Principper Stenmagle skole

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skolereform august 2014………………
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Hierarki for styringsredskaber
Skolebestyrelsens opgaver
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
kultur, indvandring og det danske uddannelsessystem
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Lærerprofessionen.
Kladde til informationsdias
Forældremøde X årgang.
Skolereform august 2014………………
Lærerprofessionen - en definition.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Informationsmøde vedr. skolestart Træd varsomt – her bliver mennesker til det allervigtigste for et menneske er at kunne klare sig selv – blive.
Folkeskolen, forældrene og deres børn! 
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
SKOLEBESTYRELSENS OPGAVER FOLKETINGET BYRÅDET UNDERVISNINGSMINISTERIET BØRNE- OG UNGDOMSDIREKTØR SKOLEBESTYRELSEN: 7 FORÆLDREREPRÆSENTANTER 2 MEDARBEJDERREPRÆSENTANTER.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
UUO – dialogmøde 10. januar 2012 Skole- og dagtilbudschef Esben Krægpøth UUO Dialogmøde den 10. Januar 2012.
Skolereformen og ”FUF”
Agenda Lærerprofession Professionsidealet Lovgivning
Lærer Mig og min uddannelse Lærerprofessionen Sundhedsfremmende
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Lærerprofessionen.
Oplæg: Formål, mål og målsætninger.  § 1. Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til.
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Kursus for kontaktforældre
Konfliktforebyggelse
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Formål Struktur/organisering Fysiske rammer Indhold/pædagogik/læringssyn Samarbejdspartnere Handleplan.
Skolebestyrelsens årsberetning Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om –undervisningens.
Kursusaften for nyvalgte skolebestyrelser 21.november 2012.
De seks bedste billeder fra gruppen
Lærer professionen Pecha kucha Maja Søgaard
Skolebetyrelsens virke. Hvad SKAL skolebestyrelsen AFGIVE BERETNING INDKALDE skolens forældre mindst én gang årligt for at drøfte skolens virksomhed BESVARE.
Evaluering.
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
Det handler om eleverne
Skolebestyrelsens principper
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Formåls §§ / Allerød Kommunes Børne-læringssyn.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Principper Stenmagle skole Oplæg til skolens arbejde omkring principper

Skolebestyrelsens arbejde skal altid foregå under hensyntagen til: Centralt bestemte – love, regler, aftaler m.v.: Folkeskoleloven inkl. diverse bekendtgørelser og cirkulærer Styrelsesvedtægten De dialogbaserede aftaler Arbejdstidsaftaler og Overenskomster Samt naturligvis: Skolens egne mål

Principarbejdet er skal foregå inden for de rammer, der er gældende for skolebestyrelsens arbejde Folkeskolelovens § 44 Skolebestyrelsen udøver sin virksomhed inden for de mål og rammer, som kommunalbestyrelsen fastsætter, jf. § 40, og fører i øvrigt tilsyn med skolens virksomhed. Stk. 2. Skolebestyrelsen fastsætter principper for skolens virksomhed, herunder om 1) undervisningens organisering, herunder elevernes timetal på hvert klassetrin, udbud af valgfag, specialundervisning på skolen og elevernes placering i klasser, 2) samarbejdet mellem skole og hjem, 3) underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen, 4) arbejdets fordeling mellem lærerne og 5) fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik m.v.

Principperne skal understøtte målsætningen for Stenmagle Skole …men målsætningen skal ikke blot være en omskrivning af folkeskolens formålsparagraf, der lyder: Folkeskolen skal i samarbejde med forældrene give eleverne kundskaber og færdigheder, der: forbereder dem til videre uddannelse og giver dem lyst til at lære mere, gør dem fortrolige med dansk kultur og historie, giver dem forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil med naturen og fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling. Folkeskolen skal udvikle arbejdsmetoder og skabe rammer for oplevelse, fordybelse og virkelyst, så eleverne udvikler erkendelse og fantasi og får tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle. Folkeskolen skal forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligter i et samfund med frihed og folkestyre. Skolens virke skal derfor være præget af åndsfrihed, ligeværd og demokrati

