Godkendelsesproce durer for produkter, godkendelsestyper, miljøvurderinger, behandlede artikler Jørgen Larsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af slam på.
Advertisements

Bilag 3 · Bekendtgørelse om fiskeres hviletid Bekendtgørelse om fiskeres hviletid 1) I medfør af § 4, stk. 3, § 57 og § 70 i sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
EMIR Den videre proces Anna Lærke Kraft, BØRS.
Søren Sandfeld Jakobsen ”Cookies” – hvad siger loven?
REACH Status for forhandlingerne i EU
DTaF’s Lovmappe Afsnit 8 DTaF’s Lovmappe Undervisning DAN-fortræning.
Status over centrale områder i REACH
Betingelser for optagelse af aktivstofferne på en positivliste.
Modul 1 - Processer.
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Arbejdsmiljøcertificering
Ændring af arbejdsmiljøloven
Fødevarekontrol i Danmark 2011 Forbrugeroplysning vedrørende Fisk iht Forordning 1224/2009 og gennemførselsbestemmelser 404/2011.
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Arbejdsmarkedsforhold – Hvad der er godt at vide for fiskere om organisationer, beskæftigelse, regler og rettigheder.
NOVANA - Naturtyper og Arter.
1 Ny dual-use forordning ERFA-møde 10. september 2008 Kt. chef Stig Uffe Pedersen.
CE-mærkning CE-mærket er ikke et kvalitetsmærke og har aldrig været tænkt som sådan. CE-mærket er et mærke, der giver tilladelse til at markedsføre et.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Biocidmidler og behandlede artikler
Reglerne om ernærings- og sundhedsanprisninger
Biocidforordning Gå hjem møde Maj 2012
Biocidmidler og behandlede artikler. Godkendelsesordningen for biocider Aktivstofferne vurderes og godkendes/eller ikke godkendes på EU niveau Biocidmidlerne.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Definitioner og anvendelses-
Specifikke krav til virksomheder Hvordan kommer I i gang ?
Jes Ryttersgaard GI Loven Lov om infrastruktur for geografisk information.
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Kontrol af kosttilskud – indhold og anprisninger
Biocides Formål og baggrund Frontpage.
Formål og baggrund Jørgen Larsen. Grunden til at en revision af Biociddirektivet var nødvendigt  Lukke smutveje (”loopholes”) og fremme fri handel samt.
30 oktober Kursus i miljøvurdering Screening af projekter - baseret på forudsætninger Ulf Kjellerup, COWI.
Den danske brug af forsigtighedstilgangen Christian Ege Sekretariatsleder, Det Økologiske Råd Kemiens Dag, 20. november, 2014.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
1ATV-møde – Jord i råstofgrave. 2  ” Tilførsel af såvel forurenet som uforurenet jord til råstofgrave og tidligere råstofgrave er forbudt i  henhold.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Plantekongres 2006 kontorchef Hanne Kristensen,
Hvilke krav stiller Foderhygiejneforordningen til din virksomhed. v
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Præ-registrering Vibeke Plambeck 28.maj 08 Hvad skal man være opmærksom på - som ansvarlig for et stof - som downstream-bruger.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Den nye Biocidforordning.
Farum 26. november 2014 Stenløse 8. januar Bekendtgørelse om kvalitetssikring på almene vandforsyningsanlæg § 2. Et alment vandforsyningsanlæg skal.
Hospitalsenheden VEST
Formueforvaltning Januar 2009 MSTA. 2 Formueforvaltning  Egne midler  Kunde midler  Traditionelle og markedsrenteprodukter.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 7 - Opfølgning og evaluering Deltager valgte emner Seminar 7 -Leverandør-
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
A A R H U S U N I V E R S I T E T STUDIEFORVALTNINGEN Optagelse på kandidatuddannelser Aarhus Universitet Studieforvaltningen 16. november 2007.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punktopstilling på teksten (flere niveauer findes), brug >Forøg listeniveau- knappen i Topmenuen For at få.
Bjørneklo bekæmpelse EnviNa 20. Februar 2015.
©FDLF VELKOMMEN WORKSHOP 8. december, ©FDLF Introduktion Workshop 8. december 2004 Plenum 1.
Farligheden af fyldstoffer i pesticider Registreringschef Ole Jensen Syngenta Crop Protection A/S Strandlodsvej 44, 2300 København S
© - Copyright Bureau Veritas Netværksgruppemøde KEMI Tema: Arbejdspladsbrugsanvisninger – erfaringsudveksling Würth Danmark A/S, Montagevej 6, 6000 Kolding.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Anvendelse af spildevandsslam.
28. maj 2008 Open Source software – jura eller politik? Linux-dag på Christiansborg, onsdag 28. maj 2008 Anders Wernblad og Peter Kaas Lett Advokatfirma.
Præsentation 4: Hvordan ved jeg, om der bruges nanomaterialer på min arbejdsplads?
Reglerne om ernærings- og sundhedsanprisninger
Velkommen til Miljøstyrelsen
Lovgrundlaget for overvågning i VVM
Biocidforordning Gå hjem møde Maj 2012
Sikkerhedskonference 2008
Tirsdag den 18. november 2014 kl. 11:00-12:15
Betænkning nr Offentliggjort den 24. maj 2017
Ældning af installationer
Persondata v/kontorchef Peter Fogh Knudsen
FIR morgenmøde 22. november 2018
Præsentationens transcript:

