- i et anvendelsesorienteret perspektiv

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Jeg har brugt gratis billedebehandlingsprogrammet
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Bevægelse og sundhed Horne Skole 20. januar 2009.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Bekæmpelse af vold mod kvinder – Den nationale indsats
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Sigrid .
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Formularer (Access, del 3)
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Af Tommie, Janne, Michelle og Louise
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Klasseledelse Lene Heckmann.
Sponsorater/Reklamer
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk:
Anvendelsesorienteret og professionsrettet undervisning på
SEO PÅ AU.
Elevaktiverende undervisning
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Vt-9 kursus program 2. møde
Inspiration til reformarbejdet
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
John MarquardtSamarbejde og motivation Projekt: Sæt viden i bevægelse Samarbejde og motivation John Marquardt Klinisk psykolog Den 23. maj 2011 Regionsgården.
Eksempel på struktur på et Grundforløb
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
1. Lektion: Det politiske system
Institut for uddannelse og pædagogik (IUP) Aarhus Universitet
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
1 Test i Word 2007 Klik her for at begynde. 2 Hvor skal du klikke for at gemme dit dokument?
Gratisprogrammer i matematikundervisningen
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Gymnasiet (Stx)
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Almen studieforberedelse
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Årsplan – en kort en lang
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Biologi og Psykologi Pia Juul Mørck
Forsat arbejde med Indiens døtre og emnet læring
SKABELON.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Naturfag.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Hvorfor dansk på GF1?.
Præsentationens transcript:

- i et anvendelsesorienteret perspektiv Retspsykologi - i et anvendelsesorienteret perspektiv S. Schoubye PLF 2012

Det praktiske niveau Man kan begynde forløbet med at: Overvære en straffesag, evt. få en aftale med dommeren om et møde efter retsmødet. Se dokumentaren ”Med døden til følge” det er den første gang det er blevet tilladt at filme i en dansk retssal. S. Schoubye PLF 2012

Praktisk niveau fortsat… Få besøg af en kriminel og bede ham fortælle om sin løbebane – og hvis det er muligt – sin opvækst. Få besøg af en SSP medarbejder, som kan fortælle noget om indsatsen mod kriminalitet. Se dokumentaren ”Personligheden i hjernen” S. Schoubye PLF 2012

Det teoretiske niveau - teorier og undersøgelser forklarer psykologiske fænomener S. Schoubye PLF 2012

VIDNEPSYKOLOGI: Test din opmærksomhed. http://www.youtube.com/watch?v=oSQJP40PcGI Erindringer om begivenheder, som aldrig fandt sted. Kap 15 fra ”20 psykologiske eksperimenter” af H.Høgh-Olesen m.fl. Den forfærdelige løgn Weekendavisen 19.11 1999 Små vidner Forskningsnyt fra Psykologi (1997 6(1)) Hvor godt husker børn? (Forskningsnyt fra Psykologi 2003 12(2)) Husker man bedst de falske erindringer? Forskningsnyt fra Psykologi (2003, 12(3)) Falske erindringer smitter Forskningsnyt fra Psykologi (2003 12(3)) Sådan skaber man falske barndomserindringer Forskningsnyt fra Psykologi 1997, 6(2)) Øjenvidner påvirkes nemt til at vidne forkert Thomas Nielsen, Det samfundsfaglige fakultet AU 29.10.2009 S. Schoubye PLF 2012

gerningsmændsprofiler ”Seriemorderen – USA’s uhyggeligste forbrydere” af Henriette Sørensen, Gyldendal 2007 Sådan er morderen http://dinby.dk/dragoer/saadan-er-morderen John Knudsen er egocentrisk og selvovervurderende www.jv.dk/artikel/916243:Haderslev--Psykolog--John-Knudsen-er- egocentrisk-og-selvovervurderende Narcissus på Utøya Information 27.04.2012 Kan Dr. Jekyll huske Mr. Hyde’s oplevelser? Psykolog Nyt 10/2004 ”Josef F. forklarer sig for første gang” Politiken 09.05.2008   ”Voksede op med tæsk” Berlingske Tidende 04.05.2008  S. Schoubye PLF 2012

Voldelige mænd: Aggressive mænd frygter deres egne følelser Forskningsnyt for psykologi(2004, 13(3)) Alle mænd kan genkende glæden ved bandevold Videnskab.dk 25. maj 2009 Menneskets aggressivitet Psykiatri-Information 4/2002 To metoder til behandling af ubehersket vrede Forskningsnyt for psykologi(1997, 6(3)) Voldelige mænd var selv ofre for vold Kristelige Dagblad 23.01.08 Et kort kursus i vredekontrol giver holdbare resultater Forskningsnyt for psykologi(1996,5(2)) Vrede mennesker kan få hjælp af terapi Thomas Nielsen, Videnskab.dk 1. maj 2009 Alle mænd kan begå voldtægt Politiken 3.11.2002 S. Schoubye PLF 2012

