”…Vi er voksne der ved hvad vi vil og gør det vi skal

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Det handler også om fodbold!
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
Set i forældreperspektiv
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Hvordan har du det? 2010 | Unge Disposition • Datagrundlag for HHDD2010 – unge • Fysisk helbred/trivsel - Selvvurderet helbred • Psykisk.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Temperatur på unges motivation Oplæg på CeFu-konference
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Nørrebros erfaringer med aktiviteter i et heterogent kvarter Børnearbejdet i Nørrebro Taekwondoklub.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Bokstav børn.
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Vi gennemførte en række interview ifm
Børn og sorg - og sprældøde døde
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
”Kaldet til kærlighed”
1 Fastholdelse og fodbold Indhold: -”Farvel til fodbold” -”Årgang 1992 – hvad har de gang i?” -Erfaringer fra tidligere fastholdelsesprojekter.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
”Nå, hvordan gik det så lige i det virtuelle rum i dag
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
- Hvad kan I forvente som forældre?
Deltagelse og fastholdelse i et skole- og ungdomskulturelt perspektiv på erhvervsuddannelserne Peder Hjort-Madsen, Center for Ungdomsforskning, Aalborg.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Læring i et vejledningsperspektiv
Vejlederens kommunikation
Aktiviteter tiltrækker Relationer fastholder
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
1. Information – hvem – hvad – hvordan 2. Programmet – aktiviteter 3. Noget interesserer dig – eller ikke 4. Din tilmelding – hvordan 5. Spørgsmål nu.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Hvordan motiverer vi de unge?
”I gamle dage gik man til fodbold og gymnastik for at være sammen med sine venner – det gør man ikke mere!” - Perspektiver på børne- og ungdomsidræt i.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

”…Vi er voksne der ved hvad vi vil og gør det vi skal ”…Vi er voksne der ved hvad vi vil og gør det vi skal!...” Perspektiver på betydningsfylde voksne i en ”synes godt om”-kultur! Nyborg 25.november 2012 Center for Ungdomsstudier (CUR)

Det følgende er på menuen: De betydningsfulde voksne er ikke religiøse! – de ved mere end de tror! Betydningsfulde voksne ved hvilke forventninger børn og unge har til dem! Betydningsfulde voksne er ikke kendetegnet ved at de ved alt – men ved at de er nysgerrige! Betydningsfulde voksne er kendetegnet ved en intentionel praksis….- for de kender både deres egen og den fælles mission! For voksen til tourguide – bud på nogle voksenroller! Hvordan bliver vi de voksne vi gerne vil være? Center for Ungdomsstudier (CUR)

Betydningsfylde voksne er ikke Religiøse! Center for Ungdomstudier (CUR)

De ved godt at….. At 170 pct. af 13-åroge piger her en FB-profil – og at 50 pct piger i 3-5.kl har en profil – men reelt oftere kommunikerer andre ”steder”! At piger i 3-5.klasse stadig leger, men at deres lege er en version 2.0 af de lege I selv legede fro 5, 10 og 30 år siden…. At 54 pct. af pigerne er i 7-9.klasse synes at de vejer for meget, men at tallet reelt er 12 pct.! At børne- og ungdomslivet er kendetegnet ved at man har flere bekendte, lige så mange venner, og mere tid alene! Center for Ungdomstudier (CUR)

De ved godt at….. At 36 pct af pigerne i gymnasiet ofte er stressede – og at det ikke altid skyldes lektier! At flertallet af piger i 1.g angiver at de ikke har en god sekundær voksen de kan snakke med…. At 57 pct. af pigerne i 7-9.klasse angiver at de tror på Gud, at kun 16 pct. angiver at de ikke tror på Gud! – og at de resterende 27 er uafklarede om hvad de tror på – for hvad betyder det også lige ”at tro på Gud” – men de har ikke nogen problemer med at snakke om det! Center for Ungdomstudier (CUR)

Når kulturbærerne og legemestrene forsvinder Børne- og ungdomsliv i ”gamle dage”Kun Børne- og ungdomsliv anno 2011 Ofte i flok Færre flokke, mere tid alene og flere bekendte, men lige så mange venner! Overstruktureret Understruktureret Tæt kontakt mellem yngre og ældre Mere sammen med jævnaldrende Få og veldefinerede sociale roller Mange ”venner” i forskellige rum Var en del af en ”historie” Skal selv skrive sin historie! Det er samfundets skyld - Man skulle finde sig selv! Kun for mig! - Man skal skabe sig selv! Center for Ungdomsstudier (CUR)

I en deskriptiv kultur er der brug for rum for refleksion Hvis de mange oplevelser i ungdomslivet skal blive til læring er det nødvendigt med ”rum for refleksion”. Disse rum opstår, hvor der er ”voksne”, der tør stille spørgsmål uden at de selv behøver at sidde inde med alle svarene! Center for Ungdomstudier (CUR)

Rum for refleksion skal modelleres! Børn og unge efterspørger ikke forhør - de efterspørger modellerede dialoger De efterspørger ikke eksperter - de efter spørger mennesker, der kan stille spørgsmål De efterspørger ikke ortodoksi - de efterspørger ortopraksi! Center for Ungdomsstudier (CUR)

I går hjalp jeg min spejderleder med at oprette en dating-profil! ”Prolongeringen” af ungdomstiden er en udfordring – vi spiller i nogen grad på den samme spilleplade som de unge vi skal være noget for! – så vi forstår godt dem der ikke går i bad efter gymnastik for vi går heller ikke selv! Betydningsfulde voksne er opmærksom på t de i hvilken udstrækning spiller på den samme spilleplade som de spejdere de skal være ledere for – når det gælder kropsidealer, forbrug m.v. – og de bringer deres overvejelser i spil! Center for Ungdomstudier (CUR)

Det er jo bare nogen der er der! Betydningsfulde voksne ved godt hvilke forventninger børn og unge har til voksne! Det er jo bare nogen der er der! Center for Ungdomstudier (CUR)

De skal være fagligt dygtige! Unges forventninger til voksne afspejler i vid udstrækning at de er vokset op som ”forbrugere”! Center for Ungdomstudier (CUR)

Den primære forventning til voksne er at de er dygtige! ”Ud over at han var en dygtig træner, havde jeg ikke de store forventninger. Altså, jeg kendte ham jo ikke og det er jo svært at have forventninger til nogen, man ikke kender…” Pige 15 år , fodboldspiller Center for Ungdomsstudier (CUR)

Strukturerede frirum! De skal kunne skabe......... Center for Ungdomstudier (CUR)

I udgangspunkt er voksne blot en del af pakken! men der skal reelt ikke så meget til for den dygtige voksne også bliver til den ”gode voksne”! Center for Ungdomsstudier (CUR)

Fælles oplevelser! - Hvor meget betyder ture for relationerne til trænerne? ”… Det betyder rigtig meget. Ud over spillet slapper vi af og hygger sammen. Vi har været i udlandet en gang og cirka fem gange i Jylland. Det betyder meget, at man ser noget andet og laver noget andet. Det giver et godt fællesskab at være sammen 24 timer i døgnet. Man oplever hinanden mere uden for banen, og det gør det også mere naturligt at snakke om nogle mere private ting. Det er jo ikke at altid, at man lige har lyst til at fortælle noget privat, når man bare er sammen to timer til træning…” (Dreng, 15 år, spiller fodbold) ”Livsfællesskab” er et vigtigt supplement til ”aktivitetsfællesskab! Center for Ungdomstudier (CUR)

Voksne der giver lidt af sig selv! ”… Jeg har lyst til at snakke med dem. De lukker dig f.eks. ikke ude lige som mange andre voksne. De åbner sig selv op over for dig – også hvis de har haft en sjov oplevelse, så deler de også den med dig”. (Pige, 19 år, kreativt miljø) Dybden i en relation modelleres af den voksne! Center for Ungdomstudier (CUR)

