyd, animationer og video Kan opbevares på harddisk – fylder intet Kan let opfordre til feedback fra modtager Søren Noah, sept. 2009

Virksomhedens image Virksomhedens ”ståsted” beskrives gennem: Historie (primært facts om fortiden) Kultur (de unikke ting i virksomhedens historie – en særlig omgangstone, loyalitet, ansvarsfølelse o.lign hos ledelse og ansatte) Vision (drømmesyn: hvordan vil vi gerne være i fremtiden ?) Mission (opgave: hvordan kan vi komme der til ?) Søren Noah, sept. 2009

Visuel identitet Virksomhedens ståsted og ”selvforståelse” har stor indflydelse på, hvordan den kommunikerer med omverdenen Føler virksomheden sig f.eks. superstærk, intellektuel og kreativ ? Dette udtrykkes bl.a. gennem den ”visuelle identitet” … også kaldet ”corporate design” Søren Noah, sept. 2009

Visuel identitet Visuel identitet = summen af alle virksomhedens synlige flader: lokaliteter (bygninger, lokaler, biler m.v.) produktionsapparatet produkter (tydelig identitet) kommunikation (brevpapir, kuverter, præsentationer, website o.lign.) medarbejdernes fremtræden (uniform ?) evt. andre forhold Søren Noah, sept. 2009

Visuel identitet Handler naturligvis meget om: Design Farver Logo Ensartethed og let-genkendelighed … alt sammen noget, som styrker virksomhedens ansigt og image ud ad til ! Søren Noah, sept. 2009

Virksomhedens image Hvis virksomheden f.eks. selv mener, at det går ufattelig godt – men deres omverden gider bare ikke handle med dem … så har de jo et voldsomt problem ! Måske er de ikke gode nok til at kommunikere deres positive fortrin til omgivelserne ? Her kan især hjemmesiden være til stor hjælp og nytte i opbygningen af et bedre image Ikke kun politikere benytter ”spin-doktorer” … Søren Noah, sept. 2009

Hvad er ”IMAGE” ?? Ejere, ledelse og ansatte kan godt have eet billede af sig selv som firma – men dette er ikke deres image !! Virksomhedens image er summen af alle de EKSTERNE gruppers opfattelse af virksomheden !! Blot en enkelt kritisk avisartikel kan ændre denne opfattelse fra dag til dag … Søren Noah, sept. 2009

Virksomhedens website Som tidligere nævnt, så benyttes websitet i høj grad til at fortælle om virksomhedens ”ståsted” – hvad er vi for nogen, og hvad vil vi gerne gøre for verden og vore kunder … Det skal naturligvis altid tages med et vist forbehold, for det er jo en form for skjult og manipuleret reklame … Men det bliver brugt 100% bevidst af alle større firmaer ! Søren Noah, sept. 2009

Webbaseret kommunikation Virksomheden bruger hjemmesiden som udstillingsvindue for hele verden: produktpræsentationer og kataloger manualer og brugervejledninger finansielle informationer (lån, afbetaling m.v.) stillingsopslag egentligt salg af produkter og ydelser bestilling/køb af varer online markedsføring af sit eget image og ”brand” … Søren Noah, sept. 2009

Website … hvordan ? Tekst, grafik og billeder (inside) Design og teknik (outside) Domæne-registrering Webhotel (eller egen web-server) PR for websitet og optimering til søgemaskiner Opdatering Feedback på mails og andre forespørgsler Søren Noah, sept. 2009

Website … forskellige grader Informationssider (statisk) Præsentationssider (skal opdateres løbende med nyheder og nye produkter, priser m.v.) Kommunikationssider (kræver ressourcer, da folk venter at få svar på henvendelser) E-handel (kræver sikkerhed omkring bestilling, personoplysninger, folks penge og leveringen) Der skal oplyses en masse formelle ting f.eks. om fragt, fortrydelsesret o.s.v. (e-mærket ?) Mere og mere kompliceret Søren Noah, sept. 2009

Websitet’s 3 dele Indhold Form Funktion Tekst, billeder, grafik o.lign. Design, farver, logo, layout – ”stil” Form Fra visitkort på nettet >> Udbygget e-handel m.v. Funktion Navigation, brugervenlighed, stabilitet i flere browsere, Søren Noah, sept. 2009

Hvad er vigtigst ? Først lægger vi mærke til: Grafik: Fremhævet tekst: Levende billeder, animationer, farvefotos, s/h-fotos Fremhævet tekst: Overskrift, billedtekster, fremhævede citater, indledninger, mellemrubrikker Brødtekst (kan evt. sættes i ”spalter” m. tabeller) Søren Noah, sept. 2009

Gør det enkelt, sikkert og behageligt ! Og husk … Konkurrentens hjemmeside er kun et enkelt klik væk … Spild ikke kundens tid ! Gør det enkelt, sikkert og behageligt ! Søren Noah, sept. 2009