Rådgivningens formål •Formålet med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand er at fremme udviklingen hos elever med særlige behov i overensstemmelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Advertisements

Hjælpemidler eller? Overvejelser……
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Mirjam Gismervik, koordinerende fysioterapeut CPOP Region Syddanmark
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Instituttet for Blinde og Svagsynede, Rymarksvej 1, 2900 Hellerup, T: , W: Kompetenceudvikling.
EUD for ordblinde – en helhedsorienteret indsats
Læsning..
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Siunnersuisarfik PPR-Syd Box 520 Tlf.:
Folkeskole-reformen August 2014.
Lærerprofessionen.
Reformmesse på Sofiendalskolen
Nye rammer for specialpædagogisk bistand
Sprogpakken Forældresamarbejde.
International Linje.
Specialundervisningens rammer
Skolereform august 2014………………
Social kompetence (arbejdstitel)
Lærerprofessionen - en definition.
Velkommen til valgmøde
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Uddannelsesparathed - hvad er det
Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Tre klare nationale mål
UU-Vestegnen Vognporten Albertslund Tlf
IT i undervisningen.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
- Hvad kan I forvente som forældre?
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Praksis Kommunen modtager en almen genoptræningsplan fra hospital. Er kommunen enig i, at det er en almen genoptræning? Birgit Svarre, afdelingsleder PPR.
specialpædagogisk støtte
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Overordnet mål og formål med CABI- projekt (LUP): Fastholdelse, glidende bevægelser gennem systemer og samarbejde på tværs. At opnå mindst 60 % kommer.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
A dfærd K ontakt T rivsel på Katrinebjergskolen. AKT Lovgivning Visitation på Katrinebjergskolen AKT- hvad er det -Konkrete eksempler Spørgsmål.
Lærerprofessionen.
Psykologisk- og social rådgivning og terapiforløb for studerende og borgere i Piareersarfik-forløb Arnaq Grønvold Projektleder Center for National vejledning.
Rejseholdets anbefalinger - overblik Tema 1 Kompetenceløft til lærere og ledere Anbefaling 1: Lærernes kompetencer skal styrkes Anbefaling 2: Hæv kompetencen.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
De seks bedste billeder fra gruppen
Vejledning i uddannelsessystemet - Elevernes svar på vores problemer.
Vejledning der gør en forskel Peter Rodney Instituttet for Blinde og Svagsynede.
Vision og mål for Aalborg Kommunes skoler
Tanker om nye støtteformer i ungdomsuddannelserne Studievejleder Anne Bjørkmann Synsfaglige netværksdage IBOS 30. november 2012.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
”Når teknik og taktik ikke rækker - ældre med erhvervet døvblindhed”Når teknik og taktik ikke rækker - ældre med erhvervet døvblindhed DEN 4. SEPTEMBER.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
ViSP i ungdoms- uddannelses- perspektiv Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Helle Djuraas, områdeleder,SFV.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Velkommen til temadag Forår Velkommen til forårstemadag 2015 Lovgivning i praksis – fra jer Kan et godt samarbejde med A-kasserne styrke indsatsen.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Om sagsbehandling og subsidiaritet - Susanne Wiederquist
Tilskud til inklusion og specialundervisning
Voksenspecialundervisningen i Danmark
At være ung med en synsnedsættelse
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Specialundervisningens rammer
Præsentationens transcript:

Rådgivningens formål •Formålet med specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand er at fremme udviklingen hos elever med særlige behov i overensstemmelse med de retningslinier, der er angivet i folkeskolelovens formålsbestemmelse...

Bekendtgørelse § 2. Specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand omfatter: • Undervisning i folkeskolens fag tilrettelagt under særlig hensyntagen til de pågældende elevers indlæringsforudsætninger. • Undervisning og træning i funktionsmåder og arbejdsmetoder, der tager sigte på at afhjælpe eller begrænse virkningerne af psykiske, fysiske eller sensoriske funktionsvanskeligheder. •Specialpædagogisk rådgivning til forældre, lærere eller andre personer, hvis indsats har væsentlig betydning for elevens udvikling. • Særlige undervisningsmaterialer og tekniske hjælpemidler, som er nødvendige i forbindelse med undervisningen af eleven.

Rådgive så elever, lærere og forældre bliver i stand til •At bruge viden og færdigheder meningsfuldt og hensigtsmæssigt •OBS: Synskonsulenten skal,foruden sin synsfaglighed,have grundigt kendskab til skolen

Rådgivningen har som mål at •Give eleverne mulighed for fuld deltagelse og ligestilling i skole og samfund - at lære og at handle • Hjælpe eleverne med at deltage i samtaler, at kunne give og tage i sociale sammen hænge, at kunne lytte og vise interesse - at lære at være sammen. •Hjælpe i identitetsarbejdet, at lære at mestre personlige valg og afgørelser, at udvikle forståelse for sit synshandicap -lære at være

Personkredsen

Kerneydelser- elever :at lære •Diagnosticerende undervisning •It •Mobility •ADL •Studieteknikker •Båndoptagere notat og læse •Læsning på CCTV

Kerneydelse - elev :at være sammen •Lejre, børnemøder, sommerskole •Idræt •Computercamp •Musikcamp •andet

Kerneydelse- elev:lær at være •Børnegrupper - piger/drenge/blandet •Teenagegrupper

Kerneydelse - lærere •Vejledning og samarbejde •Punktkursus •Basiskurser for nye lærere •Temadage eks. Matematik,musik,idræt,CCTV •Pædagogiske dage- lærere til blinde •andet

Kerneydelse andre •Undervisning,samarbejde med forældre •Samarbejde med sagsbehandlere •Samarbejde med landsdækkende institutioner, øjenafdelinger, erhvervsskoler