1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Samspil på tværs i Silkeborg Oplæg 09. maj 2012 – Thisted UU leder Erik Rohde.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Den danske strukturreform
 23. april ”Det danske foreningsliv og det frivillige Danmark som sådan er en del af fundamentet for vores demokrati. Regeringen vil give det frivillige.
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Fokuspunkter ved udarbejdelse af en god folkeoplysningspolitik
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Ballerup fra 50´erne til i dag Involvering af borgerne 2020-strategien For med og af i praksis.
Frøslev-Padborg skole
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Produktion og Logistik
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Visionsproces Fra ord til handling.
Hvad er bestyrelsens rolle i foreningen? Struktur
Planstrategi, lokal Agenda 21 og Kommuneplan. Forventet tidsplan •Planstrategi ikke som forslag •Kun temarevidering af kommuneplanen Obligatorisk min.
10 punkts programmet •Der skal sikres alle børn og unge et alsidigt tilbud om fritidsvirksomhed •Kommunen skal samordne fritidsforanstaltninger, der iværksættes.
Kompetenceevaluering Forelæser: Hanne Kathrine Krogstrup
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Konsulent Niels Philip Jensen
Kommunalreformen VEU som brobygger
Aarhus Kommunes Røgfri Arbejdstid
Arbejde i temagrupper Metode:
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
John Andersen Empowermentbegrebet
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Den kommunale ledelses håndtering
Fungerer demokratiet og borgerdialogen i praksis?
Udarbejdelse af Viborg Kommunes handicappolitik Oplæg ved workshop på konferencen: Mainstreaming af handicapområdet 26. Maj 2009 v/Jannik Boel.
Borgerinddragelse: Baggrund 9. maj Behov for borgerinddragelse? Tilfredshed med ”den måde demokratiet fungerer på” 5% er medlemmer af partier.
Kvalitetssikring af lærerpræstationer - Hvordan?
Opmærksomhedspunkter til arbejdet med selskabsdannelser Det er vigtigt, at sikre så god tid som muligt til at kvalificere beslutningsgrundlaget for selskabsdannelsen.
Ledelse i forskellige retninger
Erfaringer og gode råd i forhold til implementering Vand i Byer Stormøde 21. januar
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Repræsentantskabsmøde Idrættens Samråd Program for aftenens repræsentantskabsmøde Velkomst IS beretning for året der er gået Debat om beretningen.
Kommunalreformens kommunikationsmæssige udfordringer.
Kommunikationsenhedens strategi Juni Demokratisk A- og B-hold Demokratisk kompetence = Evnen og viljen til samt muligheden for at øve indflydelse.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Hvorfor falder tilliden til politikerne? DEO DOKK1, Aarhus, 11. April Jørgen Goul Andersen Institut for Statskundskab Aalborg Universitet.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Workshop Udpeg en bordformand, der kan fremlægge jeres holdninger i plenum Diskuter følgende spørgsmål: Hvad synes I om muligheden for et frivilligcenter.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Frivilligpolitik Politisk Indsatsområde Organisationsudvikling Frivilligpolitik for medlemsorganisationer i Friluftsrådet.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
1 Strategisk planlægning i Randers Politik, Planlægning og Bullshit.
Selvevaluering af bestyrelsen 2012 Inspiration til kvalitetsforbedring i bestyrelse og direktion Resultat af svarene på spørgeskemaerne Diskussionsoplæg.
OBS: E2012 programmet fra 2009 til juni Herefter revideres mål og indsatsområder på baggrund af den fælleskommunale og fællesoffentlige digitaliseringsstrategi.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Oplæg på Det Centrale Handicapråds årsmøde 2017
Styrk foreningen Ledelse og udvikling – opgrader foreningen.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Bestyrelseskursus Foreningen for ATAKSI/HSP 3. oktober 2015
Præsentationens transcript:

1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler på nytænkning i borgerinddragelsen i kommunerne Centerchef Tomas Therkildsen KL’s Konsulentvirksomhed

2 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Dispositionen  Hvad er borgerinddragelse?  Hvad er lokaldemokrati?  Hvad mener de nye kommuner?  Udvikling af en borgerinddragelsesstrategi i Lolland og Sorø  Tendenser i borgerinddragelse – hvad kan vi se?

3 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse har mange former Formaliseret dialog med borgere Dialog med foreninger og virksomheder Brugerinddragelse og bruger- bestyrelser Borgermøder og borgerinddragelse Konkrete projekter Kommunal- bestyrelsen

4 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Hvad mener de ny kommuner?  55% af kommunerne har vedtaget en målsætning/vision for borgerinddragelse.  75 % mener at der med opgave- og strukturreformen er kommet større fokus på kommunernes inddragelsesformer  I 35% af kommunerne er samspillet mellem kommunalbestyrelse og råd/foreninger/borgere struktureret og indgår i kommunens strategi.  De fleste kommuner vurderer at deres fokus primært er på brugerne (alle kommuner benytter således brugerundersøgelser, tilfredshedsundersøgelser, brugergrupper m.v.)

5 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Hvad mener de ny kommuner?  Næsten alle kommuner vil sikre rammer for inddragelse ved at stille faciliteter eller puljer til rådighed.  75 procent mener, at det er lettere at engagere borgerne i korterevarende konkrete projekter frem for de mere formaliserede råd og udvalg.  Med hensyn til finansieringen af borgerinddragelse viser rundspørgen, at størstedelen af kommunerne forventer at bruge flere ressourcer på borgerinddragelse  I sammenlægningskommuner er en overvejende tendens til, at lokaldemokrati placeres i et selvstændigt sekretariat. I 16 kommuner er der oprettet et særskilt politisk udvalg,

6 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse i Lolland og Sorø Demokrati i praksis i Lolland og Sorø Fase 1 - Temperaturmåling Fase 2 - Demokratistrategi Fase 3 - Udmøntning Borgernes, foreningernes, bruger- bestyrelsernes og erhvervslivets syn på borger- inddragelse Politikernes holdning til:  Lokaldemokrati  Borger- inddragelsesformer Konkretisering af demokratistrategien:  Fra 1 og 2 til 3

7 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Stor interesse for at deltage i lokaldemokratiet

8 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerne har stor tillid til at de kan deltage!

9 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse ….men er ikke helt sikre på om politikerne tager hensyn til dem

10 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse …., og vil gerne svare på spørgeskemaer og deltage i arbejdsgrupper/borgermøder

11 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Tendenser i borgerinddragelse  Fra institutionaliseret til mere situationsbestemt, enkeltsagsorienteret deltagelse  Fra deltagelse sigtende mod påvirkning af politiske beslutninger til deltagelse mod at påvirke implementering og forvaltning af beslutninger  Fra ’den store politik’ til ’den lille politik’ i hverdagen  Fra kollektive til individuelle deltagelsesformer  Fra deltagelse med kollektivt sigte til deltagelse med individuelt sigte[1][1]  [1] Andersen, Jørgen Goul, Et ganske levende demokrati. Magtudredningen. Århus, Aarhus Universitetsforlag, 2004, side 301 [1]

12 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Succes  Formuler en vision/politik/strategi for borgerinddragelsen.  Saml ansvaret for at planlægge, koordinere og følge op på kommunens vision/politik/strategi eet sted eventuelt både politisk og administrativt  Betragt borgeren som medborger, der kan tage et bredt medansvar..  Sørg for at inddragelsesformerne harmonerer med målgruppen.  Sørg for at forventningsafstemme gennem klar kommunikation med borgerne.  Inddrag så tidligst som muligt i processen, det giver bedre beslutninger, forudsat at kommunen har kommunikeret klart til borgerne hvad inddragelsen går ud på.