Oplæg - Mentorskab Praksisnær ledelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
At forholde sig professionelt Anne Skov
Introduktion til deltagere i ledercoaching
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
MedarbejderUDVIKLINGSsamtale
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
•Åbner døre og viser vej ind i det danske samfund •Matcher flygtninge-/indvandrerkvinder med kvinder, på det danske arbejdsmarked •Skaber et netværk af.
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Lærerprofessionen - en definition.
Det autentiske menneske
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
Roller og afgrænsninger
Vidensnetværkets konference 8. december 2008
Step 6: Evaluering og læring
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
- Roller og afgrænsninger
Introduktionskursus for mentorer og jobkonsulenter
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Hvad er mål/resultat (output)?
Dansk Magisterforenings mentorordning
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Den inkluderende skole
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
Personaleledelse - hvad er god personale ledelse?
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings- & Kompetencegivende coachingforløb.
Sådan bruger du præsentationen
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Hvad får man ud af en mentorordning? Aalborg Universitet, 17. november 2010.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Mentor -Mentee Om udsatte unge på efterskoler. Mentor Ulrik Svanholm Pædagog 12 år som SSP konsulent i Hørsholm Kommune 1 år som Projektleder i Projekt.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Mentorskabets roller og relationer Lone Nordskov Nielsen Efterskoler,
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Den røde tråd i ledelse Kirsten Agerskov Niels Jørgen Rønje
Vidensbaseret praksis i botilbud
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Kommunikationskursus
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Oplæg - Mentorskab Praksisnær ledelse

Målgruppe Uddannelsesforløbet er for dig som både vil lære at anvende de praksisnære ledelsesværktøjer og som vil lære om de teorier og metoder, som kan belyse ledelsesmæssige problemstillinger. På denne måde lærer du at træffe endnu bedre beslutninger om, hvordan egen ledelse i praksis skal udføres. Uddannelsesforløbet er for alle som beskæftiger sig med ledelse, projektledelse eller har ledelseslignende opgaver. Der kræves ingen særlige forudsætninger for at deltage i forløbet.

Mentorskab – generelle betragtninger Undervisermøde på Praksisnær ledelse 24. Oktober 2013

Mentorprogram Hvad er et mentorprogram Hvorfor etablere mentorprogram Succeskriterier for mentorprogrammer Udbytte for mentor og mentee samt organisation Mentor og mentee’s roller Forudsætninger for succes

Mentorskaber Frivillige mentorskaber Lønnede mentorskaber Mentorskaber mellem kulturer Mentorskaber med unge Faglige mentorskaber Ledelsesmentorskaber Uformelle mentorskaber

Mentorskab Mentorskab er et udviklende samarbejde mellem to mennesker, som har forskelligt erfaringsgrundlag, hvor begge kan opnå ny læring, nye indsigter og personligt vækst. Mentorskabet er synergi mellem to mennesker.

Mentorskab Mentorskab er en strategisk udviklingsaktivitet, som både støtter virksomhedens vision, mål og værdier og deltagernes individuelle udviklingsbehov og ønsker.

Hvorfor etablerer Mentorprogrammer? Udvikling af ledere Udvikling af førledere Udvikling af projektledere Støtte til trainee programmer Integration af nye medarbejdere Med meget mere…

Men hvorfor mentorprogrammer? Mentorprogrammer skaber kultur – gennem at aktivere organisationens kulturbærere til at samarbejde udvikles og spredes kulturen og den gensidige forståelse på tværs af afdelingerne Mentorprogrammer fokuserer på den enkelte deltagers ressourcer og skaber en læringsmiljø, hvor hver især tager ansvar for egen læring og retning Mentorprogrammer er fleksible – læringen foregår hovedsageligt mellem mentor og mentee, som selv organiserer deres møder og samtaler Mentorprogrammer har en dokumenteret fastholdelseseffekt i organisationen (David Clutterbuck m.fl.)

Hvad indebærer et mentorprogram? At stille en neutral og erfaren sparringspartner til rådighed for deltagernes udvikling At skabe et fortroligt læringsrum, hvor deltageren i samarbejde med sin mentor kan udforske egne færdigheder, muligheder og ambitioner At udfordre deltagerne – mentorer og mentees - til at lære sig selv bedre at kende ved at se sig selv gennem andres øjne At give mentorerne mulighed for at udvikle deres lederskab gennem udøvelse af mentorrollen

Succeskriterier for mentorprogrammer Hvad er allervigtigst Programmet har et klart formål – knyttet til strategiske målsætninger At der er toplederforankring – det sender signal om vigtighed og brug af ressourcer At mentorernes uddannes og forberedes til deres rolle At mentorer og mentees afklarer gensidige forventninger og sætter sig klare mål for eget udbytte – ”kontrakt” At tiden hverken er for kort eller for lang – 12 måneder med samme mentor At evaluere – både imellem mentor og mentee – og generelt på mentorprogrammet.

