Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Orientering om revisionen af social- og sundhedsuddannelsen
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) Dato: Editer dato.
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Undervisningsplanlægning
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Grundlæggende IT, niveau G
Skolepolitiske visioner og mål
Revideret UDDANNELSE 1. JAN 2013
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Evaluering.
Forældremøde X årgang.
Projektarbejde En praksishistorie.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Dannelsens indhold i det senmoderne samfund
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Realisering af skolereformen i Gladsaxe
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Dansen omkring handicapbegrebet
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
1 Temadag den 25. marts Lokale uddannelsesudvalg Rolle og opgavefordeling mellem Fagligt udvalg Skoler.
+Læringsteori + Lovgivning + Samfund Klare rammer
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Master titel: Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Light 40pt (ALL CAPS) Brug under titel.
Lærerprofessionen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Indsæt billeder Klik på ikonet og indsæt et billede Billedbanken findes her: f60c93adc/ Vælg layout 1.
8. april 2017 Funktionel træning
Elevplankonference september
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Det forpligtende fællesskab – inklusion i efterskolen Om inklusionstilbud og – tilskud pr. februar 2014 v. Konsulent Ole Bjerring Inklusionstilbud.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Social- og sundhedsassistent uddannelsen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Dato: Editer dato via Vis  Sidehoved/Sidefod LUU´s indflydelse på den lokale undervisningsplan Konference for lokale uddannelsesudvalg Helle Stang Traasdahl

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Opgave i LUU – hvor er der indflydelse? Ifølge lovgivningen (lov nr § 39-41) er det LUU's opgave, at  medvirke ved udarbejdelse af undervisningsplanen  indstille valgfag

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Den lokale undervisningsplan skal indeholde  Overordnede og specifikke pædagogiske og didaktiske overvejelser  Struktur for uddannelsesforløbet på den konkrete uddannelse  Overordnet og specifik bedømmelsesplan  Overordnede og specifikke bestemmelser om vurdering af elevernes kompetencer  Eksamensregler  Læringsaktiviteter  Skolens tilbud om valgfag og valgfri specialefag  Lærerkvalifikationer, ressourcer og udstyr

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Dilemmaer Muligheder  LUU har muligheder for indflydelse Udfordringer  Der er mange uddannelsesfaglige områder som LUU skal have viden om – og der kan være holdnings- og interessemodsætninger i LUU som vanskeliggør reel indflydelse

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Pædagogik og didaktik  Samfundssyn  Menneskesyn  Pædagogiske mål  Pædagogiske principper  Pædagogens rolle  Tilrettelæggelse  Metode

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Videnskabsteori og pædagogiske teorier Pædagogisk realismePædagogisk humanismeKritisk pædagogik MenneskesynMennesket er et produkt af sine omgivelser Mennesket er intentionelt, kan tage ansvar, har en fri vilje Mennesket både et produkt af sine omgivelser, men kan også skabe omverdenen. Både ob- jekt og subjekt. SamfundssynSamfundet er et system med en bestemt struktur og funktion. Samfundet er et fællesskab af ans- varlige mennesker, skabt af mennes- ker gennem tid. Et kulturelt fælles- skab Samfundet er konfliktfyldt, består af forskellige klasser med hver deres interesser. StyringLærerstyringElevstyringFra lærerstyring til deltagerstyring. Undervisnings- princip DeduktivInduktiv - selvvirksomhedFra deduktiv til induktiv LærerrolleFormidler, instruktør rollemodel Coacheren - opmærksomhed på den enkelte Både mod- og medspiller ElevrollePassiv modtagerAktiv - medansvarPassiv + aktiv-medansvar ArbejdsformFortrinsvis klasseundervis- ning, øvelser, opgaver Emneundervisning - værksteder - individualiseret undervisning Projektarbejde - funktionel tværfaglighed

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Struktur for uddannelsesforløb Interessemodsætninger? Hvad er godt – set fra skolens pædagogiske tænkning og uddannelsesplanlægning? Hvad er godt set fra den enkelte elevs læringsstil? Hvordan ser praktikken på strukturen – og er praktikken én stemme i den sammenhæng?

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Overordnet bedømmelsesplan- eksempler InstitutionFormuleringer Ministeriet for Børn og Undervisning • Skolen skal beskrive skolens bedømmelsesplan, herunder hvordan og hvornår • Formålet med den løbende: bedømmelse: at vejlede eleverne og give grundlag for udstedelse af skolevejledning • Formålet med den afsluttende bedømmelse: afsluttende karakter Skole xx • Det er hensigten med den løbende bedømmelse, at eleven bliver aktiv i afklaringen af eget niveau, at eleven får feed-back og inspiration og støtte til at formulere nye læringsmål og indsatser. • Bevidst og målrettet brug af evaluering og feedback ses som en kilde til læring og udvikling af praksis Skole yy • Skolens bedømmelsesplan har til formål at sikre alle elever det bedst mulige uddannelsesforløb med de kompetencer de på forhånd besidder og i forhold til de faglige og personlige mål, de skal opnå. Ydermere sigter bedømmelsesplanen på, at målrette skolens tilbud om læringscafe, mentorordning og andre tiltag, som foregår sideløbende med den almene undervisning

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Bedømmelsesplan målrettet en konkret uddannelse InstitutionFormuleringer Ministeriet for Børn og Undervisning • Det skal fremgå, hvilke kompetencer, fag og mål der indgår i bedømmelsen, og hvordan de vægtes. Bedømmelse af den enkelte læringsaktiviteter, som undervisningen er opdelt i, skal fremgå af beskrivelsen af disse Skole xx • Der lægges vægt på, at bedømmelsen sker fra en anerkendende tilgang og med et fremadrettet perspektiv Skole yy • I uddannelsens forløb foregår en løbende bedømmelse i samtlige område- og grundfag. • Der holdes individuelle personlige samtaler mellem elev og kontaktlærer som led i den løbende bedømmelse. Bedømmelsen laves ud fra det relevante faglige niveau og i forhold til det aktuelle standpunkt set i relation til uddannelsens samlede krav og mål

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Vurdering af elevernes kompetencer Formelle og reelle kompetencer, herunder  Personlige kompetencer  Sociale kompetencer  Lærings- og udviklingskompetencer - er grundlaget for Godskrivning af teori Godskrivning af praktik  Forberedende arbejde vedr. godskrivning fra praktik

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Eksamensregler InstitutionFormuleringer Skole xx • Der lægges vægt på, at prøverne afspejler de metoder som eleven er bekendt med fra daglige læringsaktiviteter • Der lægges vægt på, at prøver har til formål at skabe læring Skole yy • Skolen udpeger censorer enten fra praktikken eller fra relevante fagområder. Censor skal sørge for, at prøverne svarer til et fags prøvebestemmelser

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Læringsaktiviteter InstitutionFormulering Ministeriet for børn og UndervisningBeskrivelse af læringsaktiviter er det centrale i den lokale undervisningsplan, da det er her skolen skal beskrive den lokale didaktiske praksis, herunder elevrettet beskrivelse, elevens arbejdstid, læringselementer, læringsmiljø, evaluering samt ressourcer og rammer, herunder lærerkvalifikationer og udstyr Skole xxDet fremgår af undervisningsplanen, at disse er at finde på skolens hjemmeside – i uddannelsesbogen Skole yyMeget uddybet og sammenskrevet med pædagogiske og didaktiske overvejelser samt konkretisering af de enkelte fag

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Valgfag  At få tænkt valgfagene ind i helheden med henblik på at kunne tone uddannelsen til lokale behov

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Eksempler på kommunale ønsker Pædagogik og didaktikUngeklasser, pædagogik der skaber motivation og engagement hos eleverne, rollespilsundervisning, implementering af læring via praksis – demonstrationsstuer i skoleundervisningen Sammentænkning af praktik og teori StrukturGerne ændringer i praktikforløbenes rækkefølge på SSA uddannelsen BedømmelsesplanAfklaring af hvad der skal til for at sikre, at eleverne kan det de skal kunne, når de er færdiguddannede – i alle fagområder (skal ske i tæt samarbejde mellem skole og praktik) Sikre klar overlevering fra teori til praktik og omvendt – bruge ELEV plan aktivt Valgfag- og valgfri specialefagUnderstøtte stærke valgfag- og valgfri specialefag – i KK er velfærdsteknologi, demens og rehabilitering de mest aktuelle lige nu Lærerressourcer og udstyrDygtige rollemodeller, brug at visuelle undervisningsmidler

Side/ Dias titel: Gill Sans Bold 40pt (ALL CAPS) Body tekst: Gill Sans 25pt KØBENHAVNS KOMMUNE Sundheds- og Omsorgsforvaltningen Afdelingsnavn (Gill Sans 10pt) Kopier til slide master for at se tekst på alle slides Eksempler på kommunale ønsker Vurdering af elevernes kompetencer • At eleverne er kompetencevurderet, inden de får en uddannelsesaftale • At de ikke optages på uddannelsen, hvis de ikke er klar til at gennemføre en uddannelsen ( personlige- og sociale udfordringer) • At de ikke optages på uddannelsen, hvis de ikke kan skrive, tale og forstå dansk EksamensreglerGerne små interne test til eleverne– eks selvevalueringsvideo tests o. lign. Læringsaktiviteter Stærk opmærksomhed på den stoftrængsel der er i uddannelsen – og dermed fokus på hvordan eleverne lærer meget på kort tid Det skal være tydeligt for eleverne hvad de skal kunne indenfor de enkelte fag og praktikmål