Godkendelsesproce durer for produkter, godkendelsestyper, miljøvurderinger, behandlede artikler Jørgen Larsen

Indhold 1. Godkendelsestyper 2. Godkendelsesprocedurer for biocid produkter 3. Datakrav for biocidprodukter 4. Vurderingsprincipper 5. Behandlede artikler

Godkendelsesordningen for produkter  Biociddirektivet  1. lands godkendelse og gensidig anerkendelse i de øvrige medlemslande.  Rammeformulering  Registrering af produkter med lavrisiko aktivstoffer  Biocidforordningen  1. lands godkendelse og gensidig anerkendelse efterfølgende eller i parallel  Familie af biocidholdige produkter  Godkendelse ved en forenklet godkendelsesprocedure  Unionsgodkendelse, indføres over en årrække

GENERELLE PRINCIPPER FOR GODKENDELSE AF BIOCIDHOLDIGE PRODUKTER  Biocidholdige produkter må ikke gøres tilgængelige på markedet eller anvendes, medmindre de er godkendt.  Vurderingen af biocidprodukter skal tage følgende faktorer i betragtning (Artikel 19 (2):  ”Realistic worst case conditions” under hvilket biocidproduktet bliver anvendt.  Hvordan enhver artikel behandlet med det eller indeholdende det kan blive anvendt.  Konsekvenserne af anvendelse og bortskaffelse af det biocidholdige produkt.  Cummulative eller synergistiske effekter.

GENERELLE PRINCIPPER FOR GODKENDELSE AF BIOCIDHOLDIGE PRODUKTER  En godkendelse kan gives for en unik produktformulering eller en biocid produkt familie  En godkendelse gives for højst 10 år  Aktivstofferne er godkendt i de relevante produkttyper  Vurderingen af biocidproduktet skal udføres efter principperne beskrevet i Bilag VI

PROCEDUREN VED GODKENDELSE AF BIOCIDPRODUKTER  Ansøgninger indgives til enten Agenturet eller medlemsstaten  Registeret over biocidholdige produkter  Efter godkendelse af aktivstoffet, kan nationale regler kun anvendes i op til 2 år.  Ansøgningen skal indgives senest på datoen for godkendelsen af aktivstoffet.  Hvis der ikke søges, må produkterne ikke komme på markedet 180 dage efter godkendelsen og må ikke anvendes efter 365 dage.

Gensidig anerkendelse efterfølgende eller i parallel (art. 33 og 34)  Der er givet en 1. lands godkendelse og man søger efterfølgende  De MS, man søger i, forsøger at blive enige om et fælles resumé af produktets egenskaber (SPC), men kan godkende alene, hvis der ikke opnås enighed.  Der er endnu ikke givet en 1. lands godkendelse og man søger samtidigt om produktgodkendelse og gensidig anerkendelse  Ansøger vælger en referencemedlemsstat. Alle MS modtager en vurderingsrapport på produktet og resumé og prøver at opnå enighed.  Opnås ikke enighed kan MS godkende alene.  Dog koordinationsgruppe og kommissionen hvis 1. lands godkendelse ikke opfylder betingelserne i art. 19.  Undtagelse fra gensidig anerkendelse af en række hensyn (miljøet, off. orden og sikkerhed, mennesker og dyrs sundhed, nationale skatte og målorganismen forekommer ikke i skadelig mængde)

