Lektion 3 Siden sidst Administrativ rekurs, fortsat Ombudsmandskontrol

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
DOMSTOLENE & KRIMINALITET
VALG TIL SKOLEBESTYRELSEN VELKOMMENtil Orienteringsmøde, den 26. Januar 2006.
Diverse spørgsmål vedr. Digital Post
Den gode proces for medarbejderne ved virksomhedsoverdragelse
Aktuelt nyt i udbudsretten, DFFU 9. juni 2010 Anders Birkelund Nielsen
Pligt til uddannelse for unge under 25 år Ved lovændring pr. 1/4-06 er der indført en pligt til uddannelse for unge under 25 år, der modtager kontanthjælp.
Bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed
Skolebestyrelsesvalg 2012
Lektion 5 Siden sidst Tilbagekaldelse af forvaltningsakter
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Klager og den vanskelige samtale
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Juridisk metode på det sociale område
Når borgerne klager v. Katrine Langballe
Anmelderdatabasen Hvem kan få tilladelse til at tinglyse for andre?
Socialreformkommissionen: Betænkning 1 fra 1969:
Vedligeholdelse af private vandløb under veje
Mindreåriges patientrettigheder
Væsentlige ændringer Formålsbestemmelse (§ 1)
Sygefraværspolitikker
Dansk Forening for Udbudsret Medlemsmøde 20. januar 2011
1 Introduktion til Økonomiudvalgets ansvars- og opgaveområder fastlagt i styrelsesvedtægten.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Forudgående underretning om tvangsindgreb
DTaF’s Lovmappe Afsnit 2 DTaF’s Lovmappe Undervisning DAN-fortræning.
Skolebestyrelsen  7 forældrerepræsentanter  2 medarbejderrepræsentanter  Alle skal udfylde en tavshedserklæring  2 elevrepræsentanter  Alle har stemmeret.
SAMARBEJDE OG MEDINDFLYDELSE. Overordnede bestemmelser Ledelse og medarbejdere skal i samarbejde føre de af kommunalbestyrelsen fastsatte mål ud i livet.
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Præsentation af Ankestyrelsen v. ankechef Henrik Horster
Skolebestyrelsens kompetencer og tilsynspligt
Fælles Rådgivende Organ 18. januar 2011 Information om opgaver m.v.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Klubhuse/mødelokaler K
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Skolebestyrelsesvalg 2014 Bekendtgørelse nr. 28 af Kommunale regler for valgprocedure.
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 Dokumentation og ankesager Jannie Dyring Ph.-d.-stipendiat.
ODAs Årsmøde 14. november 2014 Hvad efterspørger kommunen? - fremfinding af digitale sager i arkiveringsversioner og søgning i MiNEA Mie Andersen Emilie.
Type af klage1. klageinstans2. klageinstansRegel 1. Klage over undervisningen/ uddannelsen SkolenErhvervsuddannelses-loven § 69 2 Klager over en skoles.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Notatpligt, vejledningspligt & Partsrepræsentation
Oplæg ved: Ole Jacobsen
Skanderborg Kommune Valgmøde 3. marts 2014 Baggrundsviden for at kunne varetage skolebestyrelsesarbejdet.
Landsbyudvalg Bidrager til at igangsætte og understøtte udviklingstiltag i Skive Kommunes landsbyer og landområder - med fokus på, at der sker en udvikling.
Muligheder og rettigheder
1 Baggrundsinformationer ”Politiets kontakt med lokalsamfundet skal styrkes via lokalpolitiet på de enkelte politistationer, ved etablering af kredsråd.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
LÆGDOMMERE I BOLIGRETTEN JAKOB JUUL-SANDBERG, LEKTOR, PH.D. Lægdommerkonference 12. juni 2014/JJS 1.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
Privates efterforskning Persondatalovens regler V/Jakob Lundsager.
Tilsyns rolle Bevægelse af tyngdepunkt i forvaltningen? Indflydelse på forvaltningsret Tryggvi Gunnarsson, Altingets Ombudsmand CORA – Københavns Universitet.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Skolebestyrelsesvalget 2016 Skolebestyrelsesvalget Kulsbjerg Skole En gennemgang af valg- proceduren.
Brønderslev Kommune Den 14. juni 2016 Tema: Forældre der går fra hinanden i relation til daginstitution og skole. Ved Lotte Bjerring Jurist, advokat, ekstern.
§ 12 Kommunalbestyrelsen skal virke for kommuneplanens gennemførelse
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Overordnede bestemmelser
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Rammerne for Kommuner Sekretariatschef Søren Abildtrup.
Ansættelse Overskrifterne: Før ansættelsen Ansættelsesform
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Præsentationens transcript:

Lektion 3 Siden sidst Administrativ rekurs, fortsat Ombudsmandskontrol Drøftelse af disposition 1E Rekursmyndighedens reaktionsmuligheder Gruppedrøftelse af opgave 20 Ombudsmandskontrol Oplæg til lektion 4

Rekursinstansens reaktionsmuligheder afvisning pligtig opportun stadfæstelse tilsidesættelse annullation ændring, herunder reformatio in pejus hjemvisning

Folketingets Ombudsmand - I Hjemmel Personel afhængighed Funktionel uafhængighed Kompetence

Hjemmel for ombudsmandsinstitutionen Grundlovens § 55: Ved lov bestemmes, at folketinget vælger en eller to personer, der ikke er medlemmer af folketinget, til at have indseende med statens civile og militære forvaltning. Ombudsmandsloven

Løfteparagraffer i grundloven § 55. Ved lov bestemmes, at folketinget vælger en eller to personer, der ikke er medlemmer af folketinget, til at have indseende med statens civile og militære forvaltning.     § 82. Kommunernes ret til under statens tilsyn selvstændigt at styre deres anliggender ordnes ved lov.

Løfteparagraffer i grundloven § 55. Ved lov bestemmes, at folketinget vælger en eller to personer, der ikke er medlemmer af folketinget, til at have indseende med statens civile og militære forvaltning.     § 66. Folkekirkens forfatning ordnes ved lov.

Løfteparagraffer i grundloven § 55. Ved lov bestemmes, at folketinget vælger en eller to personer, der ikke er medlemmer af folketinget, til at have indseende med statens civile og militære forvaltning.     § 65. Stk. 1. I retsplejen gennemføres offentlighed og mundtlighed i videst muligt omfang. Stk. 2. I strafferetsplejen skal lægmænd medvirke. Det fastsættes ved lov, i hvilke sager og under hvilke former denne medvirken skal finde sted, herunder i hvilke sager nævninger skal medvirke.

Løfteparagraffer i grundloven § 55. Ved lov bestemmes, at folketinget vælger en eller to personer, der ikke er medlemmer af folketinget, til at have indseende med statens civile og militære forvaltning.     § 75. Stk. 1. Til fremme af almenvellet bør det tilstræbes, at enhver arbejdsduelig borger har mulighed for arbejde på vilkår, der betrygger hans tilværelse

Personel afhængighed ansættelse af Ombudsmanden afskedigelse af Ombudsmanden sammenlign tjenestemænd i forvaltningen andre embedsmænd i forvaltningen nævnsmedlemmer kommunalbestyrelsesmedlemmer dommere ministre borgmestre kommunale udvalgsformænd

Funktionel uafhængighed sagsrejsning fra ministre fra folketingsmedlemmer fra folketingsudvalg fra Folketinget direktiver om behandlingen og afgørelsen af enkeltsager arbejdstilrettelæggelse sammenlign embedsmænd (i almindelighed) statsamtmanden som kommunal tilsynsmyndighed nævnsmedlemmer dommere ministre

Ombudsmanden og Folketinget To aspekter: Folketingets og dets medlemmers mulige påvirkning af Ombudsmanden Ombudsmandens indflydelse på Folketinget

Ombudsmandens opgaver: overblik § 7. Ombudsmandens virksomhed omfatter alle dele af den offentlige forvaltning. Stk. 2. Ombudsmandens virksomhed omfatter ikke domstolene. Stk. 3. Ombudsmanden behandler ikke klager over nævn, der i betryggende former træffer afgørelse om tvister mellem private, selv om vedkommende nævn i anden sammenhæng betragtes som tilhørende den offentlige forvaltning. Stk. 4. Såfremt selskaber, institutioner, foreninger m.v. administrativt inddrages under forvaltningsloven, lov om offentlighed i forvaltningen eller lov om offentlige myndigheders registre, kan ombudsmanden bestemme, at de pågældende organer i samme omfang skal være omfattet af ombudsmandens virksomhed. § 8. Ved bedømmelsen af den del af den offentlige forvaltning, der er kommunal, skal ombudsmanden tage hensyn til de særlige vilkår, hvorunder det kommunale styre virker. § 9. Folkekirken er omfattet af ombudsmandens virksomhed bortset fra spørgsmål, der direkte eller indirekte vedrører kirkens lære eller forkyndelse.

Ombudsmandens kompetenceområde - I Ombudsmandslovens § 7, stk. 1: Ombudsmandens virksomhed omfatter alle dele af den offentlige forvaltning. formel eller materiel afgrænsning – sammenlign med forvaltningsloven, offentlighedsloven og persondataloven ministerier, styrelser m.v. lokal statsforvaltning kommunal forvaltning særlige forvaltningsorganer BaneDanmark Københavns Lufthavn A/S TV2 - FOB 89.104

Ombudsmandens kompetenceområde - II Ombudsmandslovens § 7, stk. 2: Ombudsmandens virksomhed omfatter ikke domstolene. begrundelse, formelt og realt formel eller materiel afgrænsning af domstolsbegrebet hvad med Domstolsstyrelsen? …

Ombudsmandens kompetenceområde - III Uddrag af lov om Domstolsstyrelsen. § 1. Justitsministeren opretter en domstolsstyrelse, som skal varetage domstolenes bevillingsmæssige og administrative forhold. § 2. Domstolsstyrelsen er en selvstændig statsinstitution, der ledes af en bestyrelse og en direktør. Stk. 2. Justitsministeren har ingen instruktionsbeføjelse over for Domstolsstyrelsen, og Domstolsstyrelsens afgørelser kan ikke påklages til ministeren. § 3. Bestyrelsen er Domstolsstyrelsens øverste ledelse og har det overordnede ansvar for Domstolsstyrelsens virksomhed. § 4. Bestyrelsen består af en højesteretsdommer, to landsdommere, to byretsdommere, en repræsentant for det øvrige juridiske personale ved domstolene, to repræsentanter for det administrative personale ved domstolene, en advokat og to medlemmer med særlig ledelsesmæssig og samfundsmæssig indsigt. Stk. 2. Justitsministeren beskikker samtlige medlemmer af bestyrelsen. Højesteretsdommeren beskikkes efter indstilling fra Højesteret. De to landsdommere beskikkes efter indstilling fra henholdsvis Østre Landsret og Vestre Landsret. Advokaten beskikkes efter indstilling fra … § 5. Domstolsstyrelsens daglige ledelse varetages af en direktør, der skal følge de anvisninger og retningslinjer, som er givet af bestyrelsen. Stk. 2. Bestyrelsen ansætter og afskediger direktøren. § 8. Ombudsmandens virksomhed omfatter ikke den virksomhed, som udøves af Domstolsstyrelsen.

Ombudsmandens kompetenceområde - IV Ombudsmandslovens § 7, stk. 3: Ombudsmanden behandler ikke klager over nævn, der i betryggende former træffer afgørelse om tvister mellem private, selv om vedkommende nævn i anden sammenhæng betragtes som tilhørende den offentlige forvaltning. begrundelse for bestemmelsen? analysér de enkelte betingelser hvad med huslejenævn? …

Ombudsmandens kompetenceområde - V § 35. I alle kommuner nedsættes et eller flere huslejenævn til afgørelse af tvister efter denne lov og efter lov om leje. § 36. Et huslejenævn skal bestå af en formand og to andre medlemmer. Stk. 2. Formanden beskikkes af amtmanden … efter indstilling fra kommunalbestyrelsen. Formanden skal have bestået juridisk kandidateksamen. Han må ikke have særlig tilknytning til grundejer- eller lejerorganisationer eller være erhvervsmæssigt interesseret i ejendomshandeler. Stk. 7. Udnævnelsen af formand, medlemmer og suppleanter sker for indtil 4 år. § 39. Indbringelse af sager for huslejenævnet skal ske skriftligt. Den nødvendige dokumentation skal vedlægges. Ved indbringelse af sager for huslejenævnet skal betales et beløb på 100 kr. for hver sag. Stk. 2. Senest 1 uge efter sagens indbringelse giver nævnet den anden part i lejeforholdet underretning om indbringelsen med angivelse af, at han må fremsætte sine ytringer … § 40. Nævnet træffer afgørelse om afvisning af klager, der ikke skønnes egnet til behandling ved nævnet. Stk. 2. Nævnet afgør selv, hvilke nærmere undersøgelser, der skal foretages af nævnet i forbindelse med behandlingen af den enkelte sag. Nævnet har ret til at kræve fornødne oplysninger hos sagens parter, alle offentlige myndigheder og private. Stk. 4. Nævnet fastsætter en frist, der normalt ikke kan overstige 2 uger for besvarelse af de spørgsmål, nævnet stiller til sagens parter eller andre. Fristen kan forlænges af nævnet, såfremt særlige omstændigheder taler herfor. § 41. Stk. 3. Nævnets formand sørger for sagernes forberedelse til behandling i nævnsmøde. Stk. 4. Sagens parter modtager alle oplysninger, som nævnet finder af betydning for sagens afgørelse. § 42. Stk. 3. Huslejenævnets afgørelse træffes ved almindelig stemmeflerhed. I tilfælde af stemmelighed gør formandens stemme udslaget. Nævnet er kun belutningsdygtigt, når samtlige medlemmer er til stede. Stk. 4. Nævnets afgørelse protokolleres. Er en beslutning ikke enstemmig, indføres tillige oplysning om stemmeafgivningen. Stk. 5. Nævnets afgørelse meddeles klageren og de øvrige parter.

Ombudsmandens kompetenceområde - VI Andre domstolslignende nævn hvilke? hvorfor gælder der noget særligt for disse organer? med hvilken hjemmel? klagesager og egen drift-sager børn og unge-udvalget …

Ombudsmandens kompetenceområde - VII Uddrag af den sociale retssikkerhedslov: § 18. Kommunalbestyrelsen nedsætter et børn og unge-udvalg, der træffer afgørelse i sager vedrørende børn og unge, jf. § 62 i lov om social service. § 19. Børn og unge-udvalget består af 1) 3 medlemmer, der vælges af kommunalbestyrelsen blandt dens medlemmer, 2) byretsdommeren i retskredsen, dog således at hvis der er flere dommere i retskredsen, bestemmer Domstolsstyrelsen, hvem af disse der skal modtage hvervet, og 3) en pædagogisk-psykologisk sagkyndig, der udpeges af amtsrådet for den kommunale valgperiode. Stk. 3. Medlemmer af udvalget efter § 17, som behandler sager om børn og unges sociale forhold, kan ikke vælges som medlemmer af eller stedfortrædere til børn og unge-udvalget. Det samme gælder magistratsmedlemmer, der i kommuner med magistratsordning er beskæftiget med disse opgaver. § 20. Børn og unge-udvalget vælger selv sin formand og næstformand blandt de medlemmer, der er valgt af kommunalbestyrelsen. Stk. 2. Dommeren leder møderne i udvalget og påser, at der er foretaget de nødvendige undersøgelser, og beslutter, om der skal indhentes flere oplysninger, og kan forlange, at der optages et retsligt forhør efter retsplejelovens § 1018. Dommeren vejleder også om, hvordan reglerne skal forstås og anvendes, samt giver en vurdering af de oplysninger, der foreligger.

Ombudsmandens kompetenceområde - VIII Ombudsmandslovens § 8: Ved bedømmelsen af den del af den offentlige forvaltning, der er kommunal, skal ombudsmanden tage hensyn til de særlige vilkår, hvorunder det kommunale styre virker. reglens baggrund og begrundelse hvad betyder reglen? Ombudsmandslovens § 9: Folkekirken er omfattet af ombudsmandens virksomhed bortset fra spørgsmål, der direkte eller indirekte vedrører kirkens lære eller forkyndelse.

Ombudsmandens kompetenceområde - IX § 7, modsætningsvis Forholdet til Folketinget Folketinget og dets udvalg Folketingets institutioner nævn og råd med folketingsmedlemmer blandt deres medlemmer ministre – som lovgivere og som forvaltningschefer Problemet dets baggrund Ombudsmandens behandling af det afklaring ved brev af 27. november 1989 fra Folketingets Udvalg for Forretningsorden