Gå-hjem-møde om hygiejnestandarder

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Årsmøde 2005 Dancert PNY Dancerts erfaringer med DS/EN og DS 2426 v. Pernille Nyegaard, Dancert.
Erfaringer og resultater fra rengøring – I hospitalsmiljøer
Patientens sikkerhed er i dine hænder
Den Danske Kvalitetsmodel
Alle børn skal være del af fællesskabet
Udviklingschef Anne-Lise Schjønning ISS Facility Services
Trivselspolitik på Løsning Skole
Egenkontrol.
Forslag til Strategi for sygeplejens bidrag til udvikling og forskning ved de somatiske sygehuse i Vejle Amt År
Hvad er lean Konstant fokus på spild i alle processer. Nedbringe lagre, gennemløbstider og mindske omkostninger. Sikre en høj kvalitet af produkter og.
Arbejdsmiljøcertificering
Produktion og Logistik
BUDGETTET ET STRATEGISK VÆRKTØJ Claus Lykke Jensen Rune F. Jørgensen.
Indlejret Tekonologi i Byggeriet Kristine van het Erve 20.jan. 09 Intelligente Byggematerialer Potentialer og barrierer.
Hygiejne som strategisk indsats
”Giv hygiejnen en håndsrækning”
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
Viima – intelligent rengøring
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientsikkerhedsrunde - et ledelsesredskab
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Patientsikkert Sygehus
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 – Opfølgning og evaluering Statusmålinger Fremdrift Svedan:
Nov J.J. O-3 Kvalitet i sygeplejen i det accelererede forløb ved hofte- og knæalloplastik Trine Kruse Helle Bergstedt Marianne Lundegaard.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
At udforske sin egen praksis
Måling og vurdering af rengøringskvalitet
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Dan Zielke og 1.
Hygiejne og politik politik for hygiejne Rådet for Bedre Hygiejnes konference d. 6. februar 2014 Dennis Andersen
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
FOPS arrangement den 18. maj 2011: ”Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse” Sådan har vi gjort.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Hvad er mål/resultat (output)?
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Quality Management Systems
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek DEF 03/056.
sammen om sundhed Sundhedsforum
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Ledelsesrum Oplæg til refleksion
Rengøring og desinfektion af fleksible endoskoper
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Trepartsmidler FTF-området. Udgangspunktet De overordnede kriterier for fordeling af midlerne Kunne vi ”booste” regionen, så vi fokuserede på et bestemt.
Udkast til nye tekniske bestemmelser for BVT´s kontrolordning.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
Vedligeholdelse og udvikling af CRRT kompetencer hos intensivsygeplejersker.
Evaluering i Rådgivningen resultater samt tiltag.
Behovet for at undervise personale i risikovurdering v/ Jan-Henrik Winsløv, psykolog & daglig leder Enhed for selvmordsforebyggelse, Psykiatrien, Region.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Rengøring på skoler Gør du rent på en skole,
Rengøring og dansk for indvandrere
Ordinær generalforsamling 9. maj 2014
Grundliggende principper
Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet
Hygiejne 3.
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
Ernæringsassistent, 1. skoleperiode elevudgave
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Værdibaseret styring FIN, præsentation af resultater
Præsentationens transcript:

Gå-hjem-møde om hygiejnestandarder Bliv klædt på til det daglige arbejde med hygiejne

Standardiseret rengøring – modvind eller medvind? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

Standardiseret rengøring Markedschef, Elite Miljø A/S. Bestyrelses- og Rådsmedlem, Rådet for bedre hygiejne. Næstformand i den skandinaviske R3 forening for renhedsteknik. Delegeret i revision af standarder Forelæser på danske og internationale seminarer. DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

Standardiseret rengøring Rengøringsopgaver efter normative hygiejne- og kvalitetsstandarder Øget pres på leverandøren i at kunne levere dette. Hvilke standarder, anvisninger og anbefalinger er der tale om? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

INSTA 800 Hvad indeholder denne standard? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

INSTA 800 System for fastlæggelse og bedømmelse af kvalitet DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

Hvordan bruger man INSTA 800 Systemet? Modtager af rengøringen fastlægger kvalitetsprofiler for de enkelte lokaletyper, størrelse af lokale og objektgrupper. (loft, væg, gulv, inventar og gulv) Gøres med udgangspunkt i det antal af urenheder man maksimalt vil tillade for henholdsvis tilgængelig eller svært tilgængelige steder. Medarbejdere uddannes i rengøring efter denne metode Rengøring udføres efter denne metode Rengøring kontrolleres efter denne metode DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

Standardiseret rengøring Hvad betyder disse øgede krav? Hvad skal man gøre som leverandør for at kunne opfylde forventningerne? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

