Kommentarer til kommunikationsstrategier og oplæg til debat

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Foreningsudviklingstesten
Advertisements

Målgrupper Målgruppe Hvem vil du ramme med jeres aktivitet på sociale medier? Hvad ved din målgruppe om jeres organisation? Hvilke tre nøglerelationer.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Roskilde Tekniske Skole
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Illustrationer til undervisningsbrug
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Sprog/billeder på Internettet
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Evaluering af ”Røgfrihed for alle”
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
Kommunikation / it.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Konsensusprocessen.
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Bente Bondebjerg, workshop - lokalt fortalerarbejde Side 1 Workhop: Lokalt fortalerarbejde Oplæg Bente Bondebjerg Årsmøde for frivillige d.28.september.
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
Styring af styregrupper
Procesværktøjer.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Birgitte Ravn Olesen, Kommunikation/RUC Hvorfor gør de ikke som vi siger?
Kommunikation Intern kommunikation
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Hvem er jeg? Gunvor Hallas Chefkonsulent Cand.scient.adm., født 1952
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Fokus på køn på Roskilde gymnasium Skoleåret 2013/2014.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Mit medieprodukt er en plakat til en miljømesse..
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Fortæl den gode historie Jakob Christiansen 25.maj 2013.
Den regionale Lean enhed
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
SKABELON.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Politiworkshop. Humor. Præsentation. Målsætning. Hvad kan vi nå af klasser. 1., 3., 6. og gerne 8/9. klasse. Positive oplevelser med politiet. Præge børnene.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
SUF - gevinstrealisering
Når PR giver gevinst på bundlinjen
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Værktøj: Check dine relationer
Find den rigtige journalist
Præsentationens transcript:

Kommentarer til kommunikationsstrategier og oplæg til debat Michael Kristiansen

Kommentarer til SUMH’s kommunikationsstrategi

SUMH’s eksterne kommunikationsstrategi Kommentarer: Klar strategi ift. arbejdet med pressen (hvem kontakter, hvem udtaler sig, Q&A og casehistorier). Godt for alle ved hvordan pressearbejdet skal struktureres, og pressen håndteres. Strategien fokuserer på, at vejen til at skabe politiske ændringer er ved at få historier i medierne. Derfor er midlet til at nå målet at have kontakt til relevante journalister, mens politikere får brev tilsendt, når SUMH laver kampagner. SUHM mangler en konkret strategi for påvirkning af politikerne. Pressehistorier gør ikke arbejdet alene. - Hvilke politikere er relevante at indgå i dialog med? Sæt møder op. Brug også casehistorier til at underbygge budskaber til politikere – og det politikerkatalog I vil lave. Hvad skal budskaberne for den eksterne kommunikation være? Vil I brede jer ud over alle områder. En idé er at vælge nogle temaer i løbet af året, som SUMH kan markere sig på.

SUMH’s interne kommunikationsstrategi Kommentarer: SUMH har lavet en meget konkret interessentanalyse, der er god, fordi den giver en detaljeret indblik i målgrupperne og specifik viden om, hvordan SUHM kan kommunikere til de enkelte målgrupper. SUMH er opmærksom på uudnyttet potentiale ift. potentielle medlemsorganisationer. Men den konkrete strategi for at få dem ind i folden mangler. SUMH er opmærksom på, at der er et problem ift. at skabe forståelse for andre handicaps foreningerne imellem. Men den konkret strategi for, hvordan SUHM kan udbrede forståelsen mangler.

Kommentarer til DSE’s kommunikationsstrategi

DSE’ kommunikationsstrategi Kommentarer: God skitse af de udfordringer DSE står over for. Men de tre udfordringer gennemsyrer ikke den videre strategi – dvs. det er ikke klart hele vejen igennem, hvordan strategien er med til at løse kommunikationsudfordringerne. Det er godt at gøre klart, så de tiltag, I efterfølgende laver for at nå strategien, er helt i tråd med de udfordringer, de skal løse. De tre budskaber (det gode skoleliv, demokrati og frivillige engagerede unge) skaber fokus i de budskaber DSE vil ud med og være kendt for. Men DSE mangler at blive konkrete i forhold til, hvordan de vil bruge de tre budskaber i kommunikationen til medlemmer, politikere osv. F.eks. hvordan bliver DSE kendt for konstant at udvikle elevdemokratiet. Hvad skal de gøre for at nå dertil osv.

