Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Mere fokus på læring, mindre fokus på udstyr!
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Læring i bevægelse - hvorfor?
Digitalisering og medialisering
Taskbaseret sprogundervisning
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Bedre faglig læsning med aktionslæring
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Kladde til informationsdias
Anvendt og aktiv UEA! Hanne Frøslev og Merete Juul
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Læsebånd i skolereformens læringssyn
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Den sproglige forståelse bag tallene i erhvervsøkonomi på HG  Den dobbelte udfordring i faget Erhvervsøkonomi ◦ At få eleverne til at knække debet/kredit-
Klasseledelse Lene Heckmann.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Hvordan gjorde vi i it- gruppen? - Præsentation af skema og resultater.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
LP-tovholder på Antvorskov Skole på 4. år
Inspiration til reformarbejdet
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Forskningsperspektiver på læremidler
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
Stikord vedr. workshop II: ”Sprog bygger bro” Projektet "Sprog Bygger Bro" er et 3-årigt brobygningsprojekt, som er finansieret af Region Midt, og som.
Vejlederens kommunikation
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Madkamp - DM i madkundskab
Hvorfor netværk? Det er en udfordring for ledelsen at: -kunne give fagspecifikke råd -samle alle god erfaringer og give dem videre -Formidle alle aktiviteter.
1. April 2014.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Læsevejlederen som kamæleon FOU projekt under UV
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Oplæg d på Nyborg Gymnasium.  At reducere elevernes oplevelse af problemer i faget dansk ved overgangen fra grundskolen til det almene gymnasium.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
LÆSNING OG SKRIVNING PÅ PRODUKTIONSSKOLEN – VEJE TIL STYRKELSE AF FAGLÆRERENS DIDAKTISKE KOMPETENCER Under programmet ”Bedre faglig læsning og skrivning”
Selandia CEU, Mercantec, Aalborg Tech i samarbejde med Aalborg Handelsskole, EUC Vest, EUC Syd, IBC, Tietgenskolen, EUC Sjælland, ZBC, Køge Handelsskole,
Multimodale læremidler i naturfagsundervisningen på SOSU … eller bare Naturfagseksperimentarium.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
Projekt Mainstreaming Mainstreaming af handicapområdet Region Midtjylland. 26. maj i Viborg Konsulent Henrik Hauritz Kultur og Service
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
Vision mission værdier handleplaner
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Bachelorprojektvejledning?
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Lærere og team arbejder videre
Læsevejlederen som kamæleon.
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læsning til større faglig forståelse Status maj 2014 Mercantec.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec

Mercantec: • MetalCraft • Hotel- og Restaurantskolen • Handelsskolen Viborg Interessentskole: • Silkeborg Tekniske Skole Faglig sparring og konsulent: • Beder Gartnerskole Hvem er med:

Mercantec Motivering af faglærere: • Afdækning af nuværende praksis • Faglig sparring og erfaringsudveksling med anden faglærer (Beder) og læsevejlederen • Ny praksis – afprøvning og justering – ny viden Nye læringsmidler: • Principper fra Cooperative Learning • Udgangspunkt i: Læse- og skriveforudsætninger - fagets sprog – forbedring af elevernes evne til at bruge og forstå fagsproget Observation af undervisningen før og efter: • Observere på effekten af den ændrede praksis • Foretage eventuelle ændringer • Samle resultater og anbefalinger Indsats:

Mercantec Erfaringer samles i en ”Kogebog”: • Modeller for læringsforløb • Faglærerens rolle • Læsevejlederens opgaver og rolle • Skrive-skabeloner til faglig skrivning Konkrete undervisningsforløb: • Min. 10 læringsforløb der bygger på erfaringerne fra projektet • Min. 6 it-baserede, multimodale læremidler Erfaringerne spredes via: • Workshops og erfa-møder • Filmklip (Tube) med faglærere der fortæller: ”Sådan gør jeg – overvindelse af faglig usikkerhed – Det bliver nemmere” Produkter:

Mercantec En målrettet læsefaglig indsats højner det faglige niveau generelt • Faglærerne får et øget fokus på faglige læse- og skrivefærdigheder • Undervisningen tilrettelægges, så også elever med læse- skrivevanskeligheder kan profitere • Større opmærksomhed på, hvordan læringsmidler udformes og hvordan der arbejdes med dem. • It- understøttede læringsmidler – tilgængelighed – styrkelse af kommunikative kompetencer. • Opmærksomhed på læsevejlederens arbejde • Eleverne kan benytte faglig (skriftelig) information til at: Udvikle faglig viden og potentialer – nå egne (Karriere) mål – kunne fungere og tage aktiv del i samfundet. Effekter:

Mercantec • Resultater og erfaringer udbredes til alle afdelinger • Faglærere fungerer som agenter for forandring • Læsevejlederfunktionen styrkes – alle er opmærksomme på emnet, ikke kun læsevejleder • Mercantecs pædagogiske strategi • Mercantecs kvalitetshjul Udbredelse til andre skoler Alle lærere, ledere og elever siger: ”Nu forstår jeg det” Forankre: