Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole. Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

Finsenscentret den 25. marts 2014
At forholde sig professionelt Anne Skov
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Workshop almene boligdage
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Roskilde Tekniske Skole
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Frøslev-Padborg skole
Arbejdspladsudvikling
Medborgerskab – på sporet
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
Team 9 gruppe eksamen, evalueringsproces
Supervision og faglig feedback
Talentinternat modul 3..
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Forældremøder på Kalbyris
Leder APV v/ arbejdsmiljøkonsulent Maj-Britt Stobberup
Verden venter - fokus på 7 job Friskolen i Skive klasse Projektuge 2006 Grete Bundgaard og Allan Mikkelsen.
Relationer – børn og voksne
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Præsentation af resultaterne fra erfaringsopsamlingen om ny klassedannelse LIM den 5. januar 2012.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Kontaktforældremøde den 12/1-12 Kontaktforældrerollen?
Den anerkendende interviewform
[Navne på dem i gruppen] [EMNET]. [Her skriver I kort om den påstand eller de tal, som I har undersøgt] [Også hvem, der er fremkommet med påstanden/tallene]
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Kodeks for offentlig topledelse
Hvordan får vi indflydelse på den lokale handicappolitik? Hvad gør vi sammen med DH ? Hvad gør vi selv ? Hvordan bruger vi bedst vores indflydelse i DH.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
God ledelse og god bestyrelseskultur Ledelse og samarbejde Temamøde BL´s 6.kreds Den 11.November 2014.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Regionshospitalet Randers Regionshospitalet Randers Fremtidig struktur arbejdsmiljø HMU 6. december 2012.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato 1. Vælg Indsæt i topmenuen 2. Vælg Sidehoved og Sidefod 3. Sæt.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Etablering og drift af faciliteter – sammen med frivillige Friluftsrådet V/Julia Bjerre Hunt, Ingerfair.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
3-timersmødet 2017.
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
3-timersmødet 2017.
Centralforeningen for Stampersonel
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Fremtidens mål for SAB 23/5 – 2018 Formål med mødet: At sammensætte en styregruppe, der kan træffe overordnede beslutninger samt varetage SAB’s samlede.
Et organisatorisk koncept til udvikling og prioritering
3-timersmødet 2018.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Barnesyn og børneperspektiv
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Dialogisk tænketank Gudenådalens friskole

Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment  Beskrivelse af metoden dialogisk tænketank  Kommissorium for deltagere i tænketanken  Valg af deltagere  Det videre forløb

Beskrivelse: Tænkning bag metoden:  Har til formål at  genetablere relationen imellem parterne  sikrer at alle parter bliver hørt og at alle parter hører andre parters perspektiver.  sætte fokus på hvordan relationen udvikles i fremtiden (idegenerering)  Der arbejdes med konkrete og afgrænsede temaer  Deltagere er repræsentanter for forskellige interessegrupper, der har væsentlige interesser i det pågældende tema og i udvikling over temaet.

Bestyrelse Forslag fremsættes Beslutninger træffes Mulige temaer i den dialogiske tænketank: •Udsmidning af familie + fremtidig procedure ved uoverensstemmelser •Splittelse i forældrekredsen? og den fremtidige håndtering af samarbejdet •Forældre og ansatte (bestyrelse og skolekreds?)– hvad er vores respektive roller? •Forældrenes og ansattes samarbejde med bestyrelsen nu og i fremtiden. Rapporten videregives til den samlede gruppe af interessenter Interview Virkeligheden Interview Huset Udfordringerne ind i tænketanken Resultaterne ind i ledelseshuset Tænketank Bla. Dialog i runder omkring temaer Tanker, ideer, holdninger og meninger nedskrives.

Kommissorium Forudsætningen for at kunne arbejde i en dialogisk tænketank, er at deltagerne er indstillet på:  at arbejde på lige vilkår – uanset rolle i det daglige  at involvere sig aktivt i dialogen – investere sig selv  at være indstillet på at være i et ”magtfrit rum”, hvor der er dialog, men ikke træffes beslutninger.  at være advokerende for andres holdninger (dem der ikke er med)  Fungere som forandringsagenter i det videre arbejde.

Punkter til afklaring og information  Ingrid Brunebjergs rolle som konsulent for organisationen – commitment  Beskrivelse af metoden dialogisk tænketank  Kommissorium for deltagere i tænketanken  Valg af deltagere  Det videre forløb

Roller og ansvar Proceskonsulentrollen  Opgaver  Sikre at de valgte temaer bliver undersøgt  Sikre taletid og relevans  Sikre progression på dagen På dagen deltager Karin Stensgaard – ansat ved AKON og uddannet mediator. - Skal sikre at proceskonsulenten varetager opgaven forsvarligt, og kan evt. overtage processen - Skriver løbende den rapport som gives videre til bestyrelsen og kommunikeres i det fælles.

Valg til dialogisk tænketank  Der vælges 3 forældre som har været på skolen mellem 0 – 3 år  Der vælges 3 forældre som har været på skolen mellem 4 – 6 år  Der vælges 3 forældre som har været på skolen mellem 7 –  Der vælges 1 person fra skolekredsen  Der vælges 4 ansatte (en fra henholdsvis SFO, Børnehave, TAP, lærer)  Der vælges 2 fra bestyrelsen (bestyrelsen stiller ikke op i andre grupper)  Når i vælger er det vigtigt at være opmærksom på følgende:  I skal vælge nogle som:  vil og kan interview jer andre inden den dialogiske tænketank  i har tillid til vil tale jeres sag.  vil deltage på en konstruktiv måde i dialogen  Vil bidrage til at temaerne bliver belyst fra alle sider  Man kan ikke indstille sig selv. Efter valget af deltagere, drøftes det kort om der er andre temaer der skal i den dialogiske tænketank. De valgte personer bringer det tilbage til Ingrid Brunebjerg, som vil sørge for at det kommer med på dagen.

”Mini-interview” Hvad tænker du om:  Udsmidning af familie + fremtidig procedure ved uoverensstemmelser  Splittelse i forældrekredsen? og den fremtidige håndtering af samarbejdet  Forældre og ansatte – hvad er vores respektive roller?  Forældrenes og ansattes samarbejde med bestyrelsen nu og i fremtiden. Der afsættes 1 time pr. familie til interviewet.

Efter den dialogiske tænketank  Fremlæggelsen af "rapporten"sker d. 9/10, hvor Troels Midtgaard fra Friskoleforeningen også kommer på skolen. Her vil han gå i dybden med fortælle om, hvordan en velfungerende friskole "køres" - Under parolen "How to run af Friskole"  Fælles fremlæggelse af 2 personer der har deltaget i den dialogiske tænketank  Forældre går i deres respektive grupper – her vil de tre personer der har deltaget svare på spørgsmål  Bestyrelsen vil på det foreliggende grundlag træffe beslutninger om fremadrettede aktiviteter

Bestyrelse Forslag fremsættes Beslutninger træffes Mulige temaer i den dialogiske tænketank: •Udsmidning af familie + fremtidig procedure ved uoverensstemmelser •Splittelse i forældrekredsen? og den fremtidige håndtering af samarbejdet •Forældre og ansatte – hvad er vores respektive roller? •Forældrenes og ansattes samarbejde med bestyrelsen nu og i fremtiden. Rapporten videregives til den samlede gruppe af interessenter Interview Dialog i runder omkring temaer Tanker, ideer, holdninger og meninger nedskrives. Virkeligheden Interview Huset Udfordringerne ind i tænketanken Resultaterne ind i ledelseshuset