Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Skabelse af dialogiske rum ”
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
John.M.Nielsen Metode & Co.
INDHOLD: VÆRDIER REGLER RUTINER PRAKSIS PÆDAGOGIK
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
- gennem Marte Meo metoden
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
GRUPPEDRØFTELSER En af forældrene bedes lave notater på det omdelte papir. Vælg eventuelt en ordstyrer blandt forældrene.
Etisk dilemma – to definitioner
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Omgangstone og kollegialitet
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Socialpædagogisk praksis i demensomsorg Kompetenceudvikling som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Forudsætninger for en god samtale
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Professionshøjskolen København AMU-afdelingen ved KSS Individuel kompetencevurdering Hvem: Døgninstitution med ca. 50 medarbejdere, alle medhjælpere og.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
…………Skal blive så dygtige som de kan
Læring gennem registrering og indberetning
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Tag snakken – bryd vanerne
Strategiske pejlemærker
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - SPiDO Hvad er meningen med SPiDO? Hvad er meningen med at arbejde socialpædagogisk i demensomsorgen? Hvad er meningen i samspillet mellem borger og personale? Anne Zimmer, underviser, supervisor og SPiDOkonsulent

Socialpædagogisk praksis i demensomsorg - hvad er meningen? SPiDO er: Kompetenceudvikling som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde En særlig tilgang til omsorgsarbejdet som forebygger anvendelse af magt og øger livskvalitet, selvbestemmelse og arbejdsglæde Dag 1 Dag 2 Dag 3 A P F

Målene med SPiDO: At forebygge magtanvendelse gennem socialpædagogisk praksis sætte fokus på den forebyggende indsats der minimerer magtanvendelsen. styrke det ledelsesmæssige fokus på den forebyggende indsats og den socialpædagogiske tænkning. Forebyggelse gennem helhed og opbakning At introducere en socialpædagogisk tænkning med fokus på etik og holdninger. inspirere til en kreativ og ikke instrumentel tilgang til den pædagogiske tænkning. Levende mennesker – levende praksis

Overblik – indsigt – udvikling Målene med SPiDO: At styrke kursisternes evne til at se og udvikle egen praksis. skabe dialog og refleksion medarbejdere imellem og mellem ledelse og medarbejdere udvikle omsorgspersonernes kompetence til at arbejde med analyse, planlægning og implementering af en socialpædagogisk indsats gennem konkrete handleplaner Overblik – indsigt – udvikling

Den lærerige nødvendighed – den nødvendige læring Målene med SPiDO: At udvikle og fastholde en udviklende og lærende tilgang til indberetning af magtanvendelse. understøtte kendskabet til den grundlæggende lovgivning på området understøtte forståelsen af registrering og indberetning som en forudsætning for tydelighed og dialog i arbejdet med personer med demens. Den lærerige nødvendighed – den nødvendige læring

Det faglige spændingsfelt i SPIDO Jura: Indsigt i loven om magtanvendelse, selvbestemmelsesret og omsorgspligt Socialpædagogik: Støtte selvbestemmelse, mening og livskvalitet Demens: Faglig viden om omsorg for mennesker med demens

arbejde socialpædagogisk i demensomsorgen? Hvad er meningen med at arbejde socialpædagogisk i demensomsorgen? Dilemmahåndtering Konflikthåndtering Fokus på magt Fokus på etik og værdier

Dilemmahåndtering Socialpædagogik er dilemmahåndtering… Støtte borgerens deltagelse i fællesskabet - og samtidigt respektere borgerens individuelle behov og kompetencer Skabe tryghed og genkendelighed gennem rutiner og regler – og samtidigt være fleksible for at imødekomme den enkelte Ville noget med det andet menneske – og samtidigt være sensitiv over for hvad den anden selv vil

Den respektfulde relation Demensomsorgen rummer et juridisk OG socialpædagogisk spændingsfelt, der skaber mange dilemmaer: På den ene side: Borgerens behov for omsorg - Og det offentliges pligt til at give den På den anden side: Borgerens behov for selvbestemmelse - Og det offentliges pligt til at respektere det

Konflikthåndtering Konflikter opstår Når mennesker ikke føler sig forstået Når mennesker presses over evne - og ud over deres motivation Når mennesker føler sig truede på deres identitet (deres selvbestemmelse, opfattelse og oplevelse, værdier mv.) Socialpædagogikken har fokus på kvaliteter som Forståelse Kontakt Respekt Fællesskab Dynamisk omsorg (støtte selvbestemmelse – give omsorg)

Fokus på magt Omsorgsmedarbejderen anvender magt til at løse sine arbejdsopgaver når hun vælger, hvad hun vil, hvordan, hvornår, med hvem osv. Gennem socialpædagogisk praksis kan man afgive magt og give magt: Plejepersonalet kan f.eks støtte beboeren i selv at vælge og bestemme i situationer, hvor beboeren uden hjælp ville miste overblik og dømmekraft Målet for en socialpædagogisk praksis er, at omsorgspersonen bruger sin magt med faglig indsigt og med respekt for sine samarbejdspartnere; de ældre, kollegerne, de pårørende og andre.

Magtens mange former Magt udøves på forskelligt plan: Direkte og indirekte: - Hvordan hjælper vi fysisk beboerne? Hvordan fortolkes beboernes adfærd? Sidstnævnte kaldes personalets definitionsmagt – altså deres magt til at definere beboernes behov mv. - Hvad er værdsat her og hvad betragtes som uacceptabelt? Hvad kan rummes og hvad forsøger vi at begrænse? ... Organisatorisk i form af rammer, regler og værdier: - Hvordan er dagen struktureret? Kan man få noget at spise kl. 10:30 – eller kl. 04:23? Hvilke aktiviteter prioriteres? ... Bevidsthed om magtens mange former kan mindske brug af magt

Fokus på det enkelte menneske – og det levede liv Livshistorien Hvem er jeg? Identitet, betydningsfulde oplevelser og erfaringer Værdier Hvad er vigtigt for mig? Betydningsfulde aktiviteter og prioriteringer Rutiner og vaner Hvordan plejer det at være for mig? Dags- og døgnrytme, praktiske gøremål mv. Interesser Hvad skærper min opmærksomhed? Motivation, kompetencer

Elektrikeren

Etablering af en indsigtsfuld praksis Analyse: Hvad ved vi? Hvad kan vi iagttage? Udforskning af egen antagelser: De kendte: Hvad tror vi? De nye: Hvad kan vi forestille os? Refleksion og kreativitet Hvordan kan vi gribe det an? Hvilke nye handlemuligheder ser vi? => Hvad gør vi? Konkrete og helhedsorienterede planer for handling

Etablering af en indsigtsfuld praksis Det handler om FOKUS - og om at dvæle længe nok til at komme rundt om og ned i problemstillingen eller temaet Personalets forskellige viden, oplevelser og erfaringer (Forskellig faglighed, kultur, vagtlag, relation til borgeren) => nuanceret forståelse af borgeren => kreativitet i handling

i samspillet mellem borger og personale? Hvad er meningen i samspillet mellem borger og personale?

Forståelse i samspillet mellem borger og personale Socialpædagogisk praksis handler om at skabe forståelse: At leve sig ind i borgeren og forsøge at se situationen fra hans perspektiv Hvad er det mon han vil? Hvad er det han forsøger at fortælle os? Bruge sin indsigt og viden om borgerens liv og interesser mv. At gøre sig selv forståelig og blive tydelig for sig selv og den anden Hvad er det jeg vil? Hvordan kan jeg formidle det? Være nærværende i kommunikationen (handle sammen med og ikke med) Bruge alternative kommunikationsformer og – kanaler At sætte sig ud over ”stempler” og favoritfortolkninger Hvornår er Gerda IKKE utryg? Hvornår er Alfred IKKE kontaktsvag/dominerende/medgørlig? mmm.

”Direktøren”

Et skarpt men kærligt blik Socialpædagogisk praksis handler om at kunne justere sin egen del af samspillet efter borgerens initiativer: Skærpe blikket for borgerens initiativer… Når Esther tager sig til bleen… Når Axel bliver ved at spørge til dagens ret… Når Fru Vestergård i løbet af 15 min. har pillet alle servietterne fra hinanden… Skærpe blikket for hvornår borgeren er motiveret… Anna-Grethe tager selv kjolen af ved toiletbesøget kl. 17 Nielsine søger selv op i køkkenet Bruge sin indlevelse og viden til at forstå borgerens initiativer Når ”Direktøren” kommanderer og ”Elektrikeren” stikker af :o)

Hvad er meningen? Socialpædagogisk praksis handler om sammen at undersøge, hvad meningen er for borgeren og sikre en respektfuld og indsigtsfuld omsorg og pleje med udgangspunkt i ressourcer, interesser og værdier og fokus på kontakt, fællesskab og glæde

Hvad er meningen? Hvad meningen for borgeren ude hos jer? Hvilke ressourcer, interesser og værdier har han? Hvornår oplever han kontakt, fællesskab og glæde?