Fordele for deltagerne Personlig og faglig udvikling Større forståelse og indsigt i hverdagens begivenheder Tid til refleksion og eftertanke om egne og andres færdigheder Lære at lytte til sig selv Netværk Inspiration, viden og læring til brug i eget job Især for mentor: Kontinuerlig træning i at observere, lytte, stille spørgsmål og kombinere nye indsigter Især for mentee: Fokus på egne mål Opmærksomhed, støtte og opmuntring

Mentors mange roller… Rollemodel Fortæller egne historier Sparringspartner Drøfter og udfordrer situationer Rådgiver Giver ekspertråd Videndeler Formidler viden og information Coach Coacher mentee’s viden og indsigt frem Kritiker Giver konstruktiv kritik og feedback Netværker Giver mentee adgang til sit netværk Døråbner Åbner døre og giver referencer Ven Opmuntrer og støtter

Mentors rolle er at Mentees rolle er at Lytte, spørge, guide og være sparringspartner. Være indstillet på at åbne sine netværk. Være opfindsom og realistisk i forhold til mentees kvalifikationer. Være en ærlig, tålmodig og fortrolig samtale-partner. Mentees rolle er at Spørge, lytte og være åben for gode råd og vejledning. Definere egne mål i forhold til uddannelse og arbejde. Være aktiv og målbevidst i mødet med mentor. Være en ærlig, tålmodig og fortrolig samtalepartner.

Husk: Vi er ikke lige vidende, men ligeværdige Gode råd til mentor Husk: Vi er ikke lige vidende, men ligeværdige Puf og pres på processen Tør at være udfordrende Behandl ikke mentee som offer, men som ligeværdig Hold dig selv tilbage

Gode råd til mentee Brug din faglige viden Vær positivt indstillet Tag ansvar for din egen rolle Kom til tiden Vær ikke bange for at vise, hvis der er noget man ikke magter Vær selv aktiv Sig det, når der er noget du ikke forstår Lær at løse problemer aktivt Afstem forventninger med din mentor

Udnytte - organisationen Lederudvikling – øvelse gør mester Medarbejderudvikling Nye ildsjæle (motiverede medarbejdere) Større kendskab i afdelingerne til folk med anderledes udgangspunkter for arbejdslivet Socialt ansvar (at gøre noget for mentee) Kontakt til nye målgrupper

Mentorskabets faser Introduktionsfasen – Etableringsfasen Læringsfasen individuel forberedelse og afklaring om deltagelse Etableringsfasen lære hinanden at kende & planlægning af samarbejdet, danne grundlag for fortrolighed Læringsfasen spørge, lytte, udfordre, reflektere, afprøve,dele viden og oplevelser, give feedback osv. Afslutningsfasen evaluere resultater og læring

Mentoring som teknologi Spørgsmål Terapi Coaching Supervision Sparring Mentoring Følge op på delegering Rådgivning Instruktion Svar Magtfri Magt

At reflektere kritisk (Brookfield) Den professionelle medarbejder forbedrer sin praksis i det omfang, man er i stand til at reflektere kritisk (’kvalificering’) Brookfield angiver 3 former for refleksion over egen praksis, i det refleksion generelt er at problematisere af antagelser: kunne det være anderledes Paradigmatiske antagelser – de mest grundlæggende antagelser vi har. Præskriptive antagelser – er baseret på de paradigmatiske og omhandler, hvordan det bør være i en given situation og Kausale antagelser – altså antagelser om, hvordan omverdenen er og hvordan den fungerer

Sammenhænge mellem de 3 sæt Paradigmatiske antagelser – grundlæggende antagelser om, hvordan verden ser ud. Er normative og kan ikke falsificeres uden videre De præskriptive antagelser sætter rammen for, hvad du gør = dine forskrifter De kausale antagelser er antagelser om omverdenen og kan efterprøves (årsag-virkning)

Fra teoretisk viden til handling? Hvordan kan det være, at vi f.eks. kan anvende en opskrift på ungarsk gullasch – og få gullasch ud af det – men har sværere ved at anvende en teori om kommunikation og få den oversat og bearbejdet? Svaret skal formentlig findes i, at teorier, der drejer sig om samspil mellem mennesker, kun vanskeligt lade sig oversætte til praksissituationen direkte. Graden af uforudsigelighed er m.a.o. langt større (der forekommer ’emergens’ i forhold til udfaldsrummet

Mentoring som teknologi Kolbs læringsteori i mentoring 1. Erfaring 2. Refleksion 4. Handling Læring jf. Schöns læringsteori om refleksion: Erfaring Analogi Teori 3. Perspektivering