Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
1
Stress og ledelse på sygehuset
Bo Netterstrøm
2
Stress er en tilstand kroppens svar på belastning
fysiologiske reaktioner gør kroppen klar til at yde sit maksimum kortvarigt stress kan være stimulerende og udviklende langvarigt stress kan medføre sygdom
3
Stress Kravene overstiger, hvad man selv vurderer, man evner
Mulighederne for at gøre noget ved det er ringe
4
Simpel definition på stress
Stress = Krav > Ressourcer
7
Stress og Personlighed
Type A (aggressiv, mistroisk, extrovert) Type D (“kan selv”, lægger låg på) Den bekymrede Den opgivende Pige fra flinkeskolen
8
3 pointer Vi har hver vores stresssymptomer. Lær dem at kende
Stress øger risikoen for at blive syg af de sygdomme, vi har anlæg for Stresssymptomer er ikke specifikke for stress, men kan have andre årsager
9
Udbrændthed EMOTIONEL UDMATNING Tab af følelsesmæssige ressourcer
Uengageret i personrelationer Træthed DEPERSONALISERING Kynisme Følelseskulde Negative holdninger overfor andre REDUCERET PRÆSTATIONSEVNE Negativ selvvurdering Slår ikke til i forhold til egne forventninger Hjælpeløshed
10
Advarselstegn Humørændringer Isolation Nedsat præstation Klatfravær
11
Krav kvantitative kognitive følelsesmæssige krav
at arbejde hurtigt, over arbejdet hober sig op kognitive træffe beslutninger, huske meget, få ideer følelsesmæssige krav berørt følelsesmæssigt
12
Den ustressede bavian Kan skelne farligt fra ufarligt!
13
Den ustressede bavian Tager sagen i egen hånd!
14
Den ustressede bavian Ved hvornår han har vundet eller tabt!
15
Den ustressede bavian Afreagerer på andre, han ved han kan klare!
16
Stressorer med helbredseffekt
Krav modificeres af Indflydelse Udviklingsmuligheder Social støtte Mening Rolleklarhed Tryghed Belønning
17
Point
18
% I høj grad
19
Psykisk arbejdsmiljø Meld ud, at det er vigtigt
Lav en struktur, der fungerer (LSU/SIO) Kortlæg (spørg og vær ikke bange) Sæt etiketter på (kald en spade en spade) Lav en hurtig succes Lad “strukturen” køre processen Processen er livslang
20
Lav en Stresspolitik Start lokalt - på egen afdeling
Diskuter og lav normer for omgangstone hvad vi taler om hvordan vi støtter hinanden socialt samvær - også uden for arbejdet hvem laver hvad arbejdsmængde find selv på mere
21
Et nyt værktøj til stresshåndtering
Et nyt værktøj til stresshåndtering
22
Hjemmeside for Stressklinikken ved Arbejdsmedicinsk Klinik, Hillerød Sygehus
23
3 handlemåder: undgå at belastende situationer medfører stress
styrk modstandskraften over for stress Indret dig og påvirk omgivelserne
24
Kommuniker klart Enkle udsagn Hvorfor er du utilfreds Tag hensyn
Reager på løftebrud Gør rede for konsekvenser Se på dit kropssprog
25
Styrk modstandskraften
Motion Socialt netværk
26
Indret dig Lær dine stress-symptomer at kende Sæt dig klare mål
Strukturer din tid Lad andre hjælpe til Undgå fortravlethed Fordyb dig Tænk positivt Styrk dine relationer
27
Lav en stresspolitik som led i personalepolitikken
Giv medarbejderne indflydelse på, hvorledes arbejdet skal gøres Den enkelte skal udvikle sig fagligt og personligt Lav funktionsbeskrivelse for den enkelte Gør arbejdet meningsfulgt Informer om hvad der skal ske fremover Sørg for at rammer for socialt samvær er i orden Check om tonen på arbejdspladsen er god Lav regler mod mobning Klæd lederne på til ledelse
28
10 gode råd (1) Ambitioner skal være realistiske
Plan og prioritet for hvad du vil nå Få styr på økonomien Lær at sige fra Brug dit netværk hjemme og på arbejdet
29
10 gode råd (2) Prioriter din nattesøvn
Brug dine stresssymptomer som advarsel Gå ikke op I bagateller Hold dig i form og lav noget sjovt Fokuser på det positive og det, du nåede
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.