Sygeplejerskens virksomhedsfelt

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad er behovene i Danmark?
Advertisements

At forholde sig professionelt Anne Skov
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Konklusion på Workshop om sindslidende
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Sygeplejerskens fagspecifikke kompetencer; med fokus på kommunikation i relationen til patienten og pårørende, samt hvad fremtidens sygepleje kunne udvikle.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VISIONER FOR UDDANNELSE TIL SYGEPLEJERSKER INDENFOR.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Ved du….  At der i øjeblikket er en konflikt mellem de praktiserende læger og regionerne ?
Udvikling af sygeplejeprofessionen
Mobilisering Hvad er mobilisering. Hvorfor skal patienter mobiliseres?
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Sygeplejerske Hvad siger Henderson? Hvad er en sygeplejerske?
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Sygeplejerskens virke
Historier fra et demonstrationsprojekt
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Sygeplejeruddannelsen
Sygeplejerskeuddannelsen i Silkeborg
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Sygepleje som profession
Hvorfor har jeg fravalgt golfbanen – og ikke jobbet?
Sygeplejerskeuddannelsen
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
FS Sasmo Temadag for operations- og ambulatoriesygeplejersker Tirsdag den 27 Maj 2014 Uddannelseskonsulent Annette Kolding Rørvik, Center for HR, Region.
CUPP konference Roskilde 9. november 2010 Sundhedsuddannelserne Campus Næstved.
SAMARBEJDE I PALLIATIV MEDICIN
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Pitch af sygeplejerskeuddannelsen af Lykke og Trine
Omgangstone og kollegialitet
Omsorgsetik i klinisk sygepleje - den gode, kloge og rigtige sygepleje
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Uddannelse og profession
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
MEDICINHÅNDTERING Kompetenceudvikling for Social- og Sundhedsassistenter i Psykiatrien Region Sjælland i samarbejde med SoSu Sjælland og SoSu Nykøbing/F.
Social- og sundhedshjælper retning
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
brugerinddragelse i Danmark
At være pårørende – håb og muligheder
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Sygeplejersken Vi er modul 5 studerende og går på Via University College i Silkeborg. I vores klasse er vi 40 piger og 2 drenge.
Hjerterehabiliteringsforløb i Nyborg Kommune Fase 2 B.
Pædagogens univers.
Pædagogens univers Fra vugge til krukke… En generalist uddannelse – Børn og unge – Mennesker med sociale problemer – Mennesker med nedsat funktionsevne.
Sygeplejens virksomhedsfelt
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Sygepleje Sygeplejeteorier
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
#HeltGak – Når livet ikke leves helt ud! V. Kasper Tingkær Generalsekretær i DepressionsForeningen.
Den svære samtale At tage udgangspunkt i livshistorien – en vej til åndelig omsorg.
Uddannelsessøgendes indhentning anvendelse og videregivelse af patientoplysninger i forbindelse med praktik i grunduddannelsesforløb på OUH. Hvorfor denne.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
E-læring på patientens præmisser
E-læring på patientens præmisser
Metoden brugerstyret behandling
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Præsentationens transcript:

Sygeplejerskens virksomhedsfelt Patientens advokat

Præsentation Hvem er jeg. Sygeplejestuderende i Horsens på modul 5.

Indledning Nu vil vi forsøge at give vores bud på hvad sygepleje er i dag, og hvad den fremtidige sygepleje kommer til at indeholde. Dette vil vi gøre ved hjælp af: Orems sygeplejeteori. At introducere tre hovedpunkter inden for god sygepleje; omsorg, viden og menneskesyn.

Orems sygeplejeteori Dorothea Orem – amerikansk sygeplejeteoretiker – 1970’erne. Når man ikke selv er i stand til at yde tilstrækkelig egenomsorg, er det sygeplejerskens opgave, at: Støtte og undervise. Kompensere, helt eller delvist. Egenomsorg er handlinger man selv tager initiativ til og som er nødvendige for opretholdelse af livet, for at fungere sundt og for personlig udvikling og velvære.

Omsorg Omsorg er noget man yder for andre, med et ønske om at hjælpe den anden med at opnå fysisk og psykisk velvære.

Omsorg Mødet med patienten I mødet med den anden er det vigtigt at: Handle respektfuldt. Udvise empati og sympati. Handle etisk korrekt. Skabe en tillidsfuld relation.

Omsorg ”Den professionelle mor” Det er vigtigt, at man viser medfølelse, men stadig holder den professionelle distance, så man kan være til hjælp for den anden. Uniformen skal blive på arbejdspladsen.

Viden I sygeplejen indgår både; naturvidenskaben, humanvidenskaben og samfundsvidenskaben. Som sygeplejerske må man hele tiden udvikle sig, da der konstant kommer ny viden og nye metoder inden for faget. Det er ikke nok kun at kunne teorien – man skal også kunne udføre den i praksis.

Viden ”Det faglige skøn” Man bruger det faglige skøn, for at kunne yde individuel sygepleje. Her benyttes; sanser, intuition, erfaring og viden. Det faglige skøn skal tillæres gennem erfaring. Sygeplejersken ser patienten gennem forskellige ”briller”.

Viden Tværfagligt samarbejde Sygeplejersken indgår i tæt samarbejde med andre faggrupper i forhold til patienters behandling og pleje. Hver faggruppe har et kompetenceområde, og disse skal man have viden om og tillid til. Disse kan være: Fysioterapeuter. Ergoterapeuter. Social- og sundhedsassistenter. Læger.

Menneskesyn Sygeplejen skal tage udgangspunkt i patientens livshistorie. Man skal tage hensyn til patientens kultur. Normer og værdier. Autonomi – patienten har ret til selv at bestemme. Sygepleje er et samarbejde mellem patient og sygeplejerske, hvor patienten er ekspert i eget liv, og sygeplejersken er ekspert på fagområdet.

Menneskesyn ”Patientens advokat” Patientens advokat – at handle ud fra patientens bedste interesse. Magt vs. Autonomi. Man skal være opmærksom på ikke at misbruge sin magt som sygeplejerske, og hele tiden have patientens autonomi for øje. Tavshedspligt. Man skal være opmærksom på hvornår tavshedspligten gælder. Tavshedspligt forstærker den tillidsfulde relation.

Sammenfatning Man skal have et bestemt menneskesyn og en bred viden, for at yde god omsorg og være patientens advokat.

Fremtidens sygepleje I fremtidens sygepleje er det vigtigt stadig at have de før nævne elementer med; omsorg, viden og menneskesyn. I fremtiden vil støtte, undervisning og motivation af befolkningen ift. sundhedsfremme og sygdomsforebyggelse være en stor del af sygeplejen. Dette skal man gøre for at undgå sygdomme og indlæggelser.

Muligheder i fremtidens sygepleje Vi skal, som sygeplejestuderende, være med til at udbrede teknologien i fremtidens sygepleje. Teknologien skal være med til at sikre bedst mulig udnyttelse af sundhedsvæsenets ressourcer. Fx tid og penge. Vi håber, at teknologiens indtog i sygeplejen vil skabe bedre rammer for individuel sygepleje.

Elementer i fremtidens sygepleje Telemedicin. Alle har mulighed for den bedste behandling, uafhængig af geografi. Nogle patientgrupper kan være ”udlagt” i eget hjem. Eksempler på telemedicin: KOL-kuffert. Sårjournaler. EKG-diagram fra ambulance til sygehus. Internet-konsultationer med fagpersoner.

Elementer i fremtidens sygepleje Robotteknologi: Visse elementer i plejen kan varetages af robotter. Eksempler på robotteknologi: Den automatiske bade-kabine. Sælen Paro.

Konklusion Altså ser vi sygeplejerskens virksomhedsfelt, både nu og i fremtiden, som: Et fag hvor man yder omsorg for personer, der ikke selv er i stand til at yde omsorg for sig selv. Man skal have den fornødne viden og et bredt menneskesyn, for at yde god individuel sygepleje. En konstant udvikling af ny viden og nye metoder.

I udviklingen af sygeplejen, og med indførsel af ny teknologi, er det vigtigt ,at vi bevarer fokus på den menneskelige relation, som ikke må gå tabt.

Tak fordi i lyttede