Helhed i børn og unges hverdag Ålborg Kommune 2013

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Set i forældreperspektiv
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Hierarki for styringsredskaber
R UGVÆNGETS SKOLE - F REMTIDENS SKOLE ! Helhedsskole – et udviklingsskoleprojekt 2012/13.
Lærerprofessionen.
Forældremøde X årgang.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Alle børn er alles ansvar
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Kodeks for offentlig topledelse
Den inkluderende skole
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Lærerprofessionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Samarbejdet mellem medarbejderne i skolen. Petersmindeskolen
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Skolen og den sociale arv
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Drømmeskolen i fremtiden fra et lederperspektiv 10. Juni 2015 Thomas Smidt, skoleleder.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Vision mission værdier handleplaner
Lederskab og organisering - Om at skabe dynamiske rammer Børnechef Kirsten Pamperin.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Værdigrundlag for Haarby Skole. Fællesskab Hvad betyder fællesskab for os: At alle bidrager og har værdi for gruppen. At der er en samhørighed på skolen.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Den pædagogiske læreplan
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Strategiske pejlemærker
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Helhed i børn og unges hverdag Ålborg Kommune 2013 Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Oplæg til debat Den politiske udfordring Er ”Helhed i børn og unges hverdag” svaret ? Fokusering – alles ansvar – samlet strategi Paradigmeskifte? Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Den politiske udfordring Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

2 udfordringer Vi skal til gengæld lave den skole, der gør, at de kan håndtere det Udfordring For mange børn og unge lærer ikke nok i skolen For mange børn og unge mister motivation for læring For mange børn og unge bliver ikke inkluderet i fællesskabet Vi kender ikke fremtiden og dens udfordringer. Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

I år 2075 går nuværende 0. klasse på pension. De skal i den mellemliggende periode finde ud af hvad vi skal leve af leve med leve for uden at udpine jorden og hinanden. Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Velfærdsklemmen - 2013 Sociale problemer – ulighed og eksklusion Uddannelsesproblemer – kønsforskelle og frafald Manglende arbejdspladser Skolesystemet (børn og unge) er samspilsramt politisk, strukturelt, organisatorisk Færre resurser til velfærd Stram økonomisk styring - stat og kommune .Stort forventningspres fra borgerne Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Personlige kompetencer til fremtiden Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Bevidsthed om hvem de selv er, og at det er OK Hvilke kompetencer skal vi give de unge med? Bevidsthed om hvem de selv er, og at det er OK Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Hvilke kompetencer skal vi give de unge med? Bevidsthed om at deres trivsel og kompetencer skabes i relationer og er kontekstafhængige Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Hvilke kompetencer skal vi give de unge med? Evnen til at reflektere, kommunikere og opsøge og give respons og feed back Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Interview med autentiske spørgsmål + Opstilling af gåder Hvilke kompetencer skal vi give de unge med? De skal kunne arbejde i skabende og forpligtende praksisfællesskaber Interview med autentiske spørgsmål + Opstilling af gåder Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

kroppen - følelser – sanser – intuition Hvilke kompetencer skal vi give de unge med? Evnen til også at bruge kroppen - følelser – sanser – intuition en vej til læring og erkendelse Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Er helhed svaret? Her og nu og på sigt Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Læringstrekant Knud Illeris Viden – forståelse – færdighed Indhold Motivation – følelser - vilje Drivkraft H Handling – kommunikation – samarbejde Samspil

Samspil Ikke brud – men helhed i relationer At blive set og anerkendt, som den man er At være i gensidig aktiv kontakt At indgå i forpligtende og arbejdende fællesskaber At være i og blive en del af en relation til voksne og børn Der er muligheder Sammenhængende tid til nærvær Udvikle den professionelle relationskompetence Didaktik for forældre-samarbejde Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Drivkraft Ikke afbrud – men helhed i arbejdsprocesser - med mulighed for succes og stolthed Aktiviteten skal give mening + Indflydelse på mål og proces Tilpas udfordring + fleksible arbejds- og aktivitetsformer Respons på produkt og resultat + feed-back til eftertanken Der er muligheder Dygtige medarbejdere. Tværfagligt og tværprofessionelt samarbejde (teamsamarbj. styrkes) Tid til fordybelse Ny teknologi Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Indhold Ikke brudstykker - men helheder i indhold. Helhed opstår i barnet som en oplevelse Barnet kan forholde sig til indholdet, knytte an, se nytten Helheder begrunder arbejdet med brudstykker Helhed: indtryk, bearbejdning, udtryk Helhed betyder flerhed i bearbejdning – sproglig, eksperimenterende, produktiv, musisk Der er muligheder Der er mange erfaringer allerede at bygge videre på

Vertikal støtte til – helhed 0-18 år Helhed i børnenes opvækst – tidlig indsats Velfærdssamfundet tager sig af børnene – en ubrudt kæde af tilbud Tidens forældre – ønsker fodfæste / involvering Børn og unge modnes - opbygger selvtid, selvrespekt og stolthed Der er muligheder Samarbejde mellem lærere, pædagoger, sundhedspleje Fokus på overgange Socialrådgivere på institutioner/skoler + omlægning af PPR til inklusiv praksis Lokalmiljøet – en social base – et samarbejde mellem institutioner Nye strukturer - Store organisationer + små enheder Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Det kalder på et lære- være-miljø på skoler, hvor Skoledagen er præget af en gennemgribende helhed og sammenhæng: i relationer, indhold, arbejdsprocesser, struktur Kreativitet er en dimension i alle fag og i tværfaglige læringsforløb Den pædagogiske praksis styrker foretagsomhed og handlekraft hos eleverne De pædagogiske aktiviteter tilrettelægges, så eleverne er aktive, eksperimenterende og bruger krop og sanser Skolens læringsmiljø er indrettet så det understøtter og udfordrer elevernes forskellige måde at lære på De professionelle bruger hinanden som faglige og tværfaglige læringspartnere Samværet er inkluderende Det gælder også ungdomsuddannelserne Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Fokusering – alles ansvar Fælles strategi Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Fokus helhed 0-18 år Aktiviteterne giver mening – er tilpas udfordrende Børn og unge indgår i forpligtende fællesskaber Forældre er en aktiv resurse Helhed og sammenhæng i relationer, læreprocesser, indhold Læringsmiljøet er differentieret Udgangspunktet er anerkendelse af barn/ung – af styrkesider og potentialer Dynamisk tid og struktur Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Fokus –> prioritering –> et fælles ansvar Fokuseret vision Politiske prioriterede mål Målrettet resurse Organisatorisk tilpasning Faglighed Strategisk kompetence udvikling Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Horisontal støtte til helhed 0-18 år Det store og det lille fællesskab i en kommune Relations-arbejde Læringsmiljø Samarbejde på tværs Udforskende Det pædagogiske personale Rammer for samarbejde mellem parterne Lokale principper og handleplaner Kompetenceudvikling Allokering Lokal ledelse og administration Central strategi og handleplan –system og helhed Strategi for kompetence-udv. Central Ledelse og administration Prioritering Cirkulær kommuni-kation Politikere Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Strategisk kommunikation Cirkulær kommunikation Cirkulær kommunikation Nyt politisk grundlag Politisk niveau Politisk aftale og mål Centralt adm. niveau Central strategi og handleplan Kvalitetsrapporter analyser, dialog Decentralt institutionsniveau Evaluering af praksis Lokale principper og handleplaner Inddragende samarbejdsformer Bruger niveau Relationer børn/børn, børn/voksne, voksne/voksne Bedst praksis Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Skridt på vejen – fra politisk beslutning til praksis Survey: Hvordan ser praksis ud? Bred debat med følgegruppe og interessenter Udviklingsprogram med centrale og decentrale udviklingsprojekter Kompetenceudvikling af ledere, lærere, pædagoger, undervisere og vejledere Nødvendige organisatoriske tilpasninger – centralt/decentralt Central strategi – og lokale principper Handleplaner – central og decentral Evalueringer og årlig status Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Paradigmeskifte ? Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering og Ledelse

Der er behov for En målrettet udvikling – alle er med – fælles strategi Professionel relations – kompetence Didaktik for forældresamarbejde Et differentieret læringsmiljø Rammer for en demokratisk livsform Kreative læreprocesser Helhed i arbejdsprocesser – IT som integreret værktøj Fleksible organisationsformer Sammenhængende dynamisk tid og struktur

Giver det et behov for et paradigmeskifte? Transformations-forandring En gennemgribende ændring i strategi, strukturer, systemer, processer. Det kræver ændring i kulturen, adfærden og mind-settet at implementere forandringen Transitions-forandring Afvikle gamle handle- og tænkemåder for at fremme nye Udviklings-forandring Forbedring og justering af aktuel tilstand. Anderson og Anderson

Spørgsmål. I den aktuelle debat italesættes 2 forskellige vurderinger af forandringsbehovet. Vi er godt i gang med den nødvendige forandring, men har brug for justeringer Der er tale om et paradigmeskifte. Der er brug for en gennemgribende ændring af skolens og ungdomsuddannelsernes læringsmiljø, kultur og struktur Hvad mener I?

Dorrit Christensen Pædagogisk Innovation Implementering Ledelse Tlf. 2929 7871 christensendorrit@gmail.com