Hvad er innovation definition

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
1 Børnehuset Troldehøj Kreativitet i leg og bevægelse som udviklings potentiale. Helle Rømer.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Lærings- og praksisfortællinger:
Informationsaften Aftenens program:
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
L EGENDE I NNOVATION Fremtidskonference om mulighederne for at understøtte især 2-sprogede børns sproglige udvikling med ny teknologi Projektet Legende.
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Introduktion til Sprogpakken
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Jeg støtter barnet ved:
Inklusion i Børneinstitution Højme
Klasseledelse og cooperativ learning
Hvad render vi rundt og laver?
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Lærings- og praksisfortælling
Indskrivning Velkommen 2.Havbakkeskolen 3.Skoleparathed - Skoleverdenen - Skoleparathed 4. Skolens forventninger til forældrene 5. Gruppesamtale.
Den sproglige læreplan
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
EVALUERING AF LÆREPLANER REGNBUEN Kulturelle udtryksformer og værdier.
Forældrenetværk i Stampe. Hvem er Stampe? Hvorfor lave forældrenetværksgrupper Kort oplæg om forældrenetværksuddannelsen Leg med spørgsmål Netværksmøderne.
Den pædagogiske læreplan
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Hvad er innovation definition ” innovation er processer eller aktiviteter, som på grundlag af ny bearbejdet viden, udvikler nye muligheder, der skaber en merværdi”

KL og Albertslund Kommune

Innovations projekt i Toftekær

Fokusering: hvad var vi nysgerrige på Hvordan kan IT understøtte børnenes egne valgte aktiviteter fx legeprocesser og de voksenplanlagte aktiviteter i vores praksis fx udvalgte temaer og læringsrum? Kan vi bruge IT medier til at understøtte sprog og sprogudvikling? Kan vi bruge IT til at understøtte Inklusion? Kan IT bruges understøtte de forskellige læringsstile børn har?

Opdagelse hos andre Vi undersøgte hvad gør andre I forhold til at bruge IT medier til I deres praksis? Sprogudvikling? Inklusion?

Sprog understøttende og arbejde med visualisering i Norge Hvad gav inspiration? Sprog understøttende og arbejde med visualisering i Norge

Nordmændene arbejder Symbolsprog til støtte for sproglæring Den levende bog til støtte for genfortælling og barnets egen fortælling, hvor barnet selv laver bogen med billeder og lyd

Hvem kan have gavn af visualisering gennem symboler og øget visualisering? Almindelige børn som støtte til sprogliglæring Børn som lærer sent at tale. Børn som har vanskeligheder med at forstå det talte sprog Børn som taler, men hvor det er vanskeligt at forstå hvad de siger. To-sprogede. Børn med Konsentrationons- og opmærksomhedsvanskeligheder Børn med variabel hørelse/børn som af forskellige årsager aldrig udvikler tale.

Inspiration fra Danmark Mee wee room i idrætsinstitution i Ikast

I Ikast arbejder de med et interaktivt rum Til lege Til fortælling

Opdagelse hos jer forældre Culturel probes Interviews

Opdagelse hos jer forældre Formål at få viden om Hvordan I og børnene bruger It medier? Hvilken læring i tænker børnene kan få gennem medierne? Hvordan I ser vi kan bruge It medier i vores praksis? Hvilke bekymringer I har ved at vi bruger It medier med børnene?

Viden Det er spild af tid og det tager tid fra noget andet Børn der bruger megen tid foran it medier bliver trætte og urolige It skader hjernen og koncentrationsevnen It stresser hjernen med de mange muligheder Man får firkantede øjne It er asocial It er lig inaktivitet It er parkering It skal ind med modermælken It er nødvendig i fremtiden Øget indlæringshastighed Vi får klogere børn og børnene kan selv opsøge viden efter interesser. Børnene lærer fællesskab og at dele It skaber større koncentration.

It kan bruges til at lære børnene Personlige kompetencer: Sociale kompetencer, rummelighed, omsorg. Styrke koncentrationsevne og logisk tænkning Faglige kompetencer: Bogstaver, Sprog og ordforråd Symbol og billedgenkendelse Tal og farver Generelle it kompetencer og lære opsøge informationer Kreativitet tegne og malefærdigheder Fysisk aktivitet og sportsgrene Temaer som geografi og trafik

It kan bruges i vores praksis Til inklusion og til at styrke fællesskab på tværs af aldersgrupper og legerelationer. Sprogunderstøttelse Skabe rum til afkobling ”pusterum i hverdagen” Genfortælling af og genopleve i fællesskab Inspiration til nye bevægelseslege.

Bekymringer omkring børn og It Tidsperspektivet: Børnene bliver for stillesiddende og inaktive De går glip af andre vigtige aktiviteter Andre bekymringer: Børnene mister lysten til at lege Mangel på førstehåndsoplevelser og fysisk kontakt At hjernen får for mange informationer ” over load” eller at børnene p.g.a frit valg og store informationsmængde mister evnen til fordybelse

Observationer og leg med børn i It skabte kulisser

Viden fra leg i It rum Det vi fik øje på ved observationerne, som var særligt interessant omkring børnene og i forhold til sociale relationer samt inkluderende legeprocesser er: Børn som ikke legede sammen før dannede nye relationer og også efterfølgende legede sammen. At børnene også bød ind med forslag til lege, som ikke findes i børnenes lege- og læringsmiljøer i institutionen. IT medierne kunne hurtigt følge børnenes spor. Nogle børn kom på en anden måde, viste nye sider af sig selv frem, afprøvede nye roller og handlemåder i forhold til legen og andre børn Øget fordybelse for nogle børn. Med til ændrede pædagogisk fokus i forhold til børnene.

Viden om legen i rummet Samtidig blev vi meget optagede af forskellige elementer ved vores leg med børnene i dette rum. Børnene skal introduceres til det, og en voksen skal i starten styre forløbet. Det skal introduceres både sprogligt og med kropssprog. Det er vigtigt at børnene kan relatere sig til aktiviteten i rummet og børnene skal have mulighed for gentagelse og rejsen bør foretages, så der kan leges videre efter. Rollelegen fungerer bedst, når den er voksen styret, forlader den voksne legen, går den i stå. En voksen i rummet påvirker det som kan leges og den voksne tildeles bestemte roller i legen At undersøge legesprog, handlinger og forhandlinger i børnenes lege for, at blive klogere på det fx, hvis vi eller børnene skal fungere som legeagenter.

Paradokser / refleksion It bekymring? versus it glæde Parkering versus Aktivering Afkobling versus Aktivitet Bevægelse versus Stillesiddende Fælles versus Alene Social versus Individuel Styring versus Kaos Kontrol versus Intuition Regler versus Frihed Voksenstyring versus Selvstyring It mediet er ubegrænset i brug men begrænset fysisk Vi skal tilpasse it til vores praksis men ikke omvendt Ser vi leg som læring og ikke læring som leg Læring gennem voksen kontra læring gennem egenstyring Pædagogens it kompetencer ifht. forældres kompetencer Pædagogens kompetencer ifht. børnenes kompetencer

Tematisering Vores fokus i innovationsprojektet pt. Hvordan kan vi med It understøtte inkluderende legeprocesser?

Gæster til hjælpe os med ideudvikle Ideudvikling Gæster til hjælpe os med ideudvikle Carsten Jessen, Lektor, ph.d. Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier (CUDiM) Forskning og undervisning inden for området børnekultur, legekultur, medier og IT Lise Heimdal, leder støttekorpset i Albertslund Gert Larsen; tidligere leder for pædagogisk udviklings center Lone Brinkmann Jensen, skoleleder  på Egelundsskolen Albertslund Mayianne Mortensen,  fra Toftekærs bestyrelse Anna Uhlmann, fra Toftekærs bestyrelse Christen Sonnichsen, arkitekt Albertslund Janus Enemark kommunikationschef Albertslund Mette Horsgård center for ledelse og personale Albertslund

Hvordan arbejdes der videre Test og koncept udvikling Implementering Evaluering Spredning

Udviklingsprojekt sprog og inklusion gennem It Samarbejdspartnere Egelundskolen, billedskolen og børnehaver, skoler og billedskoler i Sverige og Norge

vandrehistorier Det er spild af tid Det tager fra noget andet Fremtidens børn bruger meget tid foran fjernsynet og bliver trætte og urolige Det ukendte er farligt og skader vores børn It skader hjernen og koncentrationsevnen Man lærer ikke at koncentrere sig når man kan zappe rundt Det stresser hjerner It medier er asociale ,hvis man sidder alene med it kan man ikke blive social Med It kan man ikke lære omsorg, men det kan styrke sociale relationer It skal bruges med måde It skal styres It er lig inaktivitet It er parkering Forældre ser it som spillemaskiner og parkering Man får firkantede øjne af at spille At spille på almindelige brætspil er bedre end at spille på it Børn kan så meget med it nu om stunder Vi får klogere børn Øget indlæringshastighed It er nødvendig i fremtiden It skal ind med modermælken