Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

LØFT Løsningsfokuseret Tilgang
Mentorkursus Foreningen Nydansker V/ susie skov nørregård.
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Måske er I gode venner i et år,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Energi- & Vandværkstedet
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Arbejdspladsudvikling
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
G4S og Erhvervsakademi Aarhus
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Introduktion til vejledning i projektarbejde
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Relationer – børn og voksne
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Omgangstone og kollegialitet
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Dansk Magisterforenings mentorordning
Vejlederens kommunikation
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
Køb det fulde sæt til 299 kr + moms
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Michael Elbo Ditte-Lene Betina
Jesper Lundh1 Implementering Det at bringe ny viden og færdigheder tilbage til praksis.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
Sådan bruger du præsentationen
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Kompetenceudvikling for pædagogmedhjælpere FØR. Indledende samtaleguide - kursisten Indledende samtaleguide - lederen UNDER. Kursistportfolio og underviserportfolio.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Mentors rolle og mentoropgaver. En mentor er... …en personlig sparringspartner, der stiller sig selv og sin viden, indsigt og erfaring til rådighed for.
Lyst til at lære – Skabe lyst til at lære – Lyst til at lære fra os Velkomstbrevet TUP2011 Projekt Transfer i AMU.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Stresshåndteringsgruppe
Personalemøde – opfølgning på MTU
Præsentationens transcript:

Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring

God læring Lidt om Mannaz Morgenmøde om god læring (baggrund herfor) Forberedelse af deltagere og undervisere Effekt af læring Møde om God læring

For at øge udbyttet af din deltagelse Møde om God læring For at øge udbyttet af din deltagelse

Hvad er effekten af læring? Ud af 100.000 deltagere på efteruddannelse, hvor mange gik hjem og… ? ? ? Forsøgte slet ikke at bruge noget af det, der var lært Forsøgte, fik vanskeligheder og faldt tilbage Brugte det og fik konkrete værdifulde resultater % = ? % = ? % = ? Efter: Prof. Robert O. Brinkerhoff Møde om God læring

Hvad er effekten af læring? Ud af 100.000 deltagere på efteruddannelse, hvor mange gik hjem og… ? ? ? Forsøgte slet ikke at bruge noget af det, der var lært Forsøgte, fik vanskeligheder og faldt tilbage Brugte det og fik konkrete værdifulde resultater % = 15 % = 70 % = 15 Efter: Prof. Robert O. Brinkerhoff Møde om God læring

Årsager til manglende effekt Forhold der vedrører noget før kurset Forhold der vedrører selve kurset Forhold der vedrører noget efter kurset ? ? ? Formål Mål Forberedelse Behov Motivation Instruktion Planlægning Materiale Øvelser og cases Undervisere Anvendelse Feedback Støtte Opmuntring Forhindringer > ? % > ? % > ? % Efter: Prof. Robert O. Brinkerhoff Møde om God læring

Årsager til manglende effekt Forhold der vedrører noget før kurset Forhold der vedrører selve kurset Forhold der vedrører noget efter kurset ? ? ? Formål Mål Forberedelse Behov Motivation Instruktion Planlægning Materiale Øvelser og cases Undervisere Anvendelse Feedback Støtte Opmuntring Forhindringer > 40 % > 20 % > 40 % Efter: Prof. Robert O. Brinkerhoff Møde om God læring

Formål og mål Formål: At du som deltager på et Mannaz kursus får endnu mere ud af din læring At du bliver mere opmærksom på, hvad der er ”god” læring for dig At du øger din bevidsthed om, hvad du har brug for, for at få et godt læringsudbytte Mål: At du får ideer til, hvordan du kan øge udbyttet af dit kursus At du får input til fokuspunkter for, hvad du skal/kan være opmærksom på før, under og efter kurset Møde om God læring

Refleksion Hvad er god læring for dig? Vend dig mod sidemanden og tag en kort snak om spørgsmålet. Tænk gerne på konkrete situationer, hvor du har oplevet god læring: Hvad skete der? Hvad gjorde/tænkte du? Var der andre, der understøttede din læring? Møde om God læring

