Uddannelsesparathed i Skive Kommune

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UUV’s repræsentantskabsmøde den
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
 Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne.
Mission Unge, der ønsker at tage en ungdomsuddannelse, sikres mulighed for at gennemføre ved hjælp af et tæt og koordineret samarbejde mellem uddannelsesinstitutionerne/
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
Roskilde Produktionsskole
Forældremøde 8.klasse.
Projektpræsentation Fra marginaliseringstruet til uddannelsesparat.
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
Tværgående indsats for unge årige
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Mentorordningen i UUO Overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse.
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad kræver det? Parat til erhvervsuddannelse. Parat til… Erhvervsuddannelser? En konkret erhvervsuddannelse? Grundforløb? En bestemt indgang? En konkret.
- Overgangsfrekvenser
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Kontanthjælpsreformen
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
UNGE OG UDDANNELSE. Et væld af muligheder…. Som ungt menneske i Danmark har man et væld af muligheder for uddannelse, job og afklaring. Regeringens mål.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Forældremøde 7. klasse.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Uddannelse for unge med særlige behov Produktionsskoleforeningens konference, Middelfart den 12. juni 2007 Fagkonsulent Preben Siersbæk, Undervisningsministeriet.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Uddannelsesafklarende samtaler
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Repræsentantskab Onsdag d. 9. april Samarbejde mellem JC og UUV.
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Den kommunale vejledning om STU
Tema 4 Overgange i barnets liv
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Ungdomsuddannelse til alle Konference d. 18. april 2007 Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune og formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Velkommen til 8. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Glostrup §17.4 / UU ansvar:Uddannelsesvejledning og information Foretage endelig uddannelsesparathedsvurdering Formidling af intro, brobyg praktik.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
UU - Centrenes lovgivningsmæssige ramme og opgaver Lov om vejledning om valg af uddannelse og erhverv: - Vejledningen skal bidrage til at valg af uddannelse.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Kontanthjælpsreformens betydning -i forhold til arbejdet med de unge Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland Jørgen Dan Pedersen centerleder.
UU Danmarks perspektiver på anbefalingerne
Forældre-information
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Kommunal ungeindsats Kortlægning af unge i Køge bugt
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Præsentationens transcript:

Uddannelsesparathed i Skive Kommune Oplæg fra Vandkantsdanmark

Ungdomsskolen og samarbejdspartnere PPR Læsekonsulent Psykolog Familie-afdelingen UU Socialforvaltningen Arbejdsmarkeds- afdelingen Gademedarbejdere Skole-forvaltningen Kultur- forvaltningen

Baggrund Uddannelsesparat (UDP) Indledning UU skal vurdere uddannelsesparatheden for alle elever i 9.-10. klasse, der søger en ungdomsuddannelse. Kommunen skal tilbyde særlige forløb til de 15-17 årige, som ikke er i gang med uddannelse eller lign. De særlige forløb skal kunne føre til, at den unge bliver uddannelsesparat. Undervisningsministeriet slår fast, at en vurdering som ikke-UDP ikke må blive et ekstra stempel til dem, der i forvejen har det svært. Vurderingen skal i stedet ses som et tilsagn fra UU om at støtte og hjælpe den unge til at blive parat til at gennemføre en uddannelse.

Baggrund Fakta om UDP Formålet med UDP-vurderingen er at hjælpe de elever, der har brug for støtte eller tid til udvikling for at gennemføre en uddannelse. Vurderingen må ikke opfattes som en adgangsbegrænsning. Vurderingen skal foretages generelt til enten erhvervsuddannelserne eller de gymnasiale uddannelser – og ikke til den enkelte uddannelse. Vurderingen skal være en individuel helhedsvurdering af den unges faglige, personlige og sociale forudsætninger for at kunne gennemføre uddannelsen UU skal kun foretage en vurdering, hvis eleven søger optagelse på en uddannelse direkte efter 9./10. klasse. Vurderingen skal begrundes, men kun hvis en elev vurderes ikke-UDP. UU skal give et relevant tilbud, der kan hjælpe eleven med at blive parat. Når et sådant forløb er gennemført, har eleven ret til at blive optaget på et grundforløb til en erhvervsuddannelse. UU skal også tilbyde et relevant forløb til elever, der vurderes ikke-UDP til en gymnasial uddannelse. Men her får man ikke ret til optagelse, blot fordi man har deltaget i det aftalte forløb.

