Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg for Integrationsrådet 10. april 2013
Advertisements

I må endelig stille spørgsmål undervejs !!
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læring i bevægelse - hvorfor?
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Informationsmøde - Gug Skole 2014/15
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Implementering af folkeskolereform
Trivselsgrupper for forældre
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Juelsminde Skole 2. juni 2014 Skolereform 2014.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Folkeskole-reformen August 2014.
Politisk udgangspunkt Byrådet besluttede den 1. november 2010, at Fredensborg kommune skal have en ny skolestruktur. Ønsket er at skolerne bedre kan imødegå.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Informationsmøde ny skolestartere 20. november 2013
Velkommen til valgmøde
Center for Frivilligt Socialt Arbejde Samarbejde og partnerskaber Oplæg til Kalundborg Kommune.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Velkommen til 10. klasse Center Nord 2014/2015. Præsentation Årets gang En dag på center Nord Fælles rammer i centeret Kontaktlærer / forældresamarbejde.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen - hvor er vi?
Plan for samarbejde mellem Rønnevangsskolen/Torstorp Skole
2014. Skolen inddeles  Indskoling – 0.-3.kl med følgende lærer: Annette, Tina, Henriette, Julie, Lisbeth, Eigil, Hans-Jørgen, Andres, Louise, Janne og.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Skolereform - Egholmskolen
17. nov. 2011:Orienteringsaften januar:Indskrivningsaften skole og SFO. (kl ) Senest d. 1. april:Børnehaverne sender overleveringspapirer.
Ændringer i forbindelse med reformen Med den nye reform indføres følgende ændringer af timefordelingen i udskolingen : Dansk i klasse får eleverne.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Kontaktperson-ordning = primærvoksenfunktion = mentorordning VANGEBOSKOLEN
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Hvad fuck kan vi bruge det til ?` Af Bo Goed Watson
Potentialerne i den (nye) åbne skole
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Oplæg Dansk Bygningsarv: "Skole+"112/14/2014 Skole + bevægelse.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
ETU: Elevtilfredshedsundersøgelse 2008 Undersøgelsens resultater leder til følgende anbefalinger for UCR: Prioriter elevernes opfattelse af skolens Planlægning.
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af undervisningsåret.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Pædagogisk rådsmøde den 7. marts. Debat om organiseringen 1. Intro ved Kristian (5 min) 2. Oplæg ved skolebestyrelsen (10 min) 3. Gruppediskussioner (20.
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Sundhedsaftale III status
Elevers Rolle I Inklusion ERIS workshop Afprøvning af metoderne: Aktiv på tværs/Lege- og Læringsmakkere 12. maj 2015 Workshopvært: Karsten Juul-Olsen,
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Hvordan skabes sammenhæng i kapacitet og ressourcer på tværs? Oplægsholder : Forebyggelseschef Eva Henriksen Kommunen har ca indbyggere En af to.
Vestre skole d Formål Hvordan vil en længere og mere varieret skoledag se ud for en elev i hhv. indskoling, mellemtrin og udskoling ? Hvad.
Den frivillig idræt i Hillerød Kommunes læringsreform kvalitet ved inddragelse af idrætsforeningerne Kurt Curth Idrætskonsulent Hillerød Kommune 26.marts.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Skole-reform Skolesamarbejdet Motion og bevægelse.
Det handler om eleverne
Skolestart på Hillerød Vest Skolen
Årshjul Baggrund Indholdet i Årshjulet tager udgangspunkt i Folkeskolelovens § 44, stk. 1 som siger, at skolebestyrelsen har pligt til at føre tilsyn.
Præsentationens transcript:

Idræt og bevægelse På Søndersøskolen i skoleåret 2014/15 Version 1.3 Implementering af skolereform

 Søndersøskolen ønsker:  en bred repræsentation af lokalforeninger (kommunale/private) på skolen.  en struktur der giver plads til at mange foreninger (store/små) kan komme i spil.  forpligtende samarbejder der indgår i skolens årshjul.  forløb der understøtter og opkvalificerer eleverne i relation til fagenes ”fælles mål”.  Instruktører der har erfaring med undervisning af børn, samt overholder reglerne vedr. børneattest.  Honorering af løn afhængig af indhold og omfang.  Betaling for udstyr/engangsmaterialer efter aftale. Introduktion

 Vilkår for organiseringen:  Idrætshold består af 2-3 klasser på samme alderstrin (drenge/piger).  Antallet af elever på et idrætshold, afhænger af antal klasser på årgangen.  Ca. 50 børn totalt på årgange med 4 klasser (2 klasser har idræt sammen).  Ca. 70 børn totalt på årgange med 3 klasser (3 klasser har idræt sammen).  Anvendes Søndersøhal/gymnastiksal er udgangspunktet 2 timer i hal pr. idrætshold pr. uge.  Holddeling af idrætshold i mindre grupper udløser ikke yderligere kapacitet i Søndersøhal/gymnastiksal.  Aktiviteter udenfor elevernes normale skoleskema kræver planlægning i god tid (3-4 mdr. i forvejen).  Foreninger må ikke uddele materiale i forbindelse med forløbene, eller opfordre elever til deltagelse i specifikke fritidsaktiviteter. Forudsætninger