BIOCID PRODUKTFAMILIER (art. 19, stk. 6)  En gruppe produkter med ensartede anvendelser, hvis aktivstoffer har de samme specifikationer og med specificerede variationer í deres sammensætning, som ikke har negativ indvirkning på risikoniveau eller i væsentlig omfang nedsætter effektiviteten  Der tillades en reduktion af et eller flere aktivstoffers koncentration og/eller ændring i koncentrationen af en eller flere ikke-aktivstoffer og/eller udskiftning af en eller flere ikke- aktivstoffer med andre specificerede stoffer, der forårsager samme eller lavere risiko.  Klassificering og sikkerheds sætninger for hver produkt inden for produktfamilien skal være de samme.  Alle produkterne i familie skal opfylde kravene for godkendelse.

BIOCID PRODUKTFAMILIER (art. 19, stk. 6)  Hele produktfamilien bliver godkendt  Godkendelsesindehaveren giver meddelelse, om hvert produkt i denne familie af biocidholdige produkter, senest 30 dage inden det bringes i omsætning, medmindre et givet produkt er nævnt udtrykkeligt i godkendelsen, eller variationerne i sammensætningen kun vedrører pigmenter, parfumer og farvestoffer inden for grænserne af de tilladte variationer.

SIMPLIFICERET GODKENDELSESPROCEDURE  I erkendelse af at den normale godkendelsesprocedure for visse biocidprodukter kan virke uforholdsmæssige komplicerede i forhold til risikoen for mennesker og miljø laves en simplificeret godkendelsesprocedure.  Kriterier for produkterne der kan omfattes af den simplificerede procedure (se næste slide).  Den simplificerede procedure omfatter:  National godkendelse normalt inden for 90 dage  Efterfølgende mulighed for markedsføring af biocidproduktet i alle MS ved en simpel notifikation (ikke gensidig anerkendelse).

SIMPLIFICERET GODKENDELSESPROCEDURE  Et biocidprodukt kan være egnet til den simplificeret procedure hvis alle af følgende kriterier er opfyldt:  Alle aktivstoffer findes på Bilag I og opfylder de restriktioner der er her er fastsat  Det indeholder ikke ”problematiske stoffer” (substance of concern)  Indeholder ikke nannomaterialer  Det er tilstrækkeligt effektivt  Håndteringen af biocidproduktet og dets forventet brug kræver ikke personlige værnemidler.

Unions Godkendelser (art. 41 og 42)  En Unions godkendelse givet af Kommissionen gælder i hele EU med mindre andet er angivet. Den giver de samme rettigheder og pligter i hvert M.S. som en national godkendelse.  Produkterne skal have sammenlignelige anvendelsesbetingelser for deres anvendelse i hele unionen  Undtagen biocidholdige produkter, som indeholder aktivstoffer, der henhøre under artikel 5, og af biocidholdige produkter af produkttype nr. 14, 15, 17, 20 og 21.

Adgang til Unions godkendelser  fra 1. september 2013: Produkter med nye aktivstoffer, og pt. 1, 3, 4, 5, 18 og 19  fra 1. januar 2017: Produkter i pt. 2, 6 og 13 og  fra 1. januar 2020: Alle produkttyper, undtagen dem med aktivstoffer, som er omfattet af eksklusionskriterier og pt. 14, 15, 17, 20 og 21.

Bilag III Informationskrav for biocidholdige produkter  For ikke-aktivstoffer skal ansøgere anvende de oplysninger, som de modtager i forbindelse med afsnit IV i forordning (EF) nr. 1907/2006, når det er relevant, og de oplysninger, der stilles til rådighed af agenturet i overensstemmelse med forordningens artikel 77, stk.2, litra e  Det kan være nødvendigt at fremlægge yderligere oplysninger, hvis det er nødvendigt at foretage vurderingen  De oplysninger, der gives, skal under alle omstændigheder være tilstrækkelige til at understøtte en risikovurdering, der viser, at kriterierne i artikel 19, stk 19, stk 1, litra b), er opfyldt

Bilag III Påtænkte anvendelser og eksponering  Omtrentlig mængde, som vil blive bragt i omsætning pr. år og i givet fald for forskellige anvendelseskategorier  Data vedrørende eksponering i overensstemmelse med bilag VI i denne forordning  Oplysninger om eksponering fra behandlede artikler, herunder udvaskningsdata (enten laboratorieundersøgelser eller modeldata)  Oplysninger om andre produkter, som det er sandsynligt, at produktet vil blive anvendt sammen med.