Baggrund Hvis elev og forældre er uenige i vurderingen, kan de forlange en ny vurdering fra det uddannelsessted, der søges. Hvis en elev vurderes ikke-UDP til en gymnasial uddannelse, følges reglerne i Optagelsesbekendtgørelsen. Uddannelsesstedet skal meddele resultatet af ny-vurderingen til UU senest den 15. april. Både erhvervsuddannelserne og de gymnasiale uddannelser skal give specialundervisning og/eller anden specialpædagogisk bistand til elever, der har behov for det. Derfor skal UU lægge til grund for UDP-vurderingen, at eleven vil få den nødvendige støtte.

Lokalt samarbejde i Skive – Fælles forståelse – fælles ansvar: UDP – det bliver du – sammen med andre og sammen med dit uddannelsessted. UDP er et centralt og vigtigt begreb, men også komplekst og kan ikke beskrives generelt eller med specifikke, operationelle krav, som den unge skal opfylde. Vi ser UDP som en kompetence, der opstår gennem læring med faglige, personlige og sociale aspekter. Læringen foregår i grundskolen, fortsætter i ungdomsuddannelsen og skal udvikle både eleverne og skolen. Elev- og uddannelsesplan (grundskolen 8.-10. klasse) skal beskrive, hvor den enkelte elev er i denne proces: Fagligt, personligt og socialt. Med den plan i bagagen møder eleven sin nye skole og andre unge. I dette fællesskab og evt. sammen med en UU-vejleder som mentor i overgangen lægges køreplanen, så eleven fortsætter udviklingen af UDP. Da eleverne er vidt forskellige steder i deres UDP, skal læreprocessen også være forskellig, men læringen foregår i et fællesskab med andre unge. Erhvervsuddannelserne er fleksible i opbygningen og har (stort set) løbende optag. Grundforløbenes varighed kan justeres, alt efter elevens UDP. Med den nye lov skal kommunen (UU Skive) støtte eleverne i processen ang. UDP. Det vil ske via tilbud om mentor, praktik og særlige forløb og aftales i samarbejde med elevens uddannelsessted, så eleven så vidt muligt er i gang på det ønskede sted.

Lokalt samarbejde i Skive – Fælles forståelse – fælles ansvar: Konkret vurdering Vi forventer, at de fleste elever, der ikke er UDP, selv vælger et andet forløb, når vejledningsprocessen i 8.-9. og evt. 10. klasse er afsluttet. Men vi skal også have en klar beskrivelse – og en fælles forståelse – af hensyn til de situationer, hvor en elev alligevel må vurderes ikke-UDP efter 9.-/10. klasse. Kriterier - Opmærksomhedspunkter UDP består af elevens faglige, personlige og sociale forudsætninger, som er nødvendige for at gennemføre en ungdomsuddannelse. Kriterier for UDP-vurderingen: Eleven Har lyst til læring og uddannelse og vil gerne deltage Har kendskab til uddannelsen Har et relevant fagligt fundament og basale læringsfærdigheder Kan møde op og har lyst til at bidrage til fællesskabet på det nye uddannelsessted

Særlige forløb UU skal give et relevant tilbud, der kan hjælpe eleven med at blive parat. Det vil så vidt muligt ske i samarbejde med uddannelsesstederne, så de og UU i fællesskab støtter den unge. Processen ang. UDP kan også foregå i et samarbejde mellem uddannelsessted og Produktionshøjskole, fx via kombinationsforløb, så den unge fastholdes i et uddannelsesforløb. Vi vil også benytte de eksisterende tilbud, fx Tieren og Produktionsskole. Vore gode erfaringer fra projekt FOKUS vil blive videreført, med UU Skive som naturligt omdrejningspunkt. På sigt udvikles evt. særlige forløb i samarbejde med Produktionsskolen, Ungdomsskolen og Tieren Det særlige forløb skal i hvert tilfælde være målrettet den enkelte elev og dennes særlige behov for at blive UDP. Andre unge, der ikke er i uddannelse, kan ofte tilbydes at deltage i disse særlige forløb. Forløbet aftales mellem elev, forældre og UU i perioden marts til maj.

Særlige forløb Fakta: Målgruppe: Henvisninger: Unge under 18 år får ingen særlig ydelse for at deltage i særlige forløb. Forældrene får en unge-ydelse, hvis de sørger for, at deres barn er i gang med uddannelse eller en anden aktivitet. Målgruppe: Elever, der vurderes ikke-UDP efter 9./10. klasse Unge 15-17 årige, som afbryder deres ungdomsuddannelse, og som fortsat har pligt til at være i uddannelse eller en anden aktivitet Henvisninger: Lov nr. 671 af 21. juni 2010 om vejledning om uddannelse…… Bekendtgørelse nr. 874 af 7.-7.-2010 om uddannelsesparathedsvurdering… UVM 2010: Klar, parat, uddannelse – inspiration om uddannelsesparathed

Aftale mellem UU Skive og Ungdomsskolen-Skive Eksempel på aftale Skive, april 2011 Ang.: Micki Aftale mellem UU Skive og Ungdomsskolen-Skive Fra d. 11.-4.-2011 og indtil d. 30.-6.-11 tilbyder Ungdomsskolen et særligt tilrettelagt forløb (Bek. nr. 872 af 7.-7.-2010 om pligt til uddannelse, beskæftigelse eller anden aktivitet, § 10) og mentorstøtte (LAB § 78) For udførelsen af opgaven betaler UU Skive: Mentoropgaver: 5 timer pr. uge á 300 kr. pr. time Særligt undervisningsforløb: 5 timer á 200 kr. pr. time Særlige udgifter betales efter regning Målet med det særlige forløb er, at den unge bliver uddannelsesparat. Indholdet af opgaven aftales mellem medarbejderne på Ungdomsskolen og i UU, som også sørger for beskrivelse i den unges uddannelsesplan. ________________________ __________________________ Ungdomsskolen-Skive UU Skive Bilag ang. Micki Bevilling og/eller beskæftigelsestilbud til unge under 18 år, i henhold til LAB-loven. Der er bevilliget personlig støtte i 5 timer om ugen, i henhold til LAB § 78. Bevillingen er gældende fra den 11.-4.-2011 til den 30.-6.-2011 Støtten gives i form af mentorstøtte, jf. bilag om opfordring til støtte. Opgaven udføres af Ungdomsskolen i Skive. Det vurderes, at der er behov for at iværksætte en særlig uddannelses- eller beskæftigelsesrettet indsats, udover den indsats, som Ungdommens Uddannelsesvejledning har ansvaret for. Opfølgning: UU beskriver tilbuddet i den unges uddannelsesplan og følger op på forløbet, i samarbejde med den unge og forældrene. Micki og hans far er indforstået med bevillingen. Bilag: Opfordring til støtte…..

Oplæg til uddannelsesparathed i Skive Kommune Målgruppe: Elever, der vurderes ikke-UDP efter 9./10. klasse Unge 15-17 årige, som afbryder deres ungdomsuddannelse, og som fortsat har pligt til at være i uddannelse eller en anden aktivitet Indhold og procedure: Visitation til forskolen til ungdomsuddannelse foregår mellem UU og ungdomsskole. Der udarbejdes en uddannelsesplan for den unge. Den unge skal tilbydes mindst 18 ugentlige timer pr. uge i enten uddannelse, praktik eller job. Forskolen kan varetage en elevflok på mellem 10 – 15 personer. Økonomi: 300.000 kr. pr. år som dækker undervisnings- og vejledningsforløb.

Andre foranstaltninger LAB-loven (50% refusion – kurser, mentorordning m.m.). Lov om social service mhp. jobdusør ifm. praktikforløb. Skoledel: Det er målet, at eleven skal genfinde motivation og lyst til læring og uddannelse. Der etableres et tæt samarbejde med ungdomsuddannelserne i uddannelsesbyen, herunder 10. klasse, med målrettede forløb dertil. Skemaet bygger på en grundpille med de nævnte fag – dog vil der blive taget hensyn til den enkeltes behov mht. kurser, praktik m.m. Efterværn: Der vil være et overlap efter endt forløb på forskolen, hvor ungdomsskolen varetager en tæt kontakt med den unge i en overgangsperiode for at sikre en tryg og god start på ungdomsuddannelsen. Interessenter: Ungdomsskolen varetager uddannelses- og vejledningsforløb for visiterede elever. UU og Jobcenter fungerer som tætte samarbejdspartnere i vejlednings- og praktikforløb. Ungdomsuddannelserne medvirker tidligt i den unges uddannelsesplan for at sikre et tydeligt mål.