Gå-hjem-møde om hygiejnestandarder Bliv klædt på til det daglige arbejde med hygiejne
Standardiseret rengøring – modvind eller medvind? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
Standardiseret rengøring Markedschef, Elite Miljø A/S. Bestyrelses- og Rådsmedlem, Rådet for bedre hygiejne. Næstformand i den skandinaviske R3 forening for renhedsteknik. Delegeret i revision af standarder Forelæser på danske og internationale seminarer. DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
Standardiseret rengøring Rengøringsopgaver efter normative hygiejne- og kvalitetsstandarder Øget pres på leverandøren i at kunne levere dette. Hvilke standarder, anvisninger og anbefalinger er der tale om? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
INSTA 800 Hvad indeholder denne standard? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
INSTA 800 System for fastlæggelse og bedømmelse af kvalitet DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
Hvordan bruger man INSTA 800 Systemet? Modtager af rengøringen fastlægger kvalitetsprofiler for de enkelte lokaletyper, størrelse af lokale og objektgrupper. (loft, væg, gulv, inventar og gulv) Gøres med udgangspunkt i det antal af urenheder man maksimalt vil tillade for henholdsvis tilgængelig eller svært tilgængelige steder. Medarbejdere uddannes i rengøring efter denne metode Rengøring udføres efter denne metode Rengøring kontrolleres efter denne metode DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
Standardiseret rengøring Hvad betyder disse øgede krav? Hvad skal man gøre som leverandør for at kunne opfylde forventningerne? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
Certificering i brug af INSTA 800 4 kendskabsniveauer: Niveau 1 Noget kendskab til detaljerne i INSTA 800 Niveau 2 Bruger dele af INSTA 800 i sit arbejde. Niveau 3 Har detaljeret kendskab til hele eller store dele af INSTA 800 Niveau 4 Mestrer brugen af INSTA 800 i alle aspekter DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
Krævede kendskabsniveauer DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
Standardiseret rengøring Findes der noget i de øgede krav, man som leverandør kan bruge til sin fordel? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
Medvind eller modvind? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
Tak for opmærksomheden DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
Spørgsmål ? DI Service 23 januar 2012 - Dennis Andersen
Hygiejnesygeplejerske Jette Houlind Rengøring og hygiejne på et hospital – forventninger og krav til personalet Hygiejnesygeplejerske Jette Houlind
Organisationen omkring rengøringen Kontrakten Direktionen 2 matrikler Inf.nøglepers. Afdelinger Controller Infektions- Hygiejne- rådet Leverandøren
Forventninger Samarbejde mellem hospital og rengøringspersonalet om opgaven Personalet følger hospitalets personalepolitik Ryge/alkoholpolitik Uniformsregulativ Tavshedspligt Forstå og tale dansk Relevant uddannelse Arbejdsplaner Synlig ledelse
Krav til organisationen – DS 2451-10 Fastsætte og tilvejebringe ressourcer og kompetencer for rengøringsmedarbejderne Sikre uddannelse og træning Vurdere effektiviteten af aktiviteterne Sikre, at medarbejderne forstår, hvordan de bidrager til opnåelse af de infektionshygiejniske mål Registrere uddannelse, træning, færdigheder
Krav til medarbejderne – DS 2451-10 Skal demonstrere viden og færdigheder i: De kritiske styringspunkter Hygiejneniveauer Risikograder Risikofaktorer Rengøringsmetoder Risiko for smittespredning Håndhygiejne Arbejdsdragt Rengøringsmidler og udstyr Spild og forurening med humanbiologisk materiale
Infektionshygiejnens krav til rengøring Patientens omgivelser må ikke være synligt snavsede Sygdomsfremkaldende mikroorganismer på berøringsflader skal reduceres til et niveau, hvor de ikke længere udgør en sundhedsrisiko for Patienter og pårørende Personale De anvendte rengøringsmetoder må ikke udgøre en sikkerhedsrisiko for Rengøringspersonalet Miljøet
Det er ikke raketvidenskab… er det?
Geuerrero et al, SHEA 2010
Uddannelse af personale Rengøringsopgaven skal udføres i overensstemmelse med hospitalets metodevalg og standard (INSTA 800 og DS 2451-10) Medarbejderen skal kunne orientere sig på arbejdspladsen (finde alle afsnit/lokaler) Infektionsforebyggelse Førstehjælp Arbejdsmiljø og sikkerhed
Praktisk udførelse af opgaven Træning skal indeholde instruktion, demonstration, mulighed for spørgsmål og observation af opgaveudførelsen Gentages indtil medarbejderen kan udføre opgaven i overensstemmelse med den givne instruktion Det skal dokumenteres at den, der giver instrukser/undervisning har kompetencen til det Manglende opfyldelse af uddannelseskrav skal dokumenteres Uddannelsesforløbet skal dokumenteres. Dokumentet skal indeholde slutdato og signeres af både ”elev” og underviser.
Tak for opmærksomheden Rengøringen er ikke bedre end den dårligst oplærte medarbejder!
Gå-hjem-møde om hygiejnestandarder Bliv klædt på til det daglige arbejde med hygiejne
Succesfuld implementering Britta Hansen – januar 2012 Hygiejnestandarden Succesfuld implementering Britta Hansen – januar 2012
Formål Hygiejnestandardens formål er at sikre patientsikkerhed (styring af infektionshygiejne). Forudsætning for forståelse er, at lederne og medarbejderne arbejder ud fra standardens formål.
Implementeringen Holdning Indsigt Forretningsudvikling (ATP m.v)
Implementeringen Krav til udførelsen De kritiske styringspunkter Rækkefølgen Metoder Værdien af metoder (ATP) Måling på alle områder (patientsikkerhed)
HOLDNINGER Resultatet afspejler patientsikkerheden Resultatet skal anvendes til forbedring af patientsikkerheden
INDSIGT Hygiejnestandarden krævet rengøringsteknisk viden og kompetence hos både ledere og medarbejdere Krav til standarden og evt. skærpelser af standarderne skal være kendt for ledere og medarbejdere Problemstillinger omkring tilgængelighed, tilgang til patienter m.v kræver samarbejde mellem leverandør, kunde og plejepersonale
Forretningsudvikling Gråzone områder Rengøring af medicoteknisk udstyr Dokumentation for rengøringsmetoder og midler effekt ATP målinger m.v Overflader, tilgængelighed, frekvenser m.v Målinger, analyser m.v
Tak for i dag!