Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Produktivitet i den offentlige sektor: Giver det mening?
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
Ole Helby Petersen, Leif Olsen, Lena Brogaard og Stella Mia Sieling
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
Center for Politiske Studier
Dansk Skovforenings foretræde for Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg 25. november 2009.
Statistikkens rolle som grundlag for politiske beslutninger
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Økonomi Budget 2008 & Budgetlægning Budget opfølgning pr •Tilbagemeldingerne fra aftaleholderne om forventet årsresultat, viser.
Velfærdens Årsdag September 2013
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling, 20. november 2002 Indledning ved Lone Møller Sørensen, direktør for By og Byg.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Samlet udbud - Hvad er det?
1 Jørgen Nue Møller Bygherren og Byggeriet - Om strategier og organisation Publiceret i 21. April 2003:
Analyse- og udviklingsmodel
Arbejdsglæde eller sygefravær
Energibesparelser i offentlige bygninger
FOA © TNS Dato: April 2013 Projekt: FOA Evaluering af kommunalreformen April 2013.
1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Hvordan får man kunderne rundt i Vidensupermarkedet ?
Lederen og sygefraværet - om at arbejde med sygefravær som leder
1 Ambulant genoptræning i Region Midtjylland: 2007 Sundhedskoordinationsudvalgsmøde 18. maj 2009 v/ senior projektleder Susanne Reindahl Rasmussen, Ph.d.,
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Udliciteringskonference Den offentlige sektors udfordringer – udliciteringer er en del af løsningen Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS.
Udlicitering Hvorfor er det så svært? 12. juni 2008 Johs. Due.
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
CARSTEN GREVE INTERNATIONAL CENTER FOR BUSINESS AND POLITICS COPENHAGEN BUSINESS SCHOOL Partneskaber mellem offentlige og private aktører.
Hvad virker i integrationsindsatsen?
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Øget produktivitet gennem ledelse og styring
Leder af Frivilligcenter Aarhus
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Ny velfærd – Ny offentlig styring Tendenser og strategiske muligheder
Stedet som indgang til digital forvaltning
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Fattigdom – på kanten af samfundet Brian Lentz
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Nye ældre – nye muligheder
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
EU’s 2020-strategi og samspillet med en regional (strukturfondsfinansieret) indsats København 27. februar 2012 Preben Gregersen og Susanne Kirkegaard.
Communication Green Public Procurement (GPP) ’Offentlige indkøb for et bedre miljø’ Mette Lise Jensen, Miljøstyrelsen.
Resultatet af økonomiaftalen Per Grønbech
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Fremtidens offentlige sektor – Og ledelsen af den - Socialdemokratiske mål og visioner…
Skal vi tvangsnationalisere energi? Andes Stouge 9. juni 2016.
Maj 2017 Statens styring af kommunerne i dag - udvikling og dilemmaer frem mod 2027 Martin Præstegaard.
Der startes mange nye danske virksomheder hvert år
Kendte Udfordringer Usikker Fremtid.
Kommunernes økonomistyring
Kommunernes økonomistyring
Introduktion Kommunens budget og økonomistyring
Brugsmønstre af KMD Sag for forskellige medarbejdertyper NDH/KMJ, 6
25. Logistisk effektivitet
Præsentationens transcript:

Produktivitet, økonomistyring og samarbejde – hvor ligger potentialet?

Økonomistyring – offentlig sektor I mange år en stor udfordring Det er det ikke mere Budgetter bliver overholdt Årsag Der er en hård straf forbundet med ikke at overholde udgiftslofter

De fremtidige midler bliver ikke rigelige Har vi så problemer? De fremtidige midler bliver ikke rigelige Politisk prioritering, hvor rigelige Hvordan får vi en ordentlig kvalitet med de tilgængelige midler? Prioritering Produktivitet

Er produktiviteten dårlig i den offentlige sektor? Vi ved det ikke – men en formodning om, at den er lavere end i privat sektor Offentlig sektor har ikke samme klare bundlinje som privat virksomhed At undgå dårlige ”sager” vejer ofte tungere end produktivitet Meget bureaukrati Svært at skabe incitamenter til innovation

Måling af produktivitet Private sektor: Gode muligheder inden for fremstillingssektor En udfordring inden for service, men meningsfuld Offentlig sektor: Næsten umuligt at gøre ordentligt Traditionelt har nationalregnskabet opgivet at måle på andet end input Men et stort behov Benchmarking en mulighed Selv benchmarking er svær

KORA-analyse af kommuner Vanskeligheder ved produktivitetsberegning: Service skal måles uafhængig af ressourceforbrug Kommuner har forskellige grundvilkår (befolkningssammensætning) Kommuner kan prioritere forskelligt (dvs. forskellige målsætninger) DEA-analyse tager hensyn til alt dette Konservativt mål

Kommunale produktivitetsniveauer

Analyseniveau spiller en vigtig rolle Når hele det kommunale serviceniveau betragtes, så fås et ret lille potentiale Fleksibilitet til at være forskellig stor Kommuner gør det typisk ikke godt på alle områder Når områder betragtes hver for sig, fås et meget større potentiale Fleksibilitet til at være forskellig mindre

Potentiale Offentligt forbrug: 500 mia. Kommunerne: 49% Skoleområde, ældreområde og dagtilbuds- område peger på et potentiale på ca. 10% ca. 25 mia. i kommuner og evt. 50 mia. i hele offentlig sektor Baseret på benchmarking – de bedste kan nok også gøre det bedre Bemærk: et potentiale er ikke guld på gaden Hvordan høstes potentialet? Potentialet er ikke lige stort i alle kommuner

Hvordan øges produktiviteten i offentlig sektor? Anbefalinger fra Produktivitets- kommissionen: forslag til styringsændringer Mere fokus på kerneydelse og produktivitet

Hvad med offentligt-privat samarbejde? Det har ikke været behandlet i Produktivitetskommissionen Det bliver det næste Forventning, at OPP og udlicitering kan øge produktiviteten Incitamenter/innovation i privat sektor ”overføres” til offentlig sektor

Udvikling af offentligt-privat samspil på det specialiserede socialområde KORA-analyse i samarbejde med Dansk Erhverv Kortlægning af erfaringer med samarbejde mellem: Det offentlige Private aktører Non-profit aktører

Privat Leverandør Indikator

Analysen Metode: Interviews Temaseminarer

Resultat Samarbejdsmodeller: Erfaringer: Driftsoverenskomst Markedsbaserede Partnerskaber Erfaringer: Blandede Mange positive Rigide regler

Hovedanbefaling Mere fleksibilitet Testprojekter (partnerskabsaftaler)

Er privat altid mere produktiv? KORA-rapport (Rigsrevisionen): Sammenligning af Andre Aktørers beskæftigelsesindsats: Henviste til AA mister de første 6 måneder i gennemsnit 10 arbejdsdage AA billigere end kommunale Netto samfundsøkonomisk tab på 11.000 pr. henvist til AA Mulig årsag: kontrakt med AA belønner ikke i tilstrækkelig grad hurtig beskæftigelse

Afsluttende kommentarer Det er svært at måle produktivitet i den offentlige sektor Der er et stort potentiale for at forbedre produktiviteten Det er ikke umiddelbart ”guld på gaden” OPP og udlicitering er formodentlig en del af løsningen