Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Workshop almene boligdage
Roskilde Tekniske Skole
I dag er temaet Visualisering
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lærerprofessionen.
MIN skabelon MIN generalisering! MIN specielle virkelighed!
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Forældremøde X årgang.
Hjælpemiddel under forløbet. •Kendt fra kunstnere, som en samlingsmappe over deres værker. •Vi bruger det her, som en samling over hvad du har lavet mens.
En konflikthåndterende kultur
Hvem er LandboUngdom? … med frivillig mener vi, at vi brænder for vores forening og skaber den med vores engagement … med samler mener vi, at vi gør det.
Analyse- og udviklingsmodel
Darum skole 4. november 2013.
Oplæg om konflikthåndtering
DELTAGELSE, REFLEKSION, CHANCELIGHED, OG RESSOURCE
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Projektlederens rolle(r)
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Velkommen til Kontaktforældremøde 01 NOV Dagsorden Velkomst (RC) Kontaktforældrearbejdet (SHC) Skole-/SFO-hjem samarbejdet, samt fælles forældremøder.
Relationer – Omgangstone
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Til etablering af science klubber Materialet kan give: Inspiration til opstart af science klub Indblik i andres erfaringer Bud på, hvilke overvejelser.
Gruppeudviklingssamtaler
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Fra barneliv til elevliv impulsivt normforvirret egocentrisk ”snakkende” målrettet normsikkert arbejdsmoral lyttende socialt forpligtet interesse for.
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Ledelse og kollega-adfærd
Hvordan spørger man anerkendende?
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Læreren som læringsleder
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Afsætning A -et undervisningsforløb. HB - Skive Handelsskole Afsætning A -et undervisningsforløb Hvorfor et undervisningsforløb i et konferencesystem?
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Konflikter og kommunikation
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Hvordan får jeg indflydelse?
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
BADMINTON Netværksmøde foråret
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Præsentationens transcript:

Unge Hjælper Unge

Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%

Unge Hjælper Unge Kursusformål: metoderværkstøj det er sjovt og givtigt at hjælpe andre elever At hjælpe klasselærerne med metoder og værkstøj til at sikre et positivt læringsmiljø, hvor eleverne synes og oplever, at det er sjovt og givtigt at hjælpe andre elever.

Unge Hjælper Unge Centralt er: individuelle ansvarlighed Den individuelle ansvarlighed, hvor eleverne oplever at de selv er ansvarlige for at gennemføre uddannelsen og få det maksimale ud af forløbet.

Unge Hjælper Unge Centralt er også: fælles ansvarlighed Den fælles ansvarlighed, hvor eleverne arbejder sammen som: Makkerpar Makkerpar Teammakker Teammakker Klassemakker Klassemakker

Unge Hjælper Unge Begrebet: undervisningsfællsskaber - praksisfællesskaber (Wenger) Et forpligtende fællesskab med ret til tilstedeværelse Arbejde med ordningen både i praktik og teori Centralt er desuden:

Unge Hjælper Unge Sørger for lokal information til kolleger, så ordningen er kendt blandt lærere og elever. Ansvarlig – med udd.chefen – for at ordningen gennemføres og bruges. Får aktiviteten aftalt og skemalagt. Sørger for lærerne kommer på kurserne. Tovholder 1

Unge Hjælper Unge Hjælpe klasselærerne med elevsamtaler. Hjælpe ved simple konflikter. Give lyst til at være vedholdende. Tovholderen holder afdelingschefen orienteret. Tager løbende emnet op på afd.møder Tovholder 2

Unge Hjælper Unge Få makker-ordningen til fungere i samarbejde med tovholder. Ansvarlig for implementering i klassen Udarbejde program for ordningen og dens mål. (Hvornår? Efter RKV eller ved start?) Etablere team- eller makkerpar (2 -4, hele klassen?) Selvvalgte eller lærerstyrede grupper, hvor lang tid, skifte grupper? Klasselærer 1

Unge Hjælper Unge Få klassen/teamene til at udarbejde en fælles forpligtende kultur Afholder samtaler med elever. Opmærksomhed på forhold, der kan være konfliktskabende. Være vedholdende. Klasselærer 2

