Læring og læringsresourcer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Undervisning i ”Relation”
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Digitalisering og medialisering
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Det Internationale Område Studieområde 3/
”Dannelse af faglige sociale netværk ved hjælp af web 2.0 teknologier”
Undervisningsplanlægning
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Ny mediepædagogik - med fokus på levende billeder
Grundlæggende IT, niveau G
Læremidler i praktikken
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Lærermiddelkultur(er)?
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Børns brug af interaktive medier - inspiration til ny læringspraksis i skolen Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogramleder Ph.d. Danmarks Pædagogiske.
Almen sTudieforberedelse - AT
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Praktisk om opgave og oplæg
Forskningsperspektiver på læremidler
Lærermiddelkultur(er)?
Fortællinger og genrer
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
”Hvad skal man gøre. Hvordan skal man handle. Hvem skal man være
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Synopsis VIP3/2012.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
At analysere og vurdere ressourcer til undervisning
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Formalia ved opgaveskrivning
Synopsis VIP13 HH3.
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
IT-højskolen – E-Buss Knowledge Management Session 4 Miniprojektet Organisatorisk læring.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Specialisering 271 UMD.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
”Tegn på læring: Brug af læremidler, elevens udbytte og motivation”
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Præsentation af studieordning /vejledning. Studievejledning 2 Modul Vf8: Mentorskaber og mentorordninger ECTS-point: 5 Læringsmål: Viden Skal have indsigt.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
SRO SKRIV!.
Bachelorprojektvejledning?
Skriveperiode (synopsis)
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
It i folkeskolens matematikundervisning
Infomøde om synteseopgaven
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Prøven i Natur/teknologi
SRO SKRIV!.
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Læring og læringsresourcer Analyse og vurdering af læremidler inden for forskellige læremiddeltyper og genrer

Program Siden sidst Læringsmål, eksamen, vejledning, m.m. Faglige problemstillinger Oplæg: Analyse og vurdering af læremidler inden for forskellige læremiddeltyper og genrer Studiegrupper: læringsressourcer i kontekst

Læring og læringsressourcer Læringsmål Indhold har kendskab til evalueringsteori, metoder og modeller med henblik på analyse af læremidler har viden om forskellige læremiddeltyper og læremiddelgenrer – herunder digitale læremidler kan analysere og vurdere læremidler med henblik på undervisnings-, vejlednings- og formidlingsopgaver generelt og på egen institution kan anvende metoder og redskaber til dataindsamling med henblik på analyse og vurdering af hvordan, hvorfor og med hvilken effekt specifikke læremiddelgenrer anvendes i institutionelle læringssammenhænge kan analysere og vurdere institutionelle læremiddelkulturer med henblik på udvikling af egen undervisnings- og vejledningspraksis og håndtering af udviklingsopgaver i samarbejde med andre faggrupper kan håndtere vejledning i relation til læringsresurser. Egne erfaringer med vurdering og anvendelse af læremidler. Videns- og læringsteori som udgangspunkt for egne overvejelser om sammenhængen mellem læring, læringsressourcer og forskellige læringskontekster. Analyse og vurdering af læremidler inden for forskellige læremiddeltyper og genrer. Metoder og redskaber til indsamling af data om læremiddelanvendelse. Didaktiske overvejelser med relation til læremiddelproduktion, læremiddelvurdering og anvendelse af læremidler. Undersøgelse og vurdering af læremiddelkulturer. Analyse og vurdering af læremidler. Planlægning og gennemførelse af en undersøgelse om læremidlers anvendelse i praksis med henblik på enten vejlednings-, formidlings- eller udviklingsopgaver.