 Partnerskab:  Der aftales længerevarende forløb (5 uger / 3*2 timer om ugen).  Indsatsen koordineres på hele årgange/afdelinger (Fx 12 klasser = 6 idrætshold x 6 timer = 36 timer/uge).  Vi har som udgangspunkt ingen kapacitetsbegrænsninger ved udendørsaktiviteter.  Anvendes Søndersøhal/gymnastiksal er udgangspunktet 2 timer i hal pr. idrætshold pr. uge.  Foreningen fremlægger en overordnet undervisningsplan for forløbet, der inddrager ”fælles mål” og niveaumæssig differentiering.  4 af 6 timer/uge skal opfylde ”fælles mål” for andre fag end idræt (alternativt som valgfag i udskoling).  Foreningen sørger for instruktør og udstyr.  Årgangsteamet/lærerne (skolen) bistår med organiseringen.  Formøde samt efterfølgende evaluering efter behov. Partnerskab 5 uger - 6 timer/uge

Ekspertforløb 3-6 timer – eller efter aftale  Ekspertforløb:  Et lærerstyret forløb med tilknytning af en ekspert indenfor området.  Der tænkes typisk 3-6 timer fordelt over 1-2 omgange.  ”Eksperten” supplerer lærerens eksisterende undervisningsforløb.  Årgangsteamet/lærerne (skolen) udarbejder læringsmaterialet, der inddrager ”fælles mål” og niveaumæssig differentiering.  Foreningen sørger for ”ekspert” og evt. udstyr.  Årgangsteamet/lærerne (skolen) bistår med organiseringen.  Formøde samt efterfølgende evaluering efter behov.

Introduktionsforløb 1 dag – 3-6 timer pr. dag  Introduktionsforløb:  Et forløb hvor eleverne får en kort introduktion til en idrætsgren.  Der tænkes typisk 3-6 timer på en dag.  Årgangsteamet/lærerne (skolen) organiserer eventuel afvikling af flere aktiviteter samtidig (med henblik på mindre idrætshold).  Foreningen sørger for instruktør og udstyr.  Ikke krav om undervisningsplan for forløbet.  Årgangsteamet/lærerne (skolen) bistår med organiseringen.  Formøde samt efterfølgende evaluering efter behov.

Karavaneforløb 1-5 dage - 6 timer pr. dag  Karavaneforløb:  Et forløb hvor eleverne ombryder skemaet og hele dagen beskæftiger sig med en given idræt/aktivitet.  Der tænkes typisk 6 timer pr. dag, med mulighed fra 1-5 dages aktiviteter efter aftale med skolen.  Foreningen opstiller formål for forløbet.  Årgangsteamet/lærerne (skolen) udarbejder læringsmateriale der inddrager ”fælles mål”.  Foreningen sørger for instruktør og udstyr.  Årgangsteamet/lærerne (skolen) bistår med organiseringen.  Formøde samt efterfølgende evaluering efter behov.

Inspirationsforløb Efter aftale  Inspirationsforløb:  Et forløb med fokus på udvikling af fysiske, psykiske og/eller sociale kompetencer.  Der tænkes aktiviteter der ikke er idrætsspecifikke, fx teambuilding, natløb, rappelling, mindfulness osv.  Der tænkes tværfaglige aktiviteter og utraditionelle holddannelser (fx pige eller drenge-aktiviteter på tværs af klassetrin, temaforløb for hele eller dele af skolen m.m.).  Der er som udgangspunkt ikke timer i Søndersøhal/gymnastiksal.  Årgangsteamet/lærerne (skolen) udarbejder i samarbejde med foreningen læringsmateriale der inddrager ”fælles mål”.  Foreningen sørger for instruktør og udstyr.  Årgangsteamet/lærerne (skolen) bistår med organiseringen.  Formøde samt efterfølgende evaluering efter behov.

 Søndersøskolens oplæg fremlægges d. 5. maj 2014 for foreningerne, på et orienteringsmøde, med mulighed for feedback og justering af ramme og indhold.  Forløb der kræver større koordinering, skal af foreningerne tilkendegives til skolen senest d. 19.maj  Forpligtende tilkendegivelse fra skolen, i forhold til disse koordinerende forløb, gives til foreningerne senest d. 1. juni  Alle øvrige forløb aftales med de enkelte klasseteams på relevante årgange. Dette kan ske igennem hele skoleåret. Proces