Hvad har evidens med danskfaget at gøre? Jan Meiding, seniorforsker DPU og Lis Madsen, programchef læreruddannelsen UCC
Konsekvenser af det øgede fokus på evidens 1. Den uddannelsespolitiske diskurs og danskfagets berettigelse i skole og (lærer)uddannelse v. Lis Madsen 2. Evidens og danskfaget v. Jan Meiding 3. Diskussion
Den uddannelsespolitiske diskurs og danskfagets berettigelse Lis Madsen
Dilemmaer i debatten om uddannelsesopgaven og om danskfaget Hvad er uddannelsessystemets opgave? Hvad er danskfagets opgave? Hvad betyder den politiske diskurs for danskfaget? Vil dansk også i fremtiden være mange ting?
Nedslag i den uddannelsespolitiske diskurs – uddannelsessystemets opgave Kompetencediskurs ruller ind over uddannelsessektoren – hvad skal elever, studerende og lærere kunne? Ny læreruddannelse –eks: ”undervisningsfag” , ”lærerens grundfaglighed” Outputstyring, eksamen med fokus på, hvad elever og studerende kan, ikke (kun) hvad de ved: Kompetencemål Med Bolognaprocessen indførtes en kvalifikationsramme og ”mål for læringsudbytte”
Den uddannelsespolitiske diskurs… Hvad skal lærere (og elever) vide? – hvilken viden er i centrum? ( Eks: ny læreruddannelse med færdigheds- og vidensmål) Undervisningen i læreruddannelsen skal bygge på den nyeste viden om, hvad der virker Hvad er danskfagets videngrundlag? Fokus på, hvilken undervisning og hvilke metoder der virker.
Danskfagets identitet – er dannelse blevet et fy-ord? Hvad er danskfagets opgave – og berettigelse, hvad skal eleverne ”lære” i dansk? Fra klassisk dannelse til personlig dannelse til ? Dannelse og/eller færdigheder ”kulturkompetencer”: Tale, læse, skrive… Viden eller kunnen
Danskfagets kerne – er i bevægelse? Genstandsområder: Sprog, litteratur, medier …læsning, skrivning, fagdidaktik? Vidensfag eller undervisningsfag i læreruddannelsen? Fagdidaktikkens indtog Hvilke kompetencer er i fokus? Analyse og fortolkning – litteraturens plads i danskfaget i skole og læreruddannelse?
Dansk som undervisningsfag i LU og på universiteterne Fokusskift – fra indhold til didaktik? Ekspert i undervisning i stedet for ekspert i fag – hvad betyder det for faget og for identiteten som dansklærer? Lærerens rolle, læreren som rollemodel – dannelsesopgaven i skolen?
Evidensbaseret danskundervisning, hvad er det? Hermeneutisk forskningstradition eller empirisk – et paradigmeskift? Hvad vil det sige, at (dansk)undervisning virker?
Spørgsmål til refleksion Hvad skal eleverne lære i dansk? Hvad gør kompetencediskursen ved vores (lærer)uddannelser? Hvad betyder evidensbaseret viden, og hvad skal vi bruge den til? Uddannelse til underviser eller uddannelse til fagperson – hvordan kan det forenes i danskfaget?