Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
Langvarigt sygefravær
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Stor forskel i erhvervsdeltagelse Andel ikke-vestlige indvandrere i arbejdsstyrken årige, pct., 2007 Bedste rammevilkår Dårligste rammevilkår KILDE:
Arbejdsgivernes bidrag til beskæftigelsesplan 2009 Arbejdsgiverrepræsentanterne i LBR Virksomhederne og mangel på arbejdskraft.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Finanskrise og beskæftigelse Professor Bent Greve 12. Maj 2009.
Beskæftigelsesnetværkets Workshop i Vejle
Oplæg Debatmøde arr. Enhedslisten i Vanløse
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
En præsentation af Senior Erhverv Nordsjælland
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Hvad virker i aktiveringsindsatsen?
Potentielle effektivitetsgevinster i den aktive arbejdsmarkedspolitik Michael Rosholm, Handelshøjskolen, Aarhus Universitet Ikke alt afspejler nødvendigvis.
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Almen praksis rolle i det nære sundhedsvæsen
FOA © TNS Dato: April 2013 Projekt: FOA Evaluering af kommunalreformen April 2013.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Viden der virker Inge Steen Mikkelsen 21.nov. 08 Er der brug for en offentlig VEU-indsats? NCK-konference.
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
T. Rune Nielsen, neuropsykolog, Ph.D.
Midtjyske virksomheder om efteruddannesle Resultater fra Det midtjyske Vækstlag August 2009.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
Fokus på Job? SFI Fokus på Job? – En analyse af kontaktforløbssamtaler i AF, kommuner og hos andre aktører Gåhjemmøde Socialforskningsinstituttet.
Kontanthjælpsreformen
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Ved Jannie Asklund Mobil:
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
24. november 2014 Fremtidens industrimedarbejder - tendenser og udfordringer.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
U ngdommens U ddannelsesvejledning B ornholm Torvegade 7 1tv Kasse i finansministeriet STU - Status august 2012 Kommunikationscentret.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
Udfordringer for beskæftigelsesindsatsen i Lemvig Kommune Mogens Jensen, Kontorchef Beskæftigelsesregion Midtjylland 6. marts 2013.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Fællesmøde mellem Arbejdsmarkedsudvalget & LBR 6. marts 2013.
Grunde til at jeg elsker dig
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Arbejdsmarkedsindsatsen for ikke-arbejdsmarkedsparate
Modtagelse og fastholdelse af udenlandsk arbejdskraft 31. marts 2011.
EGU opgaver i et Jobcenter Hvordan ser arbejdet ud set fra den placering.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Hvad viser de foreløbige resultater fra progressionsmålingerne?
Hvad virker i beskæftigelsesindsatsen? - med fokus på den lavtuddannede del af arbejdsmarkedet Torben Tranæs SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd.
Det enstrengede kommunale beskæftigelsessystem. Hensyn bag finansieringsordningen Kommunalt incitament til at få ledige i job Undgå usikkerhed om den.
Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015.
1 Hvordan nedbringer vi langtidsledigheden? Forandringsteori og resultatbaseret styring i Jobcenter Silkeborg Jens Folman Jobcenterchef.
UNGE I FOKUS – VIBORG KOMMUNE. MÅLGRUPPEN MÅLGRUPPEN ER ØVRIGE UDDANNELSESPARATE MED MERE KOMPLEKSE BARRIERER OG AKTIVITETSPARATE MODTAGERE AF UDDANNELSESHJÆLP,
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Beskæftigelsespolitisk konference den 5. maj 2014 ”Udfordringer og målsætninger for beskæftigelsesindsatsen.
Betydningen af samtaler og den virksomhedsrettede indsats i forebyggelsen af langtidsledighed Michael Rosholm Aarhus Universitet.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi? Temamøde d. 8. maj 2014 Jacob Nielsen Arendt Professor, Programleder for Arbejdsmarked & Uddannelse

Introduktion Kort baggrund Resultater To nye udgivelser fra KORA: Effekter af uddannelsesaktivering for forsikrede ledige Effekter af ordinær uddannelse for ledige – litteraturoversigt Kort baggrund Hvilke uddannelser snakker vi om? Brugen af uddannelsesaktivering Resultater Oversigt: Danske og internationale studier Individuel tilpasning: Er der noget der virker bedre for nogen?

Åregammel diskussion: Skal ledige opkvalificeres først eller hurtigt i job? Formentlig bedst dokumenterede sammenhæng i samfundsvidenskab: Uddannelse øger beskæftigelsesgrad og indkomst Men for ledige? andre uddannelser, andre deltagere, anden situation… Helt firkantet: Skal beskæftigelsesindsats primært matche ledige og virksomheder? Hurtig i job (”stepping stone” og læring i praksis) Eller adressere mismatch i kvalifikationer og efterspørgsel?