Voksne som selv viser vejen! ”… Vi har nogle rigtig gode ledere, fordi de forstår os. De sætter os ikke bare til at gøre noget, og så sætter de sig selv hen i et hjørne. De er også selv med til det hele. De siger aldrig bare: ”Hop lige i den sø der!” De hopper også med…” (15 årig FDF-er) Det giver ikke meget credit at stå på sidelinien! Center for Ungdomstudier (CUR)

Til den voksne der en ”forskel”! Fra den ”gode” voksne Til den voksne der en ”forskel”! Center for Ungdomstudier (CUR)

Det tager tid…… (1): ”… Altså da jeg først kom, havde jeg ikke. Men det kommer… ” (2): Det kommer lidt per automatik hen af vejen. Jo mere du er her, jo mere begynder du også at forvente noget… at det ikke kun skal være det faglige, de kommer med. De kommer også med noget livserfaring – nu lyder det så stort, men det er sådan set det, de kommer med. (3): Ja, nu har vi jo kendt dem i 100 år – mildest talt så vi har jo hele tiden nogle andre forventninger end kun maleri og kun design. (2): Også som Kamilla siger - i starten var det bare sådan at komme og lære nogle ting. Men nu holder jeg jo meget af dem, og så kan jeg jo godt åbne mig og snakke med dem og sådan noget. (1): De kommer under huden på en… det er skønt...! (Piger, 16 og 19 år, ungdomsskole) Center for Ungdomstudier (CUR)

Efterspørger voksne som ikke har noget på dem. ”Vi har brug for nogen, der ikke er forældre, der ofte er ueníg med dig! Og heller ikke en lærer. Men bare den der ting imellem, som både kan give dig ret, men også være uenig med dig.” Pige 18 år elev på Ungdomsskole Center for Ungdomsstudier (CUR)

De har en forventning om at voksne indleder ”vigtige” samtaler….. ”Jeg sætter faktisk stor pris på, at Keld spørger mig om alt muligt.. Hvordan det går i skolen? Hvordan jeg har det med mine forældre? Hvordan gik det til festen i lørdags? Har du stadig noget kørende med Cecilie?” ”Det er fedt at have nogen at snakke om tingene med om, hvis det nu ikke lige kører med kæresten eller en far og mor.. Altså selvfølgelig er det ikke altid at man har lige lyst til at snakke, og det accepterer han selvfølgelig…” Dreng 16 år ungdomsklub Center for Ungdomsstudier (CUR)

Venner kan man jo ikke rigtig bruge til noget! ”… Det at snakke med Pia kan gøre mig rolig, så jeg kommer glad og lettet hjem og snakker med min egen mor om samme problem. Den voksne ven kan dele sin livserfaring med mig og se tingene i et andet lys. Det er på en anden måde end med mine venner, fordi vennerne jo er i samme suppedas som mig – og de giver mig jo altid bare ret…” (Pige, 17 år, kreativt kunstmiljø) Center for Ungdomsstudier (CUR)

Hvilke egenskaber efterspørger de hos voksne? Nysgerrige voksne – som stiller spørgsmål i bevidstheden om at unge godt kan sige nej! Interesserede voksne der også giver lidt af sig selv! Voksne der kan rumme ”forskellighed”! Det er vigtigt med tid, kontinuitet, fælles oplevelser og en fornemmelse af, at vi har noget sammen, der også rækker udover aktiviteten. Center for Ungdomsstudier (CUR)

Voksne om unge og projektet Voksne er ret religiøse - de tror rigtig meget, men ved reelt meget lidt om de unge de arbejder med! I udgangspunkt er det fokus på selve aktiviteten – og ikke så meget andet! Der snakkes meget lidt om voksenroller! Center for Ungdomsstudier (CUR)

Opdrager eller de brede skuldre Forskellige voksenroller Center for Ungdomstudier (CUR)

Ramme-figuren betegnelsen for de voksne, der er til stede og udfører deres opgave. voksne, som i udgangspunktet ikke forholder sig til, at de skal eller kan betyde noget i de unges liv. Voksne, som måske tænker, at det klarer de unge selv, de har deres eget liv, de har ikke interesse i mig eller lignende. De griber ind, hvis der er et problem, men ellers går det, så længe de løser, den konkrete opgave, de har. Succeshistorien er, når det har været et godt møde med god stemning. Center for Ungdomstudier (CUR)

Underviseren Voksne, som ser sig selv i rollen som undervisere og tager ansvar for at motivere de unge. Typisk med en vis interesse for at være i dialog med de unge om selve træningen eller undervisningen, så de kan tage højde for de unges ønsker i den retning. Typisk voksne, som har fokus rettet mod kvaliteten i aktiviteten og de resultater, de unge kan opnå. Succeshistorien er, når nogle unge er blevet bedre eller rigtig gode og i øvrigt bevarer interessen for at lære. Center for Ungdomsstudier (CUR)

Opdrageren Voksne, som gennem aktiviteten opdager de unges ”mangler” inden for det, de mener, er almindelig god opførsel. Unge opleves som nogen, der er ”på vej” og har brug for både rammer og retning til at finde eller blive på den rette vej. Succeshistorierne er, når unge husker på ”adfærdsreglerne”, og husker at rydde op efter sig…. Center for Ungdomsstudier (CUR)

De brede skuldre voksenrolle, hvor de voksne oplever, at de skal være der for de unge, så unge kan komme til dem med deres tanker, bekymringer eller problemer. voksne sætter gerne tid af til at snakke sammen og oplever det som en succes, når unge åbner op for personlige samtaler. Succes er, når man har oplevelsen af at have lyttet, støttet og måske givet de unge et kærligt spark bagi eller en hjælpende hånd. Center for Ungdomsstudier (CUR)

Dannelsesfiguren Typisk voksne, som gennem aktiviteten har fokus på noget, som er større end aktiviteten selv – en livslæring eller en dannelse til livet. For dannelsesfiguren opleves de unge ofte som en målgruppe, der er spændende og fuld af dynamik og udviklingspotentiale. Succeshistorierne er, når unge viser personlig udvikling, egne initiativer og selvtillid – f.eks. finder deres egen identitet som kvinde i en tid med mange kønsstereotyper - og når man bliver inviteret til kandidatfest hos en af ”de stille piger” der begyndte at tro på egne evner, turde slippe kontrollen og turde kaste sig ud i et projekt hvor hun ikke på forhånd havde styr på det hele! Center for Ungdomsstudier (CUR)

Tre skabeloner Formgiveren der qua sin egen person og ageren skaber trygge rum for unge uden at kræve en ensretning. Tourguiden der følger med i unges processer, fordi han/hun selv har været der før eller har en større livserfaring med at navigere i ukendt terræn uden at gå vild. Motivatoren/inspiratoren der udfordrer unge til at træde ud over den personlige komfort-zone og møde det, som er anderledes. Center for Ungdomstudier (CUR)

How to do…? Hvad betyder det at være en betydende voksne i unges liv? Hvordan kommer vi fra fine intentioner til en konkret praksis? Center for Ungdomsstudier (CUR) Punkt 1: Hvad betyder det for mig? Hvad betyder det for foreningen? Punkt 2: Bud på hvordan vi styrker vores praksis – så vi bliver bedre og mere betydningsfulde voksne, får det sjovere, oplever mere mening og bruger de samme ressourcer som før…

Betydningsfuld voksen? Unge efterspørger… Voksne at kende gennem længere tid Fælles oplevelser med voksne Voksne der giver noget af sig selv Dygtige voksne Voksne som viser vejen og selv deltager Voksne som tager initiativet Voksne som ser tingene fra en anden vinkel Nysgerrige voksne Interesserede voksne Forskellige voksne, som også rummer forskellighed Varme og nære relationer Center for Ungdomsstudier (CUR) Det er meget basalt Nært og varmt – den dygtige voksne/den engagerede/mor/ven… Reelt betyder det for den enkelte, at man må give noget af sig og gøre det godt og overbevisende

Fra intention til praksis… Slå dig selv til – det handler rigtig meget om attitude! Brug metoder og værktøjer til inspiration Tænk i en intentionel praksis! Intuition og mavefornemmelser – baseret på viden - er okay! Center for Ungdomsstudier (CUR) Kendskab -> sikkerhed/personlig sikkerhed/faglig selvsikkerhed -> råderum -> opbakning/anerkendelse -> handlekraft -> lyst/motivation -> glæde/nærvær/ægthed/engagement

Fra intention til praksis… Ungeanalysen Væk med synsninger og bestemte forestillinger Ind med viden og reelle erfaringer Hold hovedet koldt og hjertet varmt – du kan komme rigtig langt med en gruppe piger der fornemmer at du godt vil dem! Center for Ungdomsstudier (CUR)

Fra intention til praksis… Til personen i spejlet: ”Er jeg nu den voksne, jeg godt ville være?” Kan du huske de unges navne? Får du unge til at føle sig velkomne og betydningsfulde? Brænder du selv for aktiviteten? Smitter dit engagement? Hvad er du ekstraordinært god til? Viser du frem, hvad du kan? Hvordan spiller du sammen med de andre voksne? Center for Ungdomsstudier (CUR) Er jeg fed at være sammen med? Er jeg inspirerende for mine ”kolleger” of for de unge?”

Fra intention til praksis… Refleksion, kendskab og sikkerhed Kend den platform, du står på Kend dig selv og dit drive Overveje om det vigtige er at du ”perfromer” godt – eller om det du gør reelt også gør en forskel – og hvis det er det sidste så husk at evaluere! Center for Ungdomsstudier (CUR) Kendskab -> sikkerhed/personlig sikkerhed/faglig selvsikkerhed -> råderum -> opbakning/anerkendelse -> handlekraft -> lyst/motivation -> glæde/nærvær/ægthed/engagement

Fra intention til praksis… Bud på en ærlig og nysgerrig tilgang til unge Dyrk det du synes der er vigtigt - og undlad at lefle for unge og nye… hvis der er afstand, så stil nysgerrige spørgsmål de unges interesser og ønsker Arbejd med budskaber og gør selv det, du siger du gør – vær på alle måder et eksempel… hvis ikke det virker så spørg om de unges forventninger til dig og aktiviteten Giv dine ærlige reaktioner i stedet for at tænke ”nå ja, det styrer du nok selv…” Center for Ungdomsstudier (CUR)

Fra intention til praksis… Betydningsfulde voksne spiller hinanden gode til opgaven hvilket i praksis betyder at de: Løbende evaluerer – man ikke være spejderfører i 10 år uden at der er andre der har givet en feedback på hvordan man performer…. Udfordringer hinandens holdninger og praksis! – uden at det bliver intimiderende…. Vi skaber interne rum for refleksion….. Vi ved godt at vier den historie vi gerne vil fortælle! Vi spiller hinanden gode til spejderarbejdet og til resten af livet! Center for Ungdomsstudier (CUR)

Betydningsfulde voksne Argumenter imod ”Vi har ikke tid – vi har ikke nok ressourcer” ”Det er en spejderpatrulje, ikke en selvhjælpsgruppe” ”Det bliver jo ikke nemmere at rekruttere ledere, hvis de nu også skal til at være psykologer” ”De unge kommer for at lære at bruge en økse – man ved jo også hvorfor man går til tandlægen ikke?” Center for Ungdomsstudier (CUR)

