Velkommen til dag 5 omsorg for personer med demens

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Omsorg for personer med demens Dag 1
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Konklusion på Workshop om sindslidende
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kompetenceudvikling gennem SPIDO-konceptet
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Mindreåriges patientrettigheder
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KONFERENCE FOR SYGEPLEJERSKER I KOMMUNERNE 11.
Psykoedukation til unge i OPUS
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Arbejdspladsudvikling
Velkommen til demensvejleder-uddannelsen
Stress og ledelse på sygehuset
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Velkommen til dag 3 omsorg for personer med demens
Supervision og faglig feedback
1.niveau: Lucida Sans Bold niveau: Lucida Sans Reg niveau: Bullet Lucida Sans Bold 14 4.niveau: Bullet Lucida Sans Reg niveau: Bullet.
Modul 5 Videndeling, visitering og virksomheder. Kvalificeringsforløbets opbygning Modul 1.Udfordringen og kendskab til hinanden Modul 2.Praktisk viden.
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Målet for os i dag ”At lære jer en simpel model, der sætter jer i stand til, at opbygge en argumentation, der giver jeg gennemslagskraft”
Årskonference 2009 SSID 29. april 2009
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Vejlederens kommunikation
VELKOMMEN At gå fra Individuel-grupper-kompetencer-udvikling-dynamik- roller-refleksion-ansvar-bevidsthed-selvindsigt-anerkendelse- selvværd-netværk-nye.
Refleksioner og opsamling ift. i går
Arbejdsmiljø OK En ny opgave for SU SU skal medvirke til et godt arbejdsmiljø SU skal med aftalens § 5, stk. 8 arbejde med at forebygge og håndtere.
Travlhed eller stress? Anspændthed Stress Travlhed Lyst Ulyst.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende Coachingforløb.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Muligheder og rettigheder
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
CFK  Folkesundhed og Kvalitetsudvikling Høskovkollegiet 2014 Høskovkollegiet 2014 opgørelse Dataindsamlingen er foretaget i perioden fra.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Thomas Bartels, VFAs rejsehold 15. april 2015
Stress En folkesygdom?.
Relations kompetencer
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 7 - Den bipolare patient og familien Undervisere:
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Stress og stresshåndtering Livet som studerende Studenterrådgivningen Mehrak Salimi - Psykolog CSS Oktober 2013.
Psykoedukation skizofreni Session 2. – Sårbarhed, stress og psykisk sygdom Undervisere:
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
”Med Serviceloven i baglommen” - med et særligt fokus på magtanvendelsesreglerne.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Ka´du klare det? Dialogredskab - Krav i arbejdet HR Arbejdsmiljø, O&P 2015.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Undervisning/vejledning - Hvordan kan man gøre? 1.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
SPEAM, stress, august 2017 Jytte Dahlstrøm, speciallæge i psykiatri
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Rehabilitering og hjemmehjælp
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Velkommen til dag 5 omsorg for personer med demens omsorg for personer med demens 5 dage Sopu Velkommen til dag 5 omsorg for personer med demens

Dagens program Registreing Opsamling fra i går omsorg for personer med demens 5 dage Sopu Dagens program Registreing Opsamling fra i går Serviceloven, omsorgspligt & -svigt, magtanvendelse. -Tavshedspligt Arbejdsmiljø og stress Opsamling Tak for nu

Magt og omsorg – en hårfin balance omsorg for personer med demens 5 dage Sopu Magt og omsorg – en hårfin balance Magtens dimensioner Direkte magt Indirekte magt bevidsthedskontrollerende magt institutionel magt

omsorg for personer med demens 5 dage Sopu Direkte magt Direkte magt sker i de beslutninger, som afgør, hvad der bliver accepteret, tilladt og tilbudt.

omsorg for personer med demens 5 dage Sopu Indirekte magt Den indirekte magt handler om definitioner af forskellige handlinger og adfærd. Et eksemplelpå indirekte magt kan være ikke at informere om f.eks en tid til tandlægen – ikke at tage kontakt til en borger der tavst beder om det, fordi ”det så vil tage rigtig langt tid etc.

bevidstheds kontrollerende magt. omsorg for personer med demens 5 dage Sopu bevidstheds kontrollerende magt. Den bevidstheds kontrollerende magt. kan bevidst og ubevidst kan beboeren manipuleres til at have interesser der i virkeligheden er hjælperens.

Den institutionelle magt omsorg for personer med demens 5 dage Sopu 6 Den institutionelle magt Magten ligger i de organisatoriske rammer og regler, som styrer hverdagen.

Retten til selv at bestemme omsorg for personer med demens 5 dage Sopu Retten til selv at bestemme Kommunen har pligt til at yde en særlig hjælp og støtte til mennesker, der har fysisk, psykisk eller sociale problemer. Dette tilbud kan det enkelte menneske frit vælge at tage imod. Retten til selv at bestemme er sikret i Grundloven § 71. Som hovedregel må der aldrig anvendes magt eller tvang i plejen af mennesker. Kilde: Omsorg og magt; Socialministeriet

omsorg for personer med demens 5 dage Sopu Omsorgspligt Servicelovens §82 præciserer, at kommunen har aktiv omsorgspligt, når personer med betydeligt nedsat varig psykisk funktionsevne ikke selv formår at efterspørge den nødvendige hjælp. Hjælpen må ikke ydes i form af tvang. Hverken værge eller pårørende kan give tilladelse til anvendelse af magt. Kilde: Videncenter for hjerneskadede

omsorg for personer med demens 5 dage Sopu Aktiv omsorgspligt Omsorgspligten gælder uanset om den pågældende samtykker Skal gives med udgangspunkt i hvilken hjælp der er væsentligt for borgeren og den måde borgeren ønsker at modtage hjælp Pligten er vedvarende: dvs at man fortsat har pligt til at finde den måde, borgeren vil modtage hjælp på

Selvbestemmelsesret Retten til selv at bestemme indskrænkes når: omsorg for personer med demens 5 dage Sopu Selvbestemmelsesret Retten til selv at bestemme indskrænkes når: Man ikke kan tage vare på sig selv eller Man er til fare for sig selv eller andre eller Den enkeltes værdighed er i fare og personen ikke er i stand til at give informeret samtykke. Kilde: Omsorg og magt; Socialministeriet

Serviceloven og magtanvendelser omsorg for personer med demens 5 dage Sopu Serviceloven og magtanvendelser Bestemmelserne i serviceloven om magtanvendelse er indført for at: sikre retssikkerheden for mennesker med nedsat psykisk funktionsevne herunder mennesker med demenssygdomme, der ikke selv er i stand til at gennemskue konsekvenserne af deres valg og handlinger, og som ikke er i stand til at give et informeret samtykke. Formålet med lovgivningen er at begrænse magtanvendelse og andre indgreb i selvbestemmelsesretten til et absolut minimum.

Arbejdsglæde og stresshåndtering! I arbejdet med demensramte og deres pårørende 1

Arbejdsglæde og trivsel Balance mellem krav og ressourcer • • Klare forventninger og krav • Indflydelse Der skal være mere af det der giver dig energi end det der dræner dig for energi  2

Stressende job og belastninger Forholdet mellem krav og indflydelse: Krav Udvikling Høje Stressende job og belastninger Udviklende job, flow, energi Passivt job, rutiner, stagnation Let job, kedsomhed Lave Stilstand Lav Høj Indflydelse 3

Hvad er Stress? Kortvarig stress Langvarig stress Positivt  Negativt  4

Hvordan kan vi arbejde med stress? Identificere! • Håndtere! Forebygge! 5

Identificering af stress Fysiologiske stresssymptomer • • Psykologiske symptomer • Adfærdsmæssige og sociale symptomer Signe Lillegaard Haldgran og Anne 6 Klitgaard, kursusafdelingen, 2012

