MedarbejderUDVIKLINGSsamtale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Program: fredag Leg, læring og læreplaner v/ Elisabeth Folker
Advertisements

Overordnet målsætning:
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Medarbejderudviklingssamtalen
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
TPG handleplans-skema
Introduktion til deltagere i ledercoaching
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Workshop almene boligdage
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Vi gennemførte en række interview ifm
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det autentiske menneske
Darum skole 4. november 2013.
DiFUS-gruppen Gitte Westeraa, Sille Krill, Iben Højer Larsen, Kathrine Vognsen Jes Hollænder.
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Talentinternat modul 3..
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Konsensusprocessen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Projektlederens rolle(r)
Om at være på vej 1. Fusionen og dens målsætninger 2 øge fleksibiliteten styrke fagligheden effektivisere bedre ressourceudnyttelsen øge kvaliteten og.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Alle børn er alles ansvar
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
NETVÆRK Dit netværk er nyttigt, når du har brug for at få
Det uhensigtsmæssige uddannelsesforløb Mellem 3-10 %, ny undersøgelse i Århus 6,8 % Ikke forskel på køn Ikke forskel på alder Ikke forskel på speciale.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Gruppeudviklingssamtaler
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Direktoratet for Kriminalforsorgen
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Ledelse i forskellige retninger
Infomøde cand.selv – cand.mentor
Håndtering af Sygefravær
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Alle medarbejdere, der ønsker at have indflydelse på dagsordenen og mødepunkter, har haft mulighed for det – dvs. også alle kolleger, der ikke er i trio/MED.
Sådan bruger du præsentationen
Fagligt Fælles Forbund Uddannelseskonference for Grønne Uddannelser 7 december 2009.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Kunsten at give god feedback
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Overordnede bestemmelser
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Medarbejder Udvikling Samtale 2015
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

MedarbejderUDVIKLINGSsamtale MUS MedarbejderUDVIKLINGSsamtale Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro

Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro Inden MUS 1) Afklaring: Hvem afholder MUS? - Typisk formand+næstformand 2) Den/de, der afholder MUS taler med resten af bestyrelsen (lukket punkt). - Er der noget særligt, der ønskes drøftet med eller sagt til lederen? - Skal MUS-skemaet fra sidste år justeres? 3) Tilretning af MUS-skema. 4) MUS-skemaet gives til lederen i god tid. 5) Formanden taler med lederen og sikrer forventnings-afstemning i forhold til MUS. Hvad er formålet? Hvad tror vi på, vi kan opnå ved at holde en rigtig god MUS? 6) Pkt. 2, 4 og 5 gælder også evt. viceskoleleder mm. Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro

Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro Formål med MUS Formålet afstemmes i det enkelte tilfælde, men kunne fx indeholde: Drøftelse af lederens arbejdssituation, ønsker, forventninger. Trives han/hun? Forventningsafstemning mellem leder og bestyrelse. Er begge parter klare på, hvad den anden part forventer i samarbejdet? Feedback på det forgangne år (begge veje). Hvad skal der arbejdes med næste år? Fagligt og personligt. Identificere udviklingsbehov og -potentialer. Sikre at lederen og bestyrelse har samme mål. Aftaler om kurser osv. næste år. Mus er IKKE en tjenstlig samtale Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro

MUS-skema Skema for MUS i 2011 med leder af DkF (side 1 af 2): Nuværende faglige situation (status) Hvordan oplever du at dit job har udviklet sig det seneste år? Hvilke arbejdsopgaver synes du bedst om? Hvilke synes du mindre godt om? I hvilken grad mener du, at der er passende ressourcer - tid, plads, materialer mm. - til rådighed for din arbejdsproces? Hvilke opgaver er lykkedes godt i det forløbne år? Hvilke er lykkedes mindre godt? Hvilke opgaver har været mest udviklende for dig fagligt i det forløbne år?   Fremtidig faglig situation og udviklingsområder Hvordan ser du dit arbejdsliv på kort sigt? - Hvad betyder det for dine opgavemæssige ønsker for det kommende år? - Hvad betyder det for dine samarbejdsmæssige ønsker for det kommende år? Hvordan ser du dit arbejdsliv på længere sigt? - Hvad betyder det for dine opgavemæssige ønsker på sigt? - Hvad betyder det for dine samarbejdsmæssige ønsker på sigt? Er der områder, hvor du gerne vil udvikle dig fagligt? Er der arbejdsområder, som virker drænende på dig? Har du selv forslag til løsninger? Har du faglige ansvarsområder, hvor du føler behov for kurser/coaching?  Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro

MUS-skema Skema for MUS i 2011 med leder af DkF (side 2 af 2): Personlige og samarbejdsrelaterede forhold Hvad motiverer dig særligt ved at gå på arbejde? Hvad giver dit arbejde mening og indhold? Har du kompetencer, som med fordel kunne udfoldes mere i dit daglige arbejde? Hvilke opgaver har været mest udviklende for dig personligt i det forløbne år? Hvilke personlige kompetencer er der brug for at du får udviklet? Hvilke udviklingsaktiviteter kunne du konkret forestille dig? Hvilke udviklingsmål kunne man sætte? Hvordan oplever du det generelle samarbejde på skolen? Hvad kan du gøre for at gøre det endnu bedre? Hvordan oplever du samarbejdet med dine lederkolleger? Med de ansatte? Hvilke relationer kunne med fordel styrkes? Hvordan tror du, din kolleger/ansatte/bestyrelsen oplever dig? Hvordan oplever du samarbejdet med bestyrelsen? Hvad kan bestyrelsen gøre for at samarbejdet bliver endnu bedre? Hvad kan du gøre? Hvad skal forandres, hvis du skal opleve dit arbejdsliv som optimalt? Kan du selv gøre noget her? Hvordan trives du alt i alt? Opfølgning på sidste års MUS-samtale Hvilke aftaler fra sidste års MUS er blevet gennemført? Hvilke aftaler fra sidste års MUS er ikke eller kun delvist blevet gennemført? Hvorfor? Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro

Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro Under MUS Hvis der er flere deltagere fra bestyrelsen bør én være den styrende. Forskel til den daglige dialog mellem formand og leder: Fokus på lederen som medarbejder. Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro

Forudsætninger for en god MUS Tillid og åbenhed. Ægte interesse i at få sparring og feed-back (begge veje). Begge parter skal være velforberedte. Leder og bestyrelse skal have spurgt sig selv: ”Hvad er vigtigt for at jeg/vi får noget ud af MUS?” Begge parter skal være klare og direkte. Bestyrelsen er personaleleder og skal være tydelig i forventninger, målsætninger osv. Fokus på udvikling. MUS skal ende ud i en udviklingsplan. Og der skal følges op på denne! Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro

Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro Efter MUS Der laves kort referat med særligt fokus på aftaler om faglige og personlige udviklingsmål. - Afvejning: Hvad bør forblive i enrum? 2) Referatet godkendes af lederen 3) Referatet udsendes til bestyrelsen 4) Formanden bør ved lejlighed evaluere MUS med lederen. Er der noget, der med fordel kunne justeres til næste gang? Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro

Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro Referat af MUS Skema MUS-samtale med (navn) den (dato)    REFERAT  Overordnet: [Bestyrelsens oplevelse af skolelederen – hans/hendes faglige og personlige kompetencer – samarbejdet mellem skolelederen og bestyrelsen mm.] [Den ansattes oplevelse af sin arbejdssituation – fagligt, personligt, samarbejdsmæssigt osv.]   Faglige og personlige udviklingsmål: [Ønsker fra medarbejderen selv, samt fra bestyrelsen, om personlige og faglige udviklingsmål. Notering af aftaler om dette] Andre punkter/ønsker: [Fra medarbejderen selv og fra bestyrelsen. Notering af eventuelle aftaler om kurser osv.] Marie-Louise Høeg - Den Kristne Friskole i Holstebro