CARENET arrangement - den 28. november 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
15 OKTOBER 2012 RETHINK BUSINESS 1 Projekt "Rethink business" handler om at styrke din virksomheds forretning. Det kan være i forhold til indkøb af materialer,
Advertisements

Fortolkning af AMO reformen
Psykisk arbejdsmiljø.
National konference for VUM superbrugere
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Velfærdsteknologi 3 eksempler på resultater og erfaringer fra Danmark
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Arendalkonferancen Arendal 21.juni 2011
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Vi gennemførte en række interview ifm
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
’Vandpartnerskabet’ v/Marianna Lubanski DWF temamøde den 21. April ’Det Danske Vandskab – nu og i fremtiden’
Date :31 1.
Historier fra et demonstrationsprojekt
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Det sammenhængende sundheds- og borgerforløb ”Horsens på forkant med sundhed” Temadag i DSR d. 26.maj 2014 Hjemmesygeplejerske Dorthe Berthold Schultz.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Pårørendeindsatser, hvorfor og hvordan?
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Styring af styregrupper
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Klimatilpasning som vækstdriver - regionen har en vigtig rolle Dorthe Selmer, vicekontorchef i Regional Udvikling ,
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Udbredelse af velfærdsteknologi i kommunerne
27 FEBRUAR 2013 XXX 1 Region Midtjylland OPP og OPI Ulf Kjellerup, COWI.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Et regionalt perspektiv på Strategi for Velfærdsuddannelserne 1. næstformand i regionsrådet Bente Nielsen Temadag og workshop:
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Ny regering, nye tider – dag 1
Telemedicinsk vurdering af sår Nationale målsætninger og sundhedsfaglige effektmål i Region Midtjylland Center for Telemedicin, Region Midtjylland.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Workshop 4 Hjerteforeningens politiske arbejde
Velkommen til topmøde for ledere og mellemledere i Ældreområdet 18. og 19. Marts 2015 Ved ældrechef Lilian Jørgensen.
Dagens pointer Strategi og systematikken er nødvendig start til udbredelse af velfærdsteknologi Kommuner og virksomheder skal tænke i pipelines der gør.
Udbredelse af telemedicin til borgere med KOL - ØA16-aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL Bilag 7b Præsentationsslides til brug i landsdelsprogrammerne.
Citat dias Rød Husk at vælge korrekt layout for hvert dias: Klik med højre musetast på dias i ruden til venstre i skærmbilledet og vælg ‘Layout’ – Du kan.
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Mere MOST - mindre fravær
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Præsentationens transcript:

CARENET arrangement - den 28. november 2013 Velfærdsteknologi & Arbejdsmiljø CARENET arrangement - den 28. november 2013

Dagens program (1) Velkommen v. Jørgen Løkkegaard Et bedre arbejdsmiljø med velfærdsteknologi v/ Casper Burlin, seniorkonsulent, Teknologisk Institut v/ Når ord skaber virkelighed v/ Chris B. Nørregaard, udviklingskonsulent, Vejle Kommune Pause Nylige erfaringer fra arbejdsmiljøprojekt v/ Michael Bech Petersen, udviklingskonsulent, Faaborg-Midtfyns Kommune Frokost

Dagens program (2) Vasketoiletter & arbejdsmiljø v/ Robert Jacobsen, J. Honoré Care Spiserobotter & arbejdsmiljø v/ Bente Tolstrup, direktør, salg og marketing, Carewarekompagniet Forflytningsteknologi & arbejdsmiljø v/ Kent Hvidtfeldt, salgschef, Ergolet Workshop – input til jeres daglige praksis Diskussion og ‘tak for i dag’

Om Casper Burlin Seniorkonsulent i Center for Arbejdsliv, Teknologisk Institut siden 2009 Tidligere arbejdet i private virksomheder, Københavns Amt, Region Hovedstaden Arbejdet som HR/arbejdsmiljøkonsulent og ekstern konsulent Arbejdet med arbejdspladsudvikling, trivsel og arbejdsmiljø kompetenceudvikling, projektledelse, (velfærds)teknologiimplementering mv. MSc. HRM, Sidefag psykologi, MBA stud.

’Center for Arbejdslivs mission er at udvikle offentlige og private virksomheders evne til at anvende de menneskelige ressourcer bedst muligt, til gavn for samfund, brancher og virksomheder. Udviklingen sker i tæt samarbejde med medarbejdere og ledere, samt ved at sikre samspil mellem organisering, kompetencer og teknologi’ Teknologi Kompetencer Organisering Teknologi – kompetencer - organisering Mission: udvikle offentlige og private virksomheders evne til at anvende de menneskelige ressourcer bedst muligt, til gavn for samfund, brancher og virksomheder. Udviklingen sker i tæt samarbejde med medarbejdere og ledere, samt ved at sikre samspil mellem organisering, kompetencer og teknologi’

Center for Arbejdsliv - Projekter Rigshospitalet Region Midtjylland Bornholms Hospital Falck ? Esbjerg og København kommune Region Hovedstaden

Styrkelse af arbejdsmiljøet i ældreplejen med intelligent teknologi

Resultatkontrakten ”Danmark som telemedicinsk foregangsland” (2013-2015), støtte af Styrelsen for Forskning og Innovation med 31,5 mio.

Teknologier Infrastrukturer Internationale standarder Udbud Leverandører Forretningsmodeller, teknologiske snitflader og open source platforme til udviklere, producenter, leverandører og underleverandører Efterspørgsel Brugere Organisering, finansiering, uddannelser og kompetencer til gavn for borgere, hospitaler, kommuner og praktiserende læger Teknologier Infrastrukturer Internationale standarder Bedre teknologier og services til borgere og sundhedsprofessionelle Øget vækst i forretningsmuligheder nationalt og internationalt

Tværgående indsats for Telemedicin Produktmodning Rådgivning, test og godkendelse af medicinsk udstyr, software. Wireless/trådløse teknologier Regulatoriske krav Internationale standarder (Continua Health Alliance) Human factors and ergonomics Socioteknisk system-tilgang Sikkerheds- og designpsykologi Brugerinddragelse og behovsafdækning Usability og implementering af ny teknologi Kontekstanalyser og human factors baserede risikoanalyser Implementering af velfærds og sundhedsteknologi Organisering og arbejds- processer med nye teknologier Design af storskala tværsektorielle projekter på sundhedsområdet Nye forretnings- og innovationsmodeller eLæring og træning Business cases og evaluering Dette er den præsentation, der blev udviklet i GTS-arbejdsgruppen. Den konkrete anledning til samarbejdet, var for det første en invitation og opfordring fra NSI, til at deltage med en fælles repræsentant i det rådgivende udvalg. For det andet et forarbejde fra TI ift. undersøge muligheden for at formulere et storskala forsøg. Senere fælles RK Og det stod meget hurtig klart efter, at fire institutter på forskellig vis sad med komplementære kompetencer, der tilsammen udgøre Åbne standarder, protokoller, standardisering Forretningsmodeller ift Telemedicin/Caretech området Brugerdreven innovation

Definition: Velfærdsteknologi ”Velfærdsteknologi er brugerorienterede teknologier, der forsyner eller assisterer brugerne med én eller flere offentlige eller private velfærdsydelser og produkter. Velfærdsteknologi er teknologisk understøtning og forstærkning af fx. tryghed, sikkerhed, daglige gøremål og mobilitet i den daglige færden i og uden for boligen. Velfærdsteknologien er især rettet mod ældre mennesker, personer med kroniske sygdomme samt borgere med handicap i forskellige former og grader. Fokus for velfærdsteknologierne er at sikre en bedre ressourceudnyttelse i forbindelse med velfærdsydelser og/eller at tilvejebringe en bedre kvalitet af disse ydelser for deres bruger”

Fredericia Kommune VELFÆRDSTEKNOLOGI

Definitioner: Psykiske arbejdsmiljø og trivsel Psykisk arbejdsmiljø: De forhold ved en arbejdssituation, der påvirker ens psykiske helbred, og som indebærer en risiko for forringelse af fysisk og psykisk helbred og arbejdsevne Trivsel: Det enkelte menneskes oplevelse af balance og følelsen at have overskud både fysisk og mentalt

Relationen mellem velfærdsteknologi og arbejdskraftbesparende teknologi

Jeres erfaringer Hvilke gode og/eller dårlige erfaringer har I oplevet i forhold til arbejdsmiljøet ved indførelse af velfærdsteknologi?

Projekt: BBS Bornholm

Resultat med BBS (1) I gennemsnit er tidsforbruget til forflytnings- og hygiejne rutiner faldet med 66 % Tidsforbruget til forflytnings- og hygiejne rutiner med brug af lift er faldet med 63 % Tidsforbruget til forflytnings- og hygiejne rutiner uden lift er faldet med 65 % Antallet af forflytningsrutiner, hvor lift er nødvendig, er faldet med 30 % 41 % af personalet svarer, at det er blevet lettere at få patienterne ud af sengen 68 % af personalet mener, at den gennemførte uddannelse har gjort det nemmere eller meget nemmere at forflytte patienterne

Resultat med BBS (2) Antallet af arbejdsskader er reduceret som følge af projektet fra 10 i 2008, til 5 i 2009 og 0 arbejdsskader i 2010 Patienterne oplever en højere komfort med det nye udstyr Der er realiseret besparelser svarende til 3,1 årsværk på Bornholms Hospital svarende til kr. 1.078.800,- per år (212,19 kr./time x 1.640 timer/år x 3,1 mandår). På landsplan er besparelsespotentialet 466 årsværk eller kr. 160 mio. pr. år (212,19 kr/time. x 1.640 timer/år x 466 mandår). Andre erfaringer: Da vi have gjort hvad vi havde planlagt havde brugen af de nye BBS ingen effekt! Det skulle trænes, og ikke kun instrueres, før det lykkedes.

Case: Geelgårdskolen Implementering af omverdenskontrolsystem Speciale – Velfærdsteknologi; robotstøvsugere i Billund kommune AAU, Anne Sigh, 2012

Organisatoriske – arbejdsmæssige erfaringer Processen: Lokal arbejdsgruppe, ledelsesmæssigforankring, sæt i gang! Kollegaer koblet på løbende og ad hoc Nogen fik træning/instruktion/oplæring – de fleste gjorde ikke Nogle medarbejdere følte sig inkompetente Relation mellem medarbejder og borger (kunne) ændre sig

Model: De fire i’er INFORMATION For at sikre forståelsen af de tiltag, der igangsættes, bør organisationen informere de involverede medarbejdere og brugere om initiativet. Information Involvering Instruktion Implementering INVOLVERING For at sikre ejerskab er det en god idé at inddrage de nødvendige personer, personalegrupper, brugere, ledere mv. i arbejdet med løsningerne. INSTRUKTION Medarbejdernes forudsætninger både de tekniske og faglige er afgørende for at opnå succes med teknologien hos brugerne. Speciale – Velfærdsteknologi; robotstøvsugere i Billund kommune AAU, Anne Sigh, 2012 IMPLEMENTERING For at sikre den nødvendige information, relevant involvering og instruktion vil det være en fordel at udarbejde en implementeringsplan.

Erfaringer: Robot støvsugere i en kommune Det væsentligste i denne sammenhæng er, at uoverensstemmelser i forståelsesrammerne i forhold til formål og anvendelse, har fordret til gnidninger i organisationen. Det har vist sig gennem medarbejdernes umiddelbare modstand mod robotstøvsugerne, hvor de følte at implementeringen var ud fra et top-down perspektiv. Dette kom til udtryk gennem frustrationer og skepsis i forhold til anvendelsen af robotstøvsugerne. Til gengæld har ledergruppen anskuet implementeringen fra et bottom-up perspektiv, hvor de mente at medarbejderne har spillet en stor rolle i implementeringen. Dette viser, at der har været forskellige oplevelser og forståelser af implementeringen af robotstøvsugere blandt ledergruppen og medarbejdergruppen Speciale – Velfærdsteknologi; robotstøvsugere i Billund kommune AAU, Anne Sigh, 2012

REAKTIONER PÅ FORANDRINGER ”Hvordan påvirker arbejdspladsforandringer den enkelte medarbejder” Steen Høyrup, DPU

MÅDEN forandringen kommer på: Grad af involvering af medarbejderne Grunde til at involvere medarbejderne Mindske modstand ved senere gennemførelse Informere: Skabe viden Skabe forståelse: Hvorfor skal dette ske? Skabe accept: Forpligtelse Udnytte medarbejdernes gode ideer og særlige praksisviden for at forbedre kvaliteten af forandringen

Medarbejderinddragelse kan give ledelsen problemer De mange ideer er ikke til at håndtere Hvis man har lovet indflydelse, kan man ikke sådan trække den tilbage Den nære ledelse kan selv være magtesløs over for det overordnede koncept, der sikkert ikke kan ændres ved

Reaktioner? Individuelle reaktioner - Ændringer i relationer

Individuelle reaktioner Angst – usikkerhedsfølelse: Information og viden er intellektuel, vi har ikke en sikker kropslig fornemmelse af det nye Angst er foregribelse af farer Krybdyrshjerne reaktioner: Kamp-flugt Trykke sig sammen Søge støtte hos den stærke leder

Individuelle reaktioner Brud i vaner, arbejdsrutiner Vaner og rutiner giver overskud, der kan bruges på krævende opgaver Trussel: Især hvis man ikke har meget overskud - mestring i det daglige arbejde Tryghed truet, hvorfor: Både nye krav og nye sociale relationer at realisere dem i - samtidig!

Individuelle reaktioner Stille og langsomt erhvervede privilegier kan komme under søgelys Bliver mine nye betingelser bedre/værre: F.eks. også de fysiske rum, indretning mv. De nye krav: Kan man klare dem? Er de større? Kan man blive ”udstillet” over for kolleger og ledelsen? Mere eller mindre indflydelse og ”frirum”

Ændringer i relationer De kan være gode eller ”spændte”: Begge ting er dårlige ved forandringer: De gode kan man miste De spændte kan åbne op for ”grimme ting” Hvis det sociale er det bærende/vigtigste, kan arbejdet blive meningsløst De uformelt opbyggede netværk forsvinder

Ændringer i relationer Det større system bliver nyt og måske uigennemskueligt Hvad sker der med sammenholdet? Hvem skal man gå til, når der er mangel på ekspertise eller problemer?

Det gode ved forandringer Komme i kontakt og samarbejde med nye og spændende kolleger Nye udfordringer: Trænger til noget nyt efter mange år i samme arbejdsfunktion Nye krav: Ny viden, nye kompetencer, lære noget mere gennem uddannelse Slippe bort fra tidligere fastlåste problemer

Hvor langt er vi så med velfærdsteknologi Hvor langt er vi så med velfærdsteknologi? - og hvad betyder det for arbejdsmiljøet?

http://www.kl.dk/menu/Velfardsteknologi-virker-allerede-id117514/

http://www.kl.dk/Momentum/momentum2013-2-2-id119081/

For 48% af deltagerne tidsforøgelse (18 min. længere pr. døgn) Projektet med 44 vasketoiletter i Holstebro, Slagelse, Roskilde og Aarhus kommuner Investering kr. 25.000 pr. stk. For 48% af deltagerne tidsforøgelse (18 min. længere pr. døgn) Sparet i gennemsnit 5 min. pr. borger pr. døgn http://medwatch.dk/Medico___Rehab/article4808710.ece 15.08.12  Ugebrevet A4

½

http://politiken.dk/indland/ECE2025462/v-ordfoerer-teknologi-er-stadig-vejen-frem-i-aeldrepleje/

http://www. sm. dk/Publikationer/Sider/VisPublikation. aspx http://www.sm.dk/Publikationer/Sider/VisPublikation.aspx?Publication=723

Ændringer i opgaverne for plejepersonalet Støvsuge-styrer -> robotstøvsuger-tømmer (teknologiindsigt) Hjælper af (passiv) borger -> optræning af (aktiv) borger (ergonomi/hjælpemiddel-vejleder) Forflytter af borger i teams -> Individuel forflytningsekspert (selvledende) Udfører af hjælpeopgaver -> Personlig samtalepartner (psykologisk indsigt) - Selvfølgelig sat på spidsen!

Barriere Fra forsøg til stor-skala og drift Implementering af teknologien Medarbejderinddragelse Ledelsesmæssig opbakning Uddannelse, oplæring og træning

Muligheder Bedre fysiskarbejdsmiljø Flere ‘fornuftige’ og meningsfyldte opgaver Medarbejdere beriget i deres arbejde Øget kompetencer

Spørgsmål?