Benthe Fogh Jensen Videncenter for Professionspædagogik UCSyddanmark.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Willumsen Lauremberg
Advertisements

Partnerskabsdag: Skolereform Tirsdag d. 10
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
på vej til vores evalueringskoncept
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Progression i samfundsfag
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Folkeskole-reformen August 2014.
Skolepolitiske visioner og mål
Lærerprofessionen.
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
At lede liv og læring Børne- og ungedirektør Jan Præstholm, Svendborg Kommune.
Evaluering.
Læremidler i praktikken
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
De nationale test Dette oplæg er målrettet mod forældre og har fokus på tre områder: Formålet med de nationale test Testenes funktion og indhold Brug af.
- fortsat midt i en flekstid?
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Fagets formål, fokus og fagmål
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Oplysningsforbund og folkebiblioteker må sammen finde nye veje Jens Thorhauge
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Lærerprofessionen - en definition.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Velkommen til valgmøde
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Uddannelsesparathed - hvad er det
At udforske sin egen praksis
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Inspiration til reformarbejdet
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Kontaktforældremøde 23. april 2007
Hvad er en god evaluering?
Den inkluderende skole
Tanja Miller CVU-Nord Evaluering Voksenspecialundervisning Vejle 2005 EVA rapport - anbefalinger Hvad er evaluering? Værdier og menneskesyn Selvevaluering.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Fælles Mål Styrket faglighed Steen Harbild Undervisningskonsulent, UVM August 2006.
Lærerprofessionen.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Sunds skole Evaluering
Målstyret læringsreform
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Kristine Kousholt, post doc, ph.d. Evalueringer i Danmark Præsentation af skole – og evalueringsudvikling i DK.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Fælles møde med Børne- og Ungeudvalget og strategiudvalget 18. august 2008.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Evaluering som et ledelsesredskab Doku:SEN. Hvorfor og hvordan? Udarbejdet af Toke Knudsmark, Varde Ungdomsskole.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Evaluering i dansk - begreber og eksempler
Evaluering.
Temadag for TR.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Vidensbaseret praksis i botilbud
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Benthe Fogh Jensen Videncenter for Professionspædagogik UCSyddanmark

 Kursisters input og diskussion af evalueringsformer i praksis  Evaluering – paradigmer og historie  Diskussion af artikel  Udarbejdelse af katalog med ideer til hvordan man kan differentiere undervisning

 At opnå indsigt og forståelse for nødvendigheden af at have en systematisk, veldokumenteret og eksplicit evalueringskultur i skolen, bl.a. ud fra historie og paradigmer indenfor evaluering.  At opnå handlekompetence med hensyn til at blive endnu bedre til at bruge målsætning og evaluering som et middel til at differentiere undervisningen igennem udarbejdelsen af et fælles katalog.

 Læring og undervisning internt på skoler.  Uddannelsesplanlægning på det politisk administrative niveau.  Legitimitet igennem forskellige eksterne eksamenssystemer og eksternt tilsyn

 Det nye er systematisk programevaluering af uddannelsernes effekt på bl.a. samfundsøkonomi og samfundsudvikling.  Resultater anvendes af politikere og andre beslutningstagere.

Teknisk PolitiskKulturelt

Det tekniske paradigme

 Evaluering drejer sig om teknik og metoder.  En systematisk og rationel handling.  Tiden frem til midt i 70’erne  Lærere kunne bedømme elevers præstationer objektivt.  Læring = en lineær proces, stoffet bliver overført til eleverne uden forandringer.  Vurdering: Hvor nøjagtigt kunne stoffet gengives.

 Den moderne enhedsskoles grundlag.  Udelt skole med 7 års undervisningspligt.  Den blå betænkning’s forventninger til undervisning og læring bryder med datidens opfattelse af skolen (side 188)

 Standpunktbedømmelser, i underskolen 6- trinsskala afløser den ørstedske skala.  Efter overvejelser blev det fastholdt som en bedømmelse af det faglige niveau.  Teknik var hævet over moral og holdninger, den skulle bare være tilstrækkelig god og effektiv.

 I 1963 blev 13-skalaen indført i overbygningen som afløser for den ørstedske skala.  Forventninger til elever gik videre end reproduktion, kritisk tænkning fik en samfundsmæssig anerkendelse.  Eksamen – stadig stikprøvekontrol på trods af indførelse af forberedelsestid

Det politiske paradigme

 Evalueringsmetoder og evalueringsresultater en del af samfundsmæssige konflikter og interessekampe.  Magt og autoritet er forhold man skal tage stilling til.  Karaktergivning giver social slagside.  Daværende prøver sidestilles med ”termometer”.

 Fx konstitutive virkninger: evalueringer øver formende og skabende indflydelse på den virkelighed der skal evalueres, nogen gange hinsides det planlagte, tilsigtede og gennemskuelige.  Fx ”washback effekt”, eller ”så kan de lære det”.

 Afgangsprøver i stedet for eksamen – ingen kan dumpe.  Ingen sanktionsmuligheder undervejs i skoleforløbet.  Karaktergivning i underskolen blev opgivet som evalueringsform, erstattedes af ”underretningspligt”. Op til den enkelte lærer, hvordan man skaffede sig et validt bedømmelsesgrundlag.  En svagere samfundsmæssig anerkendelse af lærerprofessionen

 Faglige diskussioner omkring bedømmelse og evaluering forplumres af politisering af uddannelsesdebatten.  Derfor svært at udvikle valide og nyskabende interne evalueringsredskaber.

Det kulturelle paradigme

 Løbende forhandlinger i lokale fællesskaber.  Autonomi.  Evaluering er noget i sig selv, historie, faglige traditioner og idealer.  Politisk decentralisering.  Brug for både intern og ekstern dokumentation.

 1980’erne: evaluering som forskningsobjekt.  Formative og summative evalueringsformer.  Kravene til videnskompleksitet har udviklet sigbredere evalueringsbegreb, der både kan fange proces og produkt.  Fx den obligatoriske projektopgave

 Modernitetens samfund efterspørger kreativitet i modsætning til industrisamfundets efterspørgsel på gode kundskaber og selvstændighed.  Skolen må indrettes på det moderne barns præmisser og involvere barnet i flere beslutningsprocesser.  Modernisering af pædagogiske metoder: projektorienteret undervisning, processkrivning mm.

 Undervisningsdifferentiering  Løbende evaluering  Obligatorisk projektarbejde.  Eleven får indflydelse også for vurdering af egen læring.

 Klare Mål  Fælles Mål  Fælles Mål II  I 1993loven blev den formative evaluering styrket, men hvordan, hvornår og hvorfor var stadig overladt til den enkelte lærer og klasse.

 Elevplaner overordnet begrundelse: ”at man til brug for den løbende evaluering af den enkelte elev skal have en elevplan, som indeholder resultater af og den besluttede opfølgning på evalueringen” (Egelund, 2007)  Ti nationale test i skoleforløbet  En national præstationsprofil  Obligatoriske afgangsprøver  Kvalitetsrapporten  Etablering af ”Rådet for Evaluering og Kvalitetsudviklng af Folkeskolen  Ændring af formålsparagraf: ”Give eleverne kundskaber og færdigheder” – forpligtelse ikke kun skabe forudsætninger for.

 Elevplaner.  Nationale obligatoriske test.  Obligatoriske afgangsprøver.  Hvilket paradigme har fået styrket legitimitet igennem denne lov?

”Et princip for undervisning, der bygger på samarbejde. Her indgår elevernes forskellige forudsætninger, potentialer, behov og motiver med henblik på at nå såvel individuelle som fælles mål”. ”Undervisningsdifferentiering er et princip, ikke en metode” (Vagn Rabøl Hansen og Ole Robenhagen i Egelund 2007)

 Diskuter de 6 påstande/forslag fra rapporten ”Inspiration til undervisningsdifferentiering” fra 1998 (side i artiklen)  Er de 6 påstande/forslag stadig aktuelle?  Retorik eller virkelighed, side 22 i artiklen. Diskuter påstanden i første afsnit

 Hvilke muligheder ligger der i at have forskellige former for skriftlig dokumentation i forhold til den enkelte elev?  Hvilke farer ligger der i at dokumentation kræves skriftliggjort og eksplicit?  Diskuter: ”en inkluderende skole, er en skole, hvor individers forskelligheder skal ses som en ressource og ikke som en belastning”. Er det utopi, eller er det muligt at arbejde henimod?  Diskuter Gilian Fulcher’s fremstilling af professionalisme, nederst side 45.  Diskuter hvilke barrierer og hvilke drivkræfter, der findes i skolen i forhold til at opbygge en systematisk evalueringskultur som et middel til differentiering og en mere inkluderende undervisning.

Evalueringsfaglighed på flere niveauer: (+ kopi af p )