Hvilke uddannelser snakker vi om for de ledige? Kilde: Ekspertgruppen om udredning af den aktive beskæftigelsesindsats (2014): Veje i job – en arbejdsmarkedsindsats med mening

Brugen af uddannelsesaktivering ift. andre tilbud Antal dagpengemodtagere i aktive tilbud:

Brugen af uddannelsesaktivering ift. andre tilbud Antal dagpengemodtagere i aktive tilbud: Kurserne kortere og kortere: DØRS (2007): 23 uger i 1995, 17 uger i 2003. Jobindsats: 9 uger i 2011, 4 uger i 2013 !

Hvordan måles effekter? Forskellige forståelser af effekter Her: i forhold til kontrafaktum: ”Ledig kommer ikke i uddannelse” Resultatmål: Ser på ledighed, beskæftigelsesgrad og indkomst Typer af effekter: To spørgsmål: Opvejer programeffekterne initial fastlåsning? ”Hurtig i job” på bekostning af ”dårligere job”?

Danske studier 15 danske studier ser samlet på ordinær uddannelse. På tværs af alle findes følgende: 3 finder positiv effekt Positiv 3 finder positiv effekt 7 finder ingen effekt Nul 5 finder ingen Positiv effekt Tid efter start Negativ 5 finder negativ effekt ALLE finder initial fastholdelse Samlet effekt: Ikke positiv Tidligt / under aktivering Programeffekt Efter 3 år eller mere

Eksempel: Det Økonomiske Råd (2007) Sandsynligheden for at være i beskæftigelse er 20% lavere for deltagere end ikke-deltagere 1 år efter påbegyndt uddannelse. Bliver aldrig positiv.

Svar på første spørgsmål Opvejer langsigtseffekterne fastholdelsen? Nej, ikke gennemsnitligt set i form af beskæftigelse Men hvad med indkomsten? Uddannelse øger jo løn… ? 6 studier ser på timeløn eller indkomst ALLE finder ingen eller negativ effekt Altså langsommere i job og lavere indkomst eller løn

Hvad betyder det for samfundet? Flere udgifter til forsørgelse (skatteforvridning+administration) Mindre produktionsgevinst (løn) OG store udgifter til uddannelse Eksempel fra DØRS (2007):

Men virker det ikke blot for nogen? Modstridende viden om effekten for ikke-forsikrede (2) Ikke tegn på det virker for ledige med helbredsproblemer (2) Indikation på bedre effekter for kvinder (mindre negative) Modstridende viden opdelt på lediges uddannelse Modstridende viden opdelt på lediges alder Effekterne varierer over konjunkturer

Men er der noget der virker for nogen? Arbejdsmarkedskommissionen (2008):

Udvidet analyse til Koch-udvalget Vi ved at aktivering ofte forlænger ledighed. Giver nogle uddannelser længere beskæftigelse ? Forsikrede ledige 2009-10. Følges til 2012. Typer af uddannelsesaktivering: AMU kursus inden for handel/service AMU kursus inden for transport AMU kursus, andre 6-ugers selvvalgt uddannelse Anden uddannelsesaktivering (ord./øvrig)

Ugeeffekter: ”Tid i beskæftigelse – tid i ledighed” Samlet set: kun privat løntilskud har positive nettoeffekt Al uddannelse forlænger ledighed Men nogle forlænger også beskæftigelse Blot mindre end ledigheden Mens fleste forkorter beskæftigelsen

Vi spørger igen: Virker noget for nogen? For mænd Midler: Få gode resultater for AMU H&S, AMU transport Ingen gode for AMU andet, anden udd.aktiv, 6-ugers selvvalgt Målgrupper: Ingen gode for VU, 36-50

Virker noget for nogen? For kvinder Midler og målgrupper Anden udd.akt, 6-ugers selvvalgt virker for unge Målgrupper: Ingen positive for grund+erhv+VU, 36-65

Supplement: Kan vi dykke længere ned ….? Kurser til 3F’s medlemmer lige så godt som privat løntilskud i lavkonjunktur, men dårligere i højkonjunktur (Damvad 2013) Kurser i ”svejsning og termisk skæring i metal” virker bedre i højkonjunktur:

Internationale studier 35 studier ser samlet på ordinær uddannelse. På tværs af alle findes følgende: 19 finder positiv effekt 11 finder positiv effekt Positiv 16 finder ingen Positiv 6 finder ingen Positiv effekt Nul Tid efter start Negativ Samlet effekt: 7 med positiv, 6 ikke positiv… Bedst for de målt på længere sigt, og primært for kurser op til 1 år, ikke længere ALLE finder initial Fastholdelse - OG Stiger med kursuslængde Tidligt / under aktivering Programeffekt Efter 3 år eller mere

Supplement: Hvem skal tilbydes hvad? Individuelt tilpasset model? Hvordan? Staghøj, Svarer & Rosholm: Statistisk model til forudsige gevinst ved forskellige kurser

Hvad kan vi lære af disse? Konsekvenser skal vurderes på ”lang sigt”! Nogle erhvervsrettede AMU kurser virker… Men helt overordnet har uddannelsesaktivering ikke virket godt i Danmark – hverken for ledige deltagere eller samfundet Måske forkerte kurser, eller forkerte deltagere? Store spørgsmål er hvordan indsatsen kan tilpasses individuelt?