Stressens røde, gule og grønne trafiklys Der er igennem lang tid blevet stillet langt større krav til dig, end du har haft mulighed for at opfylde. Der er med andre ord en stor ubalance mellem dine ressourcer og de krav, der stilles eller som opleves af dig. Gul stress vil i daglig tale være det samme som at være opkørt Og hvor du gennem længere tid stiller større krav til dig selv end du reelt kan klare. Grøn stress er kortvarig.. Du mærker at din hjerne arbejder godt. Du bliver udfordret, men ikke mere end du kan klare. Du er tændt og energisk © Copyright Clear7Vision

 Grøn stress er kortvarig. Gul stress Rød stress  Du er tændt og energisk  Du mærker at din hjerne arbejder godt.  Du bliver udfordret, men ikke mere end du kan klare.  Grøn stress er kortvarig.  Grøn stress er dog kun positivt, når der er tale om midlertidige, kortvarige situationer og perioder, og når der bagefter er mulighed for at kunne slappe mere af og holde pauser.  Det er den form for stress, som man kan kalde travlhed eller et positivt arbejdsflow  Du er opkørt, men mærker måske ikke selv, at du bliver presset for meget.  Du er gennem længere tid blevet stillet overfor flere, vanskeligere eller større opgaver, end du reelt kan klare.  Gul stress vil i daglig tale være det samme som at være opkørt.  Selv om man kun har gul stress kortvarigt, kan det tage tid at komme sig over  Både dit helbred og dit sociale liv er i fare. Måske er du på vej mod en personlig krise, en depression eller udbrændthed.  Der er igennem lang tid blevet langt større krav til dig, end du har haft mulighed for at opfylde.  Der er med andre ord en stor ubalance mellem den enkeltes ressourcer og de krav, der stilles til eller som opleves af den enkelte.  Ofte er det på dette stressniveau nødvendigt at søge professionel hjælp for at afhjælpe belastningen. 8

Symptomer fra det autonome hormonforandringer nervesystem & Fysiologiske stresssymptomer • Symptomer fra det autonome hormonforandringer nervesystem & – Hjertebanken Muskelspændinger Hovedpine Søvnforstyrrelser som svært ved at falde i søvn, afbrudt søvn m.m 9

Psykologiske symptomer Kognitive: Følelsesmæssige: Irritabilitet • • – Koncentrations og hukommelsesproblemer – Manglende overblik • Følelsesmæssige: – Irritabilitet Rastløshed Let til tårer aggressivitet 10

Kvaliteten af arbejdet falder Adfærdsmæssige og sociale symptomer Øget forbrug af stimulanser Trækker sig fra relationer • Kvaliteten af arbejdet Effektiviteten falder falder Sygefraværet stiger 11

Hvad med dig? Hvad er dine første svage symptomer? • Hvad er dine første svage symptomer? (Grøn og gul stress) • Hvad er de alvorligere (Rød stress) alarmsignaler? • Hvad kan dine stresssymptomer lære dig? 12

Håndtering af stress Individuelt -Hvad giver dig energi i hverdagen? (Gør dig det klart og skab mere af det) -Hvor tit er du alene i stilhed? (Stop op, og find tid til ro og nærvær) 14

Signe Lillegaard Haldgran Kunsten er at kunne sige: Fortæl hvad du i virkeligheden har IL T brug for RA Fortæl hvor dine grænser går – med F god samvittighed T P Y Giv slip og træk skuldrene på Copyright Signe Lillegaard Haldgran SigSnøe rLgillaegltaiadrdfoHraladtgr”arnøoregtA”nener taget Klitgaa–rda,tkduresnusafddeleinngeong, s2å01ly2tter 15

Håndtering af stress Fælles Har I •Hvad gør I, når en kollega bliver en stresspolitik på jeres arbejdsplads? • Har I •Hvad gør I, når en kollega bliver ramt af stress? 16

Forebyggelse af stress • Faglig viden om demens Mulighed for sparring Støtte fra kolleger og ledelse Supervision Mulighed for og omsorg at tale om dilemmaer, som magt 17

Tak for nu Hvad har du fået med Nævn en god ting omsorg for personer med demens 5 dage Sopu Tak for nu Hvad har du fået med Nævn en god ting En ting du gerne ville have haft mere af En god ide til fremtiden