Betydningsfulde voksne Argumenter for Fordi der er brug for det – Det kræver en landsby at ”opdrage” børn og unge! Fordi unge efterspørger det Fordi det er mere meningsfuldt at være engageret Fordi det giver motivation, glæde og stolthed over projektet Fordi det reelt ikke koster – men betaler sig Center for Ungdomsstudier (CUR)

Betydningsfulde voksne? Vil vi? Hvad mener vi? Hvordan hjælper vi hinanden? Hvad mangler vi? Center for Ungdomstudier (CUR)

Hvilket spejderarbejde har børn og unge brug for? Et bud på et spejderDNA med fokus på såvel ”hvad” som ”hvordan”! Center for Ungdomstudier (CUR)

Vi kender det fælles projekt – og vi kan formulere det! Spejderarbejdet som stedet hvor unge møder voksne, der ved hvad de vil og gør det, de skal! Vi kender det fælles projekt – og vi kan formulere det! Vi ved, hvilke livskompetencer, vi vil give børn og unge. Vi har pædagogisk indsigt og viden om børn og unge . Med den baggrund italesætter og skaber vi sammenhæng mellem spejderarbejdet og hverdagsliv.et Vi sætter aktiviteter i gang, så vi skaber rum for alle og viser vejen for deltagelse i aktiviteter! Center for Ungdomstudier (CUR)

• Vi tænker i kvalitet og udvikling Klubben som rammen om spændende aktiviteter, der afspejler en intentionel praksis! • Vi har ikke blot aktivitet for aktivitetens skyld • Vi tænker i kvalitet og udvikling • Aktiviteterne kan have en basal karakter, men alligevel åbne for nye muligheder og perspektiver i den unges liv. Elller udtrykt lidt anderledes - vi binder aldrig ”bare” bare knob! Center for Ungdomstudier (CUR)

Spejderarbejdet som et struktureret frirum der skaber såvel trygge rammer som muligheder for at blive bragt ud af sin comfortzone! • Vi skal skabe et frirum for de unge. Et ”frirum”, som er organiseret med afsæt i,at unge i vid udstrækning lever i en ”understruktureret” verden, hvor de fx selv skal tage mange valg, og hvor det virtuelle rum ofte er voksenfrit. Derfor kan et ”frirum” for de unge også være tilbud om struktur, skemalagte aktiviteter og ritualer – således at de unge kan slappe af i disse rammer. • Vi kan af og til også udfordre og skubbe de unge af deres comfortzone – og deres ”kun for mig”-kultur – således at de opdager nye sider af dem selv og verden. Center for Ungdomstudier (CUR)

Spejderarbejdet som et reflektorium, hvor man bliver udfordret til at tænke over, hvad der er vigtigt for en - og hvorfor! • Vi er med til analysere og reflektere og ikke blot at beskrive og ”synes godt om”. – vi ønsker at hjælpe børn og unge til at sætte ord på ”hvorfor”! • Vi stiller også de spørgsmål vi godt ved, at der ikke stilles andre steder! • Vi stiller dog ikke blot spørgsmål for at stille spørgsmål – men med henblik på læring og personlig selvindsigt! Som ledere stiller vi os selv nogen af de samme spørgsmål som vi stiller børn og unge! Center for Ungdomstudier (CUR)

Der er ingen enkle modeller! I et aftraditionaliseret samfund er der ikke nogle enkle roller, man kan agere i. Der er snarere tale om nogle skabeloner, som skal fyldes ud! Fleksibilitet, intentionalitet og mod til at turde handle kontekstbestemt bliver dermed vigtige kendetegn for de såkaldt betydende voksne! Center for Ungdomsstudier (CUR)

”…Viljen til ville giver – som regel - evnen til at kunne…” Og husk…… ”…Viljen til ville giver – som regel - evnen til at kunne…” God arbejdslyst! Center for Ungdomstudier (CUR)