Mannaz læringsprincipper Virkelighed Læring hos Mannaz tager udgangspunkt i deltagernes egen virkelighed og behov. Vores underviseres indlæg er som hovedregel meget konkrete, og inddrager redskaber, der er så enkle, at de direkte kan anvendes i det daglige arbejde. Udfordring Ved at bygge på deltagernes virkelighed og behov gør vi læringsprocessen nærværende for den enkelte, og vi forsøger altid at give den enkelte udfordringer for derved at hæve vedkommendes vidensniveau. Møde om God læring

Mannaz læringsprincipper Dialog Vi baserer læringsprocessen på en ligeværdig dialog mellem alle involverede. Derfor arbejder vi med et højt aktivitetsniveau blandt deltagerne i vores programmer Refleksion Vi leverer "stof til eftertanke" og sørger derfor som hovedregel for at deltagerne får plads og tid til at nå til ny erkendelse undervejs i programmet. Møde om God læring

Mannaz læringsprincipper Variation Vi tilstræber at indbygge variation i perspektiver, metoder og pædagogik for at optimere læringsudbyttet for den enkelte i vores programmer. Fx veksles der ofte mellem indlæg, selvrefleksion, øvelser, sparring i mindre grupper og fremlæggelse i plenum. Handling Læring hos Mannaz er baseret på handling: "learning by doing". Vi anerkender det gamle kinesiske ordsprog: Fortæl mig om det, og jeg glemmer. Vis mig det, og jeg husker måske. Involvér mig i det, og jeg vil forstå. Møde om God læring

En model for kursusudbytte NIVEAU 1: REAKTION NIVEAU 2: LÆRING NIVEAU 3: ÆNDRET ADFÆRD NIVEAU 4: RESULTATER Kilde: D.L. Kirkpatrick & J. D. Kirkpatrick: ”Transferring learning to behavior: using the four levels to improve performance”. 2005. Møde om God læring

Fokuspunkter: Før kurset Sæt mål og succeskriterier for kursusdeltagelsen Hvad er det du skal lære, og hvad skal udbyttet være? Afklar dine og andres forventninger til udbyttet Hvis forventninger kan være relevante? Er der forskellige forventninger? Skal disse prioriteres? Hvem eller hvad kan støtte dig i den afklaring? Egen refleksion Samtale/aftale med chef Samtale/aftale med kollegaer Fasthold dine refleksioner Benyt logbog eller lignende Møde om God læring

Refleksion Hvad vil du gerne lære gennem dit kursus? Vend dig mod sidemanden og hjælp hinanden med at tage hul på formulering af mål og succeskriterier for kursusdeltagelsen. Følgende spørgsmål kan måske være en hjælp: Hvordan opstod tanken om, at du skulle på kursus? Hvilke arbejdsopgaver skal du kunne løse? Hvilke forventninger har du og andre til udbyttet af kurset? Hvad vil du gerne kunne, når kurset er afsluttet? Hvordan vil du kunne vide, at du har lært noget? Hvem kan du evt. have brug for at tale med for at blive klarere på dine mål og succeskriterier? Møde om God læring

Fokuspunkter: Under kurset Vær i stand til at indgå i en forventningsafstemning med underviser og andre deltagere Overvej dine forventninger – og giv udtryk for dem Vær til stede og reflekter over det, du møder på kurset Hvordan kan det bruges i forhold til dine egne læringsmål– og er der noget som skal justeres? Hvordan kan det bruges i forhold til din arbejdsmæssige hverdag Fasthold dine refleksioner Benyt logbog eller lignende Lav en handlingsplan Møde om God læring

Fokuspunkter: Efter kurset Følg op på dine mål og succeskriterier fra før kurset Hvor står du nu, justeringer, næste trin herfra? Følg op på refleksioner og handlingsplan fra kurset Fortæl, hvad du nu kan og gerne vil gøre anderledes Indvi og evt. involvér andre i din handlingsplan Opsøg situationer i din hverdag, hvor du kan bruge det lærte Fasthold og fortsæt din udvikling Hvem eller hvad kan understøtte din udvikling (mentor, sparringspartner, chef)? Hvis du møder barrierer kan det være en god idé at tage en ny forventningsafklaring med din chef Møde om God læring

God læring Morgenmøde om god læring (baggrund herfor) Forberedelse af deltagere og undervisere Effekt af læring Møde om God læring

Mulighed for afklarende spørgsmål