Stenmagle Skoles målsætning er jo ikke statisk og eviggyldig… men lyder for tiden således: Overordnet gældende er Folkeskolens formålsparagraf og de mål der er opstillet for de enkelte fag. Disse mål ønsker lærerne og skolebestyrelsen på Stenmagle Skole opfyldt ved specielt, at lægge vægt på: at skolen er i stadig udvikling. at skolen er en kreativ arbejdsplads for elever og medarbejdere, og hvor børns og voksnes dagligdag udfoldes i en åben, tryg og venlig atmosfære. at skolen både er et godt lærested og værested, hvor det enkelte barns trivsel og udvikling til en alsidig personlighed er i centrum, og hvor rammerne giver mulighed for fordybelse. at skolen er en skole i dialog med elever og forældre med mulighed for medleven og medbestemmelse.

Understøttet af værdierne: ….og ifølge SB’s igangværende visions-arbejde er der en vision/målsætning der lyder: Stenmagle Skole skal være med til at give eleverne de bedst mulige forudsætninger for et harmonisk og godt liv med livslang læring Understøttet af værdierne: Respekt Faglighed Rummelighed Harmoni

Skolebestyrelsens kompetencer omkring principper for undervisningens organisering Hvad kan skolebestyrelsen ikke? SB kan ikke blande sig i undervisningen i den enkelte klasse - dvs. blande sig i spørgsmål om undervisningens tilrettelæggelse Hvad kan skolebestyrelsen så? fastsætte principper for undervisningens organisering, der understøtter formålet med undervisningen samt de målsætninger og udviklingsplaner, der er udarbejdet for skolen fastsætte principper for underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen, ligesom skolebestyrelsen godkender undervisnings-midler og fastsætter ordensregler fastsætte principper for skole-hjem samarbejdet og sikre, at der på forældremøder i klasserne og ved skole-hjem samtalen indgår en drøftelse af undervisningens indhold både på klasseniveau og i forhold til den enkelte elev

I forbindelse med undervisningens organisering kan skolebestyrelsen bl I forbindelse med undervisningens organisering kan skolebestyrelsen bl.a. fastsætte principper om: Timetildeling, dvs. prioritering af de tildelte lærerressourcer med henblik på at skabe de bedste rammer for undervisningen. Fx elevernes timetal på hvert klassetrin, samordnet indskoling, samlæsning på tværs af klasser og klassetrin, tolærertimer og holddannelse. Omfanget af den undervisning, skolen ønsker at tilbyde som rækker ud over lovens minimumskrav. På hvilke klassetrin og hvor mange timer, der skal undervises i håndarbejde, sløjd og hjemkundskab. Skolens udbud af valgfag, hvor skolebestyrelsen kan prioritere fx mere boglige eller mere praktiske fag.

endvidere Specialundervisning. Fx principper for, hvordan ressourcerne til specialundervisning skal bruges; støtte til enkeltelever i klassen, undervisning på hold, støtte til læsekurser i klasserne osv. Elevernes placering i klasserne og klassedannelsen. Desuden fastsætter skolebestyrelsen principper for Samarbejdet mellem skole og hjem. Underretning af hjemmene om elevernes udbytte af undervisningen. Arbejdets fordeling mellem lærerne. Fællesarrangementer for eleverne i skoletiden, lejrskoleophold, udsendelse i praktik mv.

"Hvordan får principperne om undervisningens organisering indflydelse på fx undervisningens indhold i den enkelte klasse eller i forhold til den enkelte elev?" Den måde, arbejdet fordeles mellem lærerne på, har en afsmittende virkning på undervisningen. Skolebestyrelsen fastsætter principper for fordelingen, og derefter foretager skolens leder den endelige fagfordeling. Skolebestyrelsen skal ikke godkende fagfordelingen, men har krav på at se, om skolens leder har fulgt de principper, der er vedtaget.

