Hvad er det der sker, når der ingenting sker?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Når uddannelse, udvikling og god sygepleje går hånd i hånd.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KORT TIL HANDLING - PSYKISK ARBEJDSMILJØ I SYGEPLEJEN.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Velkommen.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
Udfordringen med at skabe læringsrum, og retning i de unges liv
Supervision og faglig feedback
Nytårskur 2014 Anne Skare Nielsen: Fremtidsforsker, Future Navigator
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Klasseledelse Lene Heckmann.
Fælles forældremøde Thurø
Talentinternat modul 3..
Program – : Panel. Oplæg og debat – 11
Mødeledelse og deltagelse
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Velkommen til Ø90 kursus.
5. Mediepædagogisk vejledning - tre eksempler
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Velkommen til konsulentuddannelsesdagen 18. marts 2010.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
BEHANDLING I HJEMMET? - Seminar om patientinvolvering inden for hjemmedialyse ONSDAG D. 6. JUNI 2012 KL – Hele forhistorien til hvorfor.
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Uddannelse mellem skole og praktik -Et aktionsforskningsprojekt på Social- og Sundhedsskolen Fyn Kvalitet i praktikken – så godt det kan være i EUD Workshop.
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Arrangementer i forbindelse med offentlighedsfasen
Koordinator Jette Bangshaab Åbningsseminar marts 2013 ”Teknologier i Borgernær Sundhed” University College Nordjylland.
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Åbent dialogmøde Folkeskolereform 2014 Torsdag den 3. april 2014 kl – Rønneskolen, aktivitetssalen Åvang.
Den afvigende personlighed
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Randers Kommune. 2 Stabene i Randers Kommune - 2 Møde gruppen af stabsledere – Velkommen v. Klaus Christiansen - Introduktion til arbejdsprocessen.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Sprogpakkens 6-dages kursus Praksisopgave 2 4. Dag 1.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Elbilpartnerskabsdag Michael Rask og Andreas Moltesen.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Samarbejde og konflikter
Randers Kommune Evaluering af Randersmodellen Kick off møde for med-repræsentanterne i Randers kommune.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Velkommen til KIP lancering Kompetencer I Praksis.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Nedbryd de strukturer, der forhindrer vidensdeling Mette Mønsted
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
SUF - gevinstrealisering
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Barnesyn og børneperspektiv
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Hvad er det der sker, når der ingenting sker? Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC

? Drift & udvikling Oplagt udviklingsform - strategi hensigtsmæssig Driftsorganisation ? Udviklingsorganisation Oplagt udviklingsform - strategi hensigtsmæssig Klassisk dilemma - hvordan skabes forankring? Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC

Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC Driftens logik Udviklingslogikken Effektiv adfærd byggende på rutine og fastlagte regler og procedurer Der er ikke afsat tid til læring Problemløsning gennem justering af givne regler og instruktioner Stabilitet og sikkerhed Læring retter sig mod beherskelse af procedurer og rutiner Refleksion Læring er bevidst iscenesat Eksperimenter og risikovillighed Accept af usikkerhed og fejl når der eksperimenteres Udviklingsorienteret læring Patienten skal tilses/imødekommes/behandles Daglig drift/hverdag skal hænge sammen Organisationskulturelle dimensioner tilgodeses Regler og retningslinier overholdes Økonomiske hensyn Ideen om kvalitetsudvikling i fokus Undersøgelse og afprøvning Drevet af nysgerrighed og personlige motiv at blive klogere/udvikle kvalitet Fri for driftsanvar Økonomisk bevilling/fri for indtjeningsforpligtelse Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC

Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC barrierer Forståelse – mening Forstyrrelse af fastlagte måder (modstand mod læring) Kultur og organisation Tid og ressourcer Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC

Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC Forståelse og mening Ideen skal begribes, hensigten være forståelig Deltagere skal koble sig på hensigt og indhold Deltagere skal kunne se eller danne mening Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC

Læring som upassende forstyrrelse tilføjende læring forandrende læring - adfærdsændring ! Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC

Organisationskultur Uformelle relationer Det udefra synlige Uformelle relationer Ledelsespraksis – tydelighed/klare roller/målsætninger Hvordan kommunikeres? Indforståede praksisser Tavs viden Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC

Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC Tid og rum I sidste ende prioriteringsspørgsmål om nye praksisser skal indarbejdes Rammer fastsættes og tydeliggøres i tid og rum handling refleksion evaluering mhp. forankring Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC

Model: praksisfællesskaber læring praksis identitet mening

Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC program 09.00-09.15 velkomst 09.15-09.20 programmet 09.20-09.50 oplæg: Hvad er det der sker, når der ingenting sker? 09.50-10.05 fortælling fra et konkret projekt – fra skepsis til tilslutning 10.05-10.15 overgang til workshops 10.40-14.00 workshops organiseret pba. tre forskellige projekter 14.15-15.15 fællesgørelse af erfaringer 15.30-16.20 drøftelse i konsulent- og funktionsgrupper: hvilke implikationer har refleksionerne ift. vores konsulentpraksis 16.20 -16.50 kort plenumpræsentation 16.50 -17.00 afslutning Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC

Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC Målsætning: At skabe opmærksomhed på hvilke barrierer, som gør sig gældende i mellem udviklingsarbejdet og en forankring af udviklingsarbejdets resultater At bibringe en forståelse hos involverede projektaktører for hvilke mekanismer, der virker som barrierer At præsentere redskaber til at overkomme disse barrierer Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC