Hvad er det der sker, når der ingenting sker? Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC
? Drift & udvikling Oplagt udviklingsform - strategi hensigtsmæssig Driftsorganisation ? Udviklingsorganisation Oplagt udviklingsform - strategi hensigtsmæssig Klassisk dilemma - hvordan skabes forankring? Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC
Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC Driftens logik Udviklingslogikken Effektiv adfærd byggende på rutine og fastlagte regler og procedurer Der er ikke afsat tid til læring Problemløsning gennem justering af givne regler og instruktioner Stabilitet og sikkerhed Læring retter sig mod beherskelse af procedurer og rutiner Refleksion Læring er bevidst iscenesat Eksperimenter og risikovillighed Accept af usikkerhed og fejl når der eksperimenteres Udviklingsorienteret læring Patienten skal tilses/imødekommes/behandles Daglig drift/hverdag skal hænge sammen Organisationskulturelle dimensioner tilgodeses Regler og retningslinier overholdes Økonomiske hensyn Ideen om kvalitetsudvikling i fokus Undersøgelse og afprøvning Drevet af nysgerrighed og personlige motiv at blive klogere/udvikle kvalitet Fri for driftsanvar Økonomisk bevilling/fri for indtjeningsforpligtelse Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC
Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC barrierer Forståelse – mening Forstyrrelse af fastlagte måder (modstand mod læring) Kultur og organisation Tid og ressourcer Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC
Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC Forståelse og mening Ideen skal begribes, hensigten være forståelig Deltagere skal koble sig på hensigt og indhold Deltagere skal kunne se eller danne mening Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC
Læring som upassende forstyrrelse tilføjende læring forandrende læring - adfærdsændring ! Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC
Organisationskultur Uformelle relationer Det udefra synlige Uformelle relationer Ledelsespraksis – tydelighed/klare roller/målsætninger Hvordan kommunikeres? Indforståede praksisser Tavs viden Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC
Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC Tid og rum I sidste ende prioriteringsspørgsmål om nye praksisser skal indarbejdes Rammer fastsættes og tydeliggøres i tid og rum handling refleksion evaluering mhp. forankring Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC
Model: praksisfællesskaber læring praksis identitet mening
Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC program 09.00-09.15 velkomst 09.15-09.20 programmet 09.20-09.50 oplæg: Hvad er det der sker, når der ingenting sker? 09.50-10.05 fortælling fra et konkret projekt – fra skepsis til tilslutning 10.05-10.15 overgang til workshops 10.40-14.00 workshops organiseret pba. tre forskellige projekter 14.15-15.15 fællesgørelse af erfaringer 15.30-16.20 drøftelse i konsulent- og funktionsgrupper: hvilke implikationer har refleksionerne ift. vores konsulentpraksis 16.20 -16.50 kort plenumpræsentation 16.50 -17.00 afslutning Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC
Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC Målsætning: At skabe opmærksomhed på hvilke barrierer, som gør sig gældende i mellem udviklingsarbejdet og en forankring af udviklingsarbejdets resultater At bibringe en forståelse hos involverede projektaktører for hvilke mekanismer, der virker som barrierer At præsentere redskaber til at overkomme disse barrierer Fra projekt til drift. KvEAP 22.10.09. Henrik Rander/UCC