Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og."— Præsentationens transcript:

1 Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og samtidig er ’ alment- betydningsfulde’ (Bedeutsam-Allgeneines) Didaktisk instrumentarium et forløbs- og stofudvælgelsesredskab, i form af nogle nøglebegrebet, der ligger i forlængelse af Klafkis begreb om den kategoriale dannelse og epokale nøglebegreber. 1Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

2 Hilligens kriterium for udvælgelse af samfundsvidenskabeligt stof Resultater og erkendelser fra samfundsvidenskaberne, der er af så almen betydning for livet, at enhver må lære det for at være skikket til at klares sig i en tid med verdensomspændende forandringer (Wolfgang Hilligen 1976) 2Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

3 To betydninger af ’betydning for livet’, dvs. eksistentielle behov. Behov, der knytter sig til elevens overlevelse i samfundet (det at klare sig i samfundet) Nøglebegreber er: risiko, muligheder og udfordring. Behov, der knytter sig til elevens mulighed for det gode liv i samfundet (det at klare sig godt og rigtigt i samfundet). Nøglebegreber er: personlige grundrettigheder, kamp mod ulighed og eksistensen af alternativer (Hilligen 1976 : 30-32). 3Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

4 Samfundsvidenskabelige begreber I en dansk kontekst er det nødvendigt at tilføje analytiske begreber til Hilligens nøglebegreber, som kan give svar på spørgsmålene: Hvordan kan jeg gennemskue (forstå) samfundet? Hvordan fungerer samfundet? Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet4

5 Samfundsvidenskabelige nøglebegreber En overfladisk analyse af undervisningsplaner og lærebøger i faget giver følgende: Fordeling Magt og relationer Struktur-aktør Ideologi Institutioner Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet5

6 Nøglebegreber i samfundsfag i Danmark De instrumentelle nøglebegreber (handlekompetencer) er svar på spørgsmålene: Hvad skal jeg gøre for at klare mig i samfundet? Og hvad skal jeg gøre for at klare mig godt i samfundet? (Eksistentielle behov og vilkår) De normative nøglebegreber (demokratisk dannelse) er svar på spørgsmålene: Hvilke spilleregler gælder i samfundet? Og hvordan bør samfundet være indrettet? (Politiske vilkår) Og de analytiske nøglebegreber (samfundsvidenskabelig dannelse) er svar på spørgsmålene: Hvordan kan jeg gennemskue (forstå) samfundet? Og hvordan fungerer samfundet? (Samfundsstrukturer og institutioner) 6Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

7 Didaktisk instrumentarium 7Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

8 Didaktisk instrumentarium Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet8

9 Didaktisk instrumentarium Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet9

10 Didaktisk instrumentarium 10Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

11 Didaktisk instrumentarium 11Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

12 Didaktisk instrumentarium 12Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet

13 Didaktisk instrumentarium 13Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet Didaktisk grundmodel

14 Didaktisk instrumentarium Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet14

15 Didaktisk instrumentarium Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet15

16 Didaktisk instrumentarium Samfundsfagsdidaktik i Danmark, Torben Spanget Christensen,Syddansk Universitet. oplæg 16-17 marts 09 Karlstad Universitet16 Brainstorming


Download ppt "Hilligens begreber til forløb- og stofvalg Elevernes eksistentielle behov behov der har eksistentiel betydning for elevernes (samfundsmæssige) liv, og."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google