Lederudvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Balanced Scorecard i Dansk Landbrugsrådgivning
Vi gennemførte en række interview ifm
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Billum skole Overordnet udviklingsplan Den politiske beslutning fra 2007 omkring skole/SFO danner baggrund for dette materiale. Planen er til debat og.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det autentiske menneske
Danske fysioterapeuters og ergoterapeutforeningens Lederkonference
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Gruppeudviklingssamtaler
Kompetencer i det første ingeniørjob Aftagerseminar på DTU Byg tirsdag den 26. maj 2009 Jesper Gath.
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Kompetencer Er meget centrale og nødvendige i forbindelse med innovation. Da innovation vil have indflydelse på snart sagt alle funktioner i en virksomhed,
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
Læring, kommunikation og samarbejde
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Læringspunkter modul 1-5
Ledelse på vej Gentofte Kommunes uddannelse af ledelsestalenter Personalepolitisk Messe Bella Center, 12. januar 2010.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Formål og mål for dagen Viden om og forståelse for, hvad det vil sige at se sin arbejdsplads ud fra et arbejdsgangs- eller procesperspektiv Kendskab til.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
INSTITUTLEDERFORLØB, KICKOFF 27. FEBRUAR 2012 AARHUS UNIVERSITET PROGRAM FOR KICK OFF-MØDE 1 Velkomst v. Lauritz B. Holm-Nielsen Præsentation af forløbet.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
organisatoriske kompetencer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
EMPOWERMENT baner nye veje i guldborgsund kommune
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Kompetenceprofil Arbejdsinstruktører. Hvornår er man en god instruktør? Hvilke personlige egenskaber skal den gode instruktør besidde?
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Lederens vandring 1.
Vidensbaseret praksis i botilbud
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Hvordan kommer vi ind ad døren?
Professionel udvikling i det nye bibliotek
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Lederudvikling

Lederskab "At man, naar det i Sandhed skal lykkes En at føre et Menneske hen til et bestemt Sted, først og fremmest maa passe paa at finde ham der, hvor han er, og begynde der.” Søren Kierkegaard det vil sige…., at hver gang vi skal lære nogen noget, skal vi starte dér, hvor det enkelte individ er i sin udvikling og i sin opfattelse og forståelse af verden.

Lederskab Organisation Leder Medarbejder Værdier

Lederskab – Selvejende institutioner   Værdigrundlag og innovation er nogle af nøgleordene for de selvejende institutioner. Lederne skal skabe værdi indenfor rammer, hvor de skal være i stand til at leve op til krav, som kommer fra mange vinkler, eks.: - direkte brugere - pårørende - andre borgere - politiske og administrative krav fra staten Det er høje forventninger og gør lederne til rollemodeller for mange andre ledere, fordi de evner at kunne indgå i et komplekst samarbejde og partnerskab, og fortsat skabe værdi.

Lederudvikling – Selvejende institutioner Lederens interessenter Institution Brugere Staten Bestyrelsen Medarbejdere Pårørende Lokalbefolkningen

Lederudvikling – Selvejende institutioner Lederudviklingsforløb med udgangspunkt i den enkelte selvejende institutions konkrete situation og behov. Nogle forløb har størst værdi ved sammensætning af grupper, hvor muligheden for øvelser og viden deling giver et effektivt forløb, og andre forløb er mere individuelt orienteret. ”Lederens rolle er mangfoldig og det ultimative som leder er, når en gruppe mennesker mødes og de på tværs af deres forskelligheder og deres mange kompetencer får skabt et fælles resultat, som er bedre, end det hver enkelt kunne skabe.” ….Det er målet med lederudvikling i CareMatch.