F.eks. Principper for fagfordeling Fålærerprincip: Enhver klasse skal have få lærere, som skal kunne samarbejde som funktionsduelige team. Hensigtsmæssige lærerteam: Et team bør bestå af både kvindelige og mandlige lærere. Teamet skal kunne dække klassens faglige, sociale og kreative behov. Der skal tages hensyn til klasser, der af forskellige årsager har haft et uroligt forløb. Lærerteamet udvides efterhånden, som nye fag kræver det. Teamet omkring den enkelte klasse dannes af 2-5 lærere. Lærerskift: Af hensyn til undervisningens kontinuitet er videreførelsesprincippet gældende, dvs. at den samme lærer inden for sit fag så vidt muligt kan undervise en klasse fra 1. til 10. klasse, hvis de undervisningsmæssige og pædagogiske kvalifikationer er til stede; Eller: Der skal af hensyn til elevernes undervisningsmæssige og faglige udfordringer så vidt muligt ske et lærerskifte efter 3. og efter 6. klasse. Altså et princip, der tager udgangspunkt i en undervisning, der er bygget op om indskolingen, mellemtrinnet og udskolingen. Lærernes uddannelse: I alle fag tilstræbes det, at fagligt kvalificerede lærere, varetager den daglige undervisning.

Pas på modstridende principper! Det hele skal bare passe sammen - pas på misforhold mellem to principper, der er mange valg! Hvordan f.eks. med princip om få lærere i den enkelte klasse og alligevel sikre fagligheden

En løsning kunne være Eksempel: Med udgangspunkt i klasselærerfunktionen dannes hensigtsmæssige lærerteam med så få lærere, det er fagligt og socialt forsvarligt til den enkelte klasse. (Når teamet er dannet, kan der opstå problemer eller mangler i forbindelse med fagligheden i et enkelt fag, som skolen ønsker at prioritere højt.) Det kan man forsøge at løse i timefordelingsprincipperne, hvor der fx kunne stå: Det tilstræbes at tildele tolærertimer i indskolingen til begynderundervisning tolærertimer til værkstedsundervisning, fx de praktisk/- musiske fag, i natur/teknik, håndarbejde, sløjd, hjemkund-skab, musik og billedkunst

SB’s tilrettelæggelse af principarbejdet Det er hensigtsmæssigt, at der tilrettelægges en proces i skolebestyrelsen, så nye eller ændrede principper behandles over tre skolebestyrelsesmøder. 1. møde: Idé, vision eller intentioner vedrørende princippet drøftes, og der nedsættes eventuelt en tværgående arbejdsgruppe, der kan udarbejde forslag til udformningen af princippet, eller skolebestyrelsen anmoder skolelederen om at udarbejde et forslag. 2. møde: Forslag til princip drøftes, og princippet sendes med eventuelle ændringer til høring i pædagogisk råd. 3. møde: Bemærkninger og eventuelle ændringsforslag drøftes, og skolebestyrelsen vedtager det nye eller ændrede princip. Skolelederen kan naturligvis rådføre sig med pædagogisk råd i forbindelse med udarbejdelsen af forslag.

Flere eksempler på principper Ekstra timer tildeles efter følgende principper: Klasser med begrundede, særlige problemer tildeles støttelærertimer. Både tværfaglighed og faglighed skal tilgodeses ved tildeling af støttelærertimer. De praktisk/musiske fag skal tilføres ressourcer, så der kan dannes hensigtsmæssige holdstørrelser. Dansktimernes læseundervisning prioriteres højt i det tidlige skoleforløb.

Flere eksempler Eksempler på skoleårets tilrettelæggelse (skemalægning) Det tilstræbes, at undervisningen begynder kl. 7.45 børnehaveklassen, 1. og 2. klassetrin møder alle dage fra kl. 7.45-12.30 den enkelte klasses timer fordeles jævnt på ugens dage fag lægges i moduler Osv.

Og flere Særlige arbejdsuger: I løbet af skoleåret kan der være op til x uger, hvor det almindelige skema træder ud af kraft. Disse særlige forløb kan fordeles på enkeltdage. Dagene eller ugerne bruges til tema-, emne- eller projektarbejde eller til særlig fordybelse eller træning i aktiviteter og fag. Ugerne/dagene tilrettelægges efter indhold, så mødetid, fordelingen af timerne på ugens dage, og dermed dagenes længde varierer - inden for lovens rammer. Osv. osv. God fornøjelse