Unge Hjælper Unge Eleverne får lyst til at alle hjælper alle (f.eks. som sidemandsoplæring, fremmøde). Gøre ordningen er sjov i klassen og hos makkerpar. Sikre en god og respektfuld tone.. Klasselærer 3

Unge Hjælper Unge Opmærksom på om eleverne hjælper hinanden med at være forberedt til timerne. Fælles ansvar i forhold til at alle hjælper alle (sidemand og lektiehjælp) At eleverne sammen følger op på hinandens fremmøde (sms-besked) Klasselærer 4

Unge Hjælper Unge Værktøjskassen Mappen – Værktøjskassen” inspiration til klasselæreren Mappen – Værktøjskassen” inspiration til klasselæreren Hvert oplæg indledes med pædagogiske overvejelser Hvert oplæg indledes med pædagogiske overvejelser Teksten er forkortet / forenklet teori. Teksten er forkortet / forenklet teori. Inspirationskilden er angivet for neden på siden. Inspirationskilden er angivet for neden på siden.

Unge Hjælper Unge Graves værdier

Unge Hjælper Unge Sproget og virkeligheden Sproget er min virkelighed Sproget skaber vores fælles forståelse og virkelighed Min virkelighed er en kopi af den virkelige virkelighed

Unge Hjælper Unge Det aktive sprog Det reaktive sprog Den negative energi Det proaktive sprog Den positive energi

Unge Hjælper Unge Følelsesfaserne Afvisning – ”Det kan ikke være rigtigt, det må være en misforståelse”. Vrede – ”Han er bare dybt åndssvag”. Forhandling – Du skiver en klage eller søger forståelse ved at møde op på kontoret. Desperation – ”Det nytter ikke – systemet er for tungt og der sker ingen ting”. Afprøvning – Du søger at forstå og en opnå en afklaring, prøver at analysere. Accept – ”Når nu det ikke kan være anderledes, så er det ok /lige meget”

Unge Hjælper Unge Afhængig af andreUafhængighedGensidighed - vi De andre - og migJeg kan selv Vi gør det bedst sammen Hvordan er jeg afhængig af de andre? Hvordan fungerer jeg alene? Hvordan fungere vi sammen? Samarbejde

Unge Hjælper Unge Vanens vilje

Unge Hjælper Unge Filtre Udeladelse: Uønskede oplevelser sorteres fra. Generalisering: Ting ”puttes i kasser” – dermed nemmere at overskue. Forvrængning: Du kan ændre på det du oplever og hører og dermed passer det bedre

Unge Hjælper Unge Konflikttrappen

Konflikttrappen Uoverensstemmelse – Vi vil ikke det samme - uvenner  Vigtig grænse – sagen går nu fra af være en uoverensstemmelse til at rettet mod en enkelt person. Personificering – ”Det er din skyld” Problemet vokser – ”Der er meget i vejen”  Vigtig grænse – da man opgiver at tale sammen og kontakten er afbrudt Samtalen opgives – ”Det nytter ikke noget” Fjendebilleder – ”Du er dum” – ”De er bare så dumme” Åben fjendtlighed – ”Du får tæsk” Polarisering – ”Lads os komme væk”, - ”Skrid med dig!”

Unge Hjælper Unge Makker-ordning I klassen kan alle være makker for hinanden Klassen arbejder med fælles holdninger. Klassen har fokus på: samarbejdsformer Kommunikation konflikthåndtering.

Unge Hjælper Unge Klasselærerens opfølgning SMS – mødepligt / fremmøde Fælles ansvar (alle hjælper hinanden) Lektiehjælp Daglig trivsel Møde forberedt

Unge Hjælper Unge Forslag til lektionsplan på 6 lektioner med cases Alle lærer har haft kurser i: Coachende samtale Voksenmentorkurser Materialer og metoder

Unge Hjælper Unge At tovholderen og klasselæreren fastholder deres engagement. At ordningen bruges af alle kollegerne At ordningen bakkes op af den pædagogiske ledelse Ressourcesyn i stedet for mangelsyn Vigtigt