DSE’ kommunikationsstrategi Kommentarer: DSE’s strategi mangler en interessentanalyse, der kan give DSE et billede af, hvordan nuværende og potentielle medlemmer opfatter DSE. Ud fra den viden vil DSE kunne tilrettelægge en strategi og lave tiltag, der direkte søger at løse de kommunikations-udfordringer, der er blevet lagt frem af interessenterne. F.eks. vil DSE gerne begynde at rekruttere personlige medlemmer, så her kunne en sådan analyse være oplagt – hvad forventer medlemmerne/elever at få ud af deres medlemskab, er de tre budskaber de rigtige osv.  DSE vil gerne være synlig og styrke DSE’s politiske position men mangler en strategi for, hvordan foreningen vil gribe arbejdet med pressen og politikerne an. Hvilke medier er relevante, hvilke politikere er relevante osv. (se evt. SUMH kommentarer ift. politikere)

Kommentarer til Børne- og UngdomsOase’s strategi for medlemspleje

BUO’s strategi for medlemspleje Kommentarer: BUO mangler en beskrivelse af, hvilke udfordringer BUO står over for på medlemssiden – derfor virker de forskellige kommunikationstiltag også lidt som spredehagl, da der ikke er en forklaring på formålet med de forskellige tiltag. BUO mangler en interessentanalyse for de mange målgrupper. Hvad er de glade for i dag, hvad vil de gerne have, hvornår er det relevant at høre fra foreningen osv. En sådan analyse, vil kunne hjælpe BUO med at målrettet kommunikationen til de enkelte målgrupper.

BUO’s strategi for medlemspleje Kommentarer: Sæt tiltagene i sammenhæng med strategien og den udfordring, I søger at løse. Der er mange gode tiltag, men der mangler en forklaring på, hvorfor BUO iværksætter netop de tiltag. Hvad er pointen med at iværksætte de forskellige tiltag eller f.eks. sende nyhedsbrev ud til medlemmerne - hvilken værdi giver de enkelte tiltag medlemmerne? F.eks. hvorfor prioriterer BUO at sende sommerbrev og julebrev – er der andre tider på året, hvor medlemskontakt kunne være mere relevant?

Debat: Hvilken rolle i ”eventyret” har jeres forening, og hvilken rolle vil I gerne have?

Rolleguiden – fem forskellige roller og deres karakteristika Formål Fortælleren behøver en historie som: Ved formidling af historien må fortælleren: Kommunikationsmål: Oprøreren fremstår offensiv, utålmodig, kan opfattes som underdog, udfordrer de store. Inspirerer til forandring for at forrykke magtstrukturen i egen favør. Beskriver hvordan vellykkede ændringer andre steder er blevet gennemført, men lader lytterne forestille sig, hvordan ønsket forandring kan fungere i deres situation. Undgå detaljer som tager opmærksomheden fra de store linjer. At stå som iscenesætter og ejer af debatten. At vinde gehør for budskabet hos vigtige præmisleverandører. Markant mere mediedækning end konkurrenterne. Helten overvinder forventninger, er handlingsorienteret, kan opfattes fåmælt og sky. Rendyrker positionen for at motivere gennem eksemplets magt. Beskriver heltens fortræffelighed gennem andres vidnesbyrd. Inkludere relevante detaljer, men forsikre sig om, at lytteren har tid og interesse for historien. At fremstå som attraktiv lyttepost i debatter baseret på andres initiativ. Positiv mediedækning. Monsteret er dominant, fremstår som grådig. Mærkevaren taber terræn i forhold til andre. Renvasker sig for at bevare troværdighed og ikke miste magt. Behandler rygterne/beskyldningerne og dokumenterer, at disse er usande eller ikke sandsynlige. Undgå fristelsen til at blive nedladende, aggressiv. Være sikker på at dokumentationen holder vand. Ændre debatten ved nye nuancer. Skift i valørbilledet i mediedækningen. Eksperten har viden andre lytter til. Deler læring og viden for at forstærke sin position. Fokuserer på fejltrin og viser, hvordan situationen blev rettet med en forklaring på, hvorfor løsningen fungerede. Belyse alternativer og mulige bedre løsninger. Benyttet som tungen på vægtskålen i sagskomplekset. Vigtig præmisleverandør i kritiske sager. Offeret indfrier ikke forventninger, ofres for andre, kan kun reddes af andre. Appellerer for at få sympatireaktion i favør af offeret. Spiller på dramatiske konsekvenser ved udfaldet. Dokumentere i detaljer, hvad der er gjort, og hvordan problemet kan løses. Ønskede sympatireaktioner hos præmisleverandører.

Rollehjulet Forslag til debat: Hvilken rolle har I, og hvilken rolle har de andre foreninger, der f.eks. kæmper for de samme ting? Hvilken rolle vil I gerne spille? Er der sammenhæng mellem jeres kommunikation, og den rolle I har/vil have?