Lederudvikling – Selvejende institutioner CareMatch forløb: Værdiudvikling og ledelse gennem værdier – fra ord til handling Rekruttering af ledere og medarbejdere – find den rigtige Den individuelle leder – refleksion og udfordring Teamdag – kendskab og indsigt styrker samarbejdet Kompetenceudvikling/MUS samtalen – et partnerskab Ledelsesnetværk – inspiration og læring

Lederudvikling – Selvejende institutioner Værdiudvikling og ledelse gennem værdier – fra ord til handling Der tages udgangspunkt i institutionens værdigrundlag eller værdigrundlaget defineres. Der arbejdes med udvikling af værdierne – fra teori til praksis. Afklaring af, hvornår værdier kan bruges – og hvordan. Ledelseskompetencer til værdibaseret ledelse defineres og afprøves. Målet er at kunne omsætte værdierne til handling i hverdagen i dialog med dine medarbejdere.

Lederudvikling – Selvejende institutioner Rekruttering af ledere og medarbejdere – find den rigtige Vi arbejder med hele rekrutteringsprocessen – så roller og ansvar tydeliggøres i jeres ansættelsesudvalg, og I efterfølgende har et effektivt værktøj, som er med til at sikre en klar beskrivelse af, hvad der giver en god og seriøs ansættelse. Der arbejdes med processen, så rollerne før under efter en ansættelse er defineret – og er i overensstemmelse med jeres særlige værdigrundlag.

Lederudvikling – Selvejende institutioner Den individuelle leder – refleksion og udfordring Et personligt udviklingsforløb over tid. En proces, der har til formål at skabe personlig udvikling, så lederen kan opnå sin ønskede situation. Indhold: - Personprofil - 6 sparringer med 4-5 ugers interval - Målfastsættelse og handlingsplaner i samarbejde med CareMatch - Praksisorienteret forløb med mål og indhold fra lederens hverdag Kan også være en ledergruppe. Her kombineres det individuelle forløb med fællesdage, hvor ledelsesudfordringer drøftes, og der deles viden og erfaringer.

Lederudvikling – Selvejende institutioner Teamdag – kendskab og indsigt styrker samarbejdet Indhold – en kombination: - individuel sparring - afdækning af personlige kompetencer og udfordringer med udgangspunkt i en personprofil - hele teamet sammen - indsigt i gruppens personlige kompetencer og udfordringer, og der arbejdes med samarbejds- og kommunikationsmønstre. Undervejs, gennem viden og indsigt, styrkes bevidstheden om forskelligheder og udviklingspotentialet for teamet. Formålet er at øge fleksibiliteten og forståelsen for hinanden.

Lederudvikling – Selvejende institutioner Kompetenceudvikling/MUS samtalen – et partnerskab Vi arbejder med en strategisk forankring af medarbejderudviklingen. Det vil sige en medarbejderudvikling som er i overensstemmelse med institutionens overordnede strategi og værdier, samtidig med at det skaber værdi for medarbejderen. Der tages udgangspunkt i det værktøj du anvender i dag til MUS samtaler, eller vi kan hjælpe dig med at udvikle et værktøj, som passer til din institution. Indhold: - lederudvikling - medarbejderudvikling - kommunikation - mål fastsættelse og handlingsplaner - udviklingsplaner - talentudvikling - uddannelsesplanlægning

Lederudvikling – Selvejende institutioner Ledernetværk – inspiration og læring Et ledernetværk bidrager ikke kun til at styrke lederens personlige udbytte og udvikling. Netværket kan være med til at give lederne mulighed for at opnå en fælles forståelse af politiske rammer og muligheder, så man får det bedste ud af de organisatoriske udfordringer. Formål med netværk: - dele viden - få inspiration - koordinere initiativer på tværs - frirum - refleksion - læring Det faglige netværk – hvor lederne har samme faglige baggrund. Det tværfaglige ledernetværk – hvor lederne er på samme niveau på tværs af organisationer.

Lederskab Værdier, fremtidsdrømme og mål kan fungere som ledestjerner i vores liv Det , at de står klart for os, gør os i stand til at være ”chauffør” i vores eget liv.

SPØRGSMÅL ?