Bilag III Økotoksikologiske undersøgelser  Yderligere økotoksikologiske undersøgelser. Der kan kræves yderligere undersøgelser blandt effektparametrene i bilag II, afsnit 9, for det biocidholdige produkts relevante bestanddele eller det biocidholdige produkt selv, hvis dataene vedrørende aktivstoffet ikke kan give tilstrækkelige oplysninger, og hvis der er tegn på risiko som følge af specifikke egenskaber hos det biocidholdige produkt

Bilag IV Generelle bestemmelser om tilpasning af datakravene •Der synes ikke at være videnskabelig belæg for testning  Gentagelse af forsøg der ikke er udført i henhold til GLP (forskellige krav skal være opfyldt)  Brug af historiske oplysninger om effekter på mennesker  Bevisvægt (”weight of evidence”)  Kvalitativ eller kvantitativ struktur-aktivitet-relation (QSAR)  In vitro-metoder  Kategorisering af stoffer og analogislutning (”read-across)

Bilag IV Generelle bestemmelser om tilpasning af datakravene •Testning er ikke teknisk mulig •Produktspecifik eksponeringsbaseret testning - Uanset artikel 6, stk 2, kan testning i henhold til visse effektparametre i afsnit 8 og 9 i bilag II og III undlades med henvisning til eksponeringsvilkårene

Bilag V Typer af biocidholdige produkter største ændringer i forhold til BPD  PT 20 (konserveringsmidler til levnedsmidler eller foder er fjernet)  Præcisering af hovedgruppe 2 (konserveringsmidler). Medmindre andet er anført, indeholder disse produkttyper kun produkter til forebyggelse af mikrobe- og algevækst  PT 13 ændret til: Konserveringsmidler til væsker, der anvendes ved bearbejdning eller skæring  PT 16 ændret fra sneglebekæmpelsesmidlet til Molluscicider (bekæmpelse af bløddyr), vermicider (mod orme) og produkter til bekæmpelse af andre hvirvelløse dyr.

Bilag VI  For in situ-genererede aktivstoffer omfatter risikovurderingen også de eventuelle risici i forbindelse med prækursorer  Resultaterne af den risikovurdering, der gennemføres af aktivstoffet og af de problematiske stoffer i et biocidholdigt produkt, skal integreres i en samlet vurdering i selve det biocidholdige produkt

Bilag VI  Risikovurderingen skal dække den foreslåede normale anvendelse af det biocidholdige produkt sammen med et realistisk scenario for det værst tænkelige tilfælde, herunder alle relevante forhold vedrørende fremstilling og bortskaffelse. Under vurderingen skal der også tages hensyn til, hvordan eventuelle ”behandlede artikler”, som er behandlet med eller som indeholder produktet, kan anvendes og bortskaffes.

Reguleringen af behandlede artikler (art. 58)  Visse produkter med biocidvirkning skal nu (kun) betragtes som behandlede artikler. Har ikke primær biocidvirkning.  Markedsføringsforbud for behandlede artikler afhænger nu af om stofferne (og ikke de konkrete midler) er godkendt i EU. Godkendt til den relevante produkttype og anvendelse.  Mærkningskrav, hvis der er en anprisning om biocidvirkning eller aktivstoffets optagelse på listen indeholder betingelser om mærkning  Oplysningsforpligtelser overfor forbrugeren

Mærkning af behandlede artikler  Hvis der er mærkningskrav så skal de omfatte følgende:  En erklæring om, at den behandlede artikel indeholder biocidholdige produkter  Hvis der foreligger dokumentation herfor, de biocide egenskaber, som den behandlede artikel tillægges  Navnene på alle aktivstoffer, der er indeholdt i de biocidholdige produkter  Navnene på alle nanomaterialer indeholdt i de biocidholdige produkter, efterfulgt af ordet nano

Oplysningsforpligtelse overfor forbrugeren  Leverandøren af en behandlet artikel, skal på forbrugerens forlangende, inden for 45 dage og vederlagsfrit forelægge forbrugeren oplysninger om biocidbehandlingen af den behandlede artikel.