Hvad har evidens med danskfaget at gøre?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Center for Grundskoleforskning
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Dansk I Mange Retninger – et fagdidaktisk møde Helle Rørbech
Kunnskapsløftet i et internasjonalt perspektiv
Verden ind i undervisningen
Rasmus Fink Lorentzen, VIA UC, Læreruddannelsen i Aarhus
Litteratur og medier i et dannelsesperspektiv
Bevidst undervisning i billeder
Fra formel til funktionel undervisning
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Introduktion til Sprogpakken
Lærerprofessionen.
Danskfaget – beholder eller genstand?
Kladde til informationsdias
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Specialisering mod 4-9.klasse. 1. Præsentation af udviklingsarbejde 2. Kort introduktion til dansk 3. Gruppearbejdsproces omkring emnet ”teenagere” *
Projektopgave klasse.
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Fakta om Bakkeskolen en moderne klyngeopdelt skole ca. 600 elever
Uddannelse og profession i dansk læreruddannelse ’Ekspert i undervisning’ 29. sept Per Fibæk Laursen DPU.
ER DET IKKE NOK, HVIS JEG KENDER OFFICE PAKKEN? Ann-Thérèse Arstorp Tobias Heiberg Læreruddannelsen Blaagaard/KDAS.
Elevforudsætninger og Kompetencer i dansk
Indføring i fagets didaktik
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Forskningsprojektets grundideer
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
IT – som en integreret del af danskfaget Workshop på FKF-dagen /01/14Anna-Marie Hansen1.
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Om lærermangel i matematik og naturfagene.  Overordnede perspektiver  Naturfaglig tonet læreruddannelse – erfaringer fra udviklingsarbejder i CAND 2Martin.
”Om den nye læreruddannelse”
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Metodologier mellem forskningsinteresse, teori og empiri Ellen Krogh Seminar 15. juni 2007.
Dannelse og kompetencer
Matematik. » varetage udformningen af de nationale moduler » varetage den fremadrettede udvikling af disse med sigte på at styrke fagligheden i læreruddannelsen.
Lærerprofessionen.
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //
Rikke Christoffersen UC Syddanmark.  at kvalificere den studerendes færdighed i at producere digitalt læremiddel til danskfaget på baggrund af fagdidaktiske.
Fra novice .. imod ekspert!
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT Ny læreruddannelse og Learning Museum Niels Grønbæk Nielsen.
Planlægning, proces og evaluering
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
Web 2.0 medier i danskundervisningen v/ Tom Steffensen.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Sprogbaseret læring i naturfag
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Nabosprogsundervisning samt Lyrik og billeder Oplæg til: lørdag den 14. april uge (individuelle overvejelser vedr. nabosprogsundervisning)
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Prøvedidaktik i en professionsuddannelse
Hvorfor dansk på GF1?.
Læreruddannelsens indretning i Danmark
Praktik. Censorformand: Niels Tange Lokaler: Århus: D2.02 Kbh: K5.18
Dagsorden Kristendomskundskab / Religion
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Få overblik over naturfaglige læreruddannelsesprofiler
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Det udvidede praksissamarbejde i Helsingør
Fra Videoklip med intro til modulet – pædagoguddannelsen
Præsentationens transcript:

Hvad har evidens med danskfaget at gøre? Jan Meiding, seniorforsker DPU og Lis Madsen, programchef læreruddannelsen UCC

Konsekvenser af det øgede fokus på evidens 1. Den uddannelsespolitiske diskurs og danskfagets berettigelse i skole og (lærer)uddannelse v. Lis Madsen 2. Evidens og danskfaget v. Jan Meiding 3. Diskussion

Den uddannelsespolitiske diskurs og danskfagets berettigelse Lis Madsen

Dilemmaer i debatten om uddannelsesopgaven og om danskfaget Hvad er uddannelsessystemets opgave? Hvad er danskfagets opgave? Hvad betyder den politiske diskurs for danskfaget? Vil dansk også i fremtiden være mange ting?

Nedslag i den uddannelsespolitiske diskurs – uddannelsessystemets opgave Kompetencediskurs ruller ind over uddannelsessektoren – hvad skal elever, studerende og lærere kunne? Ny læreruddannelse –eks: ”undervisningsfag” , ”lærerens grundfaglighed” Outputstyring, eksamen med fokus på, hvad elever og studerende kan, ikke (kun) hvad de ved: Kompetencemål Med Bolognaprocessen indførtes en kvalifikationsramme og ”mål for læringsudbytte”

Den uddannelsespolitiske diskurs… Hvad skal lærere (og elever) vide? – hvilken viden er i centrum? ( Eks: ny læreruddannelse med færdigheds- og vidensmål) Undervisningen i læreruddannelsen skal bygge på den nyeste viden om, hvad der virker Hvad er danskfagets videngrundlag? Fokus på, hvilken undervisning og hvilke metoder der virker.

Danskfagets identitet – er dannelse blevet et fy-ord? Hvad er danskfagets opgave – og berettigelse, hvad skal eleverne ”lære” i dansk? Fra klassisk dannelse til personlig dannelse til ? Dannelse og/eller færdigheder ”kulturkompetencer”: Tale, læse, skrive… Viden eller kunnen

Danskfagets kerne – er i bevægelse? Genstandsområder: Sprog, litteratur, medier …læsning, skrivning, fagdidaktik? Vidensfag eller undervisningsfag i læreruddannelsen? Fagdidaktikkens indtog Hvilke kompetencer er i fokus? Analyse og fortolkning – litteraturens plads i danskfaget i skole og læreruddannelse?

Dansk som undervisningsfag i LU og på universiteterne Fokusskift – fra indhold til didaktik? Ekspert i undervisning i stedet for ekspert i fag – hvad betyder det for faget og for identiteten som dansklærer? Lærerens rolle, læreren som rollemodel – dannelsesopgaven i skolen?

Evidensbaseret danskundervisning, hvad er det? Hermeneutisk forskningstradition eller empirisk – et paradigmeskift? Hvad vil det sige, at (dansk)undervisning virker?

Spørgsmål til refleksion Hvad skal eleverne lære i dansk? Hvad gør kompetencediskursen ved vores (lærer)uddannelser? Hvad betyder evidensbaseret viden, og hvad skal vi bruge den til? Uddannelse til underviser eller uddannelse til fagperson – hvordan kan det forenes i danskfaget?