Sebastian Simonsen, psykolog Nana Lund Nørgaard, psykolog

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Livet i familien, hvor spiseforstyrrelsen er flyttet ind.
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
PS Landsforening medlemsmøde oktober 2009 "At være pårørende til mennesker der kæmper med spiseforstyrrelser“ Psykolog Susanne Bargmann
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Anden nordiske konference om mentalisering København d
Den 16.august 2010 Regionsgården
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Psykoterapeutisk afsnit F4 Psykiatrisk Center Frederiksberg
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
Pårørende program på Psykiatrisk klinik i Roskilde. V/. Psykolog
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
- gennem Marte Meo metoden
Sexologisk behandling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Narrativ terapi Bedre Psykiatri, Slagelse 26/ Jacob Mosgaard
Hjalti Jónsson Psykolog og Ph.D. stud
Mentaliseringsbaseret supervision
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
ADHD- også alt det andet !
Om feedback og tilbagemeldinger
Mentaliseringsbaseret caseformulering Nordisk MBT konference - Kbh. 22
Velkommen.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Session 9: Andre former for behandling Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
- psykodynamisk perspektiv
Slå lyden til, hvis du vil have præsentationen læst op
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Robusthed Læge Poul Lundgaard Bak
Kognitiv model for misbrug
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Hvordan måler man psykosociale ressourcer?
Velkommen til Lægedage
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Selvværdsbaseret ledelse og gruppeprocesser.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Psykoterapeutisk afsnit F4 PSYKIATRISK CENTER FREDERISKBERG.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
At gå fra: Person med DEMENS til PERSON med demens
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Udviklingshæmmede og seksualforbrydelser Den farlige seksualitet
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Autisme og angst Sikon 30. April 2019 Christina Sommer
Præsentationens transcript:

Evasiv personlighedsforstyrrelse – mentaliseringsproblemer og foki for behandling Sebastian Simonsen, psykolog Nana Lund Nørgaard, psykolog Ambulatorium for personlighedsforstyrrelser, Psykoterapeutisk Center Stolpegård 2. Nordiske konference om mentalisering og mentaliseringsbaserede terapier

Program Kort præsentation af os og projektet Hvem er de? Mentaliseringsproblemer ved evasiv PF – empiri og kliniske eksempler Hvad gør vi? Foki for mentaliseringsbaserede interventioner

Vores behandling Individuel Gruppe Metakognitiv Caseformulering Træningsdel, 5-45 min (Oplæg fra tpp., hjemmeopgave, øvelser) Frie del, 45-85 min Mentaliseringsbaseret (ingen runde, fri dialog, fokus på hændelser og her og nu i gruppen) Gruppe Metakognitiv Caseformulering Individuel

Hvem er de?

Model for evasiv personlighed Antagelse/Selv truet af andre Relationer Situationer Vedligeholdelse Dysfunktionel mentalisering og Kommunikation Selv-fokuseret/negativ opmærksomhed Negative tanker (før, under og efter) Sikkerhedssøgende adfærd Konsekvens Negativt selvbillede Begrænset livsudfoldelse Millon Kognitiv –adfærdsterapi Clark & Wells/ Rapee & Heimberg Mentaliseringsteori (Fonagy & Bateman) Metakognition (Dimaggio)

Syn på selv og anden ved evasiv PF Positivt syn på anden Sikker Preoccupied Afvisende Frygtsom BPD Positivt syn på selv Negativt syn på selv Evasiv PF Negativt syn på anden

Empiri - SIPP 18

Selvrespekt ”I often feel that I am not as worthy as other people” ”It’s hard for me to believe that I’m a worthy person” ”I usually have a low opinion of myself”

Mentaliseringsproblemer ved evasiv personlighedsforstyrrelse Selvrespekt Selvets forhold til sig selv (frem for til den anden) (Ineffektive) Forsøg på selvregulering gennem hypermentalisering og rumination (video-eksempel) Intrapsykisk regulering (frem for interpersonel/BPD)

Udfordringer i gruppen ”Parallel-leg” fænomenet – bruger ikke hinanden, problemer med tilknytning, spejling og spontan feedback Rigid, stabil selv oplevelse: Justerer ikke spontant neg. selvoplevelse gennem samspillet med de andre Rigid, stabil anden oplevelse (f.eks. oplevelse af terapeut som forventende noget bestemt af dem) De tør ikke dele, høj ængstelse i gruppen Skam og frygt hæmmer mentalisering!

Modoverføringsreaktioner i gruppen Tvivl og forvirring smitter – taler vi om det rigtige? Tilbageholdenhed vs. ”for hurtig på aftrækkeren” Irritation, kedsomhed – manglende feedback til hinanden Utilstrækkelighedsfølelse – træningsgruppen forfalder til vurdering (frem for mentalisering)

Mentaliseringsproblemer – cont. Intrapsykisk affektbevidsthed og interpersonel regulering hæmmes af sekundære emotioner Sekundære emotioner (især skam, skyld) hæmmer muligheden for at identificere og udtrykke primære følelser adækvat og modtage passende respons fra andre Video-eksempel ”man får ikke så meget trøst, når man griner”

Hvad gør vi?

Foki for MB intervention SELV/ANDEN: Selvet går forud for anden Målet er i første omgang at skabe nye selv-oplevelser i samværet med andre (frem for en ny anden-oplevelse) Erfare en mere positiv selv-tilstand sammen med den anden Først herefter arbejde med mentalisering af den andens perspektiv

Foki for MB intervention AFFEKT/KOGNITION: Øge affektbevidsthed- og oplevelse af egne emotioner som legitime Affekt forbundet med HYPOMENTALISERING (underaktivitet), Kognition forbundet med HYPERMENTALISERING (overaktivitet) Stimulere autobiografiske hukommelse med afsæt i konkrete og specifikke situationer (vs. generalisering, intellektualisering) (modvirke Hypermentalisering) Somatiske markører, symptomer (modvirke Hypomentalisering) Mindske skam ved at dele: Kognitiv forbindelse frem for affektiv forbindelse (vs. BPD), kortlægge interpersonelle mønstre (Selv-Anden, CCRT) – øge legitimitet af egen erfaring, normalisering

Mentaliseringstilstande Hypomentalisering Hypermentalisering Indre undgåelse af affekt Intellektualisering Generalisering

Foki for MB intervention – cont. EKSPLICIT/IMPLICIT: At repræsentere er at validere Eksplicit italesætte pt’s (mikroskopiske) non-verbale udtryk for emotioner her og nu i samspillet Eksplicit italesætte mere positive/kompetente selvtilstande (handlinger, tanker, følelser), der kontrasterer med pt’s negative selvoplevelse (”jeg er svag, hvis jeg mister kontrol”) Video-eksempel