Danskfaget – beholder eller genstand?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Advertisements

Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Verden ind i undervisningen
Digitalisering og medialisering
MÅL-KATEGORIER FOR LÆRING OG UDDANNELSE
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Lektor Rasmus Fink Lorentzen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Klafkis kategoriale dannelse.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Indføring i fagets didaktik
Videnskabsteori og faglige metoder
Vidensmedier i kultur og samfund Konstituerende modul 2013 Hans Jørn Nielsen Lars Konzack.
Mediepædagogik og didaktik
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Fagdidaktik i Danmark: Udvikling og tendenser, potentiale og problemer
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Fagenes samspil november 2009
Forskningsperspektiver på læremidler
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Unge og undervisningens medialisering
Undervisningens medialisering Hørsholm,
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
Digitalisering og medialisering
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Dannelse og kompetencer
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Lærerprofessionen.
Fagdidaktisk kursus i biologi
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Mediecentret som rum og funktion Skoleudvikling og skolebiblioteksudvikling – to sider af samme sag.
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Web 2.0 medier i danskundervisningen v/ Tom Steffensen.
Læremiddel.dk Nationalt videncenter for læremidler Læremiddel.dk – Nationalt videncenter for læremidler.
Videnskabsteori og metode
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Forestillinger om fremtidig professionspraksis på lærer- og diplomingeniøruddannelsen.
Hvor er vi? Hvem er vi? Vores uddannelse Hvad bliver vi uddannet til? Demokrati Ligeværd Faglighed CKF’er Alsidig udvikling Almen dannelse Pædagogik.
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Digital Didaktisk Design
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og.
”Oplevelse, fordybelse og virkelyst” Dannelsesaspekter belyst gennem didaktiske grundbegreber Peter Brodersen Læremiddel.dk/UCL Peter Brodersen, november.
Fagdidaktik i teknologihistorie og idehistorie Konference den Udarbejdet af Alex Young Pedersen, AARHUS TECH og Esben Dalsgaard, Aalborg Tekniske.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Hvor er historiefagets genstandsområde blevet af? Heidi Eskelund Knudsen 5.-7.okt
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
22. november 2011 i Vartov, København Metoder til læringsvurdering
Implementering af Tablets som Supplerende og Alternativ Kommunikation
Sygeplejerskers efter- og videreuddannelse -
Hvorfor dansk på GF1?.
Teopæd og den afsluttende opgave
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Didaktiske planlægningsmodeller
Præsentationens transcript:

Danskfaget – beholder eller genstand? Skitse til en fagdidaktisk kategorialforskning

Manchet Ofte diskuterer vi de forskningsmetodiske tilgange vi benyt- ter inden for danskfaget i forbindelse med undersøgelser af danskfaglige genstandsområder. Hvad sker der når vi foretager en opmærksomhedsændring der forskyder fokus fra det der er inden for faget forstået som en beholder, til faget selv som en genstand for undersøgelse? Oplægget vil analysere denne forskydning som et didaktisk perspek- tivskift, der også kræver et skift i forskningsmetodiske tilgange.

Wolfgang Klafki Enkeltvidenskaberne udvikler ikke i sig selv tilstrækkelige udvælgelseskriterier, selv om didaktiske beslutninger naturligvis ikke kan træffes uden hensyn til de videnskaber, de refererer til. Fagdidaktikker må som selvstændige videnskabelige discipliner udvikles i grænseområdet eller bedre i relationsfeltet mellem den almene didaktik og fagvidenskaberne.

Danskfaget som beholder 1. Danskfagets videnskabsfag - Sprogvidenskab - Medievidenskab - Litteraturvidenskab 2. Tilgange inden for videnskabsfagene - Hermeneutik - Strukturalisme - Semiotik og diskursteori 3. Tilgange inden for undervisningsfagene: - Kvantitative undersøgelser - Kvalitative felt- og casestudier

Danskfaget som genstand 1. Hvad er fælles? Generalisering af tekst- og fortolkningskompetencer i relation til forskellige udtryksformer 2. Hvad er forskelligt? Differentiering mellem forskellige metodikker, modaliteter, kulturteknikker og stofområder 3. Hvad konstituerer faget? Nationalstaten og fagets kulturhistoriske funktion (materialdannelse)? Kulturteknikker og fagets almendannende funktion (formaldannelse)?

Hvordan genstandsgør vi danskfaget? • Historisk undersøgelse (diakront perspektiv) af hvordan fagforståelsen reflekteres i politiske tiltag, læseplaner, læremidler og dokumenteret praksis • Sociologisk undersøgelse (synkront perspektiv) af fagets funktion i en institutionel og samfundsmæssig kontekst • Sammenlignende fagdidaktik (komparativt perspektiv) Sammenligning af fagdidaktikker og tværgående kategorier: etik, kultur… • Fagdidaktologisk undersøgelse (almendidaktisk perspektiv) af fagdidaktikken som en særlig måde at organisere indhold på • Fagdidaktisk undersøgelse (fagdidaktisk perspektiv) og udvikling af fagets genstandsområde

Læse- planer Lære- midler Prak- sis Faglige Analyse- Perspektiv Undersøgelser områder objekter Læse- planer Lære- midler Prak- sis F A G D I K T Historisk Sprog Sociologisk Medier Sammenlignende Litteratur Fagdidaktologisk

Fagdidaktologi I Basisfagsdidaktik Etnodidaktik Udfordringsdidaktik Den dobbelte udfordring: at didaktisere faget og fagliggøre didaktikken. Didaktiske paradigmer Relationer Basisfagsdidaktik Etnodidaktik Udfordringsdidaktik Eksistensdidaktik Nedsivning Non-relation Relationsfelt

Fagdidaktologi II Objektivistisk: Overføring af objektivt indhold Material dannelse Kategorial dannelse Formal dannelse Objektivistisk: Overføring af objektivt indhold Klassisk: Overlevering af klassisk indhold Dobbeltsidig: Elev og stof åbner sig for hinanden Almen: Søger det almene i det specifikke Funktionel: Udvikling af evner og færdigheder Metodisk: Tilegnelse af me-toder og teknikker

Relationsfeltsdidaktik Tekstlige greb og kategorier Elevens greb og kategorier Kategorial dannelse Faglige greb og kategorier Fagdidaktiske greb og kategorier

Kategorialforskning 1. Fagdidaktologiske præmisser: • Danskfagets relationsfeltsdidaktik • Danskfaglig kategorial dannelse 2. Relevante forskningstilgange: • Fænomenologi • Kognitiv semiotik • Sociosemiotik • New historicism/litteraturhistoriografi 3. Aktuelle udfordringer: • Hvad er danskfagets stof/indhold? • Hvad med den immanente tværfaglighed i danskfaget? • Er dansk en dimension i alle fag? • Omfatter dansk alle fag?

Litteratur Nielsen, Frede V.: ”Fagdidaktikkens kernefaglighed”. I: Karsten Schnack (red.). Didaktik på kryds og tværs. København: Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 2004, s. 25-46. Klafki, Wolfgang: ”Kategorial dannelse. Bidrag til en dannelsesteoretisk fortolkning af den moderne didaktik”. I: Wolfgang Klafki, Kategorial dannelse og kritisk-konstruktiv pædagogik. Udvalgte artikler. København: NNF, 1983.