Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Alle børn skal være del af fællesskabet
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Hierarki for styringsredskaber
Skolebestyrelsens opgaver
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Forældremøde X årgang.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
En god skole er en inkluderende skole.
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
Sanna Dragholm projektleder
Skolens AKT- gruppe består af fire lærere og to pædagoger,
Hvad er ”den gode inklusion” for børn, forældre og ansatte?
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Implementering af inkludering af børn i vanskeligheder indenfor adfærd, kontakt og trivsel på skolerne i Horsens Kommune.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Alle børn er alles ansvar
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Velkommen til Nordregårdsskolen
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Lærerprofessionen.
Er den ikke-ekskluderende skole en mulighed ?
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Et fagligt løft af folkeskolen.
Inklusion ”Hvad skal der til for at det lykkes?”
Omrejsende ledere - Svendborg Kommunes interne konsulentkorps.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 29. oktober 2012.
Kildeskolen Kildeskolens struktur. Skolens formål skabe et alsidigt og udfordrende læringsmiljø danne grupper af en størrelse som præges af mangfoldighed.
Kommunikationsstrategi – det gode samarbejde Skjoldhøjområdet.
Odense tirsdag d. 8. december 2009 Workshop
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Inklusion i Aalborg.
AKT på Dybbøl Skolen.
Inklusion – også et forældreanliggende
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion og Specialviden
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Inklusionsudvikling Konsulenter fra Inklusionsudvikling
Den pædagogiske læreplan
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Lyshøjskolen 2011 med Videncenter og resurseteam

Rådgivning og vejledning af ledere, lærere og pædagoger. Videncenter Lyshøj Resurseteam SE Resurseteam: 8 personaler 2,64 Lærer- og pædagogstilling Model 1: Inklusion af elev fra specialskole til almenskole. Model 2: Fastholde elev på almenskolen. Model 3: Fastholde elev som observeres på Lyshøjskolen Model 4: AKT Team Sparring på Lyshøjskolen. Månedlig I model 1, 2 og 3 vil resurseteamet være tilknyttet i en periode med: Rådgivning og vejledning af ledere, lærere og pædagoger. Der udarbejdes aftalegrundlag for en arbejdsopgave med angivelse af periode, tidsforbrug, beskrivelse af opgaven og afsluttende rapport. Ved visitation skal der udfyldes et skema, som sendes af skoleleder til resurseteamet. Ligeledes skal forældrene underskrive en samtykkeerklæring.

Sociale og emotionelle problemer – SE. Ikke diagnosebaseret. Meget svært ved at indgå i fællesskaber, at forstå og acceptere fælles spilleregler samt at respektere andres grænser. Aggressiv og udadreagerende adfærd. Manglende eller lav impulskontrol. Svært ved at udtrykke sig og forstå andres udtryk verbalt og kropsligt. Præget af stor uro og manglende koncentration i undervisningssituationen. Kravafvisende og rigid i forhold til ændringer. Manglende eller lav trivsel. Lav selvværd. Normal begavet.

Resurseteam værdier De grundlæggende værdier og mål er Viborg Kommunes ”Lys i øjnene” og ”Den tværfaglige model”. Lærere og pædagoger i resurseteamet arbejder ud fra en anerkendende og resursefokuserende tilgang. Vores kommunikation omkring en elev er med fokus på forståelses-, forstyrrelses- og handlespørgsmål. De nye inklusionsudfordringer fordrer, at vi i samspil og netværk omkring en elev fortolker virkeligheden på ny. Vi forholder os undersøgende og nysgerrige til de forskellige opgaver med henblik på videndeling. Hvad inviterer en udfordrende elev til? I processen ønsker vi at være katalysatorer for en faglig, nysgerrig og åben dialog, der åbner op for nye handlemuligheder.

Inklusion i skolen Rasmus Alenkær (2009): Inklusion er den dynamiske og vedvarende proces, hvori skolen øger mulighederne for tilstedeværelse, oplevelse af fællesskab, aktiv deltagelse og højt læringsudbytte for alle elever. I denne proces tages der særligt hensyn til de elever, som er i faregruppen for marginalisering, eksklusion og lavt fagligt udbytte.

Det inkluderende menneskesyn Rasmus Alenkær (2009) Der er ikke nogen, der er mere normale end andre. Alle er specielle. Naturligvis er der nogen, der har brug for særlige indsatser eller hjælp for at deltage i fællesskabet. Dette gør dem hverken mere eller mindre berettigede til at deltage. I det inkluderende menneskesyn ligger der således en anerkendelse af menneskets mangfoldighed, særegne natur og forskelligartede livsbaner.

Ydelser Resurseteamet tilbyder sparring, vejledning og coaching til skoleledere samt teamet omkring et barn i vanskeligheder. Vi vil tilbyde observation af den pædagogiske praksis og lærings dynamikker. Vi vil tilbyde sparring i forhold til forældresamarbejdet. Formålet er at kvalificere valg af interventionsmetoder, relationsdannelse, forældresamarbejde, klasseledelse og læringsstile. Undervisning i diagnoser er knyttet til psykiatrien. Konsulentfunktionen og supervision ligger hos PPR. Vi udfører ikke støtteopgaver på eleven.

Forventninger til hjemskolen Vi forventer, at hjemskolen påtager sig ansvaret for udarbejdelse af referat ved hvert møde samt distribuering. Resurseteamet laver et journalnotat til dokumentation og senere evaluering. I opgaver med høj kompleksitet indkalder skolelederen til et netværksmøde.

Kommunikation Information og kommunikationen mellem almenskolen og resurseteamet vil foregå på resurseteamets konference på Fællesintra. Regler for datasikkerhed skal sikres overholdt.

Visitation til resurseteamet Model 2 og 3 Det er skolelederen på hjemskolen, som indstiller til resurseteamet. Teamet omkring eleven laver en kort beskrivelse af inklusionsopgaven på et udarbejdet skema. Inden for to arbejdsdage bliver der etableret kontakt til skolen af en medarbejder fra resurseteamet. Der udarbejdes i samarbejde et notat med aftaler og fremtidige handlestrategier i forhold til teamets indsats. PPR på Lyshøjskolen indgår aktivt i udredningen efter model 3.

Inklusion af Lyshøjskolens elever i almenskolen Model 1 Når PPR i samråd med skolen og forældrene vurderer, at en elev vil profitere af inklusion i almenskolen meddeles det koordinatoren af resurseteamet. Til inklusion i specialklasser i almenskolen visiteres på almindeligt indstillingsskema. Inklusion i almenundervisningen sker via PPR's kontakt til distrikts skolen. Forældrene sørger for indskrivning. Psykologen på Lyshøjskolen informerer sin kollega på distrikts skolen. Der skal på ledelsesniveau være en kontakt ved inklusion / udskoling. Inklusionen sker i et samarbejde mellem resurseteamet / kontaktlæreren og den modtagende skole.

Model 4 AKT-læreren eller en lærer med en specialpædagogisk opgave i almenskolen kan henvende sig til resurseteamet for at fremlægge og drøfte en aktuel pædagogisk praksis og opgaveløsning.

Resurseteam. Lyshøjskolen.