Certificering i brug af INSTA 800 4 kendskabsniveauer: Niveau 1 Noget kendskab til detaljerne i INSTA 800 Niveau 2 Bruger dele af INSTA 800 i sit arbejde. Niveau 3 Har detaljeret kendskab til hele eller store dele af INSTA 800 Niveau 4 Mestrer brugen af INSTA 800 i alle aspekter DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

Krævede kendskabsniveauer DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

Standardiseret rengøring Findes der noget i de øgede krav, man som leverandør kan bruge til sin fordel? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

Medvind eller modvind? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

Tak for opmærksomheden DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

Spørgsmål ? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen

Hygiejnesygeplejerske Jette Houlind Rengøring og hygiejne på et hospital – forventninger og krav til personalet Hygiejnesygeplejerske Jette Houlind

Organisationen omkring rengøringen Kontrakten Direktionen 2 matrikler Inf.nøglepers. Afdelinger Controller Infektions- Hygiejne- rådet Leverandøren

Forventninger Samarbejde mellem hospital og rengøringspersonalet om opgaven Personalet følger hospitalets personalepolitik Ryge/alkoholpolitik Uniformsregulativ Tavshedspligt Forstå og tale dansk Relevant uddannelse Arbejdsplaner Synlig ledelse

Krav til organisationen – DS 2451-10 Fastsætte og tilvejebringe ressourcer og kompetencer for rengøringsmedarbejderne Sikre uddannelse og træning Vurdere effektiviteten af aktiviteterne Sikre, at medarbejderne forstår, hvordan de bidrager til opnåelse af de infektionshygiejniske mål Registrere uddannelse, træning, færdigheder

Krav til medarbejderne – DS 2451-10 Skal demonstrere viden og færdigheder i: De kritiske styringspunkter Hygiejneniveauer Risikograder Risikofaktorer Rengøringsmetoder Risiko for smittespredning Håndhygiejne Arbejdsdragt Rengøringsmidler og udstyr Spild og forurening med humanbiologisk materiale

Infektionshygiejnens krav til rengøring Patientens omgivelser må ikke være synligt snavsede Sygdomsfremkaldende mikroorganismer på berøringsflader skal reduceres til et niveau, hvor de ikke længere udgør en sundhedsrisiko for Patienter og pårørende Personale De anvendte rengøringsmetoder må ikke udgøre en sikkerhedsrisiko for Rengøringspersonalet Miljøet

Det er ikke raketvidenskab… er det?

Geuerrero et al, SHEA 2010

Uddannelse af personale Rengøringsopgaven skal udføres i overensstemmelse med hospitalets metodevalg og standard (INSTA 800 og DS 2451-10) Medarbejderen skal kunne orientere sig på arbejdspladsen (finde alle afsnit/lokaler) Infektionsforebyggelse Førstehjælp Arbejdsmiljø og sikkerhed

Praktisk udførelse af opgaven Træning skal indeholde instruktion, demonstration, mulighed for spørgsmål og observation af opgaveudførelsen Gentages indtil medarbejderen kan udføre opgaven i overensstemmelse med den givne instruktion Det skal dokumenteres at den, der giver instrukser/undervisning har kompetencen til det Manglende opfyldelse af uddannelseskrav skal dokumenteres Uddannelsesforløbet skal dokumenteres. Dokumentet skal indeholde slutdato og signeres af både ”elev” og underviser.

Tak for opmærksomheden Rengøringen er ikke bedre end den dårligst oplærte medarbejder!

Gå-hjem-møde om hygiejnestandarder Bliv klædt på til det daglige arbejde med hygiejne

Succesfuld implementering Britta Hansen – januar 2012 Hygiejnestandarden Succesfuld implementering Britta Hansen – januar 2012

Formål Hygiejnestandardens formål er at sikre patientsikkerhed (styring af infektionshygiejne). Forudsætning for forståelse er, at lederne og medarbejderne arbejder ud fra standardens formål.

Implementeringen Holdning Indsigt Forretningsudvikling (ATP m.v)

Implementeringen Krav til udførelsen De kritiske styringspunkter Rækkefølgen Metoder Værdien af metoder (ATP) Måling på alle områder (patientsikkerhed)

HOLDNINGER Resultatet afspejler patientsikkerheden Resultatet skal anvendes til forbedring af patientsikkerheden

INDSIGT Hygiejnestandarden krævet rengøringsteknisk viden og kompetence hos både ledere og medarbejdere Krav til standarden og evt. skærpelser af standarderne skal være kendt for ledere og medarbejdere Problemstillinger omkring tilgængelighed, tilgang til patienter m.v kræver samarbejde mellem leverandør, kunde og plejepersonale

Forretningsudvikling Gråzone områder Rengøring af medicoteknisk udstyr Dokumentation for rengøringsmetoder og midler effekt ATP målinger m.v Overflader, tilgængelighed, frekvenser m.v Målinger, analyser m.v

Tak for i dag!