Eksamen Skriftlig prøve En skriftlig opgave kan udarbejdes af enkeltstuderende eller i gruppe på op til 3 studerende. Ved aflevering i gruppe er indledning, problemformulering og konklusion fælles for gruppen. Ved den øvrige tekst angives det, hvem der har udarbejdet hvilke dele.   Opgavens omfang 10 ECTS: Opgaven kan max. være på hhv. 12, 16 eller 20 sider ved hhv. 1, 2 eller 3 studerende. Bedømmelsen er individuel. Ved en side forstås formatet A4 med 2400 typeenheder i gennemsnit pr. side, inklusiv mellemrum. Forside, indholdsfortegnelse, bilagsliste og litte-raturlister ved skriftlige produkter indgår ikke i det maksimale sidetal. Bilag kan ikke forventes læst af bedømmerne

Skriftlig opgave 2. Skriftlig prøve: Skriftlig opgave En skriftlig opgave er en sammenhængende tekst, der udarbejdes på grundlag af en selvvalgt og af vejlederen accepteret problemformulering Opgaven skal vise den studerendes evner til anvendelse af begreber og teorier med henblik på ny viden, færdigheder og kompetencer. Analyse af centrale og eksemplariske praksisrelaterede situationer, som kan belyse relevante teoretiske og metodiske overvejelser.

Skabelon I En praksisrefleksion med en empirisk undersøgelse i eget felt kan opbygges således:   1. Udgangspunkt (baggrund og kontekst) og opbygning 2. Antagelse/hypoteser (der kan belyses). 3. Undersøgelsens fokus evt. problemformulering (hvis der er tale om et problem). 4. Teoretiske overvejelser, hvilken viden man har kendskab til - i forhold til undersøgelsens fokus (med henvisninger) samt opstilling af nøglebegreber. 5. Undersøgelsesdesign, herunder overvejelser om valg af metoder (metodologi) samt konkrete metodeovervejelser. 6. Undersøgelsen - hvad der rent faktisk har fundet sted. 7. Analyse og fortolkning - af undersøgelsen i relation til opstillede nøglebegreber. 8. Konklusion - på hele opgaven. Gerne i form af opstilling af nye spørgsmål. 9. Perspektivering.

Skabelon II En opgave/oplæg, der består af en praksisrefleksion uden en empirisk undersøgelse i eget felt kan opbygges således: 1. Udgangspunkt (baggrund og kontekst) og opbygning.   2. Fokus i praksisrefleksionen, herunder antagelser/hypoteser og evt. problemformulering. 3. Metodeovervejelser, herunder hvilke metodiske tilgange der er centrale i refleksionsstudiet – i forbindelse med analyse og fortolkning. 4. Teoretiske overvejelser, hvilken viden man har kendskab til - i forhold til praksisrefleksionen (med henvisninger) samt opstilling af nøglebegreber. Evt. inddragelse af andre undersøgelser. 5. Diskussion af nøglebegreber i relation til opgavens overordnede fokus. Analyse og fortolkning. 6. Konklusion - på hele opgaven. Gerne i form af opstilling af nye spørgsmål. 7. Perspektivering.

Vejledning Vær præcise i jeres vejledningsønsker Vejledningen kan f.eks. vedrøre: problemformulering, antagelse og/eller hypotese teoretiske problemstillinger valg af litteratur metodologiske emner og spørgsmål metodiske emner og spørgsmål analyse og fortolkning af datamateriale konklusion Der er ca. to vejledningsgange Foregår primært pr mail Fysisk vejledning kan aftales

Faglige problemstillinger Inklusion – hvordan kan medieredskaber være inkluderende for den enkelte elev? Hvilke krav stiller det til læreren? Hvilke faldgrupper er der? (Mediepædagogisk iscenesættelse) Hvilke overvejelser bør vi gøre os i overgangen fra et læremiddel fx fagbogen til et mere multimodalt fx samfundsfaget.dk.? (multimodalitet i læringsressourcer) Hvordan bevarer vi overblikket i forhold til faglige mål, i de mere komplekse materialer, som hele tiden "forandre sig"? Er det muligt at opstille en "model" så vi får et fælles sprog som fagudvalg og PUC, således at vi gør bedst mulig brug af hinanden og dermed kvalificere den faglige diskussion og det konkrete indkøb/brug af tjeneste (analyser af læremidler af alle slags) Hvordan kan vi optimere undervisningsdifferentieringen, når vi bruger de digitale platforme? Hvordan ændrer vi holdningen til, at teknologiforståelsen har større mulighed for at lykkes, hvis fokus flyttes fra primært den håndværksmæssige indfaldsvinkel til primært relationspræget - her tænker jeg bla inddragelse af mediepatruljer. Kunne CL have en gavnlig effekt? (videndeling og læringsstrategier) Med udgangspunkt i boggnaskeren.dk vil jeg diskutere om et uformelt socialt medieum som dette site, kan skabe plads til differentiering, individualisering og socialt fællesskab om det at læse og skrive. (formel og uformel læring, mediekultur) Hvilke ressourcer kan bringes i spil for at motivere børn/unge til at læse skønlitteratur? (iscenesættelse) Hvordan kan Skolebiblioteket/læringscenteret bidrage til udvikling af innovative læringsdesigns, som giver både kolleger og elever mulighed for at rykke almenfagligt, fagfagligt og mediefagligt (innovative didaktiske designs og medialisering) Kan vi udlede nogle temaer til senere studiegryppedannelse?

Hvor rykker det for vildt? The horizon report Medieguide NMC (New Media Consortium) er et internationalt samfund af eksperter der forsker i pædagogisk teknologi. Organisationen udgiver hvert år en rapport, der lokaliserer de teknologier der i særlig grad udfordrer undervisning og læring.   De 6 punkter er Key Trends Mobile apps: apps designet til alle formål, - også til undervisning Tablet computing: mobilitet, forstyrre mindre i undervisningen Game-based learning: især relevante i relation til kollaborative samarbejdsformer Learning analytics: analyseværktøjer af forskellig slags Gesture based computing: programmer der er kropsstyrede (From the touchscreens on smartphones to the gesture and voice interpretation of the latest gaming systems (Xbox Kinect and Nintendo Wii) and virtual assistants) Internet of things: registrering af små devices fra køleskabsdimser, følsomt elektronisk udstyr og sikkerhedsanordninger til hjemmet

Undervisningsmidler fremmer den meget hensigtsbetonede undervisning, de er fantasiforladte, entydige, røvtriste, overpædagogiske i deres hjælpeløshed. Undervisningen bliver sådan set nok bedre, i forhold til faget eller emnet, men hvis det er for livet, skolen skal undervise, –så er fattigdommen lige om hjørnet! Per Højholt 1985 Analyse og vurdering

BIDL Elever er forskellige

Behov for at udvikle værktøjer der kan give hurtigt overblik og faglig dybde lægge op til den professionelle, kollegiale samtale sammenligne læremidler hjælpe til at foretage begrundede valg pege på potentialer og didaktiske muligheder medvirke til skoleudvikling i en medialiseret kultur

Taksonomier i læring Blooms taxonomi Clarks Cognitive Taxonomy Circle Based on: Clark, B. (2002). Growing up gifted: Developing the potential of children at home and at school. Upper Saddle River, NJ: Merrill Prentice Den indre ring indeholder således Clarks, og dermed også Blooms, taksonomiske trin. Ringen i midten viser synonymer for forskellige akademiske processer, som står i forhold til Clarks trin. Den ydre ring forbinder processerne med produkterne.

Påstand Alle læremidler besidder et potentiale Praksis (kulturen) er afgørende for om og på hvilken måde potentialerne realiseres De(t) gode spørgsmål? Hvad skal understøttes og udfordres? Hvilke eksperimenter skal iscenesættes?

Fra industri- til videns- til konkurrencesamfund Industrisamfund Vidensamfund Konkurrencesamfund? Teacher-as-director Teacher-as-knowledge source Curriculum-directed learning Time-slotted, rigidly scheduled learning Primarily fact-based Theoretical, abstract principles and surveys Drill and practice Rules and procedures Competitive Classroom-focused Prescribed results Conform to norm Computers-as-subjects of study Static media presentations Classroom-bounded communication Test assessed by norms Teacher-as-facilitator, guide, consultant Teacher-as-co-learner Student-directed learning Open, flexible, on-demand learning Primarily project- and problem-based Real-world, concrete actions and reflections Inquiry and design Discovery and invention Collaborative Community-focused Open-ended results Creative diversity Computer-as-tool for all learning Dynamic multimedia interactions Worldwide-unbounded communication Performance-assessed by experts, mentors, peers and self Hvordan bliver lærerens rolle når målet går fra dannelse af individer til skabelse af soldater i konkurrencestaten? Fokus på tre perspektiver: Uddannelse i national identitet Uddannelse til demokratisk dannelse Færdigheder til gavn for arbejdsmarkedet Trilling og Hood har udviklet en skematisk fremstilling af, hvad de kalder industrialderen og videnalderens læringspraksis (se nedenstående), hvor de beskriver nogle træk ved den læringspraksis, som er karakteristisk for henholdsvis industrialderen og videnalderen (Trilling & Hood 2001:16-18). Kaj Ove Pedersen: Konkurrencestaten Bogen har reserveret et helt kapitel til folkeskolen. – ikke noget at sige til at folkeskolen er forvirret! Det autoritative og fælles menneskesyn findes i folkeskolens formålsparagraf, det er hen man kan se hvilken slags menneske vi vil have i samfundet. Allerede fra 80*erne er der fokus på at gøre den enkelte egnet til arbejdsmarkedet  fokus på færdigheder/færdighedsbegrebet i stedet for dannelse (Klare mål) Med Fogh: den enkelte er allerede det den skal være. Skolen skal give færdigheder sådan at den enkelte kan udnytte sine muligheder. Nationale test Tidligere var det en succes for fællesskabet at flertallet klarede sig godt. Nu er skolen en fiasko fordi 15 % klarer sig dårligt! Disse kunne tidlige får beskæftigelse i små håndværk/landbrug. Nu ses de som en omkostning. Undervisningsministeriet

At realisere ressourcernes potentiale Fagteam Vejledere Ledelse Elever? Skoleledelse,fagteam og læringscentret spiller en stor rolle for læringsmiljøet og læremiddelkulturen og dermed for udviklingen af læremiddelbrugen i skolen. Skal læremidler udfolde deres potentiale som udgangspunkt for professions- og skoleudvikling, spiller disse aktører en central rolle. NB! Eleverne bør også inddrages. Mediepatruljen – eleverne som didaktiske designere

Læringsressourcers rolle i skolens læringsmiljø og skolekultur Drivkraft eller barriere? Læremiddelkulturen: Normer, rutiner, ressourcer og kompetencer Strategiske perspektiver for rum og ressourcer Læringsmiljøet udgør for det første en ramme for undervisningen, idet det definerer, hvilke læremidler der er tilgængelige, og opstiller bestemte vilkår i forhold til at integrere læremidler i undervisningen. Læringsmiljøet er en drivkraft, men kan også være en barriere for facilitering af undervisning og læring. - den tredje lærer i undervisningen – ved siden af læreren og ’parallellæreren’, læremiddeldesigneren Strategiske perspektiver: læringsstile, åben plan skoler (Maglegårdsskolen) ”den tredje lærer i undervisningen”

Læringsmiljøets dimensioner Fysisk dimension Virtuel dimension Strukturel dimension Kulturel dimension 1.Formelle, halvformelle og uformelle rum Ressourcer er også fysiske såvel som virtuelle 2. Fast eller fleksibel struktur for lærerens muligheder for at tilrettelægge undervisningen Afdelinger, årgangsteams, m.m. Vejledere, ekspertfunktioner – specialisering og samarbejdskultur! 3. Visioner og værdier kompetencer Diskurser – fag, omsorg(inklusion), formidling(hvordan bliver læring og undervisning kvalificeret ved dette læremiddel?), udvikling Praksis omkring læremidler

Læremiddelkulturen

Analyse og vurdering af læremidler inden for forskellige læremiddeltyper og genrer Vurdering af digitale læremidler Evaluering af digitale læremidler

Studiegrupper Inddeling i studiegrupper Der arbejdes med udvalgte resssourcer til analyse af læremidler Vurdering af læremidler (Læremiddeltjek) Vurdering af digitale læremidler + artikel Horizon Report 2012 Medieguiden fra Solrød Analyse af udvalgte læringsressourcer