Psykopatiens elementer (Forskningsnyt 2004, 13(5)) psykopater DVD: Peter Lundin. Psykopatiens elementer (Forskningsnyt 2004, 13(5)) Charmør eller tyran - hvad kendetegner psykopaters baggrund? Forskningsnyt fra Psykologi (2000, 9(3)) Det moderne samfund fremelsker psykopater Ritzaus Bureau | 22.04.2004 | Enten bag tremmer eller i chefstolen Politiken 23.03.2004 Vredeskursus i fængsel for kort Ritzaus Bureau | 26.12.2004 | Side | 339 ord | Artikel-id: e02f1f6a Styr på splitsekunderne Weekendavisen 17 august 2001 Frygtløse psykopater (Forskningsnyt 2004, 13(2)) Langsigtede virkninger af omsorgssvigt af Ole Schultz Larsen, Psykologiens Veje. S. Schoubye PLF 2012

resocialisering ”Mønsterbrud” af Ulla Søgaard Billesøe & Baltzer, 2002 Bandura, Bourdieu, Antonovsky og Seligman Fængselsimam: Resocialisering er min vigtigste opgave www.nyidanmark.dk/da- dk/Integration/magasin/nr_2_2008/resocialisering_i_faengsler.htm Unge indsatte er i identitetskrise Selvværd: hvad bygger det på? Forskningsnyt fra Psykologi (2004, 13(3)) Forbilleder kan hjælpe med at bryde mønstre Berlingske Tidende 25 april 1997 Social arv af Morten Ejrnæs www.dr.dk/socialarv/index.asp?ID=hvad_MEjernes.htm&m=m_soci al.htm S. Schoubye PLF 2012

Resocialisering fortsat.. Et tilværelsespsykologisk forløb af Preben Bertelsen AU Psykologer skal redde unge fra voldelig ekstremisme af Jesper Toft Nielsen Social og personlig recovery Psykolog nyt 10/2011 Succes med at guide unge væk fra ekstremisme Kristelig Dagblad 16. december 2011 Vi bekæmper kriminelle handlinger –ikke ekstreme holdninger Kristeligt Dagblad 15.12.2011 S. Schoubye PLF 2012

Kommunikation: Sådan afhøres børn. Med døden til følge dokumentarfilm som analyseobjekt. Sådan afhøres børn. TV2 http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-48318118:s%C3%A5dan- afh%C3%B8res -misbrugte-b%C3%B8rn.html Kommunikation og konflikt kap. 20 i Psykologiens veje Kropssprog - læg mærke til signalerne www.netdoktor.dk Girafsprog – ikke voldelig kommunikation. www.elkan.dk/kommunikation/girafsprog.asp Mimik og gestus skaber følelser. Forskningsnyt fra psykologi (2000, 9(5)) S. Schoubye PLF 2012

Hvilke kompetencer udvikler dette forløb? Faglige kompetencer: ny faglig viden inden for socialpsykologi, udviklingspsykologi, neuro psykologi og viden om identitet og personlighed Almene kompencer: analytiske evner, overskue, strukturere ny viden Personlige kompetencer: Selvstændighed, ansvarlighed Sociale kompetencer Samarbejdsevne, kommunikative færdigheder S. Schoubye PLF 2012

Hvilke faglige mål honoreres i dette forløb? Eleven får mulighed for at: redegøre for og kritisk forholde sig til centrale psykologiske teorier, begreber og undersøgelser udvælge og anvende relevant psykologisk viden på konkrete problemstillinger og aktuelt stof og kunne forholde sig kritisk til denne viden på et fagligt grundlag formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde S. Schoubye PLF 2012

Refleksion Hvordan bekæmper man kriminalitet? Hvad betyder opvækst? Hvad betyder samfundet? Hvad betyder arv? Hvad betyder personligheden? Hvad siger videnskaben? Fortsæt selv listen…… S. Schoubye PLF 2012

Forslag til variation / it: Piktogram-ræs EFTER IDE FRA THILDE BO SCHMIDT, KOLDING Formål: At krydre traditionelle arbejdsspørgsmål med teknologi og aktivitet. Via et simpelt program på pc’en og en smartphone ved hånden, er det nemt at kan lave poster med faglige spørgsmål. Bruges typisk til små løb på skolen. 1. Lav piktogrammerne med arbejdsspørgsmål:  Gå ind på denne hjemmeside http://www.qrstuff.com/ (program til at lave piktogrammer)  Klik på “Plain tekst”: Spørgsmål/opgave skrives i tekstfeltet. Når teksten er færdig har programmet lavet et unikt piktogram for dette spørgsmål. Husk at tilføje hvor den næste post hænger, så eleverne ved hvor de skal gå hen. Eksempel: ”Definer ydre og indre motivation. Gå videre til kantinen”.  Tryk på ”Download QR code”. Dette kan derefter indsættes og forstørres i et Word dokument. For hver post er der altså et piktogram, som eleverne scanner via deres smartphones. 2. Scanning af piktogram:  For at kunne scanne piktogrammerne med sin smartphone, skal der downloades en gratis app. Fx ”i-nigma” (dette gav jeg dem for som lektie). Jeg har typisk lavet hold af 3-4 elever, så det er ikke et must at have en smartphone. S. Schoubye PLF 2012

skriftlighed og sso Besøg i retten / Besøg af kriminel: : beskriv hvilke psykologiske problemstillinger du kunne se under sagen / besøget – begrund dine synspunkter med psykologisk viden. Derefter lader man elevernes skriftlige produkt cirkulere i klassen og danne udgangspunkt for en diskussion og en opsamling på klassen. Kriminalitet er et udmærket emne for en SSO opgave – både enkelt- og tværfagligt. Der er mange muligheder for at variere synsvinklen – fx omsorgssvigt, mønsterbrud, social arv, intelligens, social indlæringsteori, grupper, identitet osv osv